چرا نمره آزمون زبان دکتر اهمیت دارد؟

اگر می‌خواهید پس از اتمام تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، در کنکور دکتری شرکت نمایید و پس از قبولی در مصاحبه در مقطع دکتری مشغول به ادامه تحصیل شوید و پس از کسب نمره آزمون زبان دکتری مورد نیاز در آزمون جامع، مدرک خود را دریافت نمایید، باید بدانید که آزمون زبان در تمام این مراحل همچون سایه به دنبال شماست و می‌تواند به راحتی مانع رسیدن شما به هدفتان شود.

حتی اگر تا این لحظه هم به فکر تقویت دانش زبان انگلیسیتان نبوده و از اهمیت نمره زبان در پروسه اخذ مدرک دکتری مطلع نبودید، نگران نباشید. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا بتوانید در مسیر صحیح گام بردارید.

درس زبان انگلیسی در کنکور دکتری

متقضایان ادامه تحصیل در مقطع دکتری برای بروز بودن و برقراری ارتباط با سایر افراد جهان به یک زبان مشترک نیاز دارند که بتوانند دستاوردهای علمی خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و از پیشرفت علم در سرتاسرجهان از طریق خواندن مقالات مطلع شوند. زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی شناخته شده است تا افراد بتوانند از طریق آن، به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند.

با توجه به اهمیت یادگیری زبان انگلیسی در دنیای علمی، سطح زبان شما هم درقبولی در کنکور مقطع دکتری تاثیر گذار است و هم در مصاحبه دکتری نقش تعیین کننده در متمایز کردن شما از سایر کاندیدا‌ها دارد و هم قبولی در آزمون‌های زبان مقطع دکتری همچون MSRT, Tolimo, EPT و … مجوز شما برای شرکت در آزمون جامع مقطع دکتری است. بهترین راه‌های رسیدن به این هدف مهم و بزرگ، شرکت در کلاس‌های آزمون دکتری، تمرین بر روی نمونه سوالات آزمون دکتری و دریافت مشاوره آموزشی است.

درس زبان انگلیسی در کنکور دکتری:

یکی از دروس امتحانی تمامی رشته‌ها در گروه‌های آزمایشی مختلف درس زبان انگلیسی با ضریب 1 است. با توجه به منابع آزمون دکتری سوالات آزمون دکتری در دو دفترچه جدا یعنی دفترچه شماره یک شامل سوالات دروس تخصصی در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد و دفترچه شماره دو شامل سوالات درس استعداد تحصیلی آزمون دکترا و زبان انگلیسی است. درس زبان انگلیسی 30 سوال در 3 بخش لغت، گرامر و درک مطلب دارد که حدودا 17 درصد از نتیجه آزمون کتبی را به خود اختصاص می‌دهد و برخلاف کم بودن ضریب آن، اهمیت بالایی در نتیجه داوطلب دارد.

اهمیت زبان انگلیسی در مصاحبه پس از قبولی در کنکور دکتری:

پس از کسب نمره آزمون زبان دکتری در امتحان کتبی داوطلبان باید برای دفاع از صلاحیت علمی خود در مصاحبه دکتری دانشگاه‌های سراسری و آزاد شرکت نمایند . در این مصاحبه داوطلبان موظفند علاوه بر پاسخگویی به سوالات علمی، با تسلط بر زبان انگلیسی ضمن معرفی خود به سوالات انگلیسی داوران مصاحبه دکتری پاسخ دهند و تسلط آن‌ها به زبان انگلیسی می‌تواند برگ برنده داوطلبان در قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظرشان باشد.

در این بخش که تقریبا یک چهارم زمان مصاحبه را به خود اختصاص می‌دهد شما باید بتوانید به زبان انگلیسی خود را معرفی نموده و بیوگرافی خود به زبان انگلیسی را توضیح دهید و چکیده‌ای از مقاله کارشناسی ارشدتان را به زبان انگلیسی و به صورت روان و راحت توضیح دهید. همچنین باید قادر باشید تا از روی یک متن تخصصی مرتبط با رشته تحصیلی‌تان روخوانی نمایید.

انواع آزمون‌ زبان دکتری:

همه آزمون‌های زبان دکتری، همانند آزمون تافل کاغذی هستند و فقط در ساختار کلی آزمون با هم تفاوت‌هایی دارند.

آزمون‌های زبان دکتری

آزمون زبان دکتری Tolimo :

تولیمو مخفف The Test of Language by the Iranian Measurement Organization است که توسط سازمان سنجش آموزش کشور طراحی و اجرا شده و در واقع آزمونی استاندارد برای تعیین سطح دانش زبان انگلیسی است. آزمون Tolimo دو دفترچه دارد. در دفترچه اول و در بخش تشریحی آزمون، یک سوال وجود دارد که برای پاسخ دادن به آن ۳۰ دقیقه زمان خواهید داشت. این بخش از آزمون تولیمو به بخش نوشتاری آزمون‌های آیلتس و جی‌آر‌ای(GRE) شباهت دارد و نشان‌دهنده مهارت شما در نوشتن متن و مقاله به زبان انگلیسی است.

دفترچه دوم و بخش سوالات تستی شامل 105 سوال است و از سه قسمت ساختار و نوشتار زبانی، درک مطلب و درک مطلب شنیداری تشکیل می‌شود. در مجموع 80 دقیقه برای پاسخ دادن به سوالات این بخش زمان خواهید داشت. لازم به ذکر است که سوالات مربوط به بخش شنیداری تنها یک بار از هدست شما پخش خواهند شد.

نمره‌ی آزمون تولیمو بین 310 تا 677 در بخش تستی و 1 تا 6 در بخش تشریحی محاسبه شده و نتایج آزمون معمولاً بین ۳۰ تا ۴۰ روز پس از آزمون آماده می‌شود و از طریق سایت سازمان سنجش به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.

آزمون زبان دکتری MSRT:

آزمون زبان دکتری MSRT، یکی از جامع‌ترین آزمون‌هایی است که در ایران برگزار می‌شود و مجری این آزمون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و مورد پذیرش تمام دانشگاه‌های زیرمجموعه این وزارتخانه است. این آزمون در سال 10 الی 12 بار برگزار می‌گردد. آزمون MSRT از ۳۰ سوال شنیداری، ۴۰ سوال درک مطلب و ۳۰ سوال گرامر تشکیل شده است و برای کسب حداقل نمره 65 در این آزمون، سطح زبان انگلیسی شما باید اینترمدیت یا B1 و بالاتر باشد.

آزمون زبان دکتری MHLE :

آزمون زبان دکتری MHLE ویژه دانشجویان داوطلب شرکت در کلیه دوره‌های علوم پزشکی دانشگاه‌های دولتی است. برگزاری آزمون MHLE بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. محتوای کلی آزمون زبان دکتری MHLE و همچنین سیستم نمره‌دهی آن تا حدودی مشابه آزمون MSRT است با این تفاوت که لغات و متون آزمون، تخصصی رشته‌های گروه علوم پزشکی هستند. این آزمون از۳۰ سوال شنیداری، ۳۰ سوال درک مطلب، ۲۰ سوال واژگان و ۲۰ سوال گرامر تشکیل شده است.

آزمون زبان دکتری EPT – آزمون زبان دانشگاه آزاد:

در آزمون زبان دکتری EPT فقط دو مهارت Reading و Grammar وجود دارد و مهارت Listening در آن سنجیده نمی‌شود. دانشگاه آزاد حداقل نمره را برای مدرک EPT پنجاه می‌داند ولی برای مدرک MSRT حداقل نمره قابل قبول را ۶۵ اعلام کرده است. محتوای این ازمون متشکل از ۳۰ سوال درک مطلب، ۳۵ سوال لغات و ۳۵ سوال گرامری است. این آزمون در حدود 10 الی 12 بار در سال برگزار می‌شود. شما می توانید با استفاده از تدریس خصوصی pte سفیرمال میتوانید به صورت کامل برای آزمون دکترا آماده شوید.

آزمون زبان دکتری UTEPT دانشگاه تهران:

آزمون زبان UTEPT به عنوان آزمون مرکز زبان دانشگاه تهران شناخته شده است و مدرک آن نیز در خود دانشگاه تهران و چند دانشگاه زیر نظر وزارت علوم معبتر است. بخش‌های اصلی این آزمون عبارتند از ۳۰ سوال واژگان، ۳۰ سوال گرامر و ۴۰ سوال درک مطلب. این آزمون 6 بار در سال برگزار می‌شود.

همانطور که در این مقاله به آن اشاره شد نمره زبان انگلیسی در آزمون دکتری که بالاترین مقطع تحصیلی در کشور بوده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و شما باید حتما قبل از ورو به این مقطع تحصیلی پایه های زبان انگلیسی تان را تقویت کنید. برای شرکت در کلاس‌های آمادگی آزمون دکتری و دریافت مشاوره رایگان آموزشی با شماره 02174056000 تماس حاصل فرمایید.

مطالب مرتبط:
منابع آزمون تافل
انواع سوالات آزمون تافل
نمونه رایتینگ‌های آیلتس نمره 7
چگونه واضح صحبت کنیم و از اشتباهات اجتناب کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه