چگونه با لهجه انگلیسی صحبت کنیم؟

چگونه با لهجه انگلیسی صحبت کنیم؟ چرا راه دور برویم؟ در همین زبان فارسی خودمان لهجه‌های متفاوتی وجود دارد. هر لهجه‌ای ویژگی‌های منحصر به‌فرد خودش را دارد و کسانی که با یک لهجه‌ی خاص صحبت می‌کنند، حرف همدیگر را بهتر می‌فهمند. در زبان انگلیسی هم دقیقا وضع همین‌طور است و انگلیسی زبان‌ها تا دل‌تان بخواهد به لهجه‌های مختلفی حرف می‌زنند. اما دو لهجه در زبان انگلیسی استاندارد شده هستند؛ بریتیش و امریکن. شاید از خودتان یا ما بپرسید بهترین لهجه زبان انگلیسی کدام است یا درواقع لهجه آمریکایی بهتره یا بریتیش ؟ ما در این نوشته سعی داریم به‌طور مفصل در مورد این لهجه‌ها توضیح دهیم و شباهت‌ها و تفاوت‌هایشان را بیان کنیم؛ بعد از آن دیگر انتخاب نهایی با شما.

کتاب تلفظ انگلیسی

بریتیش و امریکن دو لهجه رسمی زبان انگلیسی هستند.

اگر به‌دنبال تقویت لهجه انگلیسی هستید بهتر است قبل از هر چیز با دو لهجه‌ی رسمی این زبان آشنا شوید. همان‌طور که گفتیم انگلیسی زبان‌ها با لهجه‌های مختلفی صحبت می‌کنند. اما دو لهجه‌ی رسمی و استاندارد در این زبان وجود دارد.

  • لهجه‌ی بریتیش، لهجه‌ی رسمی مردم انگلستان است. مردم این کشور و تعدادی دیگر از کشورها این لهجه را به‌طور رسمی پذیرفته‌اند. انگلیسی‌ها نام این لهجه را Received Pronunciation یا به‌طور مختصر RP گذاشته‌اند و در جاهای رسمی مثل مدرسه، دانشگاه، محیط‌های کاری و اداری، به این سبک صحبت می‌کنند. به لهجه‌ی بریتیش، انگلیسی آکسفورد یا انگلیسی بی‌بی‌سی هم می‌گویند.
  • آمریکایی‌ها، انگلیسی را با لهجه و سبک خاص خودشان حرف می‌زنند که البته تفاوت‌های زیادی هم با لهجه‌ی بریتیش دارد. درواقع گذشت سال‌ها و همین‌طور فاصله‌ی زیاد جغرافیایی آمریکا با کشورهای دیگر انگلیسی زبان باعث شده که لهجه‌ی امریکن و بریتیش با هم تفاوت‌های زیادی داشته باشند.

در آمریکا نیز یک لهجه‌ی استاندارد و رسمی وجود دارد که به آن General American یا به‌طور کوتاه و مختصر GA می‌گویند. آمریکایی‌ها در مدرسه، محیط کار، دانشگاه، محافل رسمی و… با این سبک صحبت می‌کنند و آن را بهترین لهجه زبان انگلیسی می‌دانند.  

لهجه بریتیش و امریکن چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

اگر به تقویت لهجه انگلیسی فکر می‌کنید قبل از هر چیز باید از تفاوت‌های دو لهجه‌ی رسمی این زبان باخبر باشید. درواقع لهجه‌ی بریتیش و امریکن تفاوت‌های ریز و درشتی با هم دارند؛ از تفاوت در املا و طرز نوشتن واژه‌ها گرفته تا اختلاف در گرامر و…. تفاوت‌های کلی و اساسی این دو لهجه عبارتند از:

  • در لهجه‌‌ی امریکن برای نشان دادن حروف صدا‌دار از حروف کم‌تری استفاده می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت کلمه‌ها در لهجه‌ی امریکن کوتاه‌تر نوشته می‌شوند. مثلا بریتیش‌ها می‌نویسند: Colour ولی همین کلمه در لهجه‌ی امریکن Color نوشته می‌شود. در لهجه‌ی امریکن این قانون تقریبا در مورد تمام واژه‌هایی که حروف o و u پشت سر هم می‌آیند، صادق است.
  • حرف r در لهجه بریتانیایی یا تلفظ نمی‌شود یا خیلی خفیف و ملایم ادا می‌شود.
  • خیلی از معانی در دو لهجه‌ی بریتیش و امریکن، با کلمه‌ها و واژه‌های متفاوتی بیان می‌شود. مثلا امریکن‌ها به آپارتمان می‌گویند Apartment ولی بریتیش‌ها به جایش از واژه‌ی Flat استفاده می‌کنند. یا به‌عنوان مثال بریتانیایی‌ها به شیرینی‌های کوچک می‌گویند Biscuit ولی در لهجه‌ی آمریکایی از واژه‌ی Cookies برای این نوع از شیرینی و کلوچه استفاده می‌شود.
  • دو لهجه‌ی بریتیش و امریکن در اصول گرامری نیز تفاوت‌هایی با هم دارند:
  1. در انگلیسی آمریکایی همیشه اسم‌های جمع با فعل‌های مفرد همراه می‌شوند. مثلا اسم‌های جمعی مثل Band، Team و… با فعل is می‌آیند ولی در انگلیسی بریتانیایی گاهی با فعل جمع و گاهی هم با فعل مفرد آورده می‌شوند.
  2. در لهجه‌ی امریکن واژه‌ی Shall هیچ جایگاهی ندارد؛ مگر این‌که کسی بخواهد خیلی رسمی صحبت کند در آن‌صورت ممکن است این واژه را به‌کار ببرد ولی در لهجه‌ی بریتیش کلمه‌ی Shall به‌عنوان فعل کمکی زمان آینده در خیلی از مواقع استفاده می‌شود.
  3. در انگلیسی بریتانیایی خیلی از مواقع برای پرسیدن سوال هم از Shall استفاده می‌کنند ولی آمریکایی‌ها در این مواقع از فعل کمکی should کمک می‌گیرند.
  4. فعل‌هایی مثل Need و Have در لهجه‌ی بریتیش به‌عنوان فعل کمکی درنظر گرفته می‌شوند ولی امریکن‌ها این فعل‌ها را به‌همراه فعل کمکی Do در جمله‌هایشان استفاده می‌کنند.

البته تفاوت‌های این دو لهجه در این مواردی که ما توضیح دادیم خلاصه نمی‌شوند و می‌توان گفت اختلاف‌های جزئی دیگری نیز با هم دارند. هرچه در تقویت لهجه انگلیسی جلوتر بروید، بیشتر با این تفاوت‌ها و اختلاف‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

لهجه آمریکایی بهتره یا بریتیش؟

درواقع همه چیز به انتخاب و شرایط شما بستگی دارد. در کل دنیا تعداد کسانی که با لهجه‌ی امریکن صحبت می‌کنند خیلی بیشتر از کسانی است که لهجه‌ی بریتیش دارند. اما خیلی از انگلیسی زبان‌ها لهجه‌ی بریتیش را زیباتر و پرزرق‌وبرق‌تر می‌دانند و اعتقاد دارند کسانی که با این لهجه صحبت می‌کنند اصالت بیشتری دارند. احتمالا تا حالا فهمیده‌اید که سوال لهجه آمریکایی بهتره یا بریتیش ، جواب قطعی و مشخصی ندارد و درواقع هر زبان‌آموزی بنابه شرایطش باید بهترین لهجه زبان انگلیسی را برای یادگیری انتخاب کند. اگر قصد مهاجرت دارید، باتوجه به کشور مقصدتان به تقویت لهجه انگلیسی بپردازید. فرض کنید می‌خواهید برای کار و زندگی به لندن بروید پس بهتر است به فکر یادگیری اصول لهجه بریتیش باشید. ولی اگر مقصدتان آمریکا است پس بی‌برو و برگرد انگلیسی آمریکایی را یاد بگیرید.

کتاب خوب مکالمه زبان انگلیسی با لهجه آمریکایی

برای تقویت لهجه انگلیسی چه کارهایی انجام دهیم؟

  • بهترین لهجه زبان انگلیسی را از نظر خودتان انتخاب کنید و به همان لهجه فیلم ببینید، رادیو گوش کنید، پادکست بشنوید، موسیقی گوش کنید و….
  • سعی کنید تلفظ صحیح کلمات به لهجه‌ی مورد نظرتان را یاد بگیرید.
  • بین فیلم دیدن‌هایتان یا وقتی موسیقی گوش می‌دهید، برای لحظه‌ای فیلم یا موسیقی را متوقف کنید و چندین بار جمله‌ها را به همان سبک گوینده یا بازیگر با صدای بلند تکرار کنید.
  • هنگام دیدن فیلم یا کلیپ به حرکات دهان native ها دقت کنید.
  • کتاب‌های آموزشی تقویت لهجه انگلیسی مناسب و تاییدشده‌ای را تهیه کنید و بخوانید.

3 کتاب کاربردی و موفق برای تقویت لهجه انگلیسی

  1. English Pronunciation in use

این کتاب برای تقویت انگلیسی بریتانیایی یکی از بهترین گزینه‌ها است. این کتاب سه جلدی در سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته چاپ شده است. جلد اول یا مقدماتی شامل 50 درس و دو جلد دیگر هر کدام 60 درس دارند. در این کتاب از صفر تا صد صداها، هجاها، استرس‌ها و… را یاد می‌گیرید و با نحوه‌ی بیان صداهای مختلف، ترکیب‌شان با همدیگر، ساخت کلمات و تلفظ درست‌شان و در نهایت با تلفظ صحیح تمام جمله‌ها و… آشنا می‌شوید. بعد از مطالعه‌ی این مجموعه‌ی سه‌جلدی و گوش کردن به فایل‌های صوتی همراه کتاب، می‌توانید ادعا کنید آشنایی کاملی با لهجه‌ی بریتیش دارید و به‌راحتی می‌توانید به این لهجه صحبت کنید.

  1. Get rid of your accent

خیلی از انگلیسی‌زبان‌ها هم برای این‌که بتوانند روان و بدون لهجه صحبت کنند از این کتاب استفاده می‌کنند. درواقع روش‌های این کتاب در مدرسه‌های تئاتر بریتانیا استفاده می‌شود و به بازیگران کمک می‌کند تا بتوانند به لهجه‌ی بریتانیایی استاندارد صحبت کنند. تمام روش‌هایی که در این کتاب استفاده شده، قبلابه‌طور دقیق آزمایش شده‌اند و جواب خوبی هم گرفته‌اند. شما هم اگر می‌خواهید با زیروبم لهجه‌ی بریتیش آشنا شوید حتما زمانی را برای مطالعه‌ی این کتاب و انجام تمرین‌هایش اختصاص بدهید.

  1. American accent training

کتاب‌هایی که تا این‌جا معرفی کردیم فقط به کار طرفداران لهجه‌ی شیرین بریتیش می‌آمد. اما نوبتی هم که باشد نوبت لهجه امریکن است. انگلیسی آمریکایی هم قواعد خودش را در تلفظ واژه‌ها و همین‌طور اتصال کلمه‌ها به یکدیگر دارد. کتاب American accent training به شما کمک می‌کند تا با لهجه‌ی امریکن به‌طور کامل آشنا شوید و بتوانید به این لهجه و به‌شکل کاملا روان، صحبت کنید. روش کتاب روش خاص و تایید شده‌ای است و با تمرین‌های خوبی که دارد شما را برای داشتن یک لهجه‌ی اصولی آماده می‌کند.

کلام آخر خیلی‌ها هنگام یادگیری زبان به‌دنبال صحبت کردن با بهترین لهجه زبان انگلیسی هستند؛ ولی همان‌طور که در این مقاله توضیح دادیم زبان انگلیسی دو لهجه‌ی استاندارد و رسمی دارد و این شما هستید که باید با توجه به شرایطی که دارید و البته علاقه‌تان بین این دو لهجه یکی را برای یادگیری و تسلط انتخاب کنید. درانتهای مقاله نیز سعی کردیم 3 تا از بهترین کتاب‌ها در زمینه تقویت لهجه انگلیسی را به شما معرفی کنیم تا با تهیه و مطالعه‌ی آن‌ها بتوانید به هدف‌تان برسید.  

مطالب مرتبط:
کتاب خوب مکالمه زبان انگلیسی با لهجه آمریکایی
روش موثر خواندن متن انگلیسی
یادگیری زبان انگلیسی در 50 روز
چگونه رایتینگ را تقویت کنیم؟
چگونه لیسنینگ را تقویت کنیم؟
روش ‌های تقویت اسپیکینگ

یک دیدگاه برای “چگونه با لهجه انگلیسی صحبت کنیم؟”

  1. سلام من فکر میکنم یادگیری لهجه آمریکایی از لهجه بریتیش آسونتر باشه. اکثر اساتید هم لهجه امریکایی دارن و بیشتر فیلمها و سریالهای انگلیسی تولید هالیوود و امریکایی هستن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه