انگیزه نامه یا SOP چیست

SOP یا همان انگیزه نامه یک متن حداقل 300 و ماکزیمم 1500 کلمه ای (حداقل یک صفحه A4 و حداکثر 2 صفحه) درباره هدف شما از مهاجرت و ادامه تحصیل در کشور مورد نظر است. نوشتن انگیزه نامه یکی از مهم ترین قدم های مهاجرت تحصیلی و اخذ پذیرش تحصیلی در فرایند اپلای است. و انگیزه نامه قوی می‌تواند شانس اخذ پذیرش شما را بالاتر ببرد.

سوالات مربوط به انگیزه نامه
نکات مهم در نوشتن SOP
نمونه های انگیزه نامه
تفاوت انگیزه نامه کاری با تحصیلی
انگیزه نامه برای سفارت
هزینه انگیزه نامه چقدر است؟

 

برای اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه‌ها از شما می‌خواهند تا (SOP یا Statement of Purpose) یا همان انگیزه نامه بنویسید. اگر دانشگاه تعداد کلمات را مشخص نکرده باشد، اس او پی شما باید حدود 1200 تا 1500 کلمه باشد و این اولین شانس شما است تا خودتان را به کمیته ی پذیرش معرفی کنید، هدفتان، دست آوردتان، و چرا می خواهید دربرنامه ایی مشخص ادامه تحصیل دهید را بگویید و به شما کمک می‌کند تا خود را از دیگر درخواست دهندگان متمایز کنید.

 

 

در اس او پی (SOP) به چه سوالاتی باید پاسخ دهیم؟

اس او پی شما برای هر دانشگاه منحصر به فرد و جداگانه بر اساس خواسته های آن دانشگاه نوشته می‌شود اما برای نوشتن یک Sop خوب شما حتما باید به این سوالات پاسخ دهید. اگر مستقیما یک پاراگراف را به هر سوال اختصاص نمی‌دهید اما به طور غیر مستقیم حتما به این سوالات پاسخ دهید.

  • قصد خواندن چه رشته‌ دانشگاهی را دارید؟
  • چرا این رشته را در این دانشگاه انتخاب کرده‌اید؟
  • چرا تحصیل در این دانشگاه برای شما جذاب است؟
  • چرا تحصیل در این کشور را به تحصیل در کشور خودتان ترجیح می‌دهید؟
  • آیا سابقه کاری مرتبط با رشته تحصیلی ای که انتخاب کرده اید را دارید؟
  • در کنار تحصیل در این رشته قصد دارید چه مهارت ها و توانایی های دیگری را کسب کنید؟
  • برای آینده و پس از فارغ التحصیلی چه برنامه ای دارید؟ کار؟ادامه تحصیل؟پژوهش؟
  • توقع شما از دانشگاه و رشته‌ای که در دانشگاه ارائه می‌شود چیست؟
  • چرا دانشگاه باید شما را برای تحصیل در این رشته انتخاب کند؟شما چه مزیتی برای دانشگاه خواهید داشت؟
  • علایق، سرگرمی‌ها و ویژگی های شخصیتی خود را توضیح دهید. ( به دلیل آکادمیک بودن ذات انگیزه نامه میتوانید خیلی روی این سوال مانور ندهید.)
  • چقدر قابلیت تطبیق با فرهنگ کشور مقصد را دارید؟ آیا اطلاعات کافی در مورد فرهنگی که می‌خواهید در آن زندگی کنید دارید؟

و سوالاتی از این دست می‌توانند بدنه اصلی انگیزه نامه شما را شکل دهند.

SOP یکی از فاکتورهای اصلی در تمایز قائل شدن میان درخواست دهنده‌ها است. اشخاصی که به عنوان کمیته تصمیم گیری دانشگاه انگیزه نامه شما را می‌خوانند، هیچ وقت شما را نمی‌بینید، بنابراین اس او پی شما به این کمیته کمک می‌کند تا شما را بشناسد، و با اهداف و انتظارات شما آشنا شود و به آنها دلیلی می‌دهد تا از میان صدها نفر شما را انتخاب کنند.

نوشتن اس او پی انقدر مهم است که اگر شما اس او پی واضحی ننویسید، یا آن را کپی کنید حتی اگر رزومه تحصیلی بسیار قویی داشته باشید ممکن است شانس خود را برای اخذ پذیرش در آن دانشگاه از دست بدهید.

نکات مهم در نوشتن SOP

  • انگیزه نامه شما باید منحصر به فرد، خاص و نوشته شده توسط خود شما باشد. نمونه های خوب را بخوانید و از آنها ایده بگیرید ولی ایده ها را کپی نکنید. همچنین تعداد زیادی Sop نخوانید. خواندن انگیزه نامه های زیاد نوشته شما را از منحصر به فرد بود خارج می‌کند.
  • اگر برای تعداد زیادی دانشگاه اپلای می‌کنید از SOP های متفاوت استفاده کنید و یک SOP را برای همه دانشگاه ها نفرستید.
  • به یاد داشته باشید که افراد حاضر در کمیته تصمیم گیری زمان محدودی برای مطالعه SOP ها دارند. پس انگیزه نامه خود را جذاب و گیرا بنویسید. همچنین مراقب باشید اس او پی شما طولانی تر از حد معمول نباشد زیرا برای خواننده خسته کننده می‌شود و شما ممکن است شانس اخذ پذیرشتان را از دست دهید.
  • املا، گرامر و قواعد نشانه گذاری را بسیار جدی بگیرید. اشتباه در این موارد می‌تواند به عنوان ضعف شما در زبان انگلیسی تلقی شود.
  • انگیزه نامه شما باید ساختار مناسبی داشته باشد. مقدمه ایی مناسب، بدنه و نتیجه گیری. ساختاری دقیق و طبقه بندی شده که متن شما را از حالت خسته کننده بودن خارج می‌کند، باعث می‌شود کمیته ی پذیرش جذب شود و شما را از بین هزاران داوطلب کسب پذیرش انتخاب نمایند. نکته مهم این است که حتما هدف خود از اپلای کردن در پاراگراف اول شرح دهید.
  • لحن SOP شما باید لحنی بین رسمی و غیر رسمی باشد. باید SOP خود را به گونه ایی بنویسید که خواندن و متوجه شدن آن آسان باشد . با زبان ساده بنویسید از زبان استعاره و اصطلاحات استفاده نکنید و ترکیباتی که فهم آنها سخت هست نداشته باشد و به هیچ وجه از اصطلاحات عامیانه در نوشتن SOP استفاده نکنید.
  • حتما در نوشتن متن اس او پی از جملات معلوم استفاده کنید تا ساختار انگیزه نامه شما قابل فهم باشد.
  • بیشتر روی رشد و شکوفایی خود در هنگام نوشتن SOP تمرکز کنید و از بیان این ایده که با درس خواندن می‌توانم حقوق بیشتر بگیرم یا اعضای خانواده ام در آن کشور زندگی می‌کنند و مسائلی از این دست بپرهیزید.
  • از تعداد کلمات مشخص شده، بیشتر ننویسید، SOP شما نباید خسته کننده شود.

یکی از اشتباهات رایجی که در هنگام نوشتن SOP مرتکب می‌شویم کمک نگرفتن از افراد متخصص است. یادتان باشد همیشه برای انجام دادن کارهای مهم باید از متخصصین امر مشاوره بگیرید. هر چقدر هم دانش زبان انگلیسی شما خوب باشد ساختار بندی جملات و پاراگراف بندی تان باید توسط یک متخصص امر یا کسی که زبان انگلیسی اش از شما بهتر است،چک شود تا مطمئن شوید گرامر ها صحیح است و قواعدنگارشی به درستی رعایت شده اند.

ما در سفیرمال با اتکا به تخصص و تجربه تیم آموزش سفیرمال شما را گام به گام در طی کردن مهم ترین قدمی که باید برای مهاجرت تحصیلی بردارید یعنی نوشتن یک انگیزه نامه قوی و خوب همراهی می‌کنیم. فقط کافی است با کارشناسان آموزش ما با شماره 02174056000 تماس بگیرید یا فرم ذیل را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

نمونه های انگیزه نامه

نمونه های متفاوتی از انگیزه نامه یا همان Sop در اینترنت موجود است اما به یاد داشته باشید که انگیزه نامه یا Sop  شما باید منحصر به فرد و خاص باشد. افرادی که انگیزه نامه ها را می خوانند هزاران هزار انگیزه نامه خوانده اند و با نمونه های از پیش نوشته شده در اینترنت کاملا آشنا هستند و با خواندن اولین خط از انگیزه نامه شما متوجه می شوند که ایا انگیزه نامه را کپی کرده اید یا خودتان با دانش خودتان آن را نوشته اید.

تفاوت انگیزه نامه کاری با تحصیلی

انگیزه نامه کاری  یا Cover letter  به قصد انتخاب شدن برای یک پوزیشن شغلی نوشته می شود و به همراه رزومه کاری شما برای شرکت مورد نظر ارسال می گردد. اما SOP برای دانشگاه و برای اخذ پذیرش تحصیلی ارسال می گردد.

انگیزه نامه برای سفارت

Study Plan  که شباهت زیادی به SOP دارد برای افسر صادر کننده ویزا در سفارت نوشته می شود و همراه مدارک سفارت باید برای اخذ ویزا ارسال گردد. در Study Plan  باید برای افسر توضیح دهید که چرا درس خواند در آن کشور را انتخاب کردید و چگونه درس خواندن با اهداف آینده شما در ارتباط است.

هزینه انگیزه نامه چقدر است؟

تمامی موسساتی که امور مرتبط به  اخذ پذیرش تحصیلی را انجام می دهند با مبلغ ثابت 50 یورور نوشتن انگیزه نامه را برای شما انجام می دهند اما شما می توانید با پرداخت هزینه بسیار مناسب تر توسط تیم آموزش متبحر سفیرمال، انگیزه نامه تحصیلی خود را بنویسید و یک گام محکم در راستای کسب پذیرش تحصیلی بردارید.

یک دیدگاه برای “انگیزه نامه یا SOP چیست و چگونه آن را بنویسیم؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه