چطور با گوش دادن به پادکست ، انگلیسی یاد بگیریم؟

 یادگیری زبان با پادکست مگه می شه؟! حتماً شنیده‌اید که از قدیم گفته‌اند: «شنیدن کی بود مانند دیدن؟!» شاید باورتان نشود اما باید بگوییم که  برای یادگیری زبان شنیدن حتی از دیدن هم موثرتر و بهتر است! یادگیری زبان با پادکست و از طریق گوش دادن به فایل صوتی انگلیسی ، یکی از بهترین روش‌های آموزش زبان است که معمولاً نادیده گرفته می‌شود.

اگر شما هم برای تقویت زبان انگلیسی‌ به‌دنبال روش متفاوتی هستید که درعین‌ جذاب بودن مثمرثمر هم باشد، پس با این مقاله همراه ما باشید تا برایتان بگوییم چطور گوش‌هایتان می‌توانند در مسیر یادگیری زبان انگلیسی به شما کمک کنند!

پادکست انگلیسی

یادگیری زبان با پادکست چه مزیت‌هایی دارد؟

یادگیری و تقویت زبان انگلیسی با استفاده از فایل صوتی یا همان پادکست، یکی از روش‌های جدید و جذابی است که نه‌تنها زبان‌آموز را دچار رخوت و خستگی نمی‌‌کند بلکه با توجه به داشتن تنوع موضوعی‌ بالا، اشتیاق به یادگیری را هم بیشتر می‌کند! در ادامه از مزیت‌های این روش بیشتر برایتان می‌گوییم:

  1. گوش دادن به پادکست ، با افزایش درک شنیداری، به بهبود مهارت Listening بسیار کمک می‌کند.
  2. به‌مرور زمان و گوش دادن به پادکست‌های متنوع، دایره‌ی واژگانی‌تان وسیع‌تر می‌شود و به‌طور ناخودآگاه کلمات انگلیسی بیشتری، روانه‌ی حافظه‌ی بلندمدتتان می‌شود.
  3. تماشای فیلم به زبان اصلی و گوش دادن به فایل صوتی انگلیسی به شما کمک می‌کند در کنار تقویت زبان، با فرهنگ و دیدگاه‌های جدید هم آشنا شوید. یک آموزش جانبی ویژه که فقط با استفاده از چنین روشی امکان‌پذیر است!
  4. استفاده از فایل‌های صوتی در کنار کتاب‌های آموزشی به درک بهتر مطالب کتاب کمک می‌کند. چراکه متخصصان معتقدند یادگیری زبان با پادکست نوعی رمزگشایی کلمات است که توانایی ادراک زبان‌آموز را بالا می‌برد.
  5. استفاده از پادکست‌ها باعث می‌شود همزمان با یادگیری لغات جدید، تلفظ صحیح کلمات را هم یاد بگیرید و به‌مرور لهجه‌ی استانداردی پیدا کنید.
  6. ناگفته پیداست که پادکست‌ها، هم جنبه‌ی آموزشی دارند و هم سرگرم‌کننده هستند و مهم‌تر اینکه در کنار کارهای دیگری مثل آشپزی، پیاده‌روی و یا در سفر هم می‌توانید به فایل صوتی موردعلاقه‌تان گوش دهید.

کتاب صوتی انگلیسی

یادگیری زبان از طریق گوش دادن ، چطور و چگونه؟

درست است که یادگیری زبان با پادکست ، یکی از بهترین روش‌های یادگیری است و همان‌طورکه گفتیم مزیت‌های زیادی هم دارد اما یک چیز را نباید فراموش کرد! اینکه «چطور گوش دهیم؟» گوش دادن به فایل صوتی انگلیسی فقط زمانی به یادگیری زبان و بهبود Listening منجر می‌شود که شما به‌شکل هدفمند و طبق اصول مشخصی به پادکست موردعلاقه‌تان گوش دهید. برای همین ما قصد داریم در این بخش به شما بگوییم که چگونه هدفمند گوش دهید!

  1. کلیات را دریابید.

در ابتدای راهِ یادگیری زبان از طریق گوش دادن ، ناتوانی از درک معنی تک تک کلمات ممکن است است ناامیدتان کند. بنابراین بهتر است خودتان را درگیر کلمات نکنید و به محتوای کلی متن توجه داشته باشید. شما باید چندین بار و با آرامش کامل به فایل صوتی انگلیسی موردعلاقه‌تان گوش دهید و سعی کنید با درک کلیت موضوع، یک تصویر کلی از آنچه می‌شنوید در ذهنتان شکل دهید، درست مثل یک تصویر برداری هوایی!

  1. از سرنخ‌ها کمک بگیرید.

زمانی که غرق در شنیدن هستید، سعی کنید کلمات کلیدی را مثل اسفنج به ذهنتان جذب کنید. این کلمات مثل علائم راهنما، شما را به سمت درک موضوع هدایت می‌کنند. برای مثال وقتی به یک مکالمه گوش می‌کنید و کلماتی مثل Cost و Sale را می‌شنوید، مطمئن می‌شوید که موضوع بحث، خرید و فروش است و یک فروشنده و خریدار در حال مکالمه هستند.

  1. موشکافی کنید.

بعد از اینکه تصویربرداری هوایی تکمیل شد و به کلیات مسلط شدید باید با یک ذره‌بین به سراغ جزییات بروید. در واقع، در این مرحله باید به‌دنبال یک کلمه‌ی خاص باشید، چیزی مثل یک عدد، یک اسم و یا هر کلمه‌ی ویژه‌ای که شما را به درک عمیق‌تری درباره موضوع پادکست برساند.

البته باید بدانید که این روش اصولی زمانی نتیجه می‌دهد که از منابع معتبر و باکیفیت استفاده کنید. لازم نیست نگران دردسرهایِ آزمون و خطا در پیدا کردن منبع مناسب باشید، ما در ادامه بهترین پادکست‌های آموزش زبان انگلیسی را به شما معرفی خواهیم کرد.

معرفی چند نمونه فایل صوتی انگلیسی معتبر و باکیفیت

حالا که با روش صحیح گوش دادن به پادکست آشنا شده‌اید وقت آن است که با چند منبع شنیداری خوب، این آموخته‌ها را عملی کنید.

با ELS Podcast  انگلیسی را گام‌به‌گام یاد بگیرید.

مجموعه پادکست English as a second language Podcast یا به اختصار ELS Podcast، پیشکسوت عرصه‌ی آموزش شنیداری زبان انگلیسی است که از سال 2005 تولیدش شروع شده است. ازآنجاکه این پادکست ، آموزش زبان را قدم‌به‌قدم و از سطح مبتدی شروع می‌کند، بنابراین اگر از پایه قصد یادگیری دارید، ELS معلم باحوصله‌ای برایتان خواهد بود.

این مجموعه با ارائه‌ی 1400 فایل صوتیِ مکالمه‌ی انگلیسی به شما کمک می‌کند تا با انواع لغات و همین‌طور با اصطلاحات عامیانه و کاربردی این زبان آشنا شوید. ناگفته نماند که درباره‌ی معنی و کاربرد جمله‌ها هم توضیحاتی خواهید شنید. به‌این‌ترتیب با کاربرد هر جمله در موقعیت‌های مختلف آشنا خواهید شد.

با Happy English روی اصطلاحات انگلیسی سوار شوید.

پادکست Happy English مجموعه‌ای شامل 70 فایل صوتی 5 دقیقه‌ای است که با درنظر گرفتن موضوعات متنوعی، اصطلاحات و واژه‌های روزمره‌ی زبان انگلیسی (Idiom and Slang) را به شما آموزش می‌دهد. اپیزودهای مختلف این مجموعه بر اساس موضوع دسته‌بندی شده‌اند و در هرقسمت بعد از  یادگیری گرامر و اصطلاحات با شیوه‌ی تلفظ و چگونگی استفاده از اصطلاحات در موقعیت‌های مختلف، آشنا خواهید شد.

جالب اینجاست که هر اپیزود در دو نسخه ضبط شده است و شما بار اول برای درک بهتر، نسخه‌ی کند را می‌شنوید اما نسخه‌ی بعدی با سرعت معمولی اجرا می‌شود.

با Zapp English خودتان را به یک یادگیری استاندارد دعوت کنید.

فایل شنیداری Zapp مجموعه‌ای کاربردی در زمینه‌ی آموزش زبان است که با شعار « یادگیری انگلیسی واقعی با زَپ» شناخته می‌شود. Zapp فایل‌های صوتی را در دو سطح متوسط (Intermediate) و پیشرفته (Advanced) در اختیار زبان‌آموزان قرار می‌دهد.

خوب است بدانید که هر کدام از مجموعه پادکست‌های Zapp دارای سه بخش اصلی است که با عنوان‌های زیر مشخص می‌شوند:

  1. Zapp English Listening (بخش تقویت مهارت شنیداری)
  2. Zapp English Vocabulary and Pronunciation (بخش آموزش لغات و تلفظ)
  3. Colloquial (بخش یادگیری مکالمه)

به‌این‌ترتیب با استفاده از این مجموعه‌ی حرفه‌ای، گوش‌هایتان را با زبان انگلیسی آشتی می‌دهید.

کلام آخر

حالاکه مزیت‌های یادگیری زبان با پادکست را می‌دانید و با روش صحیح یادگیری زبان از طریق گوش دادن و همین‌طور معتبرترین منابع شنیداری آشنا شده‌اید، وقتش رسیده که بر اساس علاقه و سطح زبانتان به سراغ یکی از این مجموعه‌ها بروید!

خبر خوب اینکه شما می‌توانید این پادکست های باکیفیت را از سفیر مال با صرف هزینه‌ی بسیار کمی خریداری و دانلود کنید. پادکست هایی با موضوعات جذاب و متنوع که گوش‌هایتان را به شنیدن لهجه‌ی استاندارد عادت می‌دهند.

پس بهتر است تمام خاطرات کسالت‌بارتان از یادگیری زبان را کنار بگذارید و با تهیه یکی از پادکست ها، مسیر یادگیری زبان انگلیسی را برای خودتان جذاب‌تر کنید.

 

مطالب مرتبط:
تقویت مکالمه انگلیسی
چگونه لیسنینگ را تقویت کنیم؟
یادگیری زبان انگلیسی خودآموز
پادکست انگلیسی برای کودکان
روش موثر خواندن متون انگلیسی
گرامر انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته
چگونه از طریق فیلم زبان یاد بگیریم؟
بعد از انگلیسی چه زبانی یاد بگیریم؟
یادگیری زبان انگلیسی در کوتاهترین زمان
اصطلاحات و سوال‌های کاربردی در کلاس زبان
برنامه ریزی روزانه برای یادگیری زبان انگلیسی

۳ دیدگاه برای “چطور با گوش دادن به پادکست، انگلیسی یاد بگیریم؟”

  1. پادکست انگلیسی گوش دادن واقعا برای تقویت زبان انگلیسی خیلی موثره. من از سه ماه پیش پادکست گوش دادن رو شروع کردم و از پادکست happy English استفاده کردم. لغت رو خیلی خوب یاد گرفتم البته همه لغتهاش رو واقعا نمیشه با یه بار گوش کرن یاد گرفت و نیاز به تمرین داره. برای لیسنینگ هم که عالیه.

  2. من با استفاده از پادکست‌های BBC توانستم دایره لغات موضوعی خود را برای شرکت در آزمون آیلتس افزایش دهم. برای تقویت دایره لغات خود از طریق گوش کردن به پادکست های BBC میتوانید فایل زیر را به همراه پادکست ها دانلود و استفاده کنید.
    researchgate.net/publication/350399658_BEST_OF_BBC_6_MINUTE_ENGLISH_FOR_IELTS

    • سلام .
      با تشکر از به اشتراک گذاری تجربه ارزشمندتون
      استفاده از پادکست های زبان انگلیسی بهترین راه برای تقویت مهارت لیسنینگ و افزایش دایره لغت و بهبود اسپیکینگ هستند. برای تهیه پادکست ها به زبان انگلیسی می توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید.
      خرید پادکست انگیسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه