سوالات آزمون تافل

آزمون تافل که مخفف Test of English as a Foreign Language است همانند آیلتس و دولینگو و PTE، یکی از آزمون‌های معتبر جهان است که تقریبا در تمامی کشورهای دنیا به رسمیت شناخته می‌شود و در صورت کسب نمره‌ی قابل قبول این آزمون متقاضیان می‌توانند از آن در جهت اهداف خود نظیر مهاجرت شغلی و یا تحصیلی استفاده کنند. این آزمون تمامی مهارت‌های اصلی در زبان انگلیسی را می‌سنجد و سوالاتی که برای ارزیابی سطح زبان زبان آموزان طراحی شده اند شامل ۴ مهارت شنیداری، صحبت کردن، نوشتاری و خواندن است.

آزمون تافل هم مانند آزمون آیلتس نمره‌ی قبولی یا رد ندارد و شما با توجه به دانش خود نمره‌ای را میان ۰ تا ۱۲۰ کسب خواهید کرد، که این نمره با توجه به برنامه و هدف شما از شرکت در آزمون دارای ارزش می‌‌شود.

امکان نوت برداری و یادداشت در حین آزمون برای داوطلبین فراهم است. نمایندگان برگزاری برگه‌های چک نویس و مداد را در اختیار شما قرار خواهند داد و می‌توانید حین انجام بخش لیسنینگ، ریدینگ، اسپیکینگ و رایتینگ از این چک‌نویس‌ها استفاده کنید. حین خروج از محل آزمون باید تمامی این برگه‌های استفاده شده و یا خالی را تحویل دهید!

انواع سوالات آزمون تافل

آزمون تافل (TOEFL) یک آزمون استاندارد برای اندازه‌گیری توانایی زبان انگلیسی غیر‌تخصصی افراد غیر انگلیسی‌زبان است. این آزمون اغلب برای ورود به دانشگاه‌ها یا برای مهاجرت به کشورهای انگلیسی‌زبان مورد استفاده قرار می‌گیرد. سوالات تافل در هر یک از این بخش‌ها از نوع‌های مختلفی همچون چهارگزینه‌ای، تشریحی، بازخورد گوش دادن، تشریح تصویری و… هستند. برای موفقیت در آزمون تافل، علاوه بر مهارت‌های زبانی، تمرین و آشنایی با نوع سوالات نیز بسیار مهم است.

انواع سوالات مختلف در آزمون تافل شامل موارد زیر می‌شوند:

مهارت Reading (خواندن) آزمون تافل

بخش خواندن یا Reading در آزمون تافل ۶۰ الی 100 دقیقه طول می‌کشد و در آن داوطلب 3 یا 4 متن به زبان انگلیسی را مطالعه کرده و پس از آن به 12 تا 14 سوال در مورد هر متن پاسخ می‌دهد.

  • معنی یک کلمه خاص (دایره لغات)
  • شناسایی یک ایده یا بحث خاص (فهم و درک مطلب)
  • پیدا کردن جمله غلط (سنجش درک کلی متن)

جهت داشتن عملکرد خوب در ریدینگ TOEFL باید به خواندن متون مختلف و طولانی عادت کرده باشید. باید به حدس زدن معنی کلمات پیچیده در بستر و از طریق جمله بندی خود متن عادت کنید. شاید بتوان به راحتی پاسخ سوالات پیچیده این بخش را داد، اما فرصت کم است و مدیریت زمان امری بسیار مهم است.

مهارت Listening (شنیداری) آزمون تافل

در بخش شنیداری یا Listening آزمون تافل که ۶۰ الی ۹۰ دقیقه طول می‌کشد و با دو مدل سوال روبرو هستیم:

  • فایل صوتی سخنرانی‌های علمی
  • فایل صوتی مکالمات افراد

داوطلب به 2 یا 3 مکالمه گوش می‌دهد، مدت زمان هر یک از فایل‌های صوتی می‌تواند بین سه الی پنج دقیقه باشد و درباره هر مکالمه به 5 سوال پاسخ می‌دهد. پس از آن به 4 تا 6 سخنرانی گوش کرده و به 6 سوال در مورد هر سخنرانی پاسخ می‌دهد. هر کدام از این فایل‌های صوتی را تنها یک بار می‌شنوید پس از اتمام این دو بخش زمان استراحت ۱۰ دقیقه ای در نظر گرفته می‌شود و سپس دو بخش دیگر آزمون آغاز می‌شوند.

مهارت Speaking (صحبت کردن) آزمون تافل

بخش گفتاری یا Speaking در آزمون آیلتس۲۰ دقیقه از زمان کلی آزمون را به خود اختصاص می‌دهد و در این بخش شرکت‌کنندگان در آزمون باید به شش سوال پاسخ دهند که دو سوال اول سوال­‌های مستقل (Independent) و چهار سوال بعدی سوال­‌های تلفیقی (Integrated) هستند،سوالات تلفیقی چهار سوالی هستند که شرکت‌کننده با توجه به دو بخش پیشین یعنی Listening و Reading به آنها پاسخ خواهد داد مثلا یک متن را مطالعه کرده و آن را خلاصه می‌کند و یا به یک Listening گوش کرده و آن را بازگو می‌کند. برای پاسخ دادن به این سوالات باید تسلط کامل روی مهارت‌های Receptive یعنی Listening و Reading داشته باشید تا بتوانید نمره خوبی در این بخش کسب کنید.

اما در سوالات Independent نظر شما را پیرامون موضوعات عادی و روزمره می‌پرسند. در اینجا تنها یک سوال را خواهید شنید. خبری از شنیدن یک فایل صوتی طولانی یا متن خاصی نیست!

یاداشت برداری در این بخش از آزمون تافل بسیار حائز اهمیت است؛ مدیریت زمان یکی از نکات مهم در بخش مصاحبه آزمون TOEFL است، خیلی تند صحبت نکنید، با این حال به دلیل وجود کمی استرس این موضوع تا حدی گریبان‌گیر همه داوطلبان می‌شود. مهمترین چیز صحبت کردن شماست و این که ایده‌های خود را به بهترین شکل در گفتار خود بیاورید.

مهارت Writing (نوشتاری) آزمون تافل

بخش نوشتن یا همان رایتینگ در آزمون تافل ۵۰ دقیقه است و در بخش رایتینگ شرکت کنندگان با دو سوال روبرو هستند که دسته‌بندی آنها همانند سوالات بخش اسپیکینگ است، یعنی دو نوع Independent و Integrated یا همان مستقل و تلفیقی. رای سوال اول معمولا شما با سوال تلفیقی روبرو خواهید شد که این سوال سه مهارت لیسینینگ، ریدینگ و رایتینگ شما را مورد سنجش قرار می‌دهد.

در این بخش از امتحان، شما متنی چهار پاراگرافی را مطالعه خواهید کرد و پس از آن شنونده‌ی صحبت‌های یک استاد درباره‌ی همان متن خواهید بود و پس از آن باید در بیست دقیقه بنویسید که نظر استاد درباره ‌ی متن چیست و دلایل استاد برای تصدیق و یا رد متن چه بوده است.

سوال دوم در بخش Writing آزمون تافل سوالِ مستقل است، در این بخش از شما خواسته می‌شود با توجه به موضوع درخواستی انشایی درباره‌ی آن بنویسید.

نکته­‌ی مهم و کلیدی در موفقیت در بخش رایتینگ آزمون تافل این است که مهارت تایپ انگلیسی قوی ‌ای داشته باشید. تفاوت اصلی بخش رایتینگ تافل با بخش رایتینگ آیلتس در نوع جواب‌دهی شماست، در آیلتس‌ شما می‌‌بایست جواب‌‌های خود را به‌صورت دستی نوشته و تحویل دهید، در حالی که در تافل این امر به‌صورت تایپ کامپیوتری است. بخش رایتینگ مستقل آزمون تافل ۲۰ دقیقه از امتحان شما را شامل می‌شود، پاسخ قابل قبول، پاسخی است که جواب سوالات را در ۳۰۰ کلمه جمع‌‌بندی کند.

منابع آزمون تافل چیست؟

منابع آمادگی برای آزمون تافل به منظور تمرین و آمادگی برای این آزمون ارائه شده‌اند. این منابع شامل کتاب‌ها، راهنماها، نرم‌افزارها و منابع آنلاین مختلفی هستند که به شما کمک می‌کنند تا با فرمت و نوع سوالات تافل آشنا شده و مهارت‌های زبانی‌تان را بهبود ببخشید. قبل از خرید یا استفاده از هر منبع، بهتر است اطمینان حاصل کنید که منبع مورد نظر معتبر و مطابق با نسخه‌های جدید تافل است. همچنین، توصیه می‌شود تا در کنار استفاده از منابع تافل، به تمرین منظم و بهبود مهارت‌های زبانی خود در موارد مختلف هم کامل توجه کنید.

یکی از مهم ترین قدم ها برای موفقیت در آزمون تافل مطالعه منابع مناسب و حل نمونه سوالات است. برای آشنایی بیشتر با آزمون تافل حتما مقاله “منابع آزمون تافل” را مطالعه نمایید.

ثبت نام آزمون تافل
برای ثبت نام در آزمون تافل، ابتدا در سایت ets.org و در بخش تافل یک اکانت می‌سازید. و سپس مرکز برگزاری آزمون و روز و ساعت آزمون را انتخاب کرده و پس از پرداخت هزینه، ثبت نام خود را نهایی می‌کنید.

لازم است در هنگام ایجاد حساب کاربری در سایت ETS اطلاعات هویتی خود شامل “نام”، “نام خانوادگی” و “تاریخ تولد” را دقیقا مطابق با گذرنامه خود وارد نمایید، چون این تنها بخشی از حساب کاربری شما در سایت ETS است که غیر قابل تغییر است و علاوه بر این مهم‌ترین بخش آن نیز است.

درصورتی که هنوز گذرنامه ندارید باید دقت کنید که اطلاعات را به گونه‌ای وارد نمایید که بعداً بتوانید مطابق این اطلاعات جهت دریافت گذرنامه اقدام فرمایید و نکته مهم اینکه باید حداقل 14 روز بین دو آزمون شما فاصله باشد. به عبارتی هر دو هفته یک بار می توانید در آزمون تافل شرکت نمایید.

هزینه شرکت در آزمون تافل

هزینه شرکت در آزمون تافل (TOEFL) ممکن است در هر کشور و مکان مختلف متفاوت باشد و تحت تأثیر عوامل مختلفی نظیر ارزش ارز محلی، سیاست‌های محلی و غیره قرار بگیرد. همچنین، نوع آزمون (آزمون تافل iBT یا PBT) و جزئیات تکمیلی مانند محل و تاریخ برگزاری نیز ممکن است بر هزینه تأثیر بگذارد. به طور کلی، هزینه شرکت در آزمون تافل می‌تواند در محدوده‌های مختلفی قرار بگیرد.

هزینه شرکت در آزمون تافل در اسفند ماه 99 معادل 245 دلار آمریکا است. البته اگر به تاریخ امتحان، کمتر از یک هفته مانده باشد، این هزینه 40 دلار افزایش پیدا می‌کند

مراکز برگزاری آزمون تافل

از معروف‌ترین سنترهای برگزاری تافل در تهران می‌توان دانشگاه خاتم، سازمان سنجش، موسسه امیربهادر و زبان نگار را نام برد. البته سنترهای دیگری چون علامه سخن، مرکز زبان ایران، معرفت و دانشگاه شهید بهشتی نیز، این آزمون را در ایران به طور رسمی برگزار می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در کلاس‌های خصوصی آمادگی آزمون تافل با کارشناسان آموزش سفیرمال با شماره 74056000 تماس حاصل فرمایید.

 

مطالب مرتبط:
معرفی آزمون تولیمو
افزایش سرعت ریدینگ
چگونه رایتینگ را تقویت کنیم؟
چگونه لیسنینگ را تقویت کنیم؟
آموزش زبان انگلیسی به صورت آنلاین
آیا آموزش زبان در 50 روز ممکن است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه