منابع زبان برای آزمون جامع دکتری

اگر دانشجوی مقطع دکتری هستید و یا قصد شرکت در آزمون دکتری و ادامه تحصیل در این مقطع را دارید، حتما اسم آزمون‌های زبان مقطع دکتری مثل MSRT, MCHE , EPT, MHLE و تولیمو به گوش شما خورده است. همه این آزمون‌ها، که به آزمون‌های زبان دوره دکتری معروف هستند، به نحوی شبیه آزمون تافل کاغذی هستند و تفاوت‌های جزیی با یکدیگر دارند.

نکته مهم دیگر این است که استانداردهای آزمون وزارت علوم پایین‌تر از تافل است و بنابراین اگر منابع آزمون زبان دکتری که همان منابع آزمون بین‌المللی تافل هستند را به‌خوبی مطالعه کنید، به‌راحتی می‌توانید نمره بسیار بالایی در آزمون زبان دوره دکتری کسب کنید.

آشنایی با آزمون تافل و منابع آزمون تافل
آشنایی با آزمون MSRT

آشنایی با آزمون EPT

بخش‌های مختلف آزمون زبان دکتری

آزمون‌های زبان برای دکتری معمولاً به منظور ارزیابی توانایی‌های زبانی و ادبی داوطلبان برای مطالعات تحصیلی در دانشگاه‌ها اجرا می‌شوند. این آزمون‌ها می‌توانند شامل بخش‌های مختلفی باشند که هر بخش به نوعی از توانایی‌های زبانی مختصری اشاره دارد. مهم است که داوطلبان برای آزمون‌های دکتری زبان، با ساختار و نوع آزمونی که به آنها ارائه می‌شود، آشنا شوند و با تمرین‌های مناسبی، توانایی‌های زبانی خود را بهبود دهند. همچنین، مراجعه به سایت رسمی دانشگاه یا مؤسسه‌ای که آزمون دکتری را برگزار می‌کند، می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری را درباره ساختار آزمون‌ها و بخش‌های مختلف ارائه دهد.

برخی از بخش‌های معمول در آزمون‌های زبان دکتری عبارتند از:

  • مهارت درک مطلب و لغت (Reading Comprehension):

برای تقویت دایره لغت و کسب نمره حداکثری در این بخش از آزمون زبان دکتری می‌توانید از کتاب‌های شناخته‌شده 504 و Essential Words for TOEFL که از بهترین منابع افزایش دایره لغت انگلیسی و از منابع آزمون زبان دکتری هستند و می‌توانند نیاز شما را برای این بخش کاملاً مرتفع نمایند، استفاده کنید.

ویژگی اصلی این کتاب‌ها پوشش لغت‌های مختلف در مورد موضوعات روزمره و کاربردی و پر سوال است و اگر می‌خواهید پس از پایان مطالعه این دو منبع نمره بالاتر در آزمون زبان دکتری کسب نمایید، به سراغ Longman Preparation Course for the TOEFL iBT بروید. این کتاب هم از جمله منابع آزمون زبان دکتری است و سطح بالاتری دارد و لغات بیشتری را پوشش می‌دهد.

  • مهارت گرامر (Grammar and Vocabulary):

بعد از مسلط شدن به دایره لغت باید به سراغ تقویت گرامر و افزایش سطح دانش گرامری‌مان برویم. این بخش از آزمون زبان دکتری از اهمیت زیادی برخوردار است و به نسبت باید سرعت عمل بیشتری برای پاسخگویی به سوالات داشته باشیم و باید از منابع خوب و بروز استفاده نماییم. کتاب‌های گرامر زیادی در بازار موجود است اما برای موفقیت در آزمون زبان دکتری پیشنهاد می‌کنیم سراغ یکی از مطمئن‌ترین منابع آزمون زبان دکتری یعنی کتاب TOEFL PBT by Longman بروید. زبان ساده کتاب و پوشش تمامی‌مطالب از ویژگی‌های عالی این کتاب است.

اگر سطح زبان شما اینترمدیت یا بالاتر است، پیشنهاد می‌کنیم از کتاب Grammar in Use-Intermediate استفاده کنید. برای تثبیت مباحث گرامری تا می‌توانید تمرین کنید. یکی دیگر از بهترین منابع برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی کتاب Betty Azar – Understanding and Using English Grammar است. یادگیری از طریق این کتاب از آن جهت توصیه می‌شود که برای اکثر افراد در هر سطحی قابل مطالعه خواهد بود.

کتاب تافل گرامر فلش هم از آن دسته کتاب‌هایی است که جزو منابع آزمون زبان دکتری است و به شما کمک می‌کند تا با یادگیری دقیق و صحیح گرامر بتوانید ساختارهای مهم و کاربردی در زبان انگلیسی را یاد بگیرید و به کمک آن بتوانید نمره مورد نظرتان را در آزمون زبان دکتری کسب کنید. این کتاب شامل 5 نمونه سوال امتحان تافل است و به همین دلیل عالی‌ترین منبع برای تمرین مهارت تست‌زنی است. کتاب تافل گرامر فلش، گرامرهای پایه در زبان انگلیسی را مرور می‌کند. باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌گردد و راه کوتاه‌تری به سمت کسب موفقیت برای شماست.

  • مهارت شنیداری (Listening):

برای تقویت مهارت شنیداری، بسته به سطح‌‌تان می‌توانید از منابع صوتی موجود در کتاب‌های درسی استفاده کنید ولی به شما توصیه می‌کنیم که با کمک گرفتن از کتاب‌هایی مثل Inside listening یا Q Skills for success که منحصرا روی مهارت‌های شنیداری تمرکز دارند، این مهارت را ارتقا ببخشید. منابع آزمون زبان دکتری در مهارت شنیداری بسیار متنوع هستند و انتخاب منبع مناسب کاملا به سطح زبان شما بستگی دارد. بنابراین بهتر است برای تهیه کتاب مناسب سطح‌تان حتما با کارشناس آموزش سفیرمال به شماره 7405600 مشورت کنید.

 کتاب TOEFL Test Preparation Kit ETS را فراموش نکنید. سؤالاتی که در بخش مهارت شنیداری این کتاب مطرح‌ شده بسیار شبیه به آزمون اصلی است و می‌تواند به شما بسیار کمک کند.

  •  مهارت خواندن (Reading):

برای تقویت مهارت خواندن یا همان Reading، به سراغ کتاب Longman Preparation Course for the TOEFL iBT بروید. این کتاب برای سایر بخش‌های نیز مفید بوده و یکی از با ارزشترین کتاب‌ها در دسته منابع آزمون زبان دکتری محسوب می‌شود. اما بخش قابل‌ توجهی از آن بر روی مهارت درک مطلب تاکید دارد. کتاب‌های Inside Reading که متن‌های علمی و آکادمیک دارند و یا کتاب Select Reading در سطوح مختلف می‌توانند به شما کمک کنند تا بخوبی از پس این مهارت چالش بر انگیز برآیید.

پس از مطالعه منابع آزمون‌های دکتری متناسب با رشته دانشگاهی خود، بهتر است به سراغ نمونه سوالات آن بروید. قرارگیری در شرایط مشابه با آزمون اصلی با استفاده از نمونه سوالات آزمون دکتری، می‌تواند جایگاه شما برای کسب موفقیت در آن را مشخص کند. بعد از مطالعه و تمرین هر بخش آزمون می‌توانید به سراغ نمونه سوالات رفته و آمادگی خود را محک بزنید. برای دانلود نمونه سوالات آزمون دکتری کافیست روی لینک آن کلیک کنید:

کلام آخر

توصیه پایانی به شما این است که با توجه به اهمیت آزمون زبان در مقطع دکتری و تنوع منابع آزمون زبان دکتری، در کلاس های آمادگی آزمون MSRT و EPT شرکت نمایید و با خیال راحت خود را برای این مقطع حساس تحصیل خود آماده نمایید. برای این منظور کافیست با شماره تلفن 02174056000 تماس گرفته و پس از دریافت مشاوره آموزشی رایگان از طریق کارشناسان آموزش سفیرمال، در کلاس‌های خصوصی آزمون دکتری شرکت کنید.

 

مطالب مرتبط:
منابع آزمون تافل
معرفی آزمون تولیمو
معرفی آزمون دولینگو
راهنمای آزمون آیلتس
آزمون تعیین سطح زبان
برنامه ریزی برای یادگیری زبان انگلیسی

۴ دیدگاه برای “منابع زبان برای آزمون جامع دکتری”

  1. برای آزمون زبان دکتری باید سطحمون آپر اینترمدیت یا ادونس باشه؟
    و سوال دیگه ای که دارم اینکه برای بخش های مختلف آزمون زبان دکتری منابع مختلفی رو معرفی کردید اگر سوالی برامون پیش بیاد میتونیم ازتون مشاوره بگیریم یا کلاس خصوصی مربوط به آزمون EPT یا MSRT دارید؟

    • همراه عزیز سفیرمال سلام. برای کسب موفقیت در آزمون‌های دکتری، میبایست از سطح زبان انگلیسی بالایی همانند Upper-intermediate برخوردار باشید. قدم بعدی، یادگیری مهارت‌های آزمون و تکنیک‌های پاسخ‌دهی به سوالات آن است. شما می‌توانید در کلاس‌های آمادگی آزمون دکتری سفیرمال متناسب با نوع آزمون خود شرکت کنید. برای کسب مشاوره و اطلاعات بیشتر از طریق کارشناسان آموزش ما، می‌توانید با شماره ۰۲۱۷۴۰۵۶۰۰۰ تماس بگیرید.

  2. سلام
    منابع آزمون MSRT و منابع آزمون تولیمو مشابه هستن؟ ایا مهارت مکالمه هم برای موفقیت در آزمون زبان دکتری مهمه؟ و سوال اخر اینکه ایا شما کلاس زبان دکتری برگزار میکنید؟

    • همراه عزیز سفیرمال سلام. هر دو آزمون، همان آزمون تافل برگه‌ای هستند و در این آزمون‌ها مکالمه شما مورد سنجش قرار نمیگیرد. در سفیرمال کلاس‌های آزمون دکتری به صورت خصوصی آنلاین برگزار می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان، کافیست با شماره تلفن ۰۲۱۷۴۰۵۶۰۰۰ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه