گرامر انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته

همه کسانی که زبان انگلیسی را  به عنوان زبان خارجی در یک کشور غیر انگلیسی زبان  فرا می‌گیرند نیاز دارند تا خود را در معرض جملات صحیح انگلیسی قرار دهند و گرامر زبان انگلیسی و ساختار‌های مختلف در زبان انگلیسی را به درستی آموزش ببینند تا بتوانند به عنوان یک غیر انگلیسی زبان با صحت و دقت مناسب جملات خود در زبان انگلیسی را شکل دهند، از افعال در زمان‌های مناسب خودشان استفاده کنند و از همه مهم‌تر به هدف نهایی یادگیری زبان، یعنی توانایی برقراری ارتباط با سایرین دست یابند.

چرا باید از کتاب گرامر استفاده کنیم؟

برای یادگیری اصولی زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته، یادگیری گرامر به عنوان یکی از اصلی‌ترین ستون‌های یاد گیری زبان انگلیسی محسوب می‌گردد. اگر شما به تازگی شروع به یادگیری زبان انگلیسی کرده‌اید و می‌خواهید پایه‌های زبان انگلیسی‌تان را محکم کنید و گرامر سطح مبتدی را به خوبی فرا بگیرید تا در آینده بتوانید  Accurate صحبت کنید و یا حتی اگر چند سالی است با یادگیری زبان انگلیسی دست و پنجه نرم می‌کنید و می‌خواهید از این به بعد صحیح تر و دقیق تر صحبت کنید و یا گرامر زبان انگلیسی را در سطح پیشرفته ای یاد بگیرید، حتما نیاز به داشتن یک منبع آموزش گرامر مناسب سطح تان را در خود احساس کرده‌اید.

یک منبع گرامر خوب با بستر سازی مناسب و فضا سازی درست ما را در معرض صدها جمله صحیح با ساختار مناسب  و ورودی خوب و متنوع قرار می‌دهد. به علاوه، کتاب آموزش گرامر در سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته در کنار همه موارد ذکر شده، صدها کلمه جدید را در قالب مثال‌ و تمرین و پاسخ تمرین آموزش می‌دهد. پس شکی در این نیست که یادگیری زبان انگلیسی با استفاده از یک منبع گرامر خوب می‌تواند سطح زبان انگلیسی ما را به طرز چشم‌گیری بالا ببرد.

چگونه از کتاب یادگیری گرامر به درستی استفاده کنم؟

برای استفاده درست از منابع آموزش گرامر و کسب بیشترین بازدهی ، باید بدانیم که هر درس شامل دو صفحه است:

  • صفحه اول مرتبط با یادگیری آن قاعده و نکات آن.
  • صفحه دوم مربوط به تمرینات اصولی و کاربردی.

برای یادگیری گرامر از مبتدی تا پیشرفته با استفاده از منابع آموزش گرامر،کاری به صفحه دوم درس نداریم و به این ترتیب، نصف حجم کتاب را کنار می‌گذاریم و روی نصف دیگر آن (یعنی صفحات آموزش نکته گرامری تمرکز می‌کنیم. برای شروع، عنوان درس و بخش اول که به منظور فضا سازی و بستر سازی مناسب طراحی شده است و معمولا شامل یک داستان یا دیالوگ است را با دقت و تمرکز کافی می‌خوانیم.

سپس به دلخواه خود، جمله مناسبی که مثال درست و کاملی برای قاعده گرامری این درس است، انتخاب می‌کنیم و با خودکار یا مداد آن را علامت‌گذاری می‌کنیم. توضیحات تکمیلی در مورد نکته گرامری را مرور می‌کنیم. می‌توانید با مثال‌های گفته شده فلش کارت بسازید و در فواصل زمانی مناسب آن‌ها را مرور کنید.

جملات کامل را به خاطر بسپارید و به جای یادگیری تک کلمه‌ها، سعی کنید ساختار گرامری را در قالب عبارات یاد بگیرید. در این مرحله استفاده از تکنیک شخصی سازی یعنی جمله سازی در مورد خودتان یا اعضای خانواده تان با استفاده از ساختار گرامری جدید برای تثبیت گرامر اقدام نمایید.

چگونه مطمئن شوم گرامر را بخوبی یادگرفته‌ام؟

بعد از مرور و برای تثبیت یادگیری برای کسب اطمینان از اینکه گرامر را به درستی یاد گرفته‌اید و می‌توانید از ساختار جدید در مکالمات روزمره استفاده کنید باید به سراغ تمرین‌های کتاب در صفحه سمت راست بروید و با دقت و تمرکز تمرین‌ها را پاسخ دهید و سپس با پاسخنامه چک کنید. جواب های نادرست را علامت‌گذاری کنید و برای پیدا کردن دلیل اشتباه خود صفحه سمت چپ را مجددا مطالعه کنید.

برای یادگیری گرامر در سطح مبتدی بسیار مهم است که شما به ساختار یاد گرفته شده پایبند باشید و به صورت کاملا مکانیکی و با تکرا و تمرین مداوم ساختار را حفظ کنید و به آن مسلط شوید. در سطوح بالاتر که درک بهتری از مفاهیم زبانی وجو دارد، با بیشتر شنیدن می توانید ساختار گرامری را تثبیت کنید.

درس های مختلف منابع گرامر از مبتدی تا پیشرفته را به چه نحوی  انتخاب کنم؟

لزومی ندارد برای یادگیری گرامر از صفر تا صد، درس‌های کتاب گرامر را پشت سر هم و به ترتیب بخوانیم؛ می‌توانیم به فهرست ابتدای کتاب مراجعه کنیم و به دلخواه یک درس مشخص را انتخاب کنیم و آن را بخوانیم.

بعد به سراغ درس بعد و درس‌های بعد از آن می‌رویم و فرآیند توضیح داده شده در بخش “چگونه از کتاب گرامر به درستی استفاده کنم؟” را برای آنها هم تکرار می‌کنیم. منظور از درس بعد، لزوماً درس صفحه بعد نیست.

اگر به صورت خود آموز اقدام به یادگیری زبان انگلیسی کرده اید بهتر است در سطح مبتدی با گرامر‌های پایه فرایند یادگیری را آغاز نمایید. گرامر‌های پایه عبارتند از حال ساده (Simple Present)، گذشته ساده (Simple Past)، حال استمراری (Present Continuous)،  سوال ساختن با استفاده از Wh Words  و سوالات با پاسخ کوتاه ساختن Yes/No questions. بعد از اینکه به این نکات گرامری مسلط شدید می‌توانید سراغ گرامر ها با ساختارهای پیچیده تر بروید و دانش خود را تکمیل کنید.

تقویت زبان بصورت خودآموز

به یاد داشته باشید که در تمامی منابع گرامر و در سطوح مختلف آنها گرامر‌های پایه مجددا تکرار می‌شوند ولی نکته ای که وجود دارد این است که در هر سطح و متناسب با نیاز زبان‌آموزان نکات ریز تری‌ به این گرامر ها افزوده می‌شود. به عنوان مثال اگر شما گرامر حال ساده را در سطح مبتدی فرا گرفته‌اید و بخوبی بر آن مسلط هستید با مراجه به سطح بعدی  یعنی سطح Intermediate دوباره با گرامر Simple present مواجه خواهید شد ولی این‌بار نکته‌های تکمیلی و ریزه کاری‌های بیشتری را در مورد این گرامر پایه فرا خواهید گرفت. در  سطح پیشرفته هم به همین صورت خواهد بود.

آیا یادگیری گرامر بدون تقویت سایر مهارت‌ها امکان پذیر است؟

پاسخ کوتاه و مستقیم به این سوال “خیر” است. در زبان انگلیسی هیچ مهارتی بدون توجه و کمک سایر مهارت‌ها ارتقا نمی یابد. بنابراین اگر می‌خواهید گرامر را بخوبی یاد بگیرید باید حتما در کنار آن مهارت شنیداری خود را تقویت کنید و تا می توانید به انگلیسی گوش بدید به شیوه حرف زدن اشخاص در فیلم ها و برنامه ها دقت کنید، سعی کنید جملاتی که توسط خود انگلیسی زبان ها و در شرایط خاص استفاده می شوند را تقلید کنید.

اگر با ساختار گرامری استفاده شده آشنا نیستید آن را در منبع گرامر خود بیابید و در مورد آن مطالعه کنید. گوش خود را برای شنیدن ساختار های گرامری که به تازگی یاد گرفته اید تیز کنید ونحوه استفاده از گرامری را که یاد گرفتید در حرف زدن اشخاص پیدا کنید. برای تقویت مهارت لیسنینگ به شما توصیه می شود تا حتما مقالات زیر را مطالعه نمایید.

چگونه لیسنینگ را تقویت کنیم؟

تقویت مهارت شنیداری در پنج مرحله

شما همچنین باید متون انگلیسی مناسب سطح‌تان را بخوانید. در تمام مدتی که انگلیسی می‌خوانید چشم‌های شما با ساختار‌های صحیح زبان انگلیسی آشنا می‌شوند و شما در واقع دارید مدل صحیح ساختار‌های گرامر را یاد می‌گیرید که در نهایت به شما در نوشتن و صحبت کردن انگلیسی کمک می‌کند.

اگر موقع خواندن متون انگلیسی به نکات گرامری آن توجه کنید و سعی کنید گرامری که یاد گرفته اید در متن بیابید، نتیجه به مراتب بهتر خواهد بود. برای تقویت ریدینگ و خواندن بهتر و موثر تر متون به شما توصیه می‌کنیم حتما مقاله زیر را مطالعه نمایید.

نکات کلیدی تقویت مهارت reading

شما همچنین می‌توانید برای تقویت دو مهارت اصلی لیسنینگ و ریدینگ که به طور مستقیم روی یادگیری صحیح‌تر گرامر به شما کمک خواهند کرد از پک های خود آموزی استفاده نمایید که به صورت هدفمند برای تقویت مهار‌ت اصلی طراحی شده اند.

 

مطالب مرتبط:
چگونه با لهجه انگلیسی صحبت کنیم؟
روش ‌های تقویت اسپیکینگ
یادگیری زبان انگلیسی در 50 روز
چگونه لغات انگلیسی را حفظ کنیم؟
چگونه رایتینگ را تقویت کنیم؟

۲ دیدگاه برای “گرامر انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته”

    • دوست عزیز انتخاب کتاب گرامر به سطح زبان شما بستگی دارد و شما می توانید کتاب های گرامر را از سطح مبتدی تا پیشرفته و متناسب با سطح خود انتخاب کنید. اگر دانشجوی سطح المنتری و یا پری اینترمدیت هستید کتاب Basic مناسب شماست. اگر دانشجوی اینترمدیت یا آپر اینترمدیت هستید کتاب Intermediate مناسب شماست و اگر دانشجوی سطح ادونسد و یا CPE هستید کتاب گرامر سطح پیشرفته را تهیه نمایید.
      خرید کتاب گرامر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه