تاثیر تماشای فیلم بر یادگیری زبان انگلیسی

یکی از راه‌های گذراندن اوقات فراغت و لذت بردن از آن تماشای فیلم و سریال و کارتون به زبان اصلی است. اما آیا واقعا می‌توان از تماشای فیلم لذت برد و در کنار آن یک زبان جدید را هم یاد گرفت؟ چرا بهتر است از طریق تماشای فیلم یک زبان دیگر را یاد بگیریم تا از طریق کتاب درسی؟

3 دلیل اصلی برای یادگیری از طریق تماشای فیلم وجود دارد:

  • با یادگیری زبان انگلیسی از طریق فیلم‌های زبان اصلی شما زبانی را یاد می‌گیرید که مردم آن کشور صحبت می‌کنند (زبان محاوره)، نه زبان کتابی و ادبی.

زبانی که در کلاس‌های زبان در معرض آن قرار می‌گیرید یا در کتاب‌های انگلیسی یاد می‌گیرید زبان محاوره مردم آن کشور نیست. به عنوان مثال در سطح ابتدایی شما یاد می‌گیرید که بگویید “nice weather we’re having یا it’s raining cats and dogs، هر چند که این اصطلاحات از لحاظ گرامری درست هستند ولی در زبان محاوره هیچ‌گاه از آنها استفاده نمی‌شود. از سویی دیگر، در فیلم‌های زبان اصلی، انگلیسی ای که صحبت می‌شود بسیار طبیعی است و خیلی به آنچه در کوچه و خیابان خواهید شنید نزدیک است . فیلم دیدن زبان محاوره شما را تقویت می‌کند.

آموزش زبان انگلیسی با فیلم

  • لغات و اصطلاحات را در بستر مناسب آنها و در جایی که استفاده می‌شوند یاد می‌گیرید. این بخش یکی از کاربردی‌ترین بخش‌های یادگیری زبان انگلیسی از طریق تماشای فیلم و سریال های زبان اصلی است. بیاید فرض را بر این بگذاریم که شما به تماشای فیلم‌های پلیسی که در آنها جرم و جنایت اتفاق می‌افتد علاقه‌مند هستید. بعد از اینکه 10 یا 20 فیلم با این موضوع تماشا کردیدکم کم لغت های مرتبط با این موضوع را یاد می‌گیرید.

وقتی لغات را به روش سنتی (مثلا در مدرسه) یاد می‌گیریم، لیستی از لغات را حفظ می‌کنیم و معنی آنها را یاد می‌گیریم ولی مشکلی که وجود دارد این است که نمی‌دانیم کجا و چگونه از آن لغت استفاده کنیم.

مثلا اگر لغت detective را از طریق تماشای فیلم یاد گرفته باشید می‌دانید که این لغت می‌تواند چندین و چند معنی داشته باشد . مثلا می‌تواند عنوانی برای خطاب قرار دادن کسی باشد، یا می‌تواند شغل کسی باشد، یا می‌تواند در مورد اشخاصی به کار رود که سعی می‌کنند از ماجرایی سر در بیاورند و یا شرایطی را تحلیل کنند. با این روش شما فقط یک معنی از یک لغت را یاد نمی‌گیرید بلکه چگونگی استفاده ار آن لغت را هم یاد می‌گیرید.

 

یادگیری زبان با فیلم

  • چگونگی تلفظ کلمات را می‌شنوید. در زبان انگلیسی می‌گویند فقط 7% مکالمه و ارتباط بین دو نفر از طریق کلمات اتفاق می‌افتد. پس تکلیف 93% باقیمانده چیست؟
    واقعیت این است که چگونه جمله‌تان را می‌گویید مهم است. مثلا زبان بدن، حالت‌های چهره شما (لبخند یا اخم) لحن صحبت کردن شما (وقتی عصبانی هستید یا ناراحتید). همانطور که قطعا متوجه شدید چگونگی بیان کردن مهم تر از خود مطلبی است که بیان می‌کنید. بذارید با یک مثال این موضوع را روشن‌تر کنیم:

یکی از اولین اصطلاحاتی که یاد می‌گیریم “I love you” (دوستت دارم) است. ولی این جمله بسته به شرایط و جایی که از آن استفاده می‌شود می‌تواند بسیار متفاوت باشد

موقعیت 1: پس از یک دعوای مفصل، مرد به همسرش می گوید I love you” (با لحن مستاصل و درمانده که در آن عصبانیت نیز مستتر است) و در اینجا این جمله می‌تواند این معنی را داشته باشد که چرا باور نمی‌کنی دوستت دارم؟

موقعیت 2: یک نفر می‌خواهد موکدا به شما بگویید فقط من هستم که تو را دوست دارم (تاکید و استرس روی I خواهد بود و لحن گفتن شخص نقش بسیار مهمی در این موضوع دارد).

موقعیت 3: سخصی می‌خواهد به عشقش به شخصی دیگر اعتراف کند . پس با صدای بلند و فریاد گونه و شمرده شمرده می‌گوید I… LOVE… YOU

شما تنها وقتی متوجه معنی این جمله می‌شوید که در موقعیت‌های مختلف و با لحن‌های متفاوت همین جمله را شنیده باشید تا بتوانید موقعیت ها را از هم تشخیص دهید .

از طریق نگاه کردن به بازیگر‌ها در فیلم نه تنها می‌توانیم کلمات جدید یاد بگیریم بلکه می‌توانیم لحن گفتن آنها در موقعیت های مختلف را نیز بشنویم و تقلید کنیم و همه اینها فقط و فقط از طریق تماشای فیلم و سریال های زبان اصلی امکان پذیر است.

نکاتی برای تمرین زبان انگلیسی از طریق فیلم :

  • فیلم جذابی انتخاب کنید. به نظر خیلی نکته واضحی است ولی اگر فیلمی انتخاب کنید که برای شما جذاب نباشد، خسته می‌شوید و اگر خسته شوید به ساختار‌ها و لغات توجه نمی‌کنید و مطالب جدید را فرا نخواهید گرفت. برای اینکار می‌توانید به وب سایت Rotten Tomatoes یا IMDB سر بزنید و نقد‌های مربوط به فیلم را بخوانید و یا از سایت سفیر مال فیلم‌های بروز دنیا را به همراه تمرین ها و لغات و اصطلاحات کاربردی تهیه نمایید.
  • فیلمی را انتخاب کنید که با سطح فعلی زبان انگلیسی شما هم‌خوانی دارد. مثلا اگر به تازگی شروع به یادگیری زبان انگلیسی کرده‌اید توصیه می‌شود از طریق انیمیشن زبان انگلیسی خود را تقویت کنید. همچنین می‌توانید پک‌های iTalk منطبق با سطح زبان انگلیسی خود را تهیه نمایید و در کنار تماشای فیلم به راحتی لغات و اصطلاحات کاربردی آن را یاد بگیرید.
  • فیلم‌ها را با زیر‌نویس انگلیسی ببینید. سعی کنید چیزهایی که می‌شنوید را با آنچه می‌خوانید تطبیق دهید و اگر لغت و اصطلاحی به نظرتان جذاب بود آن را در یک دفتر یادداشت کنید. لغاتی که از این طریق یاد می‌گیرید برای مدت زمان طولانی تری در ذهن شما می‌مانند.
  • حتما دیکشنری و دفتر لغت داشته باشید. ابتدا سعی کنید از محتوای فیلم یا بستری که لغت در آن استفاده شد معنی لغت را متوجه شوید اگر هنوز شک داشتید از دیکشنری استفاده کنید معنی آن را با یک مثال یادداشت کنید و سپس از تکنیک جعبه لایتنر برای به خاطر سپردن لغات و اصطلاحات جدید استفاده کنید.
  • اصطلاحات و ساختار های جدید را دقیقا همانند گوینده تکرار کنید. بعضی وقت‌ها در فیلم‌ها اصطلاحات جذابی می‌شنوید که به راحتی می‌توانند به بخش فعال زبان انگلیسی شما اضافه شوند مثل “!hell yeah” یا “sure thing” و اصطلاحاتی از این دست. تکرار کردن این اصطلاحات بسیار کاربردی است و بعدا می‌توانید براحتی از انها استفاده کنید.
  • فیلم را هم با زیر‌نویس و هم بدون آن ببینید. بعد از اینکه یکبار فیلم را با زیر نویس دیدید لغات و اصطلاحات را یادداشت کردید بار دیگر فیلم را بدون زیر‌نویس ببینید و سعی کنید اینبار روی بخش شنیداری خود تمرکز بیشتری داشته باشید.
  • اگر کلمه ای را از دست دادید نگران نباشید از آن بگذرید. در نهایت تماشا کردن فیلم قرار است یک فعالیت مفرح باشد. پس از تماشای فیلم لذت ببرید و لغت و اصطلاح یاد بگیرید.

 

مطالب مرتبط:
یادگیری زبان انگلیسی خودآموز
چگونه از طریق فیلم زبان یاد بگیریم؟
یادگیری زبان انگلیسی در کوتاهترین زمان
یادگیری زبان از طریق اخبار
آموزش زبان در 50 روز

۳ دیدگاه برای “تاثیر تماشای فیلم بر یادگیری زبان انگلیسی”

  1. یادگیری زبان با سریال فرندز رو من چند وقته شروع کردم و خیلی تاثیر داشته روی لیسنینگ و تلفظ انگلیسیم. با زیرنویس انگلیسی که نگاه میکنم لغت واصطلاحاتی که بلد نیستم رو مینویسم که بتونم یادبگیرم. شما چه فیلم دیگه ای پیشنهاد میکنین؟

    • تمام سریال های زبان اصلی که شما را در معرض زبان انگلیسی صحیح و بدون غلط قرار می دهند و شما را با زبان محاوره مردم آن کشور آشنا می کنند می تواند مفید و کاربردی باشد. بر اساس سلیقه خود و ژانر مورد علاقه تان می توانید از سریال های روز دنیا استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه