سبک های مختلف یادگیری زبان انگلیسی

جهت آشنایی با سبک های مختلف یادگیری زبان انگلیسی با ما همراه شوید. هر یک از ما برخی روش های یادگیری را به سایر روش ها ترجیح می دهیم و این امر از پیشینه‌ی تحصیلی، فرهنگی و همچنین ویژگیهای شخصیتی ما نشات می گیرد.

محققین رشته زبان شناسی، سبک های یادگیری را به روشهای مختلف دسته بندی کرده اند. برخی سبک های یادگیری ادراکی را به چهار نوع visual (دیداری)، tactile (حسی)، kinesthetic (حرکتی) و auditory (شنیداری) تقسیم بندی کرده اند. برخی دیگر، سبکهای یادگیری شناختی را در نظر گرفته و میان field dependent (وابسته به زمینه) و field independent (مستقل از زمینه) تمایز قائل شده اند و تعدادی از محققین بر روی تفاوتهای شخصیتی تمرکز کرده و سبکهای یادگیری را بر آن اساس دسته بندی کرده اند.

خرید کتاب listening

اهمیت و معرفی سبک های مختلف یادگیری زبان

✔️زبان آموزان visual یا دیداری/ بصری معمولا از خواندن لذت می برند و ترجیح می دهند لغاتی که یاد می گیرند را ببینند. آنها همچنین یادگیری از طریق نگاه کردن به تصاویر و فلش کارت را دوست دارند.

✔️زبان آموزان auditory یا شنیداری ترجیح می دهند از طریق شنیدن و گوش دادن یاد بگیرند. آنها از مکالمه و برقراری ارتباط با سایرین لذت می برند. آنها نیازی به دیدن لغات به صورت کتبی ندارند.

✔️زبان آموزان tactile یا حسی با لمس کردن و دستکاری کردن اشیا یاد می گیرند.

✔️زبان آموزان kinesthetic یا حرکتی از حرکت لذت می برند و نمی توانند مدت زمان طولانی پشت میز و روی صندلی بنشینند.

✔️زبان آموزان field independent که به آنها آنالتیک یا تجریه و تحلیل کننده نیز گفته می شود، ترجیح می دهند بر روی جزئیات زبان از جمله قواعد گرامری تمرکز کرده و از تجزیه کردن بخشهای کلمات و جملات لذت می برند. آنها گاهی از دیدن تصویر کلی ناتوان هستند چرا که توجهشان معطوف به جزئیات است.

✔️زبان آموزان field dependent که به آنها کلی نگر نیز گفته می شود، بر روی تصویر کلی تمرکز می کنند و به جزئیات اهمیت چندانی نمی دهند. به عنوان مثال آنها بیشتر علاقه دارند منظور خود را برسانند بدون آنکه به درست بودن جملات از لحاظ گرامری اهمیتی بدهند.

✔️زبان آموزان reflective یا متفکر ترجیح می دهند در مورد زبان فکر کرده و مفهوم را بدون هیچ ایراد و اشکالی منتقل نمایند. آنها معمولا بسیار کم اشتباه هستند چرا که مدت زمان‌ زیادی را صرف جمله سازی می کنند.

✔️زبان آموزان impulsive با زبان ریسک می کنند. برای آنها روان صحبت کردن مهمتر از صحیح صحبت کردن است، بنابراین این گروه از افراد پراشتباه هستند.

خرید کتاب Reading

دانستن این اطلاعات چه نقشی در یادگیری زبان انگلیسی دارد؟

شاید از خود بپرسید دانستن این اطلاعات چه نقشی در یادگیری زبان انگلیسی دارد؟ در ابتدا شما می بایست خود را در یک یا چند دسته از سبکهای یادگیری قرار دهید. اکثر افراد مشکلی در تشخیص سبک یادگیری خود ندارند هر چند ممکن است آن را وابسته به نوع task یا موقعیت بدانند. از طرفی انجام تست های استاندارد موجود در این زمینه می تواند در روشن شدن موضوع کمک نماید.

آگاهی در خصوص سبک یادگیری خودتان می تواند دلایل اینکه چرا یادگیری برخی از وجوه زبان انگلیسی برایتان آسانتر بوده و از آنها لذت بیشتری می برید. به عنوان مثال اگر شما یک زبان آموز analytic هستید، شرکت در فعالیت هایی که نیاز به حرف زدن فی البداهه بدون توجه به صحیح بودن گرامر دارد برایتان لذتبخش نخواهد بود. در عوض از یاد گرفتن ریشه‌ی کلمات و انجام تمرین های گرامری بسیار لذت خواهید برد.

از طرفی آگاهی بیشتر در خصوص سبکهای یادگیری، می تواند شما را در انتخاب کلاس زبان انگلیسی مناسب کمک کند. به عنوان مثال کلاسهای مکالمه زبان انگلیسی یا free discussion برای زبان آموزان reflective مناسب نیستند و یا زبان آموزان auditory از کلاسهایی که در آنها از متون بلند و سنگین برای آموزش زبان انگلیسی استفاده نشود، لذت نخواهند برد. البته ذکر این نکته ضروریست که مدرسین زبان نسبت به انواع مختلف سبکهای یادگیری آگاهی کافی داشته و همواره تلاش می کنند فعالیت های کلاسی به نحوی طراحی شوند ‌که اکثریت زبان آموزان نهایت استفاده را از کلاس ببرند.

خرید کتاب Writing

علیرغم میزان زیاد تحقیق بر روی روشها و سبکهای یادگیری زبان‌ انگلیسی در چند سال اخیر، هیچ مدرک روشنی وجود ندارد که نشاندهنده‌ی بهتر بودن یک سبک یادگیری باشد. به عبارت دیگر افراد با هر نوع شخصیت و هر نوع سبک یادگیری می توانند زبان انگلیسی را فرا بگیرند. آنچه مهم است تشخیص سبک های یادگیری و استفاده از نقاط قوت و تقویت نقاط ضعف است.

 

مطالب مرتبط:
روش های تقویت مکالمه انگلیسی
گرامر انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته
چگونه با لهجه انگلیسی صحبت کنیم؟
آموزش زبان انگلیسی به صورت آنلاین
آیا آموزش زبان در 50 روز ممکن است؟
برنامه ریزی روزانه برای یادگیری زبان انگلیسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه