روش تدریس گرامر انگلیسی

گرامر یکی از آن چیزهایی است که می تواند ترس را در دل زبان‌آموزان و معلمان ایجاد کند. زبان‌آموزان، همانطور که می‌توانید تصور کنید، ممکن است تجربیات بدی با درس‌های گرامر خسته‌کننده داشته باشند. از سوی دیگر، معلمان از آموزش همان درس‌های خسته‌کننده و کسالت آور می‌ترسند، اما راه گریزی نیست چرا که باید حتما گرامر را تدریس کرد چرا که دانستن گرامر برای یادگیری زبان از اهمیت بالایی برخوردار است.

در ادامه این مطلب ابتدا به اهمیت یادگیری زبان انگلیسی میپردازیم و پس از آن به نکات کلیدی تدریس گرامر با روشی جذاب و موثر اشاره می‌کنیم.

منابع آزمون TTC

چرا یادگیری گرامر انگلیسی اهمیت دارد؟

یادگیری گرامر انگلیسی اهمیت زیادی دارد زیرا به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا جملات صحیح بسازند و یاد بگیرند که کلمات کی و  در چه موقعیتی استفاده می شوند. گرامر می‌تواند به زبانآموزان کمک کند تا به طور موثرتر ارتباط برقرار کنند و اطمینان حاصل کنند که جملاتشان واضح و قابل فهم برای دیگران هستند.

گرامر همچنین نقش حیاتی در افزایش اعتماد به نفس هنگام صحبت یا نوشتن به زبان انگلیسی دارد. چون به طور کلی، زبان‌آموزان می توانند جملات خود را با گرامر خوب، معنادارتر و قابل فهم‌تر نمایند.

به همین دلیل است که تدریس گرامر انگلیسی نیز از اهمیت بالایی برخودار بوده و نقش بسزایی در پیشرفت زبان‌آموزان دارد.

بهترین روش برای تدریس گرامر انگلیسی چیست؟

به طور کلی تدریس گرامر به دو روش deductive و inductive انجام می‌شود. در روش deductive، تدریس گرامر با آموزش قواعد یا form آغاز شده و در نهایت به مثال زدن و ساخت جمله ختم می‌شود. در روش inductive تدریس  با مثال شروع می‌شود و در پایان قواعد یا قوانین گرامری آموزش داده می‌شوند.

روش اول بیشتر در متودهای سنتی آموزش زبان مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که روش inductive در یادگیری عمیق گرامر موثرتر است. در ادامه این مطلب، … تکنیک کلیدی برای تدریس گرامر با بالاترین میزان بهره‌وری را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

  1. برای آموزش گرامر از context استفاده کنید.

آموزش گرامر به صورت جملات مجزا و بی ربط عملا فایده‌ای ندارد و منجر به یادگیری نخواهد شد. بنابراین با استفاده از روشهای مختلف مانند داستان کوتاه، عکس، ویدئو و … context را بسازید تا بتوانید با استفاده از این context، به صورت اتوماتیک جملات مورد نظرتان را از زبان‌آموزان دریافت کنید.

  1. تمام زبان آموزان را در فرایند آموزش درگیر یا engage کنید.

بعد از اینکه context را با استفاده از روش‌های ذکر شده ساختید، یک یا دو سوال جالب و جذاب مرتبط با آن طراحی کرده و از زبان‌آموزان بخواهید دو به دو یا در گروه با هم در مورد آن صحبت کنند. این کار به آمادگی ذهنی و عاطفی آن‌ها برای یادگیری درس جدید کمک می‌کند و دانش قبلی (background knowledge) آن‌ها را فعال می‌سازد.

  1. جملات را از زبان‌آموزان elicit کنید.

در بخش feedback سعی کنید جملاتی مرتبط با گرامر مد نظرتان از زبان‌آموزان elicit  کنید تا در مراحل بعدی تدریس گرامر از آنها استفاده نمایید. اگر جملات مورد نظر شما تولید نشد، خودتان چند مثال بزنید تا زبان‌آموزان هم همان روند را ادامه دهند.

  1. از فهم معنی گرامر توسط زبان‌آموزان مطمئن شوید.

با پرسیدن چند سئوال ساده که در اصطلاح به آن‌ها CCQ یا Concept Check Question گفته می‌شود، درک زبان‌آموزان از معنی گرامر مورد نظر را بررسی کنید. به عنوان مثال اگر گرامر should را تدریس می‌کنید بپرسید when you use “should” in a sentence, are you giving a suggestion?  یا Is “should” the same as “must”?. در صورتی که زبان‌آموزان گرامر را درست فهمیده باشند، به این سئوالات جواب درست میدهند.

  1. روی تلفظ جملات کار کنید.

با استفاده از روش‌های مختلف drilling از جمله تکرار به صورت انفرادی و گروهی و همچنین substitution drilling هم روی تلفظ جملات کار کنید، هم گرامر را با روش تکرار ملکه ذهن زبان‌آموزان نمایید.

  1. جملات را پای تخته بنویسید.

جملاتی که از زبان‌آموزان elicit کرده‌اید با استفاده از رنگ‌های مختلف پای تخته بنویسید. توجه داشته باشید که color coding اهمیت زیادی در زمان تدریس گرامر دارد.

  1. قوانین گرامری را elicit کنید.

با استفاده از مثال‌های نوشته شده روی تخته، قوانین گرامر مورد نظر را با همکاری زبان‌آموزان مشخص کرده و آن را نیز روی تخته بنویسید.

  1. گرامر جدید را تمرین کنید.

حالا نوبت تمرین گرامر جدید است. از فعالیت‌های متنوعی مانند جمله سازی، پر کردن جای خالی، مرتب کردن جملات بهم ریخته و … برای تمرین نکات گرامری جدید استفاده کنید تا مطالب کاملا جا بیفتند و نقاط ضعف و قوت زبان‌آموزان مشخص گردد.

  1. گرامر جدید را activate کنید.

در پایان درس، موضوعی که در زندگی واقعی افراد اتفاق می‌افتد و به موضوع درس و context شما مرتبط است را انتخاب کرده و به زبان‌آموزان فرصت مکالمه در گروه‌های دو یا سه نفره بدهید. با انجام این کار، گرامر جدید activate می‌شوند و زبان‌آموزان می‌توانند از آن‌ها در موقعیت‌های واقعی استفاده کنند.

کلام آخر

در زمان تدریس گرامر، توجه داشته باشید که کلاس خسته کننده نشود، تمام زبان‌آموزان در فرایند یادگیری نقش داشته باشند و شما متکلم وحده نباشید.

 

مطالب مرتبط:
روش تدریس مکالمه انگلیسی
کتاب مکالمه روزمره زبان انگلیسی
سبک های مختلف یادگیری زبان انگلیسی
برای پیشرفت در زبان انگلیسی چه باید کرد؟
معیارهای انتخاب یک معلم زبان خوب چیست؟
چگونه مترجم شویم؟ چگونه کتاب ترجمه کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه