مهارت خواندن زبان انگلیسی با 6 روش کاملاً کاربردی و جذاب

شما به عنوان یک زبان‌آموز باید بر تمام مهارت‌های مهم زبانی ازجمله خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن تسلط پیدا کنید. بسیاری از افراد برای افزایش مهارت خواندن زبان انگلیسی سعی می‌کنند تا کتاب‌ها و متن‌های زیادی را بخوانند. این کار تمرین بسیار خوبی است؛ اما کافی نیست! شما برای پیشرفت در هر کاری باید راه و رسم آن را بدانید! از این رو ما قصد داریم تا در این مطلب روش‌های کاربردی، نکات و ابزارهای مفید برای بهبود مهارت خواندن را به شما معرفی کنیم.

مهارت ریدینگ زبان انگلیسی شامل چه مواردی است؟

شاید شنیده‌اید که حدود یک چهارم مردم دنیا حتی متن‌هایی به زبان مادری‌شان را هم درک نمی‌کنند! نترسید! اگر اطلاعات درستی راجع به این مهارت داشته باشید و تکنیک‌های آن را بدانید، درک هر متنی برایتان راحت خواهد شد. اما سؤال این است که آیا Reading فقط به معنای صحیح و روان خواندن و درست تلفظ کردن کلمات و جملات است؟ قطعاً نه! شما برای موفقیت در این مهارت باید موارد زیر را یاد بگیرید و آن‌ها را تقویت کنید:

  • صحیح و روان خواندن: اگر بتوانید متنی را صحیح بخوانید تا حد زیادی می‌توانید آن را درک کنید.
  • درک مطلب: شما باید با درک درست متن، بتوانید در صورت نیاز، مطالب را برای خودتان تفسیر کنید.
  • رمزگشایی: برای تقویت ریدینگ باید ارتباط بین حروف، صداها، کلمات و درنهایت جمله‌ها را به‌درستی و سریع تشخیص دهید.
  • استنتاج و نتیجه‌گیری: گاه باید از یک جمله و گاه از یک متن نتیجه‌ی کلی را دریافت کنید. برای این کار ممکن است به اطلاعات پیش‌زمینه‌ای خودتان هم نیاز داشته باشید.

موضوع دیگری که نباید فراموش کنید، لغات و گرامر است. ریدینگ و هر سه مهارت زبانی دیگر، همچون یک ماشین، برای حرکت به سوخت نیاز دارند. واژگان و گرامر سوخت زبان هستند! برای تقویت این مهارت‌ها، کتاب ریدینگ می‌تواند یکی از بهترین منابع باشد، چرا که همزمان به بهبود دایره واژگان و درک ساختارهای گرامری کمک می‌کند.

6 روش کاربردی برای بهبود مهارت ریدینگ زبان انگلیسی

6 روش کاربردی برای بهبود مهارت ریدینگ زبان انگلیسی

  1. دایره‌ی لغات خود را گسترش دهید.

به هیچ وجه از خودتان انتظار نداشته باشید که معنی تمام کلمات را بدانید! اما سعی کنید تا دایره‌ی لغاتتان را گسترش دهید. طبیعتاً هرچه کلمات بیشتری بدانید، معنی و مفهوم مطلب را بهتر درک خواهید کرد. در این خصوص یاد گرفتن کلمات مرتبط، بسیار مهم و مفید است. برای تقویت مهارت خواندن زبان انگلیسی سعی کنید کلمات مرتبط با یک موضوع خاص را یاد بگیرید؛ برای مثال کلمات مرتبط با موضوع آلودگی هوا، کلمات حوزه‌ی تکنولوژی و… .

هرگز فراموش نکنید که هنگام تمرین ریدینگ زبان انگلیسی لازم نیست یک دیکشنری کنار دستتان بگذارید و دائماً معنی همه‌ی کلمات را چک کنید. این کار خسته‌کننده و زمان‌بر است، اگر پاسخ سوال چگونه ریدینگ را تقویت کنیم را نمی‌دانید بهتر است به مقالات سفیرمدیا مراجعه نمایید.

  1. متونی با موضوعات مختلف بخوانید.

سعی کنید متن‌هایی با موضوعات مختلف بخوانید. این کار باعث می‌شود تا هم با واژگان مختلفی روبرو شوید و هم درک بهتری در زمینه‌های گوناگون داشته باشید. البته برای شروع بهتر است که به سراغ موضوعات مورد علاقه‌تان بروید.

  1. هر روز مقدار زمان مشخصی را به خواندن اختصاص دهید.

استمرار، نظم و تمرین روزانه مهم است. به خودتان تعهد دهید که تحت هر شرایطی هر روز تمرین خواهید کرد؛ حتی اگر یک ربع! سعی کنید قبل از تمرین عوامل حواس‌پرتی مانند موبایل را از خودتان دور کنید.

  1. یادداشت برداری کنید.

قدم اول در تمرین ریدینگ زبان انگلیسی خط کشیدن زیر کلمات کلیدی است. بجز این، یک دفترچه بردارید و یادداشت برداری کنید. خلاصه‌ی هر پاراگراف، عبارات و جملات مهم، نظر و نتیجه‌گیری خودتان و… را بنویسید. به این ترتیب، علاوه بر بهبود مهارت خواندن، به تقویت نوشتن هم کمک کرده‌اید.

  1. جلوی آینه بایستید و برای خودتان توضیح دهید.

هرآنچه از متن متوجه شدید را برای خودتان با صدای بلند توضیح دهید. این کار باعث می‌شود درک بهتری از موضوع پیدا کنید و همچنین به بهبود مهارت‌های کتاب مکالمه انگلیسی شما کمک می‌کند. علاوه بر این، پیشنهاد می‌شود متون را با صدای بلند بخوانید. بلند خواندن به شما کمک می‌کند تمرکز بیشتری داشته باشید و درک بهتری از مطالب به دست آورید. با این روش، نه تنها ایرادات خود را در مکالمه متوجه می‌شوید، بلکه می‌توانید به مرور زمان آن‌ها را اصلاح کرده و مکالمات روان‌تری داشته باشید.

  1. از تکنیک Scanning و Skimming استفاده کنید.

اگر به دنبال اطلاعات جزئی و خاص مانند نام افراد، مکان‌ها و… هستید از اسکن کردن استفاده کنید؛ به این معنی که به دنبال واژه‌های کلیدی مدنظر بگردید. اما اگر به دنبال مفهوم و درک کلی‌ای از متن هستید شما باید اسکیم یعنی سطحی‌خوانی کنید.

ابزارها و منابع برای تقویت مهارت خواندن زبان انگلیسی

ابزارها و منابع برای تقویت مهارت خواندن زبان انگلیسی

کتاب‌ها مهم‌ترین ابزار برای تقویت مهارت خواندن هستند. اما آنچه اهمیت دارد، انتخاب کتابی متناسب با سطح خودتان است. در ادامه، چند نمونه از بهترین منابع ریدینگ را به شما معرفی خواهیم کرد. برای تهیه‌ی هر یک از منابع می‌توانید به سایت فروشگاهی مجموعه‌ی سفیرمال سر بزنید و از مشاوره‌ی رایگان تلفنی و آنلاین متخصصان این مجموعه بهره‌مند شوید.

  • مجموعه کتاب‌های Select Readings

Select Readings مجموعه‌ای 4 جلدی‌ست که برای 4 سطح مختلف تهیه شده است. متون این کتاب‌ها در موضوعات مختلف هستند و بسیاری از آن‌ها واقعی‌اند؛ به این معنی که از کتاب‌ها و یا وبلاگ‌های شخصی جمع‌آوری شده‌اند. شما با خواندن این کتاب، لغات و اصطلاحات مختلف درباره‌ی موضوع درس، نکات مربوط به فرهنگ و زبان انگلیسی و تکنیک‌های مختلف درباره‌ی درک مطلب را یاد می‌گیرید.

در هر درس Select Readings تمرین‌های متعدد به‌علاوه‌ی پاسخنامه و فایل صوتی قابل دسترسی است، درصورتی که تمایل به دسترسی بهترین فایل صوتی آموزش زبان انگلیسی را دارید در مقالات سفیرمال به اختصار توضیح داده ‌ایم.

  • مجموعه کتاب‌های Q skills for success Reading & Writing

این مجموعه‌ی آموزشی شامل 6 کتاب برای 6 سطح مختلف است. اگر به دنبال تقویت مهارت خواندن زبان انگلیسی هستید، Q skills انتخاب خوبی است. هر جلد این مجموعه 8 درس را دربرمی‌گیرد و علاوه بر آموزش لغات و نکات کاربردی، ویدیوهای آموزشی مرتبط با موضوع را هم به شما ارائه می‌دهد. در انتهای هر درس نیز تمرین‌های هدفمندی وجود دارد که با انجام دادن آن‌ها، پس از پایان کتاب قطعاً یک سطح بالاتر می‌روید!

  • مجموعه‌ی Headway Academic Skills

Headway Academic Skills مجموعه‌ای سه سطحی است که درواقع برای بهبود هر 4 مهارت زبانی توصیه می‌شود. در این کتاب‌ها انواع استراتژی‌ها در خصوص مهارت خواندن و نوشتن مانند نت‌برداری، نوشتن انشا و… آموزش داده می‌شوند. هر سطح این مجموعه شامل 10 درس است و لغات و نکات زیادی را به شما آموزش می‌دهد.

  • کتاب‌های Inside Reading

Inside Reading نیز در 5 سطح مختلف از مبتدی تا پیشرفته برای بهبود درک مطلب و گسترش دایره‌ی لغات آکادمیک طراحی شده است. هر جلد این مجموعه 10 درس با موضوعات آکادمیک و علمی را دربرمی‌گیرد. آنچه به ارزش این کتاب‌ها می‌افزاید، تمرین تفکر انتقادی در زمان خواندن متون علمی است؛ مسئله‌ی مهمی که اکثر زبان‌آموزان از آن غافل می‌شوند، برای تهیه کتاب inside reading 4 می‌توانید از طریق سایت سفیرمال اقدام نمایید.

جمع‌بندی

مهارت خواندن زبان انگلیسی نیز مانند 3 مهارت دیگر (نوشتن، شنیدن و صحبت کردن) اهمیت زیادی دارد. خواندن فقط روخوانی صحیح و بدون تپق نیست. درک مطلب بخش مهمی از ریدینگ است. ما در این مقاله سعی کردیم تا علاوه بر معرفی روش‌های ساده اما کارآمد برای تقویت خواندن، چند منبع بسیار مهم را نیز به شما معرفی کنیم. اگر به دنبال پیشرفت هستید، این منابع را فراموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه