بهترین منابع یادگیری لغات انگلیسی

جهت آشنایی با یادگیری لغت انگلیسی با ما همراه شوید. در کتاب ارباب‌حلقه‌ها وقتی فورودو و دوستانش به یک در مخفی از سرزمین دورف‌ها می‌رسند؛ می‌بینند روی در نوشته‌شده:«بگو دوست و وارد شو!» جادوگر بزرگ خیلی تلاش می‌کند در را باز کند و هزار‌جور طلسم و ورد را روی در امتحان می‌کند؛ اما در باز نمی‌شود که نمی‌شود؛ تا این‌که فورودو می‌پرسد:«اصلا لغت دوست به زبان دورف‌ها یا کوتوله‌ها چطوری تلفظ می‌شود؟» و خب خوب است بدانید که آن در، سرانجام با دانش زبان جناب گاندالف و تسلطش روی لغات زبان دورف‌ها باز شد.

 ما هم وقتی قرار است زبان انگلیسی را یاد بگیریم، دست‌کمی از همین یاران حلقه نداریم و اگر به اصطلاحات و لغات پرکاربرد انگلیسی تسلط نداشته‌باشیم؛ مجبور می‌شویم تا ابد پشت اولین دروازه‌ای که از ما کلمه‌ی عبور می‌خواهد بمانیم. اگر دلتان نمی‌خواهد زیاد پشت این درها و دروازه‌ها بمانید و دوست دارید خیلی زود ماجراجویی‌تان را آغاز کنید؛ با ما باشید تا از بهترین منابع یادگیری لغت انگلیسی پرده‌برداریم.

خرید کتاب لغت زبان انگلیسی

با یک پرش سه گام محکم برای همیشه لغات پرکاربرد انگلیسی را به خاطر بسپارید.

گام اول: از یار مهربان کمک بگیرید: برای این‌که یک غذای خوشمزه بپزید؛ چه کار می‌کنید؟ قطعا به سراغ یک سوپرمارکت می‌روید و مواد اولیه را می‌خرید؛ اما همین‌طوری دست دراز می‌کنید و اولین مثلا بسته‌ی ماکارانی‌ای که به دستتان رسید؛ برمی‌دارید؟ معلوم است که نه!  برای تبدیل کردن ذهنتان به یک آشپزخانه‌ی پخت انواع جمله‌‌های انگلیسی هم باید به سراغ مواد اولیه‌ی خوب و البته یک کتاب خوب بروید.

حالا چه کتابی خوب است؟  طبق تجربه‌های زبان‌آموزهای حرفه‌ای بهتر است به سراغ کتاب‌هایی بروید که سعی می‌کنند با استفاده از تمرین‌های مختلف لغت‌ها را وارد ذهنتان کنند. از تصاویر مختلف برای بیان مفاهیم‌شان استفاده‌می‌کنند؛ و از همه مهم‌تر یک کلید یا پاسخ‌نامه دارند تا شما بتوانید دست‌پخت‌تان با اصطلات انگلیسی را بچشید و بفهمید چه آشی پخته‌اید.

 یک نکته طلایی هم این‌که معمولا کتاب‌های خوب دست به یادآوریشان هم خوب است و سعی می‌کنند لغت‌های درس‌های قبلی را لا‌به‌لای مفاهیم جدید بپیچانند و مثل یک ساندویچ خوشمزه تحویلتان بدهند.

گام دوم: کلمات را دسته‌بندی کنید: کمد آقای ووپی را یادتان هست که همه چیز را به شلخته‌ترین حالت ممکن در خودش جا داده‌‌بود؟ خب مغز ما هم خیلی زود می‌تواند تبدیل به کمد آقای ووپی بشود. چطور؟ کافی است روزی پنجاه لغت انگلیسی بی‌ربط به هم را حفظ کنید. بعد از چند روز به خودتتان می‌آیید و می‌بیند که کلی لغت یادگرفته‌اید اما در زمان‌ درست نمی‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. چون هر چیزی را سر جای خودش نگذاشته‌اید و  وقتی قرار است اسم یک ماشین را به خاطر بیاورید، مجبورید در کنار اسم ابزار آشپزخانه به دنبالش بگردید؛ و این یعنی به‌هم خوردن تمرکز!

برای این‌که در چنین گرداب خطرناکی نیفتید؛ بهتر است هر روز اصطلاحات انگلیسی مربوط به یک دسته‌ی خاص را حفظ کنید. مثلا یک روز دراماتیک بسازید و فقط به سراغ یادگیری احساسات بروید. روز بعد یک سرآشپز بشوید و با یادگیری اسم غذاهای مختلف یک آش خوشمزه بپزید و همین‌طور الی آخر! به این ترتیب به ذهنتان کمک می‌کنید هر چیزی را سرجای خودش بگذارد و در مواقع لزوم با یک گشت‌وگذار کوتاه در گوشه‌و‌کنار حافظه‌تان می‌توانید به لغت موردنظر و دلخواهتان دست پیدا کنید.

گام سوم: کلمه‌ها را بازی دهید: دوران خوش کودکی را به خاطر دارید؟ چطور شد که ناگهان زبان باز کردید و توانستید اسم همه چیز را بگویید؟ چون مادرتان می‌گفت: برو و عروسک خرسی‌ات را بیار! بعد شما می‌فهمیدید اسم آن عروسک پشمالو، خرسی است. حالا تصور کنید فقط به شما می‌گفتند عروسک خرسی! تا هزار سال بعد هم نمی‌فهمیدید منظورشان کدام عروسکتان است. برای این‌که مجبور نشوید تا هزار سال بعد همچنان به یادگیری لغت انگلیسی ادامه بدهید. بهتر است شما هم از لغت‌ها و ترکیبات انگلیسی در جملات مختلف استفاده‌کنید. به این ترتیب می‌توانید نوع ترکیب کلمه با سایر فعل‌ها را هم ببینید؛ و البته موقع جمله‌سازی بد نیست آن را بنویسید تا کمی تمرین writing را هم چاشنی یادگیریتان کنید و یک ساعت خیلی خیلی مفید با خودتان و کتاب لغت زبان انگلیسی دوست‌داشتنی‌تان بسازید.

معرفی چهار کتاب عالی برای یادگیری لغت انگلیسی

اگر مثل آن تبلیغ معروف یک گوشه نشستید و دائم با خودتان تکرار می‌کنید: «کلاس کجا برم؟ کتاب چی بخونم؟ و …» خب ما برای سوال دومتان یک جواب خوب و مفصل داریم که در ادامه می‌توانید مطالعه کنید.

English idioms in use: اگر دوست‌دارید خیلی خوب و روان انگلیسی صحبت کنید. باید علاوه بر واژه‌های مختلف، اصطلاحات انگلیسی را هم یادبگیرید. کتاب‌های English idioms in use دقیقا با همین هدف و برای دو سطح intermediate و advanced تهیه‌شده‌اند.

یادتان هست گفتیم برای این‌که مغزمان تبدیل به کمدآقای ووپی نشود بهتر است لغت‌ها را در دسته‌بندی‌های مشخص یاد بگیریم؟ این کتاب دقیقا بر اساس همین شیوه‌ی یادگیری طراحی شده‌است و شما می‌توانید با خیال راحت، باتوجه به دسته‌بندی موضوعی به سراغ لغت‌ها و اصطلاحات مختلف بروید.

 یک حسن دیگر این کتاب استفاده از تصاویر برای آموزش بهتر مفاهیم و لغت‌های کاربردی است؛ بنابراین اگر از آن دسته افرادی هستید که مغزتان فقط با یک تصویر سفت و سخت مجوز ورود اطلاعات جدید را می‌دهد؛ می‌توانید به سراغ این کتاب بروید و از مهمانی تصاویر و اصطلاحات و البته تمرین‌های متنوع لذت ببرید.

English Vocabulary in use: اگر در ابتدای راه یادگیری واژه‌ها و ترکیبات انگلیسی هستید؛ به راحتی می‌توانید به سراغ کتاب elementary این مجموعه بروید و کم‌کم در یادگیری اصطلاحات و لغات جدید پیشرفت کنید؛ البته این مجموعه برای پیشرفته‌ترها هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و با کتاب‌های advanced و intermediate و … می‌تواند برای زبان‌آموزان هر سطحی؛ مفید باشد.

 این کتاب دارای دوبخش تمرین و آموزش است و با استفاده از کلمه‌های آن به راحتی می‌توانید خودتان را برای آزمون‌های بزرگ زبان هم آماده‌کنید. در انتهای هر بخش هم یک صفحه تمرین منتظرتان است تا کمی بیشتر دانسته‌هایتان را محک بزنید. بعد از تمرین هم می‌توانید تبدیل به یک معلم سخت‌گیر بشوید و با استفاده از پاسخ‌نامه‌ی انتهای کتاب، جواب‌هایتان را تصحیح کنید.

Oxford idioms and phrasal verbs: این مجموعه همان‌طور که از اسمش پیدا است یک بخش اضافه بر سازمان، نسبت به مجموعه‌های قبلی دارد و آن هم چیزی نیست جز آموزش افعال مرکب و کاربردی که حسابی در آزمون‌های آیلتس و تافل طرفدار دارند.

 کتاب  oxford idioms and phrasal  که دارای دو سطح متوسط و پیشرفته است و مثل دوستان دیگرش دارای دو بخش آموزشی و آزمون و تمرین است. و البته مولفان یادشان بوده‌است که شاید کسی دوست‌داشته‌باشد این کتاب را به شکل خودآموز بخواند؛ بنابراین یک پاسخ‌نامه پر و پیمان و کاربردی هم در انتهای کتاب گذاشته‌اند تا همه چیز برای یک آموزش حسابی فراهم باشد.

Oxford word skills: یک مجموعه‌ی کوچک و کم حجم که می‌تواند برای شروع آموزش لغت انگلیسی حسابی مفید باشد. این مجموعه دارای سی‌دی است که می‌توانید برای فهمیدن نحوه‌ی تلفظ صحیح کلمات و همچنین پاسخ به تمرین‌ها از آن استفاده کنید.

 با استفاده از این مجموعه تقریبا می‌توانید بعد از مطالعه‌ی هر کتاب چیزی حدود 300 لغت انگلیسی وارد دریچه‌های ذهنتان کنید. و این یعنی قرار است کلی دریچه و ایده‌ی جدید برای گفتگوی بهتر و نوشتن جذاب‌تر به زبان انگلیسی به رویتان باز بشود. بنابراین اگر تازه ابتدای راه هستید یا حتی کمی از مسیر زبان‌آموزی را طی کرده‌اید؛ می‌توانید به سراغ این مجموعه بروید و با کلی لغت جدید و تمرین‌های پیشرفته، سریع‌تر از آن‌چه فکر می‌کنید در مسیر آموزش لغت انگلیسی پیش بروید.

حرف آخر

هیچ کس نمی‌داند بدون کلمات دنیای ما چه شکلی می‌شد؟ شاید هنوز آدم‌های ساده‌ای بودیم و از سایه‌ی خودمان در غارهای تاریک هم می‌ترسیدیم. اما این روزها به لطف آموزش‌های مختلف شما می‌توانید بارها و بارها از غارتان خارج بشوید و دنیاهای جدیدتری را کشف کنید.

ما با ارائه کتاب‌ زبان انگلیسی آموزشی مختلف در سفیر مال، تلاش می‌کنیم کشف دنیا را از طریق یادگیری اصطلاحات انگلیسی و لغت‌های پرکاربرد برای شما شیرین‌‌تر کنیم. شما به راحتی می‌توانید به سفیرمال سر بزنید و با توجه به سطح دانشتان هر یک از کتاب‌ها و مجموعه‌های معرفی‌شده را تهیه‌کنید و کم‌کم راهتان را به سوی یک فرهنگ و سرزمین جدید باز کنید.

 

مطالب مرتبط:
تقویت دایره لغات انگلیسی
روش موثر خواندن متون انگلیسی
بهترین اپلیکیشن زبان انگلیسی رایگان
آیا آموزش زبان در 50 روز ممکن است؟
اصطلاحات و سوال‌های کاربردی در کلاس زبان
برنامه ریزی روزانه برای یادگیری زبان انگلیسی

۶ دیدگاه برای “بهترین منابع یادگیری لغات انگلیسی”

  1. سلام این کتابها رو میشه به صورت خوداموز هم استفاده کرد؟ و اینکه برای سطح مبتدی کدوم کتاب لغت رو پیشنهاد میدید؟

    • بله خودآموز هستند چون همگی پاسخنامه دارند. کلیه این کتاب‌ها سطح مبتدی دارند. میتونید با کتاب Vocabulary in use شروع کنید.

    • دوست عزیز، هر دو کتاب از بهترین کتاب های موجود برای تقویت دایره لغت در زبان انگلیسی هستند و شما میتوانید از کتاب مناسب سطحتان برای یادگیری لغات و اصطلاحات در بستر یا Context مناسب استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه