روش تدریس لغت انگلیسی

بر اساس تحقیقات انجام شده، برای اینکه زبان‌آموزان سطح متوسط ​​(سطح B1 در CEFR یا چارچوب مرجع اروپایی زبان) بتوانند به طور مناسب ارتباط برقرار کنند، می‌بایست حداقل 3000 کلمه انگلیسی یاد بگیرند. به همین دلیل، تدریس لغت انگلیسی یکی از مهم‌ترین موضوعات در آموزش زبان است و روش‌های مختلفی برای تدریس آن پیشنهاد شده است. در ادامه این مطلب ابتدا به اهمیت یادگیری لغات می‌پردازیم و پس از آن به 10 نکته کلیدی برای تدریس موثر لغات انگلیسی اشاره می‌کنیم.

منابع آزمون TTC

چرا یادگیری لغت انگلیسی اهمیت دارد؟

اگر مشغول به تدریس زبان انگلیسی هستید و یا به این کار علاقه دارید، حتما به میزان اهمیت یادگیری لغت انگلیسی واقف هستید. همانطور که می‌دانید:

  • لغات مهم‌ترین بخش یادگیری زبان هستند. بدون کلمات، زبان‌آموزان نمی‌توانند بخوانند، بشنوند، صحبت کنند یا بنویسند.
  • لغات پرکاربرد زبان انگلیسی به زبان‌آموزان کمک می‌کنند تا حداقل ۹۵ درصد از تمام مکالمات، ایمیل‌ها، روزنامه‌ها و کتاب‌ها را درک کنند.
  • لغات زبان انگلیسی به زبان‌آموزان در یافتن شغل، تحصیل در دانشگاه‌های خارجی، ارتباط با افراد دیگر و لذت بردن از رسانه‌های انگلیسی زبان کمک می‌کنند.
  • لغات زبان انگلیسی توانایی مغز زبان‌آموزان را افزایش می‌دهند و به آنها کمک می‌کنند تا مهارت‌های حل مسئله، تفکر انتقادی، تمرکز و حافظه خود را بهبود بخشند.

بهترین روش برای تدریس لغات انگلیسی چیست؟

در متودهای مختلف آموزش زبان، تدریس لغت انگلیسی با روش‌های متفاوتی انجام می‌شد ولی در طول زمان و با پیشرفت در علم روانشناسی و زبانشناسی، این روش‌ها دستخوش تغییرات بسیاری شدند. به عنوان مثال آموزش لغت در دوره grammar translation method با لیست‌های بلندبالای لغات همراه با معنی آن‌ها به زبان فارسی انجام میشد در حالیکه در دوران اوج Audio Lingual Method لغات با تکرار (repetition) و به صورت طوطی‌وار حفظ می‌شدند.
در اینجا 10 نکته برای تدریس موثر واژگان انگلیسی بر اساس آخرین نتایج تحقیقات در حوزه آموزش زبان، آورده شده است. این نکات شامل تکنیک‌ها و ایده‌هایی هستند که به معلمان زبان انگلیسی کمک می‌کنند تا زبان‌آموزان خود را برای توسعه دایره لغات خود کمک کنند.

  1. برای تدریس لغات از context استفاده کنید.

یکی از مهمترین نکات در زمان تدریس لغت انگلیسی، استفاده از context برای آموزش واژگان است. حتما شما هم موافقید که دانستن نحوه استفاده از واژگان برای زبان‌آموزان لازم و مفید است. این کار را می‌توان با استفاده از متن، فیلم، فایل های صوتی، داستان کوتاه و غیره انجام داد.

  1. تمام زبان‎آموزان را با موضوع درس درگیر کنید.

بعد از اینکه context را با استفاده از روش‌های ذکر شده ساختید، یک یا دو سوال جالب و جذاب مرتبط با آن طراحی کرده و از زبان‌آموزان بخواهید دو به دو یا در گروه با هم در مورد آن صحبت کنند. این کار به آمادگی ذهنی و عاطفی آن‌ها برای یادگیری درس جدید کمک می‌کند و دانش قبلی (background knowledge) آن‌ها را فعال می‌سازد.

  1. معنی کلمات را به زبان‌آموزان آموزش دهید.

با استفاده از context و جواب سوالات زبان‌آموزان در بخش engagement، کلماتی که مد نظرتان هستند را آموزش دهید. در ابتدا سعی کنید که معنی کلمات را از زبان‌آموزان بخواهید؛ اگر آن‌ها کلمه را بلد نبودند، شما لغت را بگویید.

  1. از فهم معنی کلمات توسط زبان‌آموزان مطمئن شوید.

با پرسیدن چند سئوال ساده که در اصطلاح به آن‌ها CCQ یا Concept Check Question گفته می‌شود، درک زبان‌آموزان از معنی لغات را بررسی کنید. به عنوان مثال اگر کلمه thirsty را تدریس کرده‌اید و می‌خواهید مطمئن شوید همه معنی آن را درست متوجه شده‌اند، این سئوال را از آن‌ها بپرسید

Do you need to drink water or eat food when you are thirsty?

  1. روی تلفظ کلمات با دقت کار کنید.

بعد از اینکه از فهم صحیح معنی کلمه مطمئن شدید، از زبان‌آموزان بخواهید ابتدا کلمه را به صورت گروهی و سپس به صورت انفرادی تکرار کنند.

  1. کلمه را روی تخته بنویسید.

حالا نوبت آن رسیده که زبان‌آموزان با دیکته کلمه‌ی جدید آشنا شوند. با کمک آن‌ها لغت را پای تخته بنویسید.

  1. نقش دستوری کلمه و stress را مشخص کنید.

همانطور که می‌دانید، کلمات نقش دستوری یا part of speechهای متفاوتی دارند که دانستن آن برای استفاده صحیح از کلمه لازم و ضروریست. از طرفی، بهتر است stress کلمه و حتی تلفظ آن با علائم فونتیک در کنار کلمه پای تخته نوشته شود.

  1. با کلمه مثال بسازید.

حالا که زبان‌آموزان معنی کلمه را می‌دانند و با تلفظ، دیکته و نقش دستوری آن آشنا هستند، وقت آن است که با کلمه جمله سازی کنند. از آن‌ها بخواهید با کلمه جدید جمله بسازند و به آن‌ها در این زمینه کمک کنید.

  1. کلمات جدید را تمرین کنید.

حتما شما هم به جمله معروف practice makes perfect اعتقاد دارید. برای جا افتادن لغات جدید و درک تفاوت‌های آن لازمست زبان‌آموزان تمرین‌های مختلف در سطح تک لغت، مانند پر کردن جای خالی، match کردن کلمات با معانی آن‌ها و … و پس از آن در سطح جمله مانند سوال و جواب کردن را انجام دهند.

  1. لغات جدید را activate کنید.

در پایان درس، موضوعی که در زندگی واقعی افراد اتفاق می‌افتد و به موضوع درس و context شما مرتبط است را انتخاب کرده و به زبان‌آموزان فرصت مکالمه در گروه‌های دو یا سه نفره بدهید. با انجام این کار، لغات جدید activate می‌شوند و زبان‌آموزان می‌توانند از آن‌ها در موقعیت‌های واقعی استفاده کنند.

کلام آخر

هرگز زبان‌آموزان خود را با کلمات انگلیسی بمباران نکنید و بیشتر از 7 کلمه جدید در هر جلسه آموزش ندهید. به زبان‌آموزان خود نحوه استفاده صحیح و بهینه از دیکشنری را یاد دهید و آن‌ها را با روش‌های خوب حفظ کردن لغات مانند استفاده از جعبه لایتنر آشنا کنید.

 

مطالب مرتبط:
روش تدریس مکالمه انگلیسی
کتاب مکالمه روزمره زبان انگلیسی
سبک های مختلف یادگیری زبان انگلیسی
برای پیشرفت در زبان انگلیسی چه باید کرد؟
معیارهای انتخاب یک معلم زبان خوب چیست؟
چگونه مترجم شویم؟ چگونه کتاب ترجمه کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه