افزایش سرعت ریدینگ

اگر شما هم جزو آن دسته از زبان آموزانی هستید که در هنگام خواندن متن انگلیسی حواستان پرت می‌شود یا نمی‌توانید به طور کامل متن را متوجه شوید و یا خواندن یک متن آنقدر زمان شما را می گیرد که قید خواندن متون انگلیسی بیشتر را می‌زنید و یا از همه مهم‌تر در پروسه آماده سازی برای شرکت در آزمون آیلتس هستید

و به این نکته پی برده‌اید که بزرگترین دشمن شما در آزمون ایلتس علی الخصوص در بخش ریدینگ که با 3 متن بلند و 40 سوال با سبک‌های مختلف طرف هستید، زمان است و برای شکست دادن زمان چاره ای جز افزایش سرعت ریدینگ ندارید، این مقاله مناسب شماست.

در این مقاله راهکارهایی برای تقویت مهارت ریدینگ و افزایش سرعت خواندن مطالب در اختیار شما قرار می گیرد که با مطالعه آنها و تلاش و پیگیری خودتان می‌توانید سرعت خواندن متون انگلیسی را افزایش دهید. قبل از اینکه این مقاله را بخوانید به شما توصیه می کنیم مقاله زیر را مطالعه نمایید تا با دید بهتری بتوانید به توصیه‌های عنوان شده در این مقاله عمل کنید.

چگونه ریدینگ را تقویت کنیم

8 راه برای افزایش سرعت ریدینگ

خواندن مهارت بسیار مهمی است که به ما امکان می‌دهد از دانش و اطلاعات بیشتری بهره‌برداری کنیم. اما برای بسیاری از ما، خواندن به سرعت مناسب و با درک کافی ممکن است چالش برانگیز باشد. در اینجا هشت راه برای افزایش سرعت ریدینگ را معرفی می‌کنیم که می‌توانید از آن‌ها بهره‌برده و مهارت خواندن خود را بهبود بخشید:

  1. صدای درونی‌تان را ساکت کنید.

یکی از اشتباهات رایجی که زبان آموزان در هنگام مطالعه متون انجام می‌دهند این است که به صدای درونی شان گوش می‌کنند و این صدا به طور مداوم و مستمر در مغزشان مشغول صحبت کردن است و این بزرگترین مانع بر سر راه افزایش سرعت Reading است. باید این نکته را بدانیم که سرعت متوسط خواندن تقریبا با سرعت حرف زدن برابر است. بر اساس یافته‌های محققان سرعت متوسط خواندن متن در بزرگسالان 300 کلمه در دقیقه است.

بنابراین اگر می‌خواهید سرعت خواندنتان را بالا ببرید صدای درونی‌تان را خاموش کنید. برای خاموش کردن صدای درونی‌تان، در هنگام مطالعه، موسیقی بی کلام اجرا کنید و با هدفون به آن گوش دهید. این کار باعث می شود که صدای درونی‌تان نتواند در مغز شما با صدای بلند صحبت کند و سرعت خواندن‌تان را کاهش دهد.

  1. مجموعه کلمات را بخوانید.

اگر می‌خواهید صدای درونی‌تان شما را کند نکند کلمات را تک به تک نخوانید و آنها را در یک مجموعه بخوانید که سرعت خواندنتان بالا تر رود. در ابتدا سعی کنید با یک نگاه 3 کلمه را همزمان بخوانید. نگران نباشید حتی با این روش خواندن هم شما می‌توانید متن را درک کنید و نکته مهم در این است که زمان بسیار کمتری هم صرف کرده اید.

مرحله بعد این است که یک مداد بردارید و دو خط عمودی موازی با هم بکشید و متن را به 3 قسمت تقسیم کنید. از قسمت بالای سمت چپ شروع کنید و مابقی قسمت‌ها را با دست بپوشانید. روی خواندن همان بخش تمرکز کنید کلمات را به هم بچسبانید و تا انتهای صفحه همین کار را ادامه دهید. آیا متن را سریع‌تر نخواندید؟

  1. کلمات را دوباره و سه‌باره نخوانید.

ذهن ما عادت عجیبی در تکرار کلماتی که قبلا خوانده‌ایم یا یاد گرفته‌ایم، دارد. به خودتان دقت کنید. در هنگام خواندن یک متن ممکن است یک کلمه یا یک خط را چندین و چند بار بخوانید. برای خنثی کردن این عادت ذهن با استفاده از انگشت اشاره‌تان کلمه به کلمه و خط به خط در متن جلو بروید یا از نشانگر استفاده کنید تا خط‌ها را جابجا و کلمات را چند باره نخوانید.

  1. سریع و سریع‌تر بخوانید.

حالا که نکات قبلی را بخوبی تمرین کردید نوبت این است خیلی سریعتر بخوانید. حتما می‌پرسید چطور؟ به وسط سطر نگاه کنید حالا از گوشه‌های چشمتان شروع کنید و خط را از اول بخوانید به وسط که رسیدید با چشم دیگرتان تا انتهای خط را بخوانید. وقتی به انتهای متن رسیدید متوجه می شوید که متن را بسیار سریعتر خوانده‌اید و درک خوبی از متن پیدا کرده اید.

  1. از زمان سنج استفاده کنید.

یکی از ابزار‌هایی که به کمک آن می‌توانید سرعت ریدینگ‌تان را بالا ببرید استفاده از تایمر است. استفاده از زمان‌سنج شما را در مسابقه با خودتان قرار می‌دهد و ناخود آگاه سعی می‌کنید هر بار سریعتر از بار قبل بخوانید و رکورد خود را بزنبد.

  1. بیشتر بخوانید.

این ضرب المثل قدیمی را یادتان هست؟ “هرچه بیشتر تمرین کنید، بهتر می شوید”. باید به طور مداوم و مستمر بخوانید. هرچقدر بیشتر بخوانید، در خواندن بهتر می‌شوید، هرچقدر در خواندن بهتر شوید، سرعت خواندنتان بالاتر می‌رود.

Inside Reading

خرید کتاب آموزش Reading انگلیسی

  1. دایره لغت خود را تقویت کنید.

در هنگام خواندن یک متن وقتی به یک کلمه جدید برخورد می‌کنید، با آن چه می‌کنید؟ از آن می‌گذرید؟ از روی متن معنی آن را حدس می‌زنید؟ از دیکشنری استفاده می‌کنید؟ فرقی نمی‌کند که چه متودی را برای یافتن معنی لغت برگزیده اید، سرعت خواندن‌تان کاهش پیدا کرده است.

هرچقدر در هنگام خواندن لغات بیشتری را بدانید سریع‌تر می‌توانید متن را درک کرده و تا انتهای آن را مطالعه نمایید. به همین دلیل است که افزایش دایره واژگان در افزایش سرعت ریدینگ نقش بسیار مهم و کلیدی دارد.

اما از کجا شروع کنیم؟ به شما توصیه می شود که دایره واژگان موضوعی خود را افزایش دهید. با موضوعات خاصی برای مقالات شروع کنید که تعداد قابل توجهی لغت برای آن می دانید و رفته رفته با افزایش سرعت ریدینگ متن های پیچیده تری را انتخاب کنید.

خرید کتاب آموزش لغت انگلیسی

  1. از تکنیک‌های ریدینگ علی الخصوص Skim کردن استفاده کنید.

اگر تمام نکات بالا را رعایت کرده اید حالا نوبت آن رسیده است که نگاه تخصصی‌تری به مقوله افزایش سرعت ریدینگ داشته باشیم و از تکنیک‌های خاص آن مثل Skim و Scan استفاده کنید. برای اینکه ایده کلی مقاله را درک کنید و ذهن شما آماده پذیرش اطلاعات این مقاله شود اول به عکس ، نمودار، جدول و هر آنچه که در نگاه کلی به شما ایده می‌دهد بیاندازید. سپس پاراگراف اول هر Section یا بخش را بخوانید و سپس سعی کنید با استفاده از تکنیک‌هایی که در مقاله گفته شد سریع بخوانید و متن را خلاصه کنید.

مطالب مرتبط:
کتاب مکالمه زبان انگلیسی با لهجه آمریکایی
روش ‌های تقویت اسپیکینگ
یادگیری زبان انگلیسی در 50 روز
چگونه لغات انگلیسی را حفظ کنیم؟
چگونه رایتینگ را تقویت کنیم؟

یک دیدگاه برای “افزایش سرعت ریدینگ”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه