چگونه واضح صحبت کنیم

اهمیت تلفظ انگلیسی، روش‌های مکالمه شفاف(واضح) و اجتناب از اشتباهات رایج

دانشجوی انگلیسی کلمبیایی من گفت: “من خیلی نگران هستم.”

“doctor (دکتر) من قصد سفر به خارج از کشور را دارد و دو روز است که از او خبری ندارم!”

برای من مساله عجیبی بود که او چقدر doctor ش را دوست دارد. به هر حال، این مساله چیزی نیست که بیشتر مردم نگران آن باشند. آیا می‌توانید اشتباه او را بفهمید؟

بعد از چند دقیقه در دفترش خواندم که daughter (دخترش) به مسافرت رفته است. در این لحظه تمام نگرانی و دغدغه او برای من منطقی بود. برای رفع این مشکل تلفظی، چند تمرین برای درک تفاوت بین “doctor” و “daughter” به تمامی زبان‌آموزان خود دادم.

آن روز، کلاس من درسی گرفت که بسیاری از زبان‌آموزان انگلیسی آن را به سختی کشف می‌کنند. اگر می‌خواهید دیگران جملات شما را متوجه شده و مکالمه خوبی با شما داشته باشند، میبایست توجه ویژه‌ای به pronunciation انگلیسی خود داشته باشید.

تلفظ هرگز نباید نادیده گرفته شود، بنابراین در ادامه این مقاله راهنمای مهم‌ترین جنبه‌های تلفظ انگلیسی، اشتباهات رایج تلفظی که باید از آنها اجتناب کنید و منابعی برای تقویت مهارت‌ تلفظ انگلیسی خود خواهید یافت.

و برای کسانی که هنوز به دنبال پاسخی برای مشکل زبان آموز من هستند، دخترشان بعداً آن روز تماس گرفت و کاملاً خوب بود!

اشتباه رایج تلفظ در زبان انگلیسی

اهمیت تلفظ انگلیسی چیست؟ چگونه می‌توان از ارتباطات نادرست جلوگیری کرد؟

همان‌طور که می‌دانید، زبان‌آموزان جدید در صورت تلفظ اشتباه کلمات، دیگران را به سادگی دچار سوتفاهم می‌کنند. علاوه بر این، زمانی که فقط یک کلمه اشتباه تلفظ شود، مانند مورد دانش‌آموز من، بسیاری از مردم فکر می‌کنند که منظور شما را متوجه شده‌اند، بنابراین توضیح دیگری از شما نمی‌خواهند.

این اتفاق می‌تواند منجر به مکالمات و جملات بسیار گیج‌کننده تبدیل شود! بنابراین باید دقت بسیاری به نحوه بیان منظور خود و تلفظ کلمات داشته باشید. به همین دلیل مهم است که اشتباهات رایج تلفظ را شناسایی و در نتیجه برطرف کنید (در زیر به شما نشان خواهیم داد چگونه) تا مکالمات انگلیسی روان‌تری با دوستان انگلیسی زبان، مخاطبین تجاری، افراد خدماتی مانند یک پیشخدمت و یا آرایشگر داشته باشید.

حال دو عنصر بسیار مهم در تلفظ و صحبت کردن به زبان انگلیسی وجود دارد که بسیاری از افراد آن‌ها را فراموش کرده و یا نادیده می‌گیرند. نادیده گرفتن این دو عنصر مهم، مسلما مشکل‌ساز خواهد بود.

کلماتی که یکسان تلفظ می شوند ولی معنای متفاوتی دارند

استرس کلمه (Word Stress)

در مبحث زبان شناسی، به آن سیلاب یا بخش از یک کلمه که با تاکید بیشتری تلفظ می‌شود، Word Stress یا همان استرس کلمات گفته می‌شود. در برخی از زبان‌ها مانند اسپانیایی، از لهجه‌ها برای نشان دادن استرس کلمات استفاده می‌شود، اما در زبان انگلیسی این روش نتجیه‌ای ندارد. استرس لغات در هنگام صحبت کردن به زبان انگلیسی بسیار مهم است زیرا یک کلمه بسته به جایی که استرس بر روی آن قرار می‌گیرد، می‌تواند به طور کامل معنی را تغییر دهد.

در مثال‌های این بخش، هجاها یا سیلاب‌ها با خط تیره تقسیم شده و استرس در آن‌ها به صورت پررنگ نشان داده شده‌اند.

کلمه “مسابقه” را در نظر بگیرید که دو هجا دارد: مسابقه.

می توانید روی هجای اول یا دومی که به صورت زیر است تاکید کنید:

/con-test/

/con-test/

کلمه ای که روی هجای اول تاکید دارد اسمی است که به معنای “رقابت” است. کلمه ای که روی هجای دوم تاکید دارد فعل است به معنای “مخالفت کردن”. توجه داشته باشید که در این حالت کلمه استرس نه تنها معنای کلمه بلکه قسمت گفتار (اسم در مقابل فعل) را نیز تغییر می دهد.

با گوش دادن به این فایل صوتی در Forvo، یک فرهنگ لغت آنلاین تلفظ انگلیسی، می توانید هر دو کلمه را در کنار یکدیگر مقایسه کنید.

بیایید به مثال دیگری نگاه کنیم.

کلمه “حال” دارای دو هجا است که بسته به آنچه می خواهید بگویید می توان آنها را شکست و به طور متفاوتی تاکید کرد.

/pres-ent/ (شنیدن تلفظ

/پیش ارسال/ (شنیدن تلفظ)

مثال اول اسمی به معنای “هدیه” است. فعل دوم به معنای «معرفی کردن» است.

همانطور که از نام آن می توانید متوجه شوید، Word Stress یک منبع عالی برای تمرین تلفظ با تاکید کلمات صحیح است. آنها کلمات را به هجاها تقسیم می کنند و کاربران را مجبور می کنند کلیک کنند تا مشخص کنند کدام یک از آنها استرس دارند.

آنها تعداد کلماتی را که به درستی دریافت می‌کنید ردیابی می‌کنند، بنابراین می‌توانید پیشرفت خود را در حین تمرین مشاهده کنید. بعلاوه، می‌توانید برای نمایش بخشی از گفتار، تعریف، استرس و نمادهای الفبای آوایی بین‌المللی (IPA) یک کلمه کلیک کنید.

خرید کتاب تلفظ

لحن (Intonation)

اگر صدای خود را در قسمت های خاصی از هر جمله بالا یا پایین نمی آورید، مانند یک ربات به نظر می رسید!

لحن شامل بالا و پایین رفتن صدای شما هنگام صحبت با جملات کامل است. لحن نادرست می تواند معنای یک جمله را تغییر دهد یا برای گویشوران بومی بسیار عجیب به نظر برسد. به ویژه برای انتقال احساسات یا اضافه کردن تفاوت های ظریف به جملات مهم است.

به عنوان مثال، به این جمله فکر کنید: “چرا اینقدر دیر به خانه آمدی؟”

تصور کنید این سوال ساده را از همسرتان بپرسید و واقعاً متعجب باشید که چرا او دیر به خانه آمده است. سوال را با صدای بلند با لحن کنجکاوی تمرین کنید. شاید در پایان جمله خود از یک لحن سبک در حال سقوط استفاده کنید.

اکنون، گفتن آن را تمرین کنید در حالی که تصور می کنید عصبانی هستید، با این باور که همسرتان کاری را انجام داده است که شما از آن راضی نیستید. هنگام استفاده از لحن اتهامی، ممکن است صدای شما به سرعت بالا و پایین شود.

اگر می‌خواهید طبیعی به نظر برسد و شنوندگان را روی محتوای جملات خود متمرکز کنید، تسلط بر لحن انگلیسی بسیار مهم است. در اینجا یک راهنمای عمیق در مورد نحوه استفاده انگلیسی زبانان از لحن در زمینه های مختلف آورده شده است.

مطالب مرتبط:
یادگیری هم‌زمان دو زبان
بعد از انگلیسی چه زبانی یاد بگیریم؟
روش های تقویت اسپیکینگ انگلیسی در بلند مدت
کلماتی که یکسان تلفظ می شوند ولی معنای متفاوتی دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه