چگونه لغات انگلیسی را حفظ کنیم؟

همان‌طورکه عمران صلاحی اعتقاد داشت درخت را به‌نام برگ، بهار را به‌نام گل و کوه را به‌نام سنگ باید صدا زد؛ زبان انگلیسی را هم باید با کلماتش یاد گرفت. شما اگر گرامر را هم از بر باشید، بدون یادگیری لغت، از دستور زبان هم نمی‌توانید استفاده کنید.

بنابراین اگر به جادوی کلمات اعتقاد دارید و می‌خواهید با یادگیری سریع لغات پل‌های ارتباطی‌ محکمی بسازید، همراه ما باشید تا راه و روشش را به شما بگوییم و با معرفی کتاب‌های لغت راه صحیح یادگیری را به شما نشان دهیم.

خرید کتاب لغت انگلیسی

راهکارهایی برای یادگیری سریع لغات انگلیسی

انتخاب مناسب‌ترین لغات در جمله‌ها و مکالمات کمک می‌کند تا بهتر منظورمان را به دیگران منتقل کنیم. اما اینکه چگونه ذخیره‌ی ذهنی‌مان را از کلمات پر کنیم تا در موقعیت و جایگاه درست از آن‌ها استفاده کنیم، سوالی است که در ادامه و با معرفی روش‌های موثر یادگیری سریع لغات به آن جواب خواهیم داد. این راهکارها به شما کمک می‌کنند تا کلمات را در حافظه‌ی بلندمدتتان جاساز کنید.

لغت را از متن جدا نکنید

اگر لیستی از کلمات را جلوی رویتان بگذارید و بی‌هدف حفظ کردن را شروع کنید، مطمئناً چیزی به آموخته‌هایتان اضافه نخواهد شد. تنها درصورتی معنی و کاربرد کلمات را یاد می‌گیرید که بتوانید از تک تک کلمات در متن استفاده کنید.

  •  با کدسازی، لغات را پایبند ذهنتان کنید

روش کدسازی (Coding) یکی از روش‌های خلاقانه برای یادگیری سریع لغات و ماندگار کردنشان در حافظه است. در این روش شما واژه‌ی جدید را به یک خاطره یا اتفاق جالب و یا یک شخص ربط می‌دهید. این کار باعث می‌شود تلفظ و معنی کلمات را بهتر یاد بگیرید و هر زمان که خواستید، آن را به یاد بیاورید.

مثلاً کلمه Jealous  به‌معنی حسود است. شما می‌توانید از شباهت تلفظ این کلمه با واژه‌ی آشنای «جلسه» استفاده کنید و چنین کدی بسازید: در جلسه‌ی دیروز یک همکار حسود، زیرآب همه را زد.

  • وقتتان را برای یادگیری معنی واژه هدر ندهید

مثل یک طوطی معنی لغات را پشت سر هم تکرار نکنید. بهتر است سعی کنید که با یادگیری ریشه‌ی کلمات و همین‌طور مشتقات هر واژه، کلمات را به شکل کاملاً اصولی و هدفمند روانه‌ی ذهنتان کنید.

  • با مجله و داستان انگلیسی، یادگیری لغت را به تفریح گره بزنید

خواندن داستان‌ها و مجلات متنوع، علاوه‌بر این‌که جنبه‌ی سرگرم‌کننده دارد، اطلاعات عمومی‌تان را هم افزایش می‌دهد و دایره لغاتتان را وسیع‌تر می‌کند. با این روش هم لغات جدید را یاد می‌گیرید و هم متوجه کاربردشان در متن می‌شوید.

  • با لغات جدید شعر بسازید

همه‌ی ما هنوز که هنوز است شعرهای دوره‌ی کودکی‌مان را به یاد داریم. این همان معجزه‌ی ریتم است. شما هم می‌توانید برای یادگیری سریع لغات از این معجزه استفاده کنید. البته لازم نیست که با کلماتی که به تازگی یادگرفته‌اید شعری معنی‌دار بسازید. همین که یک ارتباط آهنگین و جذاب میان کلمات ایجاد کنید، کلمه‌ها جای خودشان را در حافظه‌ی بلندمدتتان پیدا می‌کنند!

  • تصویرسازی کنید

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که حافظه‌ی تصویری از حافظه‌ی غیرتصویری 10 برابر قوی‌تر عمل می‌کند. برای همین است که اگر کسی را بعد از مدت‌ها ببینید چهره‌اش برایتان آشناست اما احتمال اینکه نامش را به خاطر بیاورید کم است. پس بهتر است برای هر کلمه یک تصویر در ذهنتان ایجاد کنید و با ترفند تصویرسازی، یادگیری لغات جدید را برای خودتان آسان‌تر کنید.

  • لغات جدید را به زندگی روزمره‌تان اضافه کنید

سعی کنید کلماتی را که به‌تازگی یاد گرفته‌اید، در جمله‌های ساده و کوتاه به کار ببرید و از این جمله‌های ساده در مکالمات روزانه‌تان استفاده کنید. همین کار ساده علاوه‌بر ماندگار کردن کلمات در ذهنتان، به‌مرور توانایی‌تان را هم در ساخت جملات بیشتر می‌کند.

معرفی بهترین منابع برای یادگیری زبان بدون کلاس

روزی چند لغت زبان حفظ کنیم؟

«کمیت مهم نیست، کیفیت مهم است». یادتان باشد که این جمله‌ی کلیشه‌ای در هر جایی کاربرد دارد حتی در زمینه‌ی یادگیری لغات! پس خودتان را با انبوهی از کلمات خفه نکنید. اساتید زبان انگلیسی معتقدند که با یادگیری 1000 کلمه می‌توانید در سطح متوسط انگلیسی صحبت کنید. البته به شرطی که لغات را به‌درستی به‌کار ببرید!

بنابراین اینکه چطور از یک کلمه استفاده کنید، به اندازه‌ی یادگیری معنی کلمه مهم است. پس کلمات را بخوانید و حفظ کنید اما اسراف نکنید. اگر سوالتان این است که « روزی چند لغت زبان حفظ کنیم؟ »  طبق توصیه‌ی استادان زبان انگلیسی، همین که شما به‌طور مستمر، روزانه 10 واژه را به خاطر بسپارید و با فاصله زمانی یک هفته و سپس سی روزه مرورشان کنید، دامنه لغاتتان وسیع خواهد شد.

معرفی کتاب‌های لغت

همیشه و همه‌جا کتاب‌ها مطمئن‌ترین روش برای یادگیری به حساب می‌آیند. اما مهم این است که چه کتابی را انتخاب کنیم؟ مطمئناً بدون استفاده از یک منبع قابل اطمینان نمی‌توانید هیچ‌یک از این روش‌های یادگیری لغات را عملی کنید. برای همین قصد داریم در ادامه با معرفی کتاب‌های لغت به شما کمک کنیم تا بهتر بتوانید مسیر یادگیری را طی کنید.

با کتاب English Vocabulary in Use ذهنتان را از کلمات لبریز کنید

داستان تالیف کتاب English Vocabulary in Use به زمانی برمی‌گردد که محققان دانشگاه کمبریج تصمیم گرفتند تحقیقاتی را در زمینه‌ی املا و تلفظ صحیح کلمات انگلیسی انجام دهند. این مجموعه نتیجه‌ی همین تحقیقات است. کتابی که در چهار سطح از مبتدی (Elementary) تا پیشرفته (Advanced) و با استفاده از روش‌های جدیدی به زبان‌آموزان، لغات و اصطلاحات مختلف انگلیسی را آموزش می‌دهد.

بنابراین اگر می‌خواهید با یک آموزش باکیفیت لغات انگلیسی را به‌خوبی یاد بگیرید، خودتان را برای خواندن 100 درس و پاسخ دادن به انواع و اقسام تمرین‌ها آماده کنید. البته باید بدانید که هر درس فقط دو صفحه است، برای همین لازم نیست وقت زیادی را برای هر درس صرف کنید.

خبر خوب اینکه کتاب English Vocabulary in Use با داشتن آزمون تعیین سطح و پاسخنامه، به‌صورت خودآموز هم قابل استفاده است.

با کتاب English Idioms In Use در اصطلاحات انگلیسی غوطه‌ور شوید

اگر به دنبال کتابی هستید که به کمک آن اصطلاحات عامیانه‌ی زبان انگلیسی را یاد بگیرید تا بتوانید خیلی روان‌تر انگلیسی صحبت کنید، توصیه می‌کنیم کتاب English Idioms In Use را از دست ندهید. کتابی که در دو سطح متوسطه و پیشرفته و با کمک 60 درس، هزار اصطلاح مختلف را به شما آموزش می‌دهد. شما با خواندن هر درس و پاسخ دادن به تمرین‌های متنوع کتاب، به مرور با کاربرد این اصطلاحات در جمله‌های مختلف آشنا می‌شوید.

به‌علاوه، پاسخنامه‌ی کتاب به شما کمک می‌کند تا به‌صورت خودآموز یادگیری واژه‌ها و اصطلاحات را شروع کنید. خوب است بدانید که کتاب English Idioms In Use به سه بخش کلی تقسیم شده است:

  • بخش اول به بررسی مفاهیم اساسی، ماهیت و کاربرد اصطلاحات می‌پردازد.
  • بخش دوم انواع اصطلاحات را بررسی می‌کند.
  • بخش سوم به معرفی و تشریح اصطلاحات مربوط می‌شود.

 مهم‌تر اینکه اصطلاحات به‌صورت موضوعی از هم تفکیک شده‌اند.

فراموش نکنید که قبل از شروع، حتماً راهنمای کتاب را بخوانید تا طبق یک دستورالعمل استاندارد، یادگیری لغات را شروع کنید. از آنجاییکه این کتاب نتیجه‌ی تحقیقات دانشگاه کمبریج است، برای همین با خیال راحت می‌توانید پای درس‌هایش بنشیند و به یک نتیجه‌ی خوب امیدوار باشید.

کلام آخر

در این مقاله سعی داشتیم که با معرفی کتاب‌های لغت، بهترین راه یادگیری واژه‌های انگلیسی را به شما نشان دهیم. کتاب‌هایی که به‌صورت موضوعی و کاملاً سطح‌بندی شده، هزاران لغت را به شما یاد می‌دهند. همچنین با دنیایی از مثال‌ها و تمرین‌های متنوع، کلمات را در حافظه‌تان تثبیت می‌کنند.

پس حالا که با معتبرترین منابع آموزش لغت و همین‌طور روش‌های یادگیری سریع لغات انگلیسی آشنا شده‌اید؛ وقتش رسیده که به جای دست روی دست گذاشتن، لغت روی لغت بگذارید و با بالا رفتن از سکوی کلمات، خودتان را به قله‌ی زبان انگلیسی برسانید

مطالب مرتبط:
تقویت دایره لغات انگلیسی
تقویت املا در زبان انگلیسی
گرامر انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته
یادگیری زبان انگلیسی در کوتاهترین زمان
بهترین پکیج خودآموز انگلیسی صفر تا صد
برنامه ریزی روزانه برای یادگیری زبان انگلیسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه