علائم فونتیک زبان انگلیسی

تلفظ لغات در زبان انگلیسی از قانون خاصی پیروی نمی‌کند و از آنجایی که حروف در کلمات مختلف، تلفظ متفاوتی دارند چاره‌ای غیر از حفظ کردن تلفظ وجود ندارد.

اگر از دیکشنری انگلیسی به انگلیسی استفاده کرده باشید حتما متوجه یک سر علائم که بین دو اسلش یا /…/ قرار گرفتند شده‌اید. شاید تا به حال از کاربرد این علائم اطلاع چندانی نداشتید و به همین دلیل از آن‌ها استفاده نکردید ولی جالب است بدانید که داشتن دانش کافی در مورد الفبای فونتیک انگلیسی کمک شایانی به تقویت تلفظ انگلیسی و در نتیجه ایجاد حس اعتماد به نفس بیشتر در زمان انگلیسی صحبت کردن شما می‌کند.

الفبای فونتیک یا آوایی انگلیسی چیست؟

الفبای آوایی بین المللی (IPA) یک سیستم الفبایی از نمادهای آوایی است که عمدتاً بر اساس خط لاتین بوده و با نام علائم فونتیک (Phonetic) شناخته می‌شود.

این علائم توسط International Phonetic Association در اواخر قرن نوزدهم به عنوان یک نمایش استاندارد از صداهای زبان انگلیسی به صورت نوشتاری ابداع شده و توسط فرهنگ‌نامه نویسان، دانشجویان و معلمان زبان‌های خارجی، زبان شناسان، آسیب شناسان گفتار-زبان، خوانندگان، بازیگران و مترجمان استفاده می‌شوند.

به عبارت ساده‌تر، الفبای آوایی بین المللی (IPA) سیستمی است که در آن هر نماد با یک صدای انگلیسی خاص مرتبط است. با استفاده از IPA می توانید دقیقاً بدانید که چگونه یک کلمه خاص را در انگلیسی تلفظ کنید.

به عنوان مثال حرف a در زبان انگلیسی در کلمات bag، safe و hall به سه شکل مختلف تلفظ می‌شود و تنها با استفاده از علائم فونتیک می‌توانید به تلفظ صحیح این حرف در کلمات مختلف پی ببرید.

در ادامه این مطلب معنی علائم فونتیک انگلیسی همراه با مثال‌های رایج آن‌ها آورده شده‌اند. با تکرار این مثال‌ها می توانید نحوه تلفظ حروف صدادار (vowel) و بی‌صدا (consonant) را تمرین کنید. این یکی از بهترین روش‌های تقویت تلفظ انگلیسی به ویژه در سطح مبتدی است.

معنی علائم فونتیک انگلیسی چیست؟

صداها در زبان انگلیسی به دو دسته واج‌های صدادار (Vowels) و واج‌های بی‌صدا (Consonants) تقسیم می‌شوند. در زمان تلفظ هر یک از این واج‌ها بخش‌های مختلف بدن مانند لب‌ها، دندان‌ها، زبان، حلق و … درگیر می‌شوند و نحوه تلفظ هر یک از این واج‌ها متفاوت است؛ در نتیجه صداها و کلمات متفاوتی تولید شده که در صورتی که صحیح تلفظ نشوند ممکن است معنی کلمات تغییر کند.

واج‌های صدادار یا Vowels

حروف صدادار در زبان انگلیسی به دو گروه حروف صدادار کوتاه یا Short Vowels و حروف صدادار کشیده یا Long Vowels تقسیم‌بندی می‌شوند. از ترکیب دو واج صدادار، واج‌های جدید تولید می‌شوند که به آنها Diphthong گفته می‌شوند.

در جدول شماره 1، Short Vowels به همراه مثال و نحوه تلفظ آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

short vowels

در جدول شماره 2، Long Vowels به همراه مثال و نحوه تلفظ آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

long vowels

و در جدول شماره 3، Diphthongs به همراه مثال و نحوه تلفظ آن‌ها آورده شده‌اند.

Diphthongs

واج‌های بی‌صدا یا Consonants

واج‌های بی‌صدا در زبان انگلیسی به پنج دسته اصلی شامل Fricatives، Plosives، Affricates، Nasals و Approximants تقسیم بندی می‌شوند. این نامگذاری بر اساس محل و نحوه تلفظ این لغات انجام شده است و دانستن آن‌ها برای زبان‌آموزان اهمیت چندانی ندارد؛ آنچه مهم است دانستن معنی علائم فونتیک است. کار در مورد واج‌های صدادار به نسبت واج‌های صدادار ساده‌تر است چرا که بیشتر علائم فونتیک و حروف الفبای استاندارد انگلیسی با مهم مشابه هستند.

در جدول شماره 4، Fricatives به همراه مثال و نحوه تلفظ آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

fricatives

در جدول شماره 5، Plosives به همراه مثال و نحوه تلفظ آن‌ها آورده شده‌اند.

plosives

در جدول شماره 6، Affricates و در جدول شماره 7، Nasals را به همراه مثال و نحوه تلفظ آن‌ها مشاهده می‌کنید.

Diphthongs

در جدول شماره 8، Approximants به همراه مثال و نحوه تلفظ آن‌ها آورده شده‌اند.

approximants

برای دانلود فایل PDF جدول فونتیک انگلیسی با تلفظ فارسی و مثال روی لینک زیر کلیک کنید.

دانلود فایل PDF جدول فونتیک انگلیسی

برای یادگیری دقیق تلفظ صداها در زبان انگلیسی، ویدئو زیر را با دقت ببنید و کلمات را بارها و بارها تکرار کنید.

۶ دیدگاه برای “علائم فونتیک زبان انگلیسی”

    • همراه عزیز سفیرمال سلام. یادگیری علایم فونتیک انگلیسی برای زبان‌آموزان بسیار مهم است. این علائم به شما کمک می‌کنند تا تلفظ کلمات انگلیسی را به‌طور صحیح یاد بگیرید، تفاوت بین کلمات مشابه را تشخیص دهید و مهارت شنیداری خود را بهبود بخشید. یادگیری علایم فونتیک انگلیسی ممکن است در ابتدا دشوار باشد، اما با تمرین می‌توان به آن مسلط شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه