تقویت املا در زبان انگلیسی

این روزها به دلیل افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی و به اشتراگ گذاشتن مطالب “نوشتن” عضو لاینفک زندگی ما شده است و برای به اشتراک گذاشتن مطالب به زبان انگلیسی یا انجام دادن تکالیف مدرسه و یا نوشتن گزارش نیاز داریم که نه تنها سریع بلکه صحیح بنویسیم. اگر دیکته کلمات در زبان انگلیسی شما را هم گیج کرده است، نگران نباشید! کاملا قابل درک است. شما براحتی می توانید با استفاده از روش های سادی و کاربردی به تقویت املا در زبان انگلیسی بپردازید.

بسیاری از انگلیسی زبان‌ها هم با دیکته کلمات و هجی کردن آنها مشکل دارند. بسیاری از کلمات انگلیسی از زبان‌های دیگر قرض گرفته شده‌اند و به همین دلیل است که دیکته بعضی از کلمات بسیار عجیب و غریب است. مثلا کلمات Zucchini و Gymnasium کلماتی هستند که از زبان ایتالیایی و یونانی وارد زبان انگلیسی شده‌اند. راه‌هایی وجود دارد که شما می‌توانید با کمک آنها املا انگلیسی را تقویت کنید. فقط کافیست بدانید از کجا باید شروع کنید.

روش تقویت املا در زبان انگلیسی

تقویت املا در زبان انگلیسی به عنوان یک مهارت اساسی در یادگیری این زبان بسیار مهم است. املا صحیح کلمات، به شما کمک می‌کند تا پیام‌ها و متون شما قابل فهم و حرفه‌ای به نظر بیاید. در ادامه، چند روش موثر برای تقویت املا در زبان انگلیسی آورده شده‌اند:

  • قوانین و استثنائات را یاد بگیرید.

به دلیل استثنائات زیادی که در زبان انگلیسی وجود دارد مثل کلمات Knock یا phone، یاد گرفتن یک الگوی کلی برای تقویت املا در زبان انگلیسی کار سختی است. در ابتدای مسیر می‌توانید با الگوهای متداول و ترکیب کلمات پرکاربرد  مثل -een، -ough ،  -tion آغاز کنید و بعد از تمرین این مهارت، وقتی با کلمات دیگر مواجه می‌شوید، حدس بزنید این کلمات چگونه ممکن است نوشته شوند. و بعد به سراغ Homophones بروید. هموفون‌ها کلماتی هستند که شبیه هم تلفظ می‌شوند ولی متفاوت نوشته می‌شوند مثل (Two, to). یادگیری این دسته کلامات می تواند در نهایت منجر به تقویت مهارت املا در زبان انگلیسی شود.

  • جدول حل کنید.

جدول‌ها نه تنها منجر به یادگیری لغات و افزایش دایره واژگان شما می‌شود بلکه به دلیل اینکه مجبورید حروف را در سطر یا ستون با دقت بنویسید، هجی آن کلمه در ذهن شما حک می‌شود و اینکار منجر به تقویت املا انگلیسی نیز می شود. اگر می‌خواهید از این روش برای تقویت املا در زبان انگلیسی استفاده کنید، برای حل کردن جدول بهتر است حتما یک دیکشنری مناسب سطح‌تان را کنار دستتان داشته باشید.

  • برنامه‌های تلویزیونی زبان اصلی با زیر نویس انگلیسی تماشا کنید.

تماشای برنامه‌های تلویزیونی زبان اصلی با زیر نویس انگلیسی هم به طور غیر مستقیم به تقویت املا در زبان انگلیسی منجر می شود. این روش به شما کمک می‌کند تا دیکته صحیح کلمات را با چشم ببینید و در خاطر خود ثبت کنید و اگر روزی مجبور به نوشتن آن کلمه شدید با استفاده از اطلاعات ذخیره شده در حافظه بلند مدتتان، کلمه را به درستی بنویسید. این روش همچنین به شما کمک می‌کند تا اشتباهات ناخواسته در هنگام نوشتن یک کلمه را متوجه شوید و برای چک کردن آن از دیکشنری خود استفاده کنید.

  • بخوانید.

یکی دیگر از راه‌هایی که منجر به تقویت مهارت دیکته در زبان انگلیسی می‌شود خواندن خبر، کتاب داستان انگلیسی و یا متون مختلف به زبان انگلیسی است. وقتی به انگلیسی می‌خوانید خود را در معرض کلمات و دیکته صحیح آنها قرار می‌دهید وقتی متون یا خبرهایی که مورد علاقه شما هستند را می‌خوانید نه تنها باعث می‌شود که شما هر روز و به طور مستمر مطالب را بخوانید بلکه دایره واژگان کاربردی شما در مورد موضوعات متنوع نیز افزایش می‌یابد.

  • حرف شناسی

حرف شناسی به شما کمک می‌کند تا دیکته کلمات چالشی‌تر را یاد بگیرید اما یادتان باشد که اگر تعداد زبادی از کلمات با املا چالشی را یاد بگیرید ممکن است گیج شوید. هرچه متود ساده تری را برای یادگیری انتخاب کنید بهتر است. به عنوان مثال اگر می خواهید دیکته کلمه Separate را یاد بگیرید به ذهن بسپارید که a rat در این کلمه نهفته است. راحت تر شد؟ یا مثلا برای یادگیری دیکته کلمه hear برای خودتان کد بگذارید و بگویید که شما با گوشتان می شنوید. You hear with your ear.

  • با دوستانتان مسابقه دیکته نوشتن بگذارید.

اگر دوستانی دارید که آنها هم مشغول یادگیری زبان هستند برای خود چالش هفتگی بگذارید و با هم به تقویت املا و یادگیری دیکته کلمات بپردازید و لیستی از کلمات را انتخاب کنید و به صورت نوبتی کلمات را به یکدیگر بگویید و آنها را بنویسید. هم کلمه جدید یاد می‌گیرید، هم مهارت دیکته خود را تقویت کرده اید. برای تهیه لیست خود از کلمات چالش برانگیز از دیکشنری استفاده کنید و  در نهایت لیست خود را با لیست دوستتان تعویض کنید.

  • از روی کلمات سخت چندین و چند بار بنویسید

خسته کننده به نظر می‌رسد نه؟ اما بهترین راه تقویت مهارت املا در زبان انگلیسی این است که از روی کلمه چندین و چند بار بنویسید تا چینش کلمات ملکه ذهن شما شود. مانند تکنیک جعبه لایتنر، بعد از چند روز مجددا به کلمه برگردید و دیکته آن را بنویسید و این کار را آنقدر انجام دهید که بدون مکث و فکر کردن بتوانید کلمه را بنویسید.

  • دیکته کلمات را هم به صورت مفرد و هم به صورت جمع یاد بگیرید.

همه کلمات فقط با اضافه کردن یک S از مفرد به جمع تبدیل نمی‌شوند و قوانین متفاوتی برای این کار وجود دارد. مثلا جمع Berry می‌شود Berries و جمع Knife می شود Knives . پس بهتر است با استفاده از یک دیکشنری معتبر و مطمئن نوع جمع کلمات را یاد بگیرید و قوانین کلی آن را فرا بگیرید.

  • تلفظ صحیح کلمات را یاد بگیرید.

اگر کلمات را اشتباه تلفظ کنید ممکن است دیکته آنها را هم اشتباه بنویسید. بر اساس یک قانون نانوشته ما کلمات را آن‌طوری می‌نویسیم که فکر می‌کنیم تلفظ می‌شوند. باید بدانیم که حتی اگر کلمه را درست هم تلفظ کنیم ممکن است نوع نوشتاری آن کاملا متفاوت باشد و مثل همه کلمات انگلیسی استثنائاتی در مورد این موضوع وجود دارد. پس علاوه بر اینکه کلمات را درست تلفظ می کنید آنها را درست بنویسید و دیکته کلمات را در دیکشنری چک کنید. هنگامی که تلاش می‌کنید تا دیکته انگلیسی تان را تقویت کنید هیچ وقت به دانش قبلی‌تان بسنده نکنید حتی اگر مطمئن هستید باز هم چک کنید.

  • تفاوت دیکته کلمات در بریتیش انگلیش و امریکن انگلیش

دیکته کلمات در انگلیسی بریتانیایی‌ها نسبت مستقیمی دارد با زبانی که کلمه از آن وارد زبان انگلیسی شده است. ولی در زبان آمریکایی کلمات معمولا همان‌گونه که گفته می‌شوند، نوشته می شوند. مهم ترین تفاوت دیکته کلمات در -re است. مثلا در بریتیش انگلیش می‌نویسیم Centre و در انگلیسی آمریکایی می‌نویسیم Center. از این مثال ها کم نیست. حتما بگردید و تفات‌هایشان را پیدا کنید و برای خودتان یک لیست بسازید تا بتوانید دیکته زبان انگلیسی تان را تقویت کنید و صحیح تر بنویسید.

نکته پایانی

اگر می‌خواهید دیکته کلمات را درست بنویسید و املا انگلیسی‌تان را تقویت کنید، به طور مستمر بنویسید. منظور از نوشتن، تایپ کردن در نرم افزار هایی مثل ماکروسافت ورد نیست زیرا این نرم افزار‌ها به صورت خودکار اشتباهات املا شما را درست می‌کنند و شما هیچ‌گاه دیکته صحیح را یاد نمی‌گیرید. با دست خط خودتان بنویسید. و نکته مهم تر اینکه هیچ‌گاه به خودتان و دیکته‌تان در کلمات چالشی اعتماد نکنید و با کمک دیکشنری حتما دیکته صحیح کلمات را چک کنید.

 

مطالب مرتبط:
بهترین سن یادگیری زبان
روش ‌های تقویت اسپیکینگ
کتاب یادگیری اصطلاحات انگلیسی
یادگیری زبان انگلیسی در کوتاهترین زمان
چطور با چند بازی ساده زبان انگلیسی ‌مان را تقویت کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه