نکاتی برای استفاده بهتر از کلاس های آنلاین

اگر این روزها به فکر یادگیری آنلاین هستید یا در کلاسی ثبت نام کرده‌اید تا موضوع، مهارت یا زبان جدیدی مثل زبان انگلیسی را آنلاین یاد بگیرید ولی نگران نحوه یادگیری به صورت آنلاین هستید و نمی‌دانید آیا می‌توانید خود را با این مدل یادگیری تطبیق دهید یا خیر ، در این مقاله قصد داریم نکاتی را به شما ارائه دهیم تا بهتر از پس چالش‌های پیش رو در کلاس‌های آنلاین بربیایید و بتوانید به بهترین نحو از زمان و انرژی خود استفاده نمایید.

نکات کلیدی برای بهره‌برداری بهتر از کلاس‌های آنلاین

در دنیای امروز، تکنولوژی و ارتباطات آنلاین نقشی حیاتی در همه جوانب زندگی ما ایفا می‌کنند، از جمله عرصه‌های آموزش و یادگیری. کلاس‌های آنلاین به عنوان یک ابزار قدرتمند، دسترسی آسان‌تر و انعطاف‌پذیری بیشتری را برای همه سطوح یادگیری ایجاد کرده‌اند. در این محیط مجازی، دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند به صورت زنده یا ضبط شده، با استفاده از ابزارهای تکنولوژیک، از جلسات آموزشی بهره‌برداری کنند. اما چگونه می‌توان ازین فرصت‌ها بهره‌برداری بهتری داشت؟ در ادامه به بررسی نکاتی می‌پردازیم که به شما در استفاده بهینه از کلاس‌های آنلاین کمک می‌کنند.

  1. با کلاس‌های آنلاین مثل یک کلاس واقعی برخورد کنید.

وقتی صحبت از یادگیری بهتر در کلاس‌های آنلاین می‌شود، یادتان نرود که نظم و دیسیپلین رفتاری از مهم‌ترین عناصر موفقیت در این کلاس هاست. باید خودتان را مجبور کنید که بنشینید و روی مطالب کلاس کار کنید. نه به این مفهوم که اصلا منعطف نباشید! اما وقتی که زمانی را برای انجان دادن تکالیف‌تان در طول هفته مشخص کردید، نمی‌توانید به دلیل آنلاین بودن کلاستان آن را به تعویق بیاندازید. باید به زمانبندی‌تان وفادار باشید.

یکی از ساده‌ترین کارها برای اینکه تکالیف‌تان را پشت گوش نیندازید این است که در ذهن خود تکرار کنید که برای این کلاس پول پرداخت کرده‌اید درست مثل کلاس‌های حضوری و اگر می‌خواهید موفق شوید باید سر کلاس حاضر شوید . به عبارت ساده‌تر، برای اینکه در کلاس‌های آنلاین موفق باشید با آنها دقیقا مثل کلاس‌های حضوری برخورد کنید و همانقدر به خودتان سخت بگیرید.

  1. مسئولیت پذیر باشید.

در ابتدای ترم، هدف‌گذاری کنید و هفته به هفته یا حتی جلسه به جلسه پیشرفت‌تان را با هدف‌هایتان چک کنید. وقتی در کلاس‌های حضوری شرکت می‌‌کنید معمولا تاریخ تحویل پروژه‌ها یا تکالیف از طرق مختلف به شما یادآوری می‌شود، ولی اگر کلاس انلاین باشد و کسی نباشد که به شما زمان‌بندی‌ها را یادآوری کند خودتان باید پیگیرانه نوتیفیکیشن یادآوری روی گوشی یا کامپیوتر خود نصب کنید تا در فواصل معینی انجام تکلیف را به شما یادآوری کند و کار به دقیقه 90 موکول نشود.

اگر با بحث مسئولیت پذیری در کلاس‌های آنلاین مشکل دارید با یکی از همکلاسی‌هایتان همگروه شوید یا از همسر یا دوست خود بخواهید که انجام دادن تمرین‌ها را به شما یادآوری کند. اگر منظم باشید و خودتان به پیشرفت‌تان آگاهی داشته باشید می‌توانید بیشترین استفاده را از کلاس‌های آنلاین داشته باشید حتی اگر زندگی شلوغ و پر کاری در خارج از کلاس دارید.

  1. مدیریت زمان را تمرین کنید.

اینکه بتوانید برنامه درسی برای خودتان بنویسید و زندگی و کار و کلاس آنلاین را مدیریت کنید یکی از مهم‌ترین مسائل در موفقیت در کلاس های انلاین است. اگر برنامه‌ریزی مناسب نداشته باشید و یا مدیریت زمان بلد نباشید هر بار قبل از کلاس با کوهی از تکالیف انجام نشده و درس‌های خوانده نشده مواجه خواهید بود.

درست است که مدیریت زمان به عوامل زیادی همچون برنامه کاری، شخصیت، روش یادگیری شخصی و.. بستگی دارد اما راهنمایی‌های جهانی برای بهبود این مهارت نیز وجود دارد.

  • به محتوای درس و پروژه های مهم و تاریخ امتحان میان ترم و پایان ترم از همان ابتدای ترم اشراف داشته باشید و در یک تقویم آن روزها را نشانه‌گذاری کنید تا با نگاهی کلی به تقویم بدانید در هفته‌های آینده چه اتفاقاتی انتظار شما را می‌کشند و برای آنها برنامه ریزی کنید. در ایام پسا کرونا که ممکن است به عروسی و تولد و مهمانی‌های مختلف دعوت شوید حتما آنها را در برنامه‌ریزی هر ترم خود اضافه کنید تا بتوانید زمان بیشتری برای مطالعه و درس خواندن اختصاص دهید.
  • به هر فعالیت مقدار مناسبی زمان اختصاص دهید و بعد به سراغ تمرین یا فعالیت بعدی بروید. برای اینکه زمان از دستتان در نرود با یک تایمر، کنترل زمان را در دست بگیرید.
  • برنامه خود را هفتگی ارزیابی کنید و ببینید آیا توانستید به برنامه‌ریزی خود وفادار بمانید؟ آیا به هر بخش از تمریناتتان زمان کافی اختصاص دادید یا لازم است در کلیات برنامه بازنگری کنید؟
  1. برای خودتان فضای درس خواندن بسازید و مرتب باشید.

وقتی برای خود یک فضای درس خواندن مشخص می‌کنید و به صورت مداوم تمرین‌هایتان را انجام می‌دهید و آنها را تکمیل می‌کنید رفته رفته به یک روتین می‌رسید و این کار به عادت شما تبدیل می‌شود. فرقی هم ندارد که فضای درس خواندن شما میز آشپزخانه‌تان است یا کتابخانه عمومی یا یک میز در کافی شاپ. فقط مهم این است که بدانید چه جور فضایی برای شما و یادگیری‌تان بهتر است.

اگر یک فضای مشخص برای درس خواند داشته باشید آن‌وقت می‌توانید با داشتن ذهن منظم راحت‌تر به اهدافتان برسید. در انتخاب فضا حتما دقت کنید که به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشید، کتاب و کاغذ و محتوای مورد نظرتان دم دستتان باشد و حتما برای گوش کردن به صدای استاد یا فایل‌های صوتی و… هدفون داشته باشید .

  1. عوامل حواس پرت کن را حذف کنید.

از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا زنگ موبایل و صدای تلویزیون یا حتی ظرف‌های شسته نشده شب قبل، شما قطعا با تعداد زیادی عامل حواس پرت کن مواجه‌اید که نمی‌گذارند روی درس خواندن تمرکز کنید. بهترین داشجوی آنلاین کسی است که راه مقابله با این عوامل حواس پرت کن را بخوبی بلد باشد .

اینکه هر کدام از این عوامل چقدر می‌توانند حواس شما را پرت کنند، بستگی مستقیم به نوع شخصیت شما دارد. بعضی‌ها با گوش دادن به موسیقی خود را از فضای شلوغ وعوامل حواس پرت کن دور می‌کنند و با تمرکز به انجام تکالیفشان می‌رسند. بعضی ها هم ممکن است خارج شدن از این فضا را به ماندن در خانه و انجام دادن چند کار همزمان ترجیح دهند. در نهایت این شما هستید که باید به استراتژی‌ای برسید که اثر بخشی بالایی دارد .

بعد از انتخاب مکان مناسب برای درس خواندن، حالا وقت آن رسیده است که موبایل خود را برای ساعتی خاموش کنید تا هربار که پیغام جدیدی دریافت می‌کنید حواستان پرت نشود. اگر هم نمی‌توانید با وسوسه چک کردن مدام تلفن همراه و گشت و گذار در صفحات اینترنتی کنار بیایید، یک بلاک کننده وب سایت دانلود کنید.

  1. روشی که با کمک آن بهتر یاد می‌گیرید را پیدا کنید.

حالا که جای مناسب برای درس خواندن را پیدا کردید و عوامل حواس پرت کن را هم حذف کردید ببینید چطور بهتر یاد می‌گیرید؟ اگر آدم صبح هستید برنامه‌ریزی‌تان را جوری انجام دهید که کار اول صبح شما درس خواندن باشد. عملکردتان در شب بهتر است؟ یکی دوساعت بعد از شام را به انجام دادن تکالیفتان اختصاص دهید. اگر بچه دار هستید و بچه‌هایتان صبح‌ها و عصر‌ها نیاز به رسیدگی و مراقبت بیشتری دارند، برنامه درس خواندن ‌تان را وسط روز قرار دهید، دور از هیاهو برای خودتان یک لیوان چای یا قهوه بریزید و سراغ تکالیفتان بروید.

یادتان باشد که همه مثل هم یاد نمی‌گیرند. اگر با دیدن محتوا یا فیلم و سریال، بهتر یاد می‌گیرید، از صفحات کتاب درسی تان پرینت بگیرید. آن را جایی نزدیک خودتان قرار دهید. اگر از طریق شنیدن بهتر یاد می‌گیرید حتما فایل‌های لیسنینگ زیادی دم دستتان داشته باشید.

  1. حضور فعالانه داشته باشید.

در تالار‌های گفتگو مخصوص کلاستان شرکت کنید تا به مباحث بیشتر مسلط شوید و با همکلاسی‌هایتان ارتباط داشته باشید و حس وحال کلاس واقعی را درک کنید. حضور فعالانه یعنی کامنتی که روی تکلیف یکی از همکلاسی‌هایتان می‌گذارید یا اگر جواب سوالی را می‌دانید می‌توانید به سوال همکلاسی‌تان پاسخ دهید. حتما در فواصل بین کلاس‌هایتان چند بار به تالارهای بحث و گفتگو سر بزنید تا هم از آخرین اخبار با خبر باشید و هم از حرف‌های استاد عقب نیافتید.

اگر به انجام دادن تکلیف یا تکمیل کردن پروژه‌ای نمی‌رسید قبل از تمام شدن زمان، با استادتان حرف بزنید و از او زمان بیشتری بخواهید.

  1. شبکه دوستی تان را بسازید

بعضی وقت‌ها با شرکت در کلاس‌های آنلاین ممکن است حس کنید که دارید به تنهایی موضوعی را یاد می‌گیرید. اما این فقط ذهنیت شماست. کلاس‌های آنلاین بر پایه تعاملات برنامه ریزی می‌شوند و اساتید، زبان آموزان را به مشارکت و انجام دادن تکالیف و پروژه‌های کلاسی با کمک هم تشویق می‌کنند.

خودتان را به دیگران معرفی کنید و در تالارهای بحث و گفتگو فعالانه شرکت کنید. از تشکیل دادن گروه‌های درس خواندن مجازی نترسید . همه شما از آن سود خواهید برد.

تمرین همه چیز را بهتر می کند.

وقتی خیلی سرتان شلوغ ست و زمان کافی برای حضور فیزیکی سر کلاس ندارید یا به دلیل بیماری کرونا و ترس از حضور در اجتماعات، ترجیح می‌دهید در فضای امن خانه‌تان، زبان انگلیسی یاد بگیرید، کلاس‌های آنلاین بهترین روش برای یادگیری یک زبان دیگر هستند. درست است که این کلاس‌ها چالش‌های خاص خودشان را دارند ولی با کمی انعطاف پذیری و فراهم کردن منابع مناسب و برنامه ریزی می‌توان به همه اهداف دست یافت.

منابع مناسب برای استفاده بهتر از کلاس های آنلاین:

اگر با استفاده از ساختار‌ها در زبان انگلیسی مشکل دارید و گرامر انگلیسی برای شما چالش برانگیز است، استفاده از کتاب‌های خودآموز گرامر مانند Oxford Practice Grammar و Grammar in use و  Oxford English Grammar Course می‌تواند به شما در ارتقای این مهارت کمک شایانی کند. اگر سطح زبان شما المنتری یا پری اینترمدیت است از کتاب گرامر سطح Basic و اگر اینترمدیت و آپر اینترمدیت است از کتاب سطح Intermediate استفاده کنید در سطوح پیشرفته هم می‌توانید از کتاب گرامر سطح Advanced استفاده نمایید.

خرید کتاب گرامر

اگر در بخش شنیداری و فهم فایل‌های صوتی دچار مشکل هستید، باید مهارت Listening خود را تقویت کنید. برای تقویت این مهارت می توانید از کتاب های Tune in ، Tactics For Listening، Q Skills For Success Listening and Speaking و Inside Listening اسفاده کنید. همانند کتاب‌های گرامر، در انتخاب کتاب لیسنینگ هم باید سطحتان را در نظر بگیرید.

کتاب‌های لیسنینگ موجود در سفیرمال برای تمام سطوح زبان به صورت طبقه بندی شده در سایت وجود دارد و شما می‌توانید با تماس با شماره 02174056000 و مشاوره با کارشناس آموزش سفیرمال، کتاب متناسب با سطحتان را تهیه نمایید. با تقویت مهارت لیسنینگ، مهارت اسپیکینگ‌تان را هم به صورت غیر مستقیم تقویت خواهید کرد.

خرید کتاب لیسنینگ

برای تقویت مهارت رایتینگ به عنوان یکی از کلیدی‌ترین مهارت‌های زبان انگلیسی باید به سراغ کتاب‌هایی برویم که اصولی و پله به پله این مهارت را تقویت می کنند. برای تقویت اصولی این مهارت، از کتاب‌هایی مثل Inside Writing ، Q Skills For Success Writing، Longman Academic Writing و Headway Academic Skills استفاده نمایید.

خرید کتاب رایتینگ

مهارت خواند یا همان مهارت Reading هم از آن مهارت‌هایی است که در نهایت منجر به رایتینگ و اسپیکینگ بهتری خواهد شد و حتما باید زمان کافی برای ارتقای این مهارت اختصاص دهید. کتاب های تقویت مهارت ریدینگ هم به افزایش دایره لغت شما کمک می‌کنند و هم درک مطلب و تمرکز تان را افزایش می‌دهند. کتاب‌های ارتقا مهارت ریدینگ عبارتند از Inside reading، Q skills For Reading، Academic Skills و Select reading.

خرید کتاب ریدینگ

برای اینکه بتوانید بهتر صحبت کنید و صحبت‌های دیگران را بهتر متوجه شوید، جملات بیشتری بسازید و دقیق‌تر مفهوم مورد نظرتان را به شنونده منتقل کنید، باید دایره لغات موضوعی خود را ارتقا دهید.کتاب‌هایی مثل Oxford word skills ، Vocabulary in use و 4000 Essential English words کتاب‌هایی هستند که لغات متناسب با سطحتان را در بستر مناسب به شما آموزش می‌دهند و با ارائه تمرین آنها را در ذهنتان تثبیت می‌کنند. اگر سطح زبان انگلیسیتان B2 – C1 است می‌توانید یادگیری Idioms و Phrasal verbs را هم به برنامه درسی‌تان اضافه کنید.

خرید کتاب لغت

تلفظ صحیح و درست از ستون‌های اصلی اسپیکینگ است و یکی از مهم‌ترین عواملی است که روی روان صحبت کردن شما یا همان Fluency تان تاثیر گذار است. برای صحیح صحبت کردن، باید تلفظ صحیح و Native-like را بشنوید و تکرار کنید. فیلم‌ها و سریال‌های زبان اصلی و پادکست‌های انگلیسی و از همه مهم تر کتاب های تقویت تلفظ می‌توانند به خوبی شما را در این مسیر هدایت کنند.

خرید کتاب تلفظ

خرید فیلم به زبان اصلی

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان آموزشی با شماره 74056000 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه