روش تدریس مکالمه انگلیسی

یادگیری مکالمه انگلیسی برای زبان آموزان اهمیت زیادی دارد چرا که با دانستن قوانین مکالمه انگلیسی، می‌توانند با افراد دیگر از سراسر جهان ارتباط برقرار کنند و فرهنگ ها و دیدگاه های مختلف را بشناسند. علاوه بر این، دانش مکالمه زبان انگلیسی به آنها کمک می‌کند تا از منابع آموزشی، اطلاعاتی و سرگرمی زیادی به زبان انگلیسی استفاده کنند و بتوانند در حوزه های تحصیلی، شغلی، علمی و سفر بهتر عمل کنید و فرصت های بیشتری را بدست آورند.
مهم‌تر از همه اینکه، تسلط بر مکالمه زبان انگلیسی باعث افزایش اعتماد به نفس و کاهش استرس در زمان برقراری ارتباط می‌شود. به همین دلیل، هدف اصلی بسیاری از افراد از یادگیری زبان انگلیسی، فقط و فقط تقویت مکالمه است و این مسولیت استاد برای آموزش صحیح این مهارت را بیشتر می‌کند.

منابع آزمون TTC

بهترین روش برای تدریس مکالمه انگلیسی چیست؟

با توجه به اهمیت بالای تقویت مکالمه و ماهیت پیچیده این مهارت، تدریس موثر مکالمه زبان انگلیسی چالش‌برانگیز و مشکل است. در ادامه این مطلب به 7 نکته کلیدی که به بالا بردن بهره‌وری در زمان تدریس مکالمه انگلیسی کمک می‌کنند اشاره خواهیم کرد.

  1. روی روان صحبت کردن (fluency) بیشتر از صحیح صحبت کردن (accuracy) تمرکز کنید.

فراموش نکنیم که هدف اصلی از مکالمه، برقراری ارتباط و رساندن مفهوم به دیگران است. بنابراین، به زبان آموزان خود فرصت دهید آزادانه صحبت کنند و در پایان اشتباهات گرامری را تصحیح کنید. با متوقف کردن مکرر زبان آموزان برای تصحیح اشتباهات ریز و درشت گرامری به نتیجه‌ دلخواه نخواهید رسید.

  1. از موضوعات جالب استفاده کنید.

یک مکالمه موفق تنها زمانی اتفاق میفتد که طرفین به حرف زدن در مورد آن موضوع علاقه داشته باشند. بنابراین، موضوعات جالب و چالشی را با توجه به گروه سنی، جنسیت، نیازها و علایق زبان آموزان خود انتخاب کرده و طرح درس خود را بر اساس آن موضوعات بنویسید.

  1. از pair work و group work استفاده کنید.

مکالمات موفق در گروههای کوچک یا دو نفره اتفاق میفتند. بنابراین حتما از pair work و group work برای تدریس مکالمه استفاده کنید. کار کردن در گروه به زبان آموزان فرصت می‌دهد که قبل از حرف زدن با کل کلاس، با دوستان خود تمرین کنند، لغات بیشتری یاد بگیرند، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند و در انجام فعالیت‌ها پرانگیزه‌تر ظاهر شوند.

  1. زبان آموزان را تشویق کنید که با افراد جدید مکالمه داشته باشند.

تغییر دادن هم گروهی‌ها کمک شایانی به تقویت مکالمه زبان می‌کند. چون وقتی افراد مدت طولانی با هم حرف می‌زنند، همه چیز را راجع به هم می‌دانند و دیگر نکته‌ای نیست که آنها را برای ادامه مکالمه تشویق کند. از طرفی، حرف زدن با افراد جدید به زبان آموزان فرصت یادگیری لغات بیشتر، شنیدن لهجه‌ها و تلفظ‌های متفاوت و تقویت مهارت درک شنیداری را خواهد داد.

  1. از تکنیک brainstorming استفاده کنید.

در بسیاری از موارد، کلاس مکالمه خوب از آب درنمی‌آید نه به خاطر اینکه موضوع جالب نیست بلکه به این دلیل که زبان‌آموزان ایده کافی برای حرف زدن در مورد آن را ندارند. با استفاده از تکنیک brainstorming به زبان‌آموزان این فرصت داده می‌شود که با همراهی سایرین ایده‌های بیشتری در مورد موضوع داشته باشند و در زمان حرف زدن، به اصطلاح کم نیاورند.

  1. به زبان آموزان استراتژی مکالمه موفق را آموزش دهید.

دانستن استراتژی‌های مکالمه که به آن conversation strategy گفته می‌شود، برای موفقیت در مکالمات روزمره اهمیت فراوانی دارد. منظور از استراتژی‌های مکالمه نحوه سوال کردن، به پایان رساندن مکالمه، نشان دادن علاقه به ادامه مکالمه و …. است. استاد میبایست این استراتژی‌ها را دقیق و واضح به زبان‌آموزان آموزش دهد.

  1. از روش‌های فیدبک متفاوت استفاده کنید.

پس از به پایان رسیدن مکالمه، از روش‌های متفاوت برای فیدبک گرفتن استفاده کنید. به عنوان مثال از زبان آموران بخواهید گزارش آنچه در گروه گفته‌اند به کلاس اعلام کنند، یا بهترین راه حل ارائه شده در گروه را انتخاب و در مورد آن به سایرین توضیح دهند. هرگز از آن‌ها نخواهید آنچه در موردش در pair یا group حرف زده‌اند مجددا بی هیچ تغییری تکرار کنند.

کلام آخر

یادگیری مکالمه انگلیسی مهم‌ترین هدف بسیاری از زبان‌آموزان است و مدرس وظیفه دارد تمام تلاش خود را برای تقویت مکالمه انگلیسی آنها انجام دهد. بالا بردن اعتماد به نفس، آموزش لغات و گرامر مورد نیاز، آموزش موارد مربوط به تلفظ مانند intonation و لهجه و … همگی از ملزومات تدریس مکالمه انگلیسی است ولی باید مراقب باشیم که وقت زیادی از ما نگیرد تا بتوانیم زمان بیشتری را صرف تمرین مهارت speaking کنیم.

 

مطالب مرتبط:
کتاب مکالمه روزمره زبان انگلیسی
سبک های مختلف یادگیری زبان انگلیسی
برای پیشرفت در زبان انگلیسی چه باید کرد؟
معیارهای انتخاب یک معلم زبان خوب چیست؟
چگونه مترجم شویم؟ چگونه کتاب ترجمه کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه