روش ‌های تقویت اسپیکینگ

یکی از لذت بخش‌­ترین و در عین حال سخت‌­ترین بخش‌­های یادگیری زبان کسب توانایی صحبت‌کردن به آن زبان است. راه‌های زیادی برای تقویت اسپیکینگ (Speaking) وجود دارد ولی نکته مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که مهارت حرف‌زدن به یک زبان دیگر به مرور ارتقاء می‌یابد و برای بهبود این مهارت باید صبور بود و به طور مداوم و مستمر به انجام کارهایی پرداخت که در نهایت باعث ارتقاء این مهارت می‌شوند.

برای بهبود مهارت اسپیکینگ منبع خاصی وجود ندارد به این دلیل که مهارت Speaking در دسته Productive Skills قرار می‌گیرد و برای تقویت مهارت‌های Productive همانند اسپیکینگ، باید Receptive Skills یعنی مهارت شنیداری یا Listening و مهارت خواندن یا Reading را با استفاده از کتاب‌های تقویت مهارت ریدینگ و کتاب‌های تقویت مهارت لیسنینگ بهبود بخشید. شما همچنین می‌توانید با استفاده از روش‌های زیر به صورت خاص روی تقویت مهارت Speaking خود تمرکز کنید و با تمرین و ممارست در این مهارت به پیشرفت چشمگیری دست یابید.

 

نکته 1: برای تقویت اسپیکینگ حتما صدایتان را ضبط کنید و به صدای خودتان گوش دهید.

یکی از اشتباهات رایجی که اکثر زبان آموزان برای تقویت مهارت حرف زدن یا Speaking انجام می‌­دهند این است که ابتدا پاسخ سؤال را نوشته و سپس آن را حفظ می­‌کنند. این کار باعث می­‌شود که سرعت ذهن شما در تولید مطلب (Production کلامی) یا همان صحبت­ کردن به زبان انگلیسی بهبود نیابد. همچنین باید این نکته را نیز در نظر داشت که سبک نوشتن کاملا با صحبت کردن متفاوت است. پس به جای اینکار توصیه می‌کنیم حرف بزنید و صدای خودتان را ضبط کنید. شما می­‌توانید نکات زیادی را با ضبط کردن صدای خود یاد بگیرید:

  • آیا به اندازه کافی در هر بخش صحبت می­‌کنید؟
  • آیا پاسخ شما منسجم و ساختار جمله‌بندی‌های شما مناسب است؟
  • آیا خیلی تند یا کند صحبت می­‌کنید؟
  • آیا در حین صحبت کردن وقفه­‌های طولانی دارید؟
  • آیا به سؤال پاسخ داده‌­اید؟
  • آیا تلفظ شما صحیح است؟
  • آیا کلمات تکراری به کار می برید؟ یا کلمات را فراموش می‌کنید؟
  • آیا نیاز به تقویت دایره واژگان خود دارید؟
  • آیا گرامرهای انگلیسی را به درستی استفاده می کنید؟

نکته 2: وقتی می­‌خواهید راجع به یک موضوع جدید صحبت کنید ابتدا پاسخ­‌های ممکن به سوال را تمرین کنید و در ذهن خود سناریو پاسخ را بسازید.

البته شما باید نهایت تلاش خود را در فکر کردن و صحبت کردن به انگلیسی به کار ببرید. ولی بعضی مواقع استفاده از زبان مادری می­‌تواند مفید واقع شود (به عنوان مثال برای بخش دوم آزمون شفاهی آیلتس (cue card). برای بسیاری از زبان‌آموزان صحبت بدون وقفه برای ۲ دقیقه مشکل است. بهتر است ابتدا ببینید که آیا می‌­توانید ۲ دقیقه راجع به آن موضوع به زبان مادری خود صحبت کنید یا نیاز دارید در مورد موضوع مورد نظر تحقیق کنید؟

با استفاده از کتاب‌های لغتی که به شما لغات را دسته بندی شده و موضوعی آموزش می‌دهند، دایره لغت موضوعی خود را افزایش دهید؟ حتی می‌توانید برای اینکه ایده‌ بهتری در مورد موضوع داشته باشید یک متن یا مقاله مرتبط با موضوع, مطالعه نمایید و هم مهارت Reading خود را بهبود ببخشید و در نهایت بتوانید صحیح‌تر و روان‌تر در مورد موضوع مورد نظر صحبت کنید. این تمرین به شما کمک می­‌کند که درک بهتری از مدت زمان خواسته شده، داشته باشید. همچنین با استفاده از این روش می‌توانید ایده‌ها را در ذهن خود پرورش دهید و ساختار‌های انگلیسی مناسب برای بیان ایده‌هایتان را بیابید.

نکته 3: زمان صحبت کردن خود را اندازه گیری کنید.

ممکن است صحبت کردن برای ۲ دقیقه برای شما مشکل باشد و نگران باشید که نتوانید به آن اندازه صحبت کنید. بهتر است زمان‌بندی زیر را درنظر بگیرید. و رفته رفته مدت زمان حرف زدنتان را افزایش دهید. 20ثانیه، سپس 30 ثانیه، در مرحله بعدی 40 ثانیه و در نهایت یک دقیقه و بیشتر.

نکته 4: برای ارتقاء مهارت اسپیکینگ با توصیف عکس‌ها و تصاویر شروع کنید.

این تمرین به شما کمک خواهد کرد که عملکرد بهتری در آزمون داشته باشید. بهتر است از تصاویر مرتبط با موضوعات رایج آیلتس (مثل جشن­ها، مسافرت، …) استفاده کنید. و هر آنچه که در تصویر می‌­بینید را با جزئیات شرح دهید. سپس راجع به همان موضوع بدون تصویر صحبت کنید. در روز امتحان کافی است در حین صحبت کردن، آن تصویر را در ذهن خود مجسم کنید. همچنین می‌­توانید از عکس­‌های شخصی خود استفاده کنید. این عکس‌ها یادآور خاطرات شما هستند و به راحتی می‌­توانید راجع به آن­ها صحبت کنید.

نکته 5: ابتدا بخوانید و بعد صحبت کنید.

خواندن متن‌ها به زبان انگلیسی به شما ایده و واژگان لازم برای صحبت کردن روی موضوعات متفاوت می­‌دهد( برای تقویت مهارت صحبت کردن به این روش می­‌توانید از کتاب های تقویت مهارت Reading استفاده کنید). سپس هر زمان که متن انگلیسی می‌­خوانید، خلاصه آن را یا هر آنچه از آن متن یادگرفته اید، بازگو کنید. برای خلاصه کردن ابتدا به واژگان به کار رفته در متن نیاز دارید، پس سعی کنید چند بار کلمات جدید را برای خود تکرار کنید.اگر با متن طولانی سروکار دارید، متن را بخش‌های مختلف تقسیم کرده و هر بخش را جداگانه بازگو کنید. صدای خود را ضبط کنید و به صدای خود گوش دهید و صدای ضبط شده‌تان را با متن تطبیق دهید.

نکته 6:از کتاب‌های لغت استفاده کنید.

برای تقویت مهارت صحبت کردن می‌­توانید دایره لغت موضوعی خود را افزایش دهید و برای اینکار می­‌توانید به سراغ مجموعه کتاب­‌های Oxford word skills و یا سایر کتاب‌های تقویت لغت بروید و در مورد موضوع مورد علاقه خود لغت‌ها و اصطلاحات کاربردی را یاد گرفته و سپس با استفاده از تکنیک شخصی سازی در مورد خود و اطرافیانتان آن لغت‌ها را به کار ببرید.

نکته 7: مهارت شنیداری خود را تقویت کنید.

همه‌ ما در دوران نوزادی یک اسفنج واقعی بوده‌ایم. سر تا پا گوش بودیم و به صداهای اطراف گوش می‌دادیم و سعی می­‌کردیم کلمات و معنی‌ را متوجه شویم. حالا می‌توانیم بگوییم شخصی که در حال یادگیری یک زبان جدید است، دست کمی از یک نوزاد ندارد؛ بنابراین خوب است با استفاده از فیلم‌ها و یا کتاب تمرین listening انگلیسی مهارت شنیداری را بهبود بخشید و لغات و اصطلاحات جدید آموخت و جملات و اصطلاحات را عیناَ تکرار کرد. (تکنیک خوب شنیدن، دقیق تکرار کردن). باید مطمئن بود طی کردن این مسیر برای بار دوم چندان سخت نیست و خیلی زودتر از دوران نوزادی‌ می‌توان مهارت اسپیکینگ را بهبود بخشید.

منابع تقویت اسپیکینگ

همانطور که در مقدمه مقاله هم ذکر شد، منبع خاص و مستقلی برای تقویت اسپیکینگ وجود ندارد بلکه ارتقاء مهارت اسپیکینگ با بهبود مهارت Reading و بهبود مهارت Listening امکان پذیر است و اگر می‌خواهید مهارت اسپیکینگ خود را به بهترین نحو ممکن بهبود ببخشید و صحیح و روان (Accurate and Fluent) صحبت کنید، باید همانند بال‌های هواپیما همزمان دو مهارت دیگر را با استفاده از منابع تقویت ریدینگ و منابع تقویت لیسنینگ بهبود ببخشید.

۱۰ دیدگاه برای “روش ‌های تقویت اسپیکینگ”

  1. سلام سطح من متوسطه است. برای تقویت مهارت speaking اگه بخوام از استوری بوک ها شروع کنم چه کتابهایی رو پیشنهاد میدین؟

    • سلام، اگر به قصد تقویت مهارت گفتاری یا Speaking می خواهید از کتاب های داستان مناسب سطح تان استفاده کنید به یاد داشته باشید که باید روی مهارت خلاصه کردن متن تمرکز کنید. داستان را بخوانید و پس از اتمام هر Chapter خلاصه آن را بازگو کنید، صدای خود را ضبط کنید و با متن داستان مقایسه کنید و حتما سعی کنید از لغات به کار رفته در متن استفاده کنید.
      خرید کتاب داستان intermediate

  2. برای تقویت اسپیکینگ انگلیسی بدون کلاس باید از کجا و چجوری شروع کنم؟ اگه لیسنینگم رو تقویت کنم اسپیکینگم هم تقویت میشه؟

    • دوست عزیز، برای تقویت مهارت اسپیکینگ باید همزمان مهارت های ریدینگ و لیسنینگ خود را بهبود ببخشید. هرچه بیشتر گوش کنید، فیلم ببینید، لهجه و جملات Native Speaker ها را تکرار کنید، کتاب داستان بخوانید، متون انگلیسی را بخوانید و خلاصه گویی کنید، صدای خود را ضبط کنید و به صدایتان گوش دهید زودتر به موفقیت خواهید رسید. بهتر است با کمک یک دوست یا شخصی که زبان انگلیسی اش از شما بهتر است مهارت اسپیکینگ را تمرین کنید.

  3. من ،بیشتر از آنچکه فکر کتید از مطالب ارائه شده بهره بردم.بمجرد اینکه به سطح دلخواهم رسیدم ،درواقع خودم رو قبول کردم،براتون بیشتر پیام خواهم داد تا دیگران ببینند ،چطوری سفیر کمکم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه