قوانین نشانه گذاری Punctuation

منظور از Punctuation ، قوانین نشانه گذاری هستند که خواندن و فهمیدن متن را آسان می‌کنند و ابهامات موجود در متن را به حداقل می‌رسانند. همه ما از زمان کودکی با این دو جمله به اهمیت حیاتی کاربرد نقطه‌گذاری و اصطلاحات نگارشی پی برده‌ایم.

  1. بخشش، لازم نیست اعدامش کنید.
  2. بخشش لازم نیست، اعدامش کنید.

نقطه‌گذاری و استفاده از قوانین نشانه گذاری در زبان انگلیسی،  در هنگام نوشتن یک متن علی‌الخصوص در بخش Writing آزمون آیلتس به حدی مهم است که عدم استفاده از آنها یا استفاده نادرست از این علائم نگارشی، علیرغم استفاده از گرامر و دایره واژگان صحیح،  می‌تواند نمره شما را بالا و پایین کند و پیام شما را به خوبی به خواننده منتقل نکند. اهمیت Punctuation در رایتینگ همانند اهمیت Intonation در اسپیکینگ است. برای استفاده صحیح از این علائم و اصطلاحات نگارشی لازم است با کاربرد آنها به‌خوبی آشنا شویم.

علائم نگارشی و قوانین نشانه‌ گذاری در زبان انگلیسی

  • حروف بزرگ (Capital letter) : استفاده از حروف بزرگ در ابتدای جملات یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید در بحث قوانین نشانه گذاری مورد توجه قرار گیرد.
  • نقطه (Full Stop) : نقطه یکی از محبوب‌ترین و مهم‌ترین علائم در مبحث اصطلاحات نگارشی است. شما بدون نقطه حتی یک جمله ساده هم نمی‌توانید بنویسید. دو کاربرد معمول برای نقطه وجود دارد.
    1. نمایانگر اتمام یک جمله کامل است.
    2.  برای مخفف کردن عبارات مثل (Ph. D.)
  • ویرگول (Comma):  از کاما برای جدا کردن ایده‌های یک جمله استفاده می‌شود. اگر در جمله نیاز باشد که از لیست استفاه کنیم برای جدا کردن آیتم های موجود در لیست از کاما استفاده می‌شود.
  • علامت سوال (Question Mark): همان‌طور که از اسمش هم پیداست در انتهای جملات سوالی بجای استفاده از نقطه از علامت سوال استفاده می‌شود.
  • علامت تعجب (Exclamation Mark): استفاده از علامت تعجب در انتهای یک جمله نشان‌دهنده تاکید روی محتوای آن جمله است. با توجه به معنی جمله استفاده از علامت تعجب می‌تواند نشان‌دهنده خشم، شادی، هیجان و یا هر احساس قوی دیگری باشد.
  • نقل قول (Quotation Mark): همانطور که از اسمش هم پیداست، علامت نقل قول نشان می‌دهد که دقیقا داریم جمله گوینده را نقل می‌کنیم. همچنین می‌توانیم از علامت نقل قول برای بیان کردن جملاتی که معنی پنهان در خود دارند یا برای تاکید روی موضوع مقاله، فصل‌های کتاب‌ها، قسمت‌های یک سریال تلویزیونی و … نیز می‌توان استفاده کرد.
  • آپستروف (Apostrophe) : آپستروف در اصطلاحات نگارشی دو کاربرد بسیار مهم دارد. کاربرد اول زمانی است که فعلی را کوتاه کرده‌ایم و برای نشان دادن فرم کوتاه شده از آپستروف استفاده می‌کنیم. کاربرد دوم برای نشان دادن مالکیت است.قوانین نشانه گذاری
  • هایفن (Hyphen): این علامت بسیار به علامت Dash (خط کوتاه) شباهت دارد ولی کاربرد آن بسیار متفاوت است. از هایفن برای ساختن اسم های مرکب ( دو بخشی ) استفاده می‌شود.
  • خط کوتاه (Dash): دو نوع مختلف Dash وجود دارد که به آن ها “en dash” و “em dash”  گفته می‌شود.نوع اول از نوع دوم اندکی کوتاه‌تر است. از “en dash” برای نشان دادن ارتباط بین دو چیز استفاده می‌کنیم. همچنین می‌توانیم از این علامت برای نشان دادن شماره، سال‌ها، صفحات و … استفاده کنیم.
  • دو نقطه (Colon): دو نقطه از آن دسته علامت گذاری‌هایی است که در شرایط متفاوت زیاد به آن برخورد می‌کنید. این علامت می‌تواند برای نشان دادن مثال، لیست، توضیح یک موضوع، نقل قول و یا تاکید روی یک نقطه نظر خاص استفاده شود.
  • نقطه – ویرگول (Semi-colon): این علامت در قوانین نشانه‌گذاری، در مقایسه با کاما، وقفه طولانی‌تر و در مقایسه با نقطه، وقفه کوتاه‌تری در جمله ایجاد می‌کند. بنابراین از این علامت می‌توانیم برای ایجاد وقفه بین دو جمله کامل و مستقل که به هم مرتبط هستند، استفاده کنیم.
  • پرانتز (Parentheses) : در اکثر مواقع، با استفاده از پرانتز و در داخل آن شما می‌توانید اطلاعات اضافه تر و تکمیلی پیدا کنید. معمولا می‌توان پرانتز‌ها را بدون ایجاد هیچ گیجی و کج فهمی برای خواننده حذف کرد.
  • کروشه(Brackets): کروشه‌ها به نوعی شبیه پرانتز هستند. تفاوت عمده‌ای که با هم دارند در این است که از کروشه‌ها بیشتر در رایتینگ‌های آکادمیک و در هنگام ارائه نقل قول استفاده می‌شود. به عنوان مثال نویسنده متن می‌تواند بدون اینکه تغییری در جمله اصلی ایجاد کند، برای اضافه کردن اطلاعات و یا تصحیح خطا از کروشه استفاده نماید.
  • سه نقطه (Ellipsis): استفاده از سه نقطه در داخل متن می‌تواند حالت راز آلودی به متن ببخشد. بر اساس اصطلاحات نگارشی و قوانین نشانه گذاری، برای اینکه نشان دهیم بعضی از کلمات یا حروف از متن حذف شده‌اند و یا بخشی از ایده مطرح نشده است ولی از متن قابل استنباط است، از 3 نقطه استفاده می‌کنیم.
  • خط مایل (Slash): در متنی که می‌نویسید ممکن است نیاز داشته باشید تا علامت تقسیم را نشان دهید، یک راه حل دیگر را پیشنهاد دهید و یا یک واحد اندازه گیری را ذکر کنید. برای این سه مورد از خط مایل استفاده می‌کنیم.

 

نکته پایانی

همانطور که در مقدمه مقاله هم عنوان کردیم، اصطلاحات نگارشی و قوانین نشانه گذاری می‌توانند به درک بهتر متون کمک کنند و پیام شما را واضح تر به خواننده برسانند. برای تمرین استفاده از Punctuation یا قوانین نشانه گذاری، حتما بعد از نوشتن متن خودتان مجدد متن را بخوانید و صحت استفاده از قوانین نگارشی در متن را چک کنید. اگر به دنبال کسب نمره 7 و بالاتر در بخش رایتینگ آزمون آیلتس هستید، رعایت قوانین نشانه گذاری (Punctuation) در کنار توجه به Task Achievement ، Cohesion ، Coherence ، دایره واژگان و ساختار‌های گرامری می‌تواند شما را در رسیدن به هدف‌تان یاری دهد.

 

مطالب مرتبط:
کتاب خوب مکالمه زبان انگلیسی با لهجه آمریکایی
روش موثر خواندن متن انگلیسی
یادگیری زبان انگلیسی در 50 روز
چگونه رایتینگ را تقویت کنیم؟
چگونه لیسنینگ را تقویت کنیم؟
روش ‌های تقویت اسپیکینگ

یک دیدگاه برای “قوانین نشانه گذاری Punctuation”

  1. یکی از کامل ترین مطالبی بود که در زمینه نشانه گذاری در زبان انکلیسی بود خواندم که واقعا بدردم خورد.
    بنظرم علائم نقطه‌گذاری به ما در درک جمله، یک پاراگراف و یک قطعه کامل از نوشتن, مانند مقاله یا یک کتاب کمک می‌کند.
    نشانه گذاری به ایجاد نظم و روابط بین و بین کلمات کمک می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه