چگونه لیسنینگ را تقویت کنیم؟

برای آشنایی با نحوه تقویت لیسنینگ با ما همراه شوید. یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که مستقیما روی کیفیت برفراری ارتباط با سایر اشخاص به زبان دیگر اثر می‌گذارد، مهارت لیسنینگ است. اگر شما نتوانید درست و کامل بشنوید مسلما نمیتونین پاسخ درستی به سوال مطرح شده بدهید و در نهایت ارتباط یا یک طرفه خواهد بود و یا قطع خواهد شد و یا ممکن است منجر به سوء برداشت و یا سوء تفاهم شود.

حتما شما هم شنیدید که برای تقویت مهارت لیسنینگ باید به طور مداوم گوش کنید و خود را در معرض لهجه‌های متفاوت قرار دهید. از منابع زبان اصلی تقویت لیسنینگ مثل فیلم‌ها و کارتون‌های زبان اصلی استفاده کنید و برای تقویت گام به گام این مهارت زبان از سطح مبتدی تا پیشرفته از کتاب‌های تقویت لیسنینگ که به همین منظور طراحی و نوشته شده اند، استفاده نمایید. در ادامه این مطلب، نکات کلیدی تقویت لیسنینگ را مرور خواهیم کرد.

نکات کلیدی تقویت لیسنینگ

  • یادگیری زبان از یک معادله ساده پیروی می‌کند و آن عبارت است از:

علاقه + انگیزه + تلاش و ممارست = موفقیت در یادگیری!

پس تمرین listening را به طور منظم و متمرکز انجام دهید. در انجام این کار پیگیر باشید و امیدتان را براحتی از دست ندهید، دنبال هیچ راه میان‌بر و فرمول جادویی هم نباشید. نا امید نشوید. هیچ موفقیتی یک شبه اتفاق نمی‌افتد. این نکته را به یاد داشته باشید که گوش شما باید به لهجه‌های متفاوت و سرعت‌های متفاوت حرف زدن عادت کند. پس صبور باشید و به گوش دادن ادامه دهید.

  • ممارست و پشتکار داشته باشید، هر روز به مقدار کم اما منظم تمرین کنید. این روش موثرترین راه برای حفظ انگیزه است. اگر هر روز فقط ۱۵ دقیقه گوش کنید صدها بار بهتر از این است که بخواهید هر دو هفته یکبار ۴ ساعت تمرین کنید.
  • کلیه عوامل حواس پرت کن و محرک‌های صوتی و بصری اضافه را حذف کنید. مثل ایمیل، فیس بوک، تلگرام، اسکایپ، تلفن و ….درب اتاقتان را ببندید و از اعضای خانواده خود بخواهید که حداقل به مدت ۱۵ دقیقه مزاحم‌تان نشوند.

خرید کتاب listening

  • هدف گذاری کنید. برای خود اهداف واقع‌گرایانه برای تقویت لیسنینگ مشخص کنید. سعی کنید با اهداف کوچک شروع کنید و با رسیدن به هر هدف به خودتان جایزه بدهید. هر بار که به چیز جدیدی گوش می‌کنید سعی کنید یک یا دو لغت یاد بگیرید بعد اهداف بزرگتری تعیین کنید. مثلا درک کامل یک مکالمه و یا گوش کردن به یک آهنگ انگلیسی و خواندن همراه با آن آهنگ.
  • از لیسنینگ‌های مناسب سطح خود شروع کنید. اگر در سطح مقدماتی هستید بهترین منبع کتاب درسی شما و یا کتاب‌ تقویت مهارت لیسنینگ در سطح مبتدی است و مکالمه‌هایی که در کتاب درسی‌تان وجود دارد بهترین منابع برای شما هستند. اگر سطح زبان شما بالاتر است می‌توانید خود را به چالش بکشید ولی به یاد داشته باشید اگر فایل سختی را انتخاب کنید قطعا ناامید شده و ادامه نخواهید داد.
  • اگر تازه می‌خواهید مهارت شنیداری خود را تقویت کنید. صرفا به صداها گوش کنید. این تکنیک برای شروع بسیار مناسب است. زیرا از این طریق با ریتم زبان آشنا می‌شوید. به تغییرات زبان و نحوه قرارگیری آن در دهان هنگام صحبت کردن دقت کنید. اگر بدانید که صداها چطور با هم ترکیب می‌شوند سریعتر پیشرفت می‌کنید.
  • برای تقویت لیسنینگ در سطح پیشرفته باید به پادکست انگلیسی، Lecture های زبان اصلی در مورد موضوعات خاص و اخبار به زبان انگلیسی و TED TALK گوش کنید. بنابراین خود را به منابع بی انتهای لیسنینگ به زبان انگلیسی وصل کنید.
  • یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در تقویت لیسنینگ این است که با توجه به context، کلمات و اصطلاحاتی را که قرار است بشنوید حدس بزنید. عادت کنید به فضای جمله توجه کنید. از آنجایی‌که الگوهای مکالمات روزمره الگوهایی کلی هستند، اغلب بی آنکه خودمان متوجه باشیم ادامه جملات را در ذهن خودحدس می‌زنیم. برای یادگیری یک زبان جدید نیز بر اساس همین اصل کلی عمل می‌کنیم فقط با این تفاوت که باید کمی خلاقتر عمل کنیم و از قوه تخیل خود بیشتر استفاده کنیم.
  • از ابزارها استفاده کنید. حتما از زیرنویس یا متن و هر آنچه می‌توانید برای درک بهتر فایل صوتی استفاده کنید. وقتی به فضای کلی جملات پی بردید حالا می‌توانید دقیق تر به دنبال جزییات بگردید.
  • اگر مهارت شنیداری خود را با استفاده از فیلم و سریال تقویت می‌کنید، از زیرنویس استفاده کنید. ابتدا فیلم را بدون داشتن هدف آموزشی تماشا کنید تا با موضوع فیلم آشنا شوید و از تماشای آن لذت ببرید. سپس آنرا با زیرنویس انگلیسی تماشا کنید.
  • برای آهنگ‌ها از متن اشعار (Lyrics) استفاده کنید. ابتدا بدون نگاه کردن به متن اشعار به یک آهنگ گوش کنید تا با صداهای آن آهنگ آشنا شوید. سپس دوباره همراه با متن به آن آهنگ گوش کنید. معنی لغات جدید را در دیکشنری جستجو کنید و برای شناخت صداها تا جایی که لازم است بخش‌های آهنگ را تکرار کنید. سپس یک بار از اول تا آخر بدون متن به آهنگ گوش کنید. این بار سعی کنید تمام صداها و کلماتی که خوانده‌اید را تشخیص دهید.

بیشتر بخوانید: یادگیری زبان انگلیسی خودآموز

بهترین منابع تقویت لیسنینگ

اگر قصد دارید با استفاده از کتاب، مهارت لیسنینگ خود را تقویت کنید به سطح کتاب و سطح زبان انگلیسی خود دقت کنید و کتابی متناسب با سطح خود تهیه کنید. ابتدا به بخش‌های کوتاه گوش کنید و چندین بار تکرار کنید. وقتی به یک بخش مسلط شدید سراغ بخش بعدی بروید.

بهترین منابع تقویت لیسنینگ که به راحتی در دسترس‌تان هستند عبارتند از:

    1. آهنگ‌های انگلیسی
    2. برنامه ها و بازی‌های کامپیوتری مخصوص بچه ها
    3. انیمیشن یا کارتون های زبان اصلی
    4. برنامه‌های مستند
    5. مصاحبه‌ها و برنامه‌های تلوزیونی
    6. پادکست ها
    7. TED TALK ها 
    8. کتاب داستان‌های صوتی
    9. فیلم و سریال‌های تلوزیونی به زبان انگلیسی
    10. اخبار انگلیسی

انواع کتاب‌های صوتی انگلیسی، پادکست‌‌های انگلیسی و همچنین دو مجموعه ویدئویی Ted Talk در سفیرمال با تخفیف ویژه موجود هستند و با چند کلیک ساده در اختیار شما قرار می‌گیرند. برای مشاوره تلفنی با کارشناسان آموزش ما با شماره تلفن 84347223 و 84347233 تماس حاصل فرمایید.

مطالب مرتبط:
هفت گام ساده برای تقویت زبان انگلیسی به صورت خودآموز
یادگیری زبان انگلیسی بصورت خودآموز
راهکار افزایش سرعت ریدینگ
تقویت مهارت شنیداری Listening زبان انگلیسی

۳ دیدگاه برای “چگونه لیسنینگ را تقویت کنیم؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه