راهنمای جامع بخش رایتینگ آزمون آیلتس

امتحان آیلتس به طور کلی به 4 مهارت تقسیم می‌شود. مهارت­‌های Reading، Listening، Speaking و Writing.یکی از سخت­‌ترین مهارت­‌ها، مهارت Writing است که اکثر زبان آموزان و کسانی که خود را برای امتحان آیلتس آماده می­‌کنند در مورد آن نگرانی­‌هایی دارند.

در این مقاله قصد داریم بخش رایتینگ آزمون آیلتس رو بخوبی تجزیه و تحلیل کنیم، انواع رایتینگ‌ها در تسک 1 و تسک 2 را معرفی کنیم و توصیه­‌هایی برای بهبود مهارت رایتینگ ارائه دهیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

به طور کلی بخش رایتینگ امتحان آیلتس که در حدود 60 دقیقه از زمان امتحان را به خود اختصاص می‌­دهد و آخرین مورد امتحانی در روز آزمون آیلتس است، به دو بخش تقسیم می‌­شود، تسک اول(Task 1) و تسک دوم (Task 2).

تسک 1 امتحان در مقایسه با تسک دوم به مراتب راحت­‌تر است و نمره کمتری دارد.برای پاسخ دادن به سوال مطرح شده در تسک اول حدود 20 دقیقه زمان در اختیار شما قرار می­‌گیرد و در این تسک شما باید با توجه به سوال مطرح شده یک متن 150 کلمه ای بنویسید.
این تسک در آزمون آکادمیک و جنرال کاملا با هم متفاوت است.
تسک 1 در امتحان آکادمیک توصیف چارت یا نقشه و یا پروسه خط تولید یک محصول است و در آزمون جنرال نوشتن یک نامه با مضامین مختلفی همچون دعوت، اعتراض، درخواست و غیره. تسک 1 بخش رایتینگ آزمون آیلتس در حدود 1/3 نمره کل این بخش را به خود اختصاص می‌‌­دهد.
تکمیل تسک دوم در حدود 40 دقیقه زمان احتیاج دارد و شما باید یک متن 250 کلمه‌­ای برای این تسک بنویسید.

تسک دو در آزمون آکادمیک و جنرال تقریبا به هم شباهت دارد ولی مهم‌ترین تفاوت آنها موضوعاتی است که در سوال­ها از آنها استفاده می‌­شود.

کتاب ‌رایتینگ آیلتس

تکنیک های کاربردی رایتینگ آزمون آیلتس

در آزمون آکادمیک این مضامین و موضوعات تخصصی­‌تر هستند مثل گرمایش زمین، مهاجرت، مزایا و معایب تحصیل در خارج از کشور و غیره. در آزمون جنرال سوالات بیشتر مربوط به زندگی و مسایل روزمره است.

مثل مزایاو معایب استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی یا اینکه از چه سنی باید به کودکان پس‌­انداز را یاد داد و غیره. تسک دوم آزمون آیلتس در حدود 2/3 نمره این بخش را به­‌خود اختصاص می­‌دهد و از تسک 1 مهم‌­تر تلقی می‌­شود. تسک دوم آزمون آیلتس به 6 نوع سوال کلی تقسیم می‌­شود.

  1. Advantage/disadvantage
  2. Agree/disagree
  3. Discussion
  4. Cause and effect
  5. Problem and solution
  6. Two-part question

نمره­‌دهی در آزمون آیلتس بر اساس استاندارد خاصی انجام می­‌شود که به آنBand descriptor می­‌گویند و در این استاندارد شاخص‌­های اصلی نمره‌دهی بخش رایتینگ آیلتس توضیح داده شده است. این استاندارد برای آزمون رایتینگ از 4 بخش اصلی تشکیل شده است.

 

اینفوگرافی راهنمای جامع رایتینگ آیلتس

 

کتاب های خودخوان آیلتس

بخش اول که اصطلاحا به آن Task Achievement گفته می­‌شود ، نحوه پاسخ­گویی شما به سوال پرسیده شده را ارزیابی می­‌کند و به آن نمره می‌­دهد.

بخش دوم در مورد Coherence و Cohesion است که بدنه رایتینگ شما را ارزیابی می­‌کند. اینکه چگونه رایتینگ را شروع کرده­‌اید و چگونه آن­‌را به اتمام رسانده‌­اید. در قسمت Body رایتینگ به چه مسایلی اشاره کرده‌­اید، جملات خود را به چه صورت نظم داده‌­اید و مسائلی از این دست، نمره شما در این بخش را تعیین می­‌کند.

بخش سوم این استاندارد روی Lexical resource یا همان دایره لغات شما در نوشتن رایتینگ تمرکز دارد. هرچه شما لغات و collocation های بهتر و مناسب‌­تری مطابق با موضوع رایتینگ‌تان استفاده کنید نمره بهتری از این بخش خواهید گرفت.

و اما بخش آخر این استاندارد به Grammatical range و Accuracy اختصاص دارد. و روی صحت استفاده از ساختا­ر­های گرامری در جای صحیح و وسعت دایره گرامری شما به عنوان نویسنده متن تمرکز دارد و آن را ارزیابی می‌کند.

نکات مهم برای کسب نمره بهتر در آزمون رایتینگ آیلتس:

  • برای کسب نمره ایده آل در رایتینگ آیلتس باید تمرین بسیار زیادی داشته باشید و نمونه­‌های رایتینگ تصحیح شده توسط ممتحنین آزمون آیلتس را مطالعه کنید، نظرات ممتحنین در انتهای رایتینگ را بخوانید تا بهتر و بیشتر با سبک پاسخ­گویی به سوالات و Cohesion Coherence در هنگام پاسخ­گویی آشنا شوید و همچنین اشتباهات رایج در هنگام نوشتن رایتینگ را بشناسید و آنها را در رایتینگ خود تکرار نکنید.
  • از نوشتن جملات از پیش حفظ شده در رایتینگ خودداری کنید. حفظ کردن جملات ثابت به رایتینگ شما حالت Mechanical می­‌بخشد و ممتحن در هنگام خواندن رایتینگ شما متوجه این جملات حفظ شده که به رایتینگ شما چسبیده شده‌اند، می­‌شود و همین موضوع باعث می­‌شود تا شما در این بخش به نمره دلخواه خود دست نیابید. برای نوشتن رایتینگ در آزمون آیلتس Sample بخوانید ولی ابتکار به خرج دهید و جملات را شخصی سازی کنید و یا از تکنیک Paraphrasing استفاده کنید تا بتوانید با رنج گرامری و لغتی خود جملا متنوع­‌تری تولید کنید.
  • به یاد داشته باشید که آزمون رایتینگ در طی سالیان گذشته تغییرات زیادی کرده است و همچنین نوع نمره‌­دهی نیز دست‌خوش تغییرات زیادی شده است. برای گرفتن نمره 7 به بالا در رایتینگ آیلتس حتما بیش از 250 کلمه در تسک 2 بنویسید و ایده­‌هایتان را خوب بسط دهید و از آنها حمایت کنید . دایره لغت موضوعی خود را ارتقا دهید و روی صحت گرامر استفاده شده در رایتینگ و Linking words تمرکز کنید.
  • از اضافه کردن جملاتی که هیچ ارتباطی به موضوع سوال ندارد بشدت خود­­داری کنید. این نوع جملات حتی اگر ساختار گرامری و یا دایره لغت قوی ای داشته باشند نظم رایتینگ شما را به هم خواهند زد و قطعا در بخش Task Achievement , Cohesion, Coherence نمره از دست خواهید داد.
  • روی دستخط خود کار کنید تا بتوانید سریع و تمیز بنویسید.
  • استفاده از Punctuation را تمرین کنید.
  • ازنوشتن نترسید و حتما خودتان نوشته هایتان را Proof read کنید تا بتوانید مشکلات گرامری را رفع کنید و از دایره لغت بهتری استفاده کنید.

بهترین منابع تقویت رایتینگ آیلتس

اگر به صورت خود آموز و در منزل اقدام به تقویت رایتینگ می­‌کنید حتما از کتاب­‌هایی که ساختار رایتینگ را به همراه مثال برای شما توضیح می­‌دهند استفاده کنید تا بتوانید گام به گام این مهارت را بهبود ببخشید و با مفاهیم کلیدی این مهارت به صورت اصولی آشنا شوید. در این کتاب‌ها معمولا نمونه هایی که توسط Examiner های آزمون اصلی تصحیح شده اند قرار داده شده است و حداقل یک نمونه از این رایتینگ‌­ها خط به خط تحلیل شده است و همین موضوع می‌­تواند دید بهتری برای نوشتن رایتینگ آزمون آیلتس در اختیار شما قرار دهد. در مقاله با عنوان بهترین کتاب‌های رایتینگ آیلتس می‌توانید با بهترین و استانداردترین منابع آموزش writing آیلتس آشنا شده و بهترین انتخاب را با توجه به نمره موردنظرتان داشته باشید. 

اگر می‌خواهید برای آزمون آیلتس آماده شوید و به دنبال یک راه سریع و مطمعن هستید، کارگاه‌های یک روزه تک مهارتی Uni-Skills سفیر، در کوتاه‌ترین زمان شما را با ریزه کاری‌ها و نکات مهم آزمون آیلتس آشنا می‌نماینند. مطالب این کارگاه تخصصی در یک روز و در 4 جلسه تدریس می‌شوند و دید خوبی به کل مطالب هر مهارت به فرد داده می‌شود و این انسجام در ارائه مطالب باعث می‌شود یادگیری به خوبی صورت گیرد.

با شرکت در این کارگاه‌ها، می‌توانید از بابت افزایش 1 نمره‌ای خود در آزمون آیلتس مطمعن شوید. برای شرکت در این کارگاه می‌توانید به سایت Ielts.safirmall.com مراجعه کنید.

حال برای سنجش میزان آمادگی خود و نقاط ضعف و قوتتان در هر 4 مهارت Listening, Reading, writing, Speaking ، بهتر است در آزمون آزمایشی آیلتس یا همان Mock آیلتس شرکت کنید. بهترین انتخاب برای این آزمون، موسسه سفیر با 20 سال تجربه در برگزاری آزمون‌های آزمایشی ماک آیلتس است. در این آزمون تمامی روندها و پروتکل‌های آزمون اصلی رعایت شده و با ارائه کارنامه منحصر به فرد، آمادگی و اعتماد به نفس شرکت در آزمون را به شما می‌دهد.

هر متقاضی آزمون آیلتس به دنبال رفع نقاط ضعف خود و رسیدن به نمره ایده‌آل است و چه چیزی بهتر از تحلیل پاسخ‌های او به سوالات. از این رو سفیر با ارائه کارنامه تحلیلی این نیاز را هدف قرار داده و با ارائه تحلیل‌های خاص از عملکرد شرکت‌کنندگان در این مهارت‌ها، راهکارهای عملی و حرفه‌ای از منابع موثق آیلتس و ممتحنین به دانشجویان در قالب کارنامه تحلیلی ارائه می دهد.

مطالب مرتبط:
برای آیلتس از کجا شروع کنم؟
کتاب گرامر آیلتس
منابع خود آموز آیلتس
بهترین آموزشگاه آیلتس چه ویژگی‌هایی دارد؟
کتاب لغت آیلتس

  • سفیرمدیا
  • اردیبهشت 25, 1402

۵ دیدگاه برای “راهنمای جامع بخش رایتینگ آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال”

    • دوست عزیز، رایتینگ آزمون آیلتس دو بخش دارد. در Task 1 آزمون جنرال شما باید یک نامه بنویسید و در Task 1 آزمون آکادمیک باید یک چارت یا نقشه رو تفسیر کنید. در این تسک باید ۱۵۰ کلمه بنویسید. در تسک ۲ آزمون جنرال و آکادمیک با هم فرقی ندارند ولی موضوعاتی که در تسک ۲ آکادمیک مطرح می شود کمی تخصی تر است. برای این تسک شما باید ۲۵۰ کلمه بنویسید.

  1. بسیار متن خوب و کاملی بود. به عنوان مدرس آیلتس و تجربه ای که در این خصوص دارم اکثر زبان آموزان در بخش رایتینگ آیلتس دچار چالش میشن و نمیتونن نمره مورد نظرشون رو کسب کنن. این اتفاق به ویژه در دو سال اخیر بیشتر هم شده و متاسفانه افراد متحمل هزینه بالایی میشن. بنابراین واقعا لازمه که تکنیکهای تقویت رایتینگ مخصوصا writing آیلتس رو تمرین کنن و یاد بگیرن.

    • دوست عزیز، منابع زیادی برای تقویت مهارت رایتینگ وجود دارد که به طور خاص روی تقویت مهارت نوشتاری در آزمون آیلتس تمرکز کرده و قدم به قدم این مهارت را به شما آموزش می‌دهند. نکته مهم در تقویت مهارت نوشتاری Writing ایده پردازی، خواندن متون و Writing های مرتب و نوشتن است.
      خریدپک آموزش IELTS Writing

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه