راهنمای آزمون آیلتس

آزمون بین المللی آیلتس، یکی از مهم‌ترین و پر درخواست‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی است. سالانه تعداد بسیار زیادی از افراد در سراسر دنیا با سطوح زبان انگلیسی مختلف، به قصد مهاجرت تحصیلی یا کاری در این آزمون شرکت می‌کنند. در این مقاله به تعدادی از سوالات مهم مطرح شده توسط زبان‌آموزانی که به‌تازگی می‌خواهند خود را برای آزمون آیلتس آماده نمایند، پاسخ داده شده است.

  1. روش نمره‌‌دهی آزمون آیلتس را به‌خوبی درک کنید.

مهم‌ترین نکته در زمان آماده‌سازی برای آزمون آیلتس این است که دقیقا بدانید مهارت‌های شما بر چه اساسی نمره داده خواهند شد تا بتوانید به‌خوبی پیشرفت خود را اندازه‌گیری نمایید. نمره‌دهی در آزمون آیلتس با عنوان Band شناخته می‌شود و به هر مهارت نمره‌ای بین 1 تا 9 اختصاص داده خواهد شد.

خرید کتاب آیلتس

نمره کلی که شما در امتحان آیلتس کسب خواهید کرد میانگین مجموع نمراتی است که در هر مهارت کسب کرده‌اید. مهارت‌های مورد نیاز در آزمون آیلتس IELTS عبارتند از مهارت خواندن(Reading)، نوشتن(Writing)، صحبت کردن (Speaking) و گوش کردن (Listening) و هر کدام از این مهارت‌ها در قالب یک آزمون مجزا سنجیده می‌شوند. به عنوان مثال اگر شما نمرات زیر را در هر یک از مهارت‌های آزمون آیلتس کسب کرده باشید نمره آیلتس شما به شرح زیر محاسبه خواهد شد.
Speaking- 8 و Listening- 7 و Reading- 7 
Writing- 6
(8+7+7+6)÷4= Band 7 

  1. سبک و فرمت آزمون را به‌خوبی درک کنید.

برای موفقیت در هر آزمونی مخصوصا آزمون آیلتس باید بدانید سبک آن آزمون به چه صورت است تا بتوانید خود را به روش صحیح و اصولی برای آزمون آماده کنید و در روز آزمون شگفت زده نشوید و روی کیفیت پاسخ‌دهی به سوالات تمرکز کنید. وقتی به‌خوبی با شرایط آزمون آشنا شدید، در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید تا مهارت‌های خود را به درستی بسنجید.  آزمون بین المللی آیلتس IELTS، به دو دسته کلی جنرال و آکادمیک تقسیم می‌شود. آیلتس آکادمیک ‌(IELTS Academic)‌‌‌ برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقطع ارشد به بالا و در واقع مهاجرت تحصیلی دارند مناسب است.

اولین قدم مهاجرت

آیلتس جنرال یا عمومی‌‌(IELTS General) ‌‌‌برای افرادی که به طور کلی قصد مهاجرت به یکی از کشورهای انگلیسی زبان یا تحصیل در مقاطع پایین تر و کالج را دارند، مناسب است. ساختار سوالات به طور کلی چهار مهارت ریدینگ (Reading)، لیسنینگ (Listening)، اسپیکینگ (Speaking) و رایتینگ (Writing) را به صورت جداگانه می‌سنجد.

بخش لیسنینگ و اسپیکینگ آکادمیک و جنرال کاملا مشابه است ولی سوالات در بخش رایتینگ و ریدینگ با هم تفاوت عمده‌ای دارند. بخش‌های ریدینگ، لیسنینگ و اسپیکینگ در یک روز و پشت سرهم برگزار می‌شوند. اما بخش اسپیکینگ در یک روز جداگانه برگزار می‌گردد. متن ریدینگ و نوع سوالات رایتینگ آزمون جنرال متنوع است و به موضوعات مختلفی می‌پردازد و معمولاً از تلویزیون، اینترنت، رادیو و روزنامه انتخاب می‌شوند. در حالی که در آزمون آکادمیک، موضوع متون محدود‌تر و در حوزه علمی و دانشگاهی به صورت اختصاصی است. بخش اول آزمون به لیسنینگ، بخش دوم ریدینگ و بخش پایانی آزمون رایتینگ است.

کتاب آمادگی آزمون آیلتس - Get Ready For IELTS

 

ریدینگ (Reading)

بخش ریدینگ هر دو آزمون شامل 40 سوال است و مدت زمان پاسخ‌گویی 60 دقیقه است. متون به همراه سوالات در سه بخش و در قالب یک دفترچه به داوطلب داده می‌شود. در ریدینگ آکادمیک شما سه متن بلند (تحلیلی، توصیفی و علمی) برگرفته از کتابها روزنامه ها و مجلات خواهید داشت که خیلی تخصصی نیستند ولی مناسب متقاضیان ورود به دانشگاه در نظر گرفته شده‌اند.

سوالات بخش ریدینگ به همان ترتیب موضوعات پاراگراف‌های متن می‌آیند. در کل بخش ریدینگ آکادمیک کمی سخت‌تر است، در آزمون جنرال شما با متون طولانی طرف هستید. سرعت پاسخ‌گویی به سوالات و نحوه مطالعه متن در ریدینگ برای هر دو آزمون مهم است و باید زمان را مدیریت کنید. بارم بندی سوالات در دو آزمون با هم متفاوت است.

چگونه ریدینگ را تقویت کنیم؟

رایتینگ(Writing)

بخش رایتینگ برای هر دو آزمون دارای 2 بخش (Task) است که شامل نوشتن یک متن با حداقل 150 کلمه در بخش اول و 250 کلمه در بخش دوم است. به پاسخ‌های کمتر از این میزان در هر بخش نمره تعلق نمی‌گیرد. در بخش اول و در آزمون جنرال شما باید یک نامه با عناوینی مانند شکایت نامه دوستانه استخدام و درخواست بنویسید و مسئله یا مشکل خاصی را باید در نامه شرح دهید. در بخش اول آکادمیک شما باید یک شکل یا نمودار که در متن سوال برای شما قرار داده شده است را تجزیه و تحلیل کنید.
بخش دوم آزمون رایتینگ جنرال و آکادمیک سوالی برای شما قرار داده می‌شود که باید با توجه به نوع سوال به آن پاسخ دهید. وزن و بارم بخش دوم آزمون رایتینگ در جنرال و آکادمیک سنگین‌تر از بخش اول این آزمون است (به آن نمره بیشتری تعلق می‌گیرد) و باید زمان بیشتری به آن اختصاص داده شود.

چگونه رایتینگ را تقویت کنیم؟

اسپیکینگ(Speaking)

در هردو نوع آزمون داوطلب مصاحبه ای به طول 11 تا 14 دقیقه و در 3 بخش با ممتحن آزمون آیلتس انجام می‌دهد. داوطلب باید سوالات مطرح شده را پاسخ دهد و مصاحبه از ابتدا ضبط می‌شود. در بخش اول مصاحبه داوطلب به سوالات شخصی در مورد وضعیت شغلی و خانوادگی، محل زندگی و… پاسخ می‌دهد. در بخش دوم به داوطلب موضوعی داده می‌شود (cue card) و باید در مورد آن اظهار نظر کرده و توضیح دهد. در بخش سوم سوالات تکمیلی در مورد Cue card پرسیده می‌شود و داوطلب باید به آنها پاسخ دهد. این بخش از آزمون 4 الی 5 دقیقه طول می‌کشد.  

آزمون آیلتس

  1. سطح فعلی زبان انگلیسی خود را بشناسید.

اگر آزمون آیلتس آزمون کاملا جدیدی برای شماست، بهترین راه شناسایی سطح واقعی زبانتان شرکت در آزمون Mock آیلتس، تحت شرایط امتحانی قرار گرفتن در منزل، نمره‌دهی واقعی بر اساس معیار‌های نمره‌دهی آزمون آیلتس و سنجیدن دانش زبانی‌تان است. هرچقدر بیشتر در آزمون آیلتس شرکت کنید بیشتر با فرمت امتحان آشنا خواهید شد. برای تکمیل کردن تست‌های آزمون آیلتس شما می‌توانید از کتاب‌های Cambridge IELTS که منبع قابل اعتماد و رسمی آزمون‌های آیلتس هستند استفاده نمایید.

  1. خودتان را به ابزار مناسب مجهز کنید.

راه‌های زیادی وجود دارد که شما بتوانید خود را برای امتحان آیلتس آماده کنید و مهارت‌های خود را بهبود ببخشید. استفاده از کتاب‌هایی همچون IELTS Trainer , A to Z of IELTS و The official guide to IELTS می‌تواند بسیار مفید و کاربردی باشد. اما به یاد داشته باشید که برای تقویت مهارت های تولید زبان (Productive skills) مثل صحبت کردن (Speaking) و نوشتن (Writing) شما نیاز به تصحیح شدن توسط کسی دارید که سطح زبانی اش از شما بالاتر است. نقاط ضعف خود را به عنوان یکی از کلیدی‌ترین نکات در آماده‌سازی برای امتحان آیلتس، بشناسید. اگر ندانید کجای کارتان ایراد دارد هیچگاه نمی‌توانید آن‌را بهبود ببخشید.

 

  1. 24 ساعت و 7 روز هفته درس نخوانید.

درس خواندن مداوم و بدون استراحت ذهن شما را خسته می‌کند و نمی‌توانید اطلاعات مفید و کاربردی را در ذهنتان نگه دارید. به خودتان استراحت بدهید و در فاصله استراحت‌هایتان تمرین کنید. حتی می‌توانید برای رفع خستگی و فعالیت بیشتر ذهنتان روزی 20 دقیقه تمرین هوازی انجام دهید

  1. خود را در معرض زبان انگلیسی قرار دهید.

فقط با خواندن کتاب‌های درسی نمی‌توانید نمره بالایی در امتحان آیلتس کسب کنید. برای بخش Listening آزمون شما باید با لهجه‌های مختلف زبان انگلیسی آشنا باشید. برای اینکار می‌توانید به پادکست گوش کنید، برنامه‌های تلویزیونی با لهجه های مختلف ببینید و یا به اخبار گوش کنید. ( یادگیری زبان با اخبار )
همچنین برای بهبود مهارت خواندن Reading می‌توانید با خواندن متون مختلف ساختار‌های صحیح انگلیسی را با چشم‌های خود ببینید و به‌یاد بسپارید تا بتوانید در آزمون نوشتاری از آنها بهره بگیرید.

  1. تمرین، تمرین، تمرین

شما نمی‌دانید در روز آزمون درباره چه موضوعی از شما سوال خواهد شد یا بخش Listening و Reading درباره چه موضوعی خواهد بود بنابراین شما باید برای همه چیز خود را آماده کنید و این آمادگی فقط با تمرین فراوان به دست می‌آید. روی مهارت Multitasking بودن خود کار کنید. برای بخش Listening آزمون شما هم باید همزمان بتوانید بشنوید و بنویسید و تنها یکبار هر بخش را خواهید شنید پس حتما آنقدر تمرین کنید تا بدون از دست دادن تمرکز بتوانید این کار را انجام دهید.

آزمون آزمایشی آیلتس که به آن امتحان ماک آیلتس یا ماک‌ (Mock) نیز گفته می‌شود، نمونه‌ای شبیه‌سازی شده از آزمون آیلتس است که امکان سنجش دقیق نمرات در آزمون استاندارد را بدون پیچیدگی‌های ثبت نام آزمون آیلتس رسمی و با هزینه‌ای بسیار کم فراهم می‌کند. تمام تلاش گروه آیلتس سفیر بر این است که آزمون‌های آزمایشی آیلتس مراکز برگزاری ماک، با در نظر گرفتن تمامی مراحل آزمون اصلی مانند پر کردن پاسخنامه‌ها، دستور العمل‌های روز آزمون، شماره داوطلبی و جزئیات دیگر، برگزار شوند تا داوطلبان درک صحیح و تجربه‌ای واقعی از آزمون IELTS داشته باشند. آزمون‌های آزمایشی ماک در موسسه سفیرگفتمان به دو صورت برگزار می شود:

الف: آزمون استاندارد:  که نتیجه آزمون به صورت ریز نمره و همراه با کامنت ممتحنین برای speaking و writing ارائه می گردد.

ب: آزمون تحلیلی: که نتیجه آزمون همراه با تحلیل کامل از عملکرد دانشجو در همه مهارت‌ها ارائه می‌شود و شامل راهکارهای آموزشی همراه با کامنت ممتحنین است.

مطالب مرتبط:
بهترین کتاب گرامر آیلتس
معرفی ۴ کتاب reading آیلتس
بهترین آموزشگاه آیلتس
چگونه در خانه آیلتس بخوانیم؟
کتاب لغت آیلتس

  • سفیرمدیا
  • اردیبهشت 23, 1402

۱۱ دیدگاه برای “راهنمای آزمون آیلتس + جامع‌ ترین راهنمای آزمون IELTS”

    • سلام هیچ کاری غیرممکن نیست ولی رسیدن به این نمره فقط به صورت سلف استادی بسیار مشکل بوده و نیاز به زمان و برنامه‌ریزی زیادی دارد.

  1. واقعا آزمون آیلتس یکی از سخت ترین آزمونهای بود که داده بودم. پیشنهادم به دوستانی که قصد دارند آزمون آیلتس بدهند حتما آزمون ماک آیلتس رو بدهند تا آمادگی لازم رو برای امتحان آیلتس کسب کنند.

  2. مقاله هایی که قرار دادید خیلی کامل و خوب هستند
    من سوال داشتم اگر میشه من رو راهنمایی کنید. در سفیر یکسری کارگاه های آیلتس برگزار میشه چطور میتونم شرکت کنم؟

  3. موضوعاتی که در آزمون اسپیکینگ ایلتس سوال میشه چه موضوعاتی هست؟ به نظر استرسی ترین قسمت آزمون قسمت لیسنینگ ایلتس هستش ! 😐

  4. خیلی متن کامل و جامعی بود. من از کجا میتونم منابع ایلتس مثلا کتابهای آیلتس و فایل صوتی آیلتس رو پیدا کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه