چگونه رایتینگ را تقویت کنیم؟

یکی از مهم‌ترین و در عین حال کاربردی‌ترین مهارت‌های زبان انگلیسی مهارت نوشتاری (Writing) است. دلیل اهمیت زیاد این مهارت در این است که بسیاری از کسانی که به قصد تحصیل و یا کار به سایر کشور‌ها مهاجرت می‌کنند و در مدارس و دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل می‌شوند برای انجام دادن تکالیف مدرسه و دانشگاه‌شان و کارمندان برای انجام نامه‌نگاری‌های اداری و تحویل پروژه‌های کاری قطعا به این مهارت احتیاج خواهند داشت. در بسیاری از موارد این مهارت معیار قضاوت میزان هوش و یادگیری شغلی کارمندان توسط کارفرمایانشان است. همچنین مهارت رایتینگ (Writing) می‌تواند مهارت فکر کردن شما در مورد موضوعی خاص را تقویت کند و توانایی شما در تحلیل و توضیح دادن موضوعات به زبان ساده و واضح را نیز بهبود می‌بخشد. برای تقویت رایتینگ به عنوان یک مهارت Productive باید همزمان به تقویت مهارت لیسنینگ و ریدینگ نیز پرداخت.

خرید کتاب های تقویت رایتینگ

مهارت رایتینگ همانند مهارت اسپیکینگ از جمله مهارت‌هایی است که همراه با تقویت مهارت ریدینگ و لیسنینگ بهبود می‌یابد. هر چه شما بیشتر بشنوید و بخوانید یا به عبارتی گوش شما بیشتر در معرض ساختار‌های صحیح زبان انگلیسی قرار گیرد و چشم شما ساختار‌های صحیح زبان انگلیسی را بیشتر ببیند میزان داده‌های ذخیره شده در ذهن شما بیشتر خواهد شد و در هنگام نوشتن راحت‌تر می‌توانید از این ساختار‌ها استفاده نمایید و متن بهتری بنویسید.   

  وقتی از تقویت مهارت رایتینگ (Writing) صحبت می‌کنیم منظور ما بهبود توانایی نویسنده در نوشتن ایده‌ها، افکار، حقایق، داستان‌ها و غیره به نحوی که افکار و ایده‌ها برای خواننده‌ها شفاف و واضح باشد، است. اولین قدم برای اینکه نویسنده خوبی باشیم این است که دامنه لغت خوبی داشته باشیم و ساختار‌های صحیح و مناسبی بلد باشیم و اصول نگارش را بخوبی رعایت کنیم و دیکته کلمات را به طرز صحیحی بنویسیم.

قبل از اینکه به سراغ راهکار‌های کلی برای تقویت رایتینگ یا مهارت نوشتاری برویم باید این نکته را یاد‌آور شویم که شما در اولین گام باید بدانید با چه هدفی می‌خواهید بنویسید.

آیا می‌خواهید نامه نگاری تجاری انجام دهید؟
آیا خودتان را برای آزمون بین المللی IELTS آماده می‌کنید؟
آیا می‌خواهید پروژه پایان ترم دانشگاه یا مدرسه خود را تکمیل کنید؟

فارغ از اینکه چه سبک رایتینگی مد نظر شماست راهکار‌های زیر می‌توانند شما را در بهبود مهارت‌ نوشتاری‌تان یاری دهند.

5 راهکار کاربردی برای تقویت رایتینگ (Writing)

  1. برای تقویت مهارت رایتینگ، دامنه لغت فعال خود را گسترش دهید تا بتوانید ایده‌های خود را واضح و دقیق بیان کنید. برای اینکار می‌توانید از کتاب‌های لغتی استفاده کنید که دایره لغت شما را به صورت موضوعی بهبود می‌بخشند و شما می‌توانید پس از اینکه موضوع رایتینگ خود را متوجه شدید در مورد همان موضوع لغت‌های مناسب و کاربردی یاد بگیرید و سپس شروع به نوشتن متن کنید. هیچ‌گاه لغت را به تنهایی یاد نگیرید. مثال بخوانید، جمله یاد بگیرید که بعدا بتوانید از همین مثال‌ها و جملات در متون خود استفاده کنید.
  • نکته مهم: وقتی لغتی را یاد می‌گیرید تمام خانواده آن لغت را نیز یاد بگیرید تا بتوانید در جایگاه‌های مختلف در جمله (اسم، صفت، قید و …) از آن لغت به شکل صحیحی استفاده کنید.
  1. استاد دیکته کلمات به زبان انگلیسی شوید. یکی از مهم‌ترین موضوعات در تقویت Writing و صحیح‌تر نوشتن این است که باید بدانید کلمات را چطور بنویسید. هیچ چیزی برای یک متن کشنده‌تر از دیکته غلط کلمات نیست. دیکته غلط کلمات معنی جمله و در نهایت معنی متن شما را تغییر می‌دهد. و درک متن را برای خواننده بسیار دشوار می‌سازد.­
  • نکته مهم: با استفاده از فلش کارت دیکته خود را تقویت کنید و در زمان‌های آزاد خود فلش‌کارت‌هایتان را مرور کنید.
  1. اگر می‌خواهید فعالیتی هدفمند انجام دهید که مستقیما منجر به تقویت Writing شما شود، به طور مداوم بخوانید. اگر از یک نویسنده‌ خوب بپرسید که چطور مهارت نوشتاری خود را بهبود بخشیده است به شما خواهد گفت که این مهارت را می‌توانید به بهترین نحو از طریق خواندن مداوم ارتقاء دهید و بهبود ببخشید. خواندن مداوم نه تنها به شما در مورد روش‌های مختلف نوشتن ایده می‌دهد بلکه متون زبان اصلی بهترین و دقیق‌ترین منبع نحوه استفاده از لغات و اصطلاحات و ساختار‌های صحیح زبان انگلیسی نیز می‌باشند. 
  • نکته مهم: کتاب یا مقاله‌ای را انتخاب کنید که موضوعش برای شما جذاب است. به‌یاد داشته باشید یادگیری قرار نیست خسته کننده باشد. هر متن را بارها بخوانید تا مطمئن شوید که آن را به‌خوبی درک کرده‌اید و روش استفاده از کلمات جدید و کلیدی را در متن به درستی متوجه شده‌اید سپس برای تقویت رایتینگ خود خلاصه متن را با استفاده از لغات و اصطلاحاتی که در متن فرا گرفته‌اید بنویسید و سپس خلاصه نوشته شده‌تان را با متن اصلی مقایسه کنید.
  1. ساختار‌های گرامری خود را تقویت کنید. در مورد اهمیت گرامر باید این را گفت که کیفیت متنی که شما نوشته‌اید با درستی ساختار‌هایی که استفاده کرده‌اید رابطه مستقیم دارد. همیشه زمان درست افعال و اصول نگارشی را به‌خوبی رعایت کنید. فراموش نکنید که رعایت اصول نگارشی باعث می‌شود متن شما شفاف و روان باشد. یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها برای تقویت مهارت رایتینگ تقویت گرامر و بهبود ساختار‌های استفاده شده در متن است که در نهایت باعث می‌شود متن شما Accurate تر یعنی از لحاظ گرامری صحیح تر باشد.

منابع گرامر انگلیسی

  • نکته مهم: فراموش نکنید برای تقویت Writing همیشه خودتان اولین نفری باشید که متنی که نوشته‌اید را مجدد می‌خواند. بار اول برای پیدا کردن غلط‌های گرامری معمول (جا افتادن S سوم شخص و یا رعایت نکردن حروف بزرگ و کوچک)، و بار دوم برای پیدا کردن غلط‌های ساختار‌های گرامری که به تازگی آنها را یاد گرفته‌اید و یا ساختار‌هایی که می‌توانستید به نحو بهتری از آنها استفاده کنید، متن را بخوانید.
  1. قورباغه‌تان را قورت بدهید و فقط انجامش بدهید. شروع فرایند نوشتن یکی از سخت‌ترین کارهایی است که ممکن است مجبور شوید انجام دهید. ولی به خاطر داشته باشید که بهترین راه تقویت رایتینگ این است که بنشینید و بنویسید. خودتان را آماده کنید که در مورد یک موضوع چندین و چند بار بنویسید. حتی برای حرفه‌ای‌ترین نویسنده‌ها هم اولین نوشته هیچ‌وقت بهترین نوشته نیست. یادتان نرود که تمرین‌کردن شما را ماهر می‌کند. پس همین الان بنشینید، قلم و کاغذ را بردارید و شروع به نوشتن کنید.

  • عجله نکنید. برای فکر کردن در مورد موضوع زمان کافی را اختصاص دهید. در اینترنت جستجو کنید و جمله‌های جدید پیدا کنید.
  • تمام ایده‌هایی که در مورد موضوع دارید را لیست کنید. آنها را دسته‌بندی کنید، و سپس شروع به نوشتن کنید.
  • ایده‌های مرتبط به هم را در یک پاراگراف شرح و بسط دهید. از پراکنده‌گویی و از این شاخه به آن شاخه پریدن دوری کنید. اینکار منجر به گیج شدن و در نهایت خسته‌شدن مخاطب شما می‌شود.

بهترین منابع تقویت رایتینگ

همانطور که در مقدمه مقاله هم گفته شد، تقویت Writing به عنوان یک Productive skill  مستلزم تقویت مهارت ریدینگ و لیسنینگ است. بهترین کتاب‌ها برای تقویت رایتینگ کتاب‌هایی هستند که شما را قدم به قدم و با تجزیه و تحلیل به سمت بهبود این مهارت هدایت می‌کنند. بنابراین اگر قصد دارید فقط روی مهارت Writing خود متمرکز شوید و قدم به قدم جمله‌سازی، پاراگراف‌نویسی و در نهایت نوشتن متن طولانی را فرا بگیرید می‌توانید علاوه بر عمل به توصیه‌های ذکر شده در متن مقاله، از کتاب‌های تقویت Writing استفاده کنید و با صبر و حوصله و نوشتن مستمر و پیگیرانه، این مهارت را بهبود ببخشید.

همین الان دست به‌کار شوید و در مورد موضوع دلخواهتان یک رایتینگ 100 کلمه‌ای بنویسید و به ایمیل پشتیبانی سفیرمال ارسال کنید تا کارشناس‌ آموزش سفیرمال آن را برای شما تصحیح کند.  

مطالب مرتبط:
کتاب خوب مکالمه زبان انگلیسی با لهجه آمریکایی
چطور در کوتاهترین زمان به صورت آنلاین انگلیسی یاد بگیریم؟
آیا آموزش زبان در 50 روز ممکن است؟
چگونه لغات انگلیسی را حفظ کنیم؟
یادگیری زبان را با خواندن مجلات انگلیسی سرعت ببخشید

۱۰ دیدگاه برای “چگونه رایتینگ را تقویت کنیم؟”

    • تمام کتاب هایی که باعث تقویت دایره لغت موضوعی شما می‌شوند می‌توانند برای شما مفید و کاربردی باشند و شما بسته به موضوع مورد نظرتان، می‌توانید ابتدا لغات را مطالعه کرده و یاد بگیرید و سپس با استفاده از آن لغات اقدام به نوشتن رایتینگ مورد نظر خود کنید. شما می‌توانید در سایت سفیرمال لیست تمام کتاب‌هایی که لغات کاربردی را در بستر مناسب به شما آموزش می‌دهند و در نهایت منجر به تقویت دایره لغت موضوعی شما می‌شوند را مشاهده فرمایید.
      کتاب‌های لغت موجود در سایت سفیرمال‌

  1. آیا گوش دادن به پادکست و تماشای سریال های زبان اصلی هم نهایتا می تواند منجر به بهبود مهارت رایتینگ ما بشود؟

    • بله با توجه به اینکه شما با لغات، اصطلاحات و ساختارهای زبان در پادکست‌ها و سریال‌ها آشنا می‌شوید، میتوانید از آنها در writing یا speaking استفاده کنید.

  2. همیشه نوشتن سخت بوده ، ولی با خوندن این مقاله تصمیم گرفتم که شروع کنم ، در این متن نوشته شده میتونیم متنمون رو به ایمیل پشتیبانی سفیرمال بفرستیم و برامون تصحیح میکنن و میفرستن درسته؟ اگر این کارو انجام میدید خیلی عالیه

  3. من همیشه برای رایتینگ انگلیسی مشکل داشتم. کتابی که متنش روون باشه و به تقویت مهارت رایتینگ کمک کنه چی رو معرفی میکنین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه