سطح زبان من چیست

یکی از پرتکرارترین جملاتی که از دیگران درمورد دانش زبان انگلیسیشان می‌شنویم این است که “سطح زبان من متوسطه است!” اما به راستی سطح زبان انگلیسی شما چیست و چگونه می‌توان میزان دانش زبان انگلیسی خود را بر اساس استانداردهای این زبان سنجید؟

اگر شما هم بارها از خود پرسیده‌اید که مهارت‌های انگلیسیتان در مقایسه با دیگران چگونه است، با ما همراه باشید تا در این مقاله تکلیفتان را روشن کنیم.

استاندارد سنجش زبان انگلیسی

قدم اول قبل از اینکه بخواهید سطح زبان خود را بسنجید و اصطلاحا “تعیین سطح زبان” شوید، آگاهی از سطوح زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته بر اساس استانداردهایی همچون CEFR است. واژه  CEFR مخفف «Common European Framework of Reference» به معنای “چارچوب اروپایی مشترک مرجع برای زبان‌ها” است و توصیف دقیقی از سطح زبان‌آموز بر مبنای مهارت‌های زبان انگلیسی در سطوح A1,A2,B1,B2,C1,C2 ارائه می‌دهد.

البته برخی افراد به اشتباه تصور می‌کنند CEFR یک مدرک زبان است، در حالی که اینگونه نیست. در جدول زیر می‌توانید سطوح زبان انگلیسی را به طور کامل از مبتدی تا پیشرفته به ترتیب مشاهده کنید.

 

english-levels_1

سطح‌های زبان انگلیسی به ترتیب

1.سطح پایه یا مبتدی – Elementary( A1 )

در سطح A1 مربوط به زبان آموزانی است که هیچ گونه پیش زمینه‌ای از زبان ندارند و یا از دانش اندکی برخوردار هستند. در پایان این سطح انتظار می رود زبان آموزان قادر به درک و استفاده از اصطلاحات روزانه و عبارات پایه برای کاربرد نیازهای اولیه باشند.

اگر می‌توانید خود و دیگران را معرفی کرده و در مورد موضوعات ساده همچون مسائل شخصی مثل محل زندگی، دوستان و یا خانواده صحبت کنید، سطح زبان شما مبتدی است.

2. سطح پیش متوسطه – Pre-Intermediate( A2 )

در این سطح انتظار می‌رود که بتوانید در موارد روزمره به برقراری ارتباط و مکالمه بپردازد، در مورد گذشته خود و دیگران و نیز محیط اطراف و مسائل و نیازهای ضروری تبادل اطلاعات کنید و جملات وعبارات متداول را در موقعیت‌های گوناگون همچون اطلاعات شخصی و خانوادگی، خرید کردن و یا کار به کار ببرد.

3. سطح متوسطه – ( B1 ) Intermediate

در سطح متوسط زبان، زبان آموزان توانایی درک موضوعات و مباحث بیشتری همچون کار، اهداف، تفریحات، آرزوها و … را خواهند داشت. در این سطح شما می‌توانید در مورد تجربیات، رخدادها، رویاها و آرزوها و اهداف خود صحبت کنید و متن بنویسید و برای تمامی این موارد دلیل بیاورید.

البته یکی از باورهای غلط افراد دقیقا در همین سطح رخ می‌دهد. عمده افراد تصور می‌کنند که سطح زبانشان متوسط است اما در واقعیت بعد از سنجش مهارت‌‎هایشان، level آن‌ها در سطح مبتدی و یا پیش متوسطه قرار می‌گیرد.

4. سطح فوق متوسطه – Upper-Intermediate( B2 )

سطح فوق متوسطه تکمیل کننده سطح پیشین خود است و برای ورود به سطح پیشرفته زبان آموزان را آماده خواهد کرد. در این سطح، زبان آموزان توانایی درک موضوعات پیچیده در زمینه‌های گوناگون را خواهند داشت.

در بخش مکالمه انگلیسی می‌توانند با تسلط مناسبی به برقراری ارتباط بپردازند و موضوعات مختلف را با جزئیات شرح داده و نظرات خود را در مورد مسائل مختلف در مورد مزایا و یا معایب آن‌ها بیان کنند.

5. سطح پیشرفته 1 – Advanced( C1 )

در این سطح که تکمیل کننده مهارت‌های زبان انگلیسی شما است، قادر به درک متن‌های طولانی و پیچیده خواهید بود. همچنین می‌توانید با تسلطی بالا عقاید و تفکرات خود را با استفاده از اصطلاحات و ساختارهای پیچیده بیان کنید. در پایان این سطح می توانند نتایج مطلوبی را در آزمون‌های بین‌المللی همانند آزمون آیلتس، تافل و یا دولینگو کسب نمایید.

6. سطح پیشرفته 2 – Proficiency( C2 )

آخرین سطح از استاندارد CEFR سطح پیشرفته 2 یا C2 نام دارد و زبان آموزان در پایان این سطح به درک بالایی از زبان رسیده و مهارت‌ها و قابلیت‌های خود را در سطح حرفه‌ای تکمیل خواهند کرد. تسلط بر زبان و دقت در استفاده از زبان در سطح بالایی قرار گرفته و در برخی مواقع می‌توانید سطح خود را به یک native speaker برسانید.

در فرآیند تعیین سطح زبان انگلیسی، دانش زبانی شما در یکی از این سطوح قرار می‌گیرد و به شما کمک می‌کند موقعیت و جایگاه خود را به خوبی تشخیص دهید.

با دانستن این مساله، حال شما می‌توانید برای کلاس زبان انگلیسی خود با توجه به هدفی که دارید اقدام کنید. البته قبل از شرکت در آزمون تعیین سطح بهتر است خود را برای کسب بهترین نتیجه آماده کنید.

اما سوال مهم اینجاست که بهترین منابع تعیین سطح زبان چیست؟

منابع آزمون تعیین سطح زبان

پیشنهاد ما برای کسب موفقیت در تعیین سطح زبان، تمرکز بر روی ساختارهای زبانی و لغات و اصطلاحات انگلیسی است. استفاده از ساختارهای زبانی صحیح و گوناگون در تمامی سطوح بسیار مهم است و راه دستیابی به آن، خرید بهترین کتاب‌های گرامر برای تعیین سطح زبان یعنی کتاب گرامر این یوز بیسیک Grammar in Use و کتاب آکسفورد پرکتیس گرامرOxford Practice Grammar است.

بعد از گرامر، باید روی لغات و اصطلاحات انگلیسی خود حساب کنید. از جمله کتاب‌های لغت مناسب تعیین سطح می‌توان به کتاب آکسفورد ورد اسکیلز بیسیک Oxford Word Skills و کتاب وکب این یوز English Vocabulary in use اشاره کرد. هردوی این کتاب‌ها شامل سطح‌بندی از مبتدی تا پیشرفته هستند.

 

آزمون‌های تعیین سطح زبان

در این مرحله، بعد از مطالعه منابع تعیین سطح زبان و تسلط بر مهارت‌های زبان خود، می‌توانید به سراغ یک آزمون تعیین سطح معتبر و استاندارد بروید. در ادامه این مقاله، چند سیستم تعیین سطح اصولی زبان انگلیسی را به شما معرفی خواهیم کرد.

در آموزشگاه زبان سفیر تعیین سطح به‌صورت حضوری و آنلاین انجام می‌گیرد و شما می‌توانید به دو روش کتبی و یا شفاهی سطح زبان خود را بسنجید. تعیین سطح زبان سفیر متناسب با رده سنی و هدف زبان آموزان طراحی شده و می‌تواند معیاری صحیح از دانش زبان انگلیسی شما را نمایش دهد.

یک راه ساده و همچنین رایگان برای سنجش سطح زبانتان، شرکت در placement test رایگان سایت کمبریج – Cambridge است. آزمون تعیین سطح کمبریج یک آزمون آنلاین انگلیسی 25 سوالی است که به شما می‌گوید در کدام سطح زبان انگلیسی قرار دارید. با مراجعه به سایت آن، می‌توانید به صورت آنلاین در آزمون شرکت کنید و بعد از پاسخ‌دهی به سوالات، نتیجه را مشاهده کنید.

  • تعیین سطح و مشاوره آموزشی سفیرمال

اگر مایل به شرکت در کلاس‌های آمادگی تافل، آیلتس، دولینگو و یا دیگر آزمون‌های بین‌المللی انگلیسی هستید، ما در سفیرمال برگزار کننده کلاس خصوصی تمامی آن‌ها هستیم. در ابتدای این مسیر کارشناسان آموزش ما یک تعیین سطح رایگان از شما گرفته و با توجه به سطح استاندارد شما، مشاوره آموزشی اصولی و دقیق به شما خواهند داد.

در انتها ذکر این نکته لازم است که استرس و نگرانی، بخش طبیعی از هر آزمون است اما می‌توان با کسب آمادگی و تمرین کافی، بهترین نتیجه را در هر آزمون زبانی همانند تعیین سطح کسب کرد. پس منابع مناسب خود را تهیه کنید و زمان مشخصی را برای مطالعه آن‌ها اختصاص دهید. تعیین سطح زبان یک غول نیست، بلکه قدمی کوچک برای رسیدن به اهدافی بزرگ و باورنکردنی در دنیای زبان انگلیسی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه