Reading روش تدریس

مهارت reading یا خواندن زبان انگلیسی یکی از چهار مهارت زبانی است که به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا مفاهیم و اطلاعات موجود در متون نوشتاری را درک کنند. این مهارت بسیار مهم و مفید است چرا که به زبان‌آموزان اجازه می‌دهد تا با ساختار، واژگان، گرامر و تلفظ زبان انگلیسی آشنا شوند و دانش و فرهنگ عمومی خود را افزایش دهند.

علاوه براین، تقویت مهارت reading به زبان‌آموزان امکان می‌دهد تا از منابع مختلف و متنوع برای یادگیری، تحقیق، سرگرمی و غیره استفاده و سایر مهارت‌های زبانی خود را نیز تقویت کنند.

منابع آزمون TTC

همانطور که می‌دانید، برای تقویت مهارت ریدینگ، زبان‌آموزان باید به صورت منظم و مستمر متون انگلیسی را بخوانند و با استفاده از استراتژی‌های مناسب، سطح درک خود را بالا ببرند. برخی از روش‌های تقویت مهارت ریدینگ عبارتند از:

  • انتخاب منابع مناسب با سطح و علاقه
  • خواندن با هدف و تمرکز
  • پیش‌بینی، حدس زدن، استنتاج و خلاصه کردن
  • استفاده از دایره لغات، دانش قبلی و سایر منابع کمکی
  • پاسخ دادن به سوالات قبل، حین و بعد از خواندن
  • بازخوانی، بررسی و ارزیابی متن

تسلط بر این روش‌ها، نیاز به تکرار و تمرین و استفاده مداوم از استراتژی‌های reading دارد که همگی می‌بایست توسط استاد به زبان‌آموزان آموزش داده شود. در ادامه این مطلب بهترین روش تدریس reading در کلاس‌های زبان انگلیسی را با هم بررسی خواهیم کرد.

بهترین روش برای تدریس ریدینگ چیست؟

در زمان تدریس مهارت reading به خاطر داشته باشید که عده زیادی از افراد عادت به خواندن متون طولانی ندارند. این مسئله در زبان دوم، چالش‌برانگیزتر است و مدرس می‌بایست با استفاده از روش‌های زیر، پروسه را برای زبان‌آموزان تسهیل کند.

  1. از context مناسب استفاده کنید.

ابتدا با در نظر گرفتن موضوع متن، context مناسب را بسازید و تا پایان درس از همان context استفاده کنید. برای ساخت context خوب می‌توانید از روش‌های مختلف مانند عکس، ویدئو، پادکست و anecdote استفاده نمایید.

  1. تمام زبان آموزان را در فرایند آموزش درگیر یا engage کنید.

بعد از اینکه context را با استفاده از روش‌های ذکر شده ساختید، یک یا دو سوال جالب و جذاب مرتبط با آن طراحی کرده و از زبان‌آموزان بخواهید دو به دو یا در گروه با هم در مورد آن صحبت کنند. این کار به آمادگی ذهنی و عاطفی آن‌ها برای یادگیری درس جدید کمک می‌کند و دانش قبلی (background knowledge) آن‌ها را فعال می‌سازد.

  1. کلمات مهم را تدریس کنید.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های تدریس مهارت ریدینگ، pre-teaching the blocking words نام دارد. ابتدا کلماتی که مانع از فهم متن و یا پاسخگویی صحیح به سوالات می‌شوند را انتخاب کنید و سپس آن‌ها را با روش MEDIBLE، که در مقاله روش تدریس لغت انگلیسی به طور کامل توضیح دادیم، به زبان‌آموزان تدریس کنید. تعداد این کلمات نباید بیشتر از 7 کلمه باشد.

  1. یک سوال در مورد main idea متن طرح کنید.

زبان‌آموزان می‌بایست ابتدا هدف اصلی متن را درک کنند. پس یک gist question مناسب را پای تخته بنویسید و به آنان حدود 2 الی 3 دقیقه فرصت دهید تا متن را skim کنند و جواب آن را پیدا کنند. به زبان‌آموزان یادآوری کنید برای پاسخگویی به این سوال نیازی نیست کل متن را با دقت و جزئیات بخوانند.

  1. سئوالات مربوط به جزئیات متن را طرح کنید.

پس از اینکه زبان‌آموزان به gist question جواب دادند، لازمست متن را با جزئیات بیشتری بخوانند و سوالات scanning و detailed reading را جواب دهند. در اکثر کتاب‌ها، این سئوالات وجود دارند ولی اگر هم در کتاب سوالی نبود، مدرس لازمست این سوالات را طرح کند. در این مرحله زمان بیشتری برای خواندن متن به زبان‌آموزان خود بدهید.

  1. معنی کلمات جدید را تدریس کنید.

در هر متن یک تعداد کلمه جدید وجود دارد که لزوما در فهم متن تاثیری ندارند ولی برای گسترش دایره لغات زبان‌آموزان بهتر است پس از پاسخگویی به سوالات comprehension check تدریس شوند. برای تدریس این لغات که به آنها i+1 گفته می‌شود، از تمرین‌هایی مانند gap filling و matching استفاده کنید تا زبان‌آموزان استراتژی guessing from context را تمرین کنند.

  1. در مورد موضوع متن، مکالمه داشته باشید.

بخش activation در زمان تدریس ریدینگ، بیشتر یک عکس‌العمل به مطالب خوانده شده و یا reaction to the text است. به عنوان مثال می‌توانید از زبان‌آموزان بخواهید در گروه با هم صحبت کنند و راه حلی برای مسائل مطرح شده در متن ارائه دهند و یا بگویند آیا با نویسنده متن موافق هستند یا نه و دلایل خود را مطرح نمایند. این نوع تمرین‌ها، به زبان‌آموزان کمک می‌کنند درک عمیق‌تری از متن به دست آورند.

کلام آخر

در زمان تدریس ریدینگ، استراتژی‌های مربوط به این مهارت یعنی skimming، scanning، reading for details و guessing from context را دقیق به زبان‌آموزان آموزش داده و مدام استفاده از آن‌ها را یادآوری نمایید. هرگز به زبان‌آموزان نگویید که متن را با صدای بلند روخوانی کنند، انجام این کار تاثیر مثبتی روی درک مطلب آنان ندارد.  به یاد داشته باشید، بخش reading با هدف تقویت درک مطلب نوشتاری طراحی شده، آن را تبدیل به کلاس آموزش لغت نکنید.

 

مطالب مرتبط:
روش تدریس مکالمه انگلیسی
کتاب مکالمه روزمره زبان انگلیسی
سبک های مختلف یادگیری زبان انگلیسی
برای پیشرفت در زبان انگلیسی چه باید کرد؟
معیارهای انتخاب یک معلم زبان خوب چیست؟
چگونه مترجم شویم؟ چگونه کتاب ترجمه کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه