مدرک معتبر زبان انگلیسی

وقتی در مورد انواع مدرک معتبر زبان انگلیسی صحبت می کنیم باید بدانیم که لیست بلند بالایی پیش روی ماست و اگر می خواهیم تصمیم درستی بگیریم باید دقیقا بدانیم با چه هدفی دنبال مدارک زبان انگلیسی هستیم؟
مهاجرت؟
تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور؟
مهاجرت به کشور استرالیا؟
تدریس در سطح بین المللی؟

بعد از اینکه اولین گام یعنی تعیین نوع مدرک زبان انگلیسی مورد نیازمان را برداشتیم حال نوبت آن است که با این آزمون ها و مدارک‌شان و اعتبار آنها آشنا شویم.

دسته اول : مدرک معتبر زبان انگلیسی برای مهاجرت کاری یا تحصیلی

برای مهاجرت کاری یا تحصیلی به کشورهای مختلف، معمولاً نیاز به مدرک معتبر زبان انگلیسی دارید تا ثابت کنید که توانایی کافی در ارتباط به زبان انگلیسی دارید. مدارک زبان انگلیسی معتبر می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • آزمون آیلتس (IELTS)

واژه‌ IELTS مخفف عبارت International English Language Testing System به معنی سیستم بین المللی ارزیابی زبان انگلیسی است آزمون آیلتس معتبرترین آزمون بین المللی زبان انگلیسی در سراسر جهان محسوب می‌شود، بیشتر کشورها برای انجام پروسه مهاجرت و تقریبا تمام دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی در سراسر جهان مدرک آیلتس را به عنوان یک مدرک معتبر زبان انگلیسی پذیرفته‌اند.

آزمون آیلتس به چهار بخش اصلی مهارت شنیداری یا (Listening)، مهارت خواندن (Reading) یا، مهارت نوشتاری یا (Writing) و مهارت صحبت کردن یا (Speaking) تقسیم شده و در دو ماژول Academic و General Training برگزار می‌شود.

اگر به دنبال مدرک معتبر زبان انگلیسی برای ادامه تحصیل یا فعالیت حرفه‌ای در یک محیط انگلیسی زبان هستند باید به سراغ مدرک آیلتس آکادمیک بروید. مدرک آیلتس آکادمیک توانایی‌های آکادمیک شما را نمایش داده و میزان آمادگی شما را برای تحصیل یا شرکت در دوره های تخصصی به زبان انگلیسی می‌سنجد.

اما اگر هدف شما چیزی بجز تحصیل است باید بدانید که آزمون آیلتس جنرال برای کسانی مناسب است که برای تحصیلات مقدماتی، اشتغال یا کارآموزی قصد سفر به کشوری انگلیسی زبان را دارند. مدرک آیلتس جنرال یکی از مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به استرالیا، کانادا و سایر کشورهاست. این آزمون بر خلاف آیلتس آکادمیک روی انگلیسی روزمره مورد استفاده در اجتماع یا محیط کار تمرکز دارد.

نمره این مدرک معتبر زبان انگلیسی از 0 تا 9 متغیر است. و مدرک ایلتس، از تاریخ برگزاری ازمون تا دو سال اعتبار دارد.

برای آشنایی بیشتر با آزمون آیلتس حتما مقاله راهنمای آزمون آیلتس جامع‌ ترین راهنمای آزمون IELTS را مطالعه نمایید.

  • آزمون TOEFL iBT

یک مدرک معتبر زبان انگلیسی دیگر مدرک TOEFL است. واژه‌ی TOEFL مخفف عبارت “Test Of English as a Foreign Language” به معنی “آزمون زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی” است. این آزمون توسط موسسه‌ آمریکایی ETS برگزار می شود و طبیعتا محتوای انگلیسی آزمون بر خلاف آزمون آیلتس از نوع American است. اگر هدف شما مهاجرت به آمریکا است، همچنان به مدرک TOEFL نیاز دارید!
در گذشته این آزمون به دو صورت کاغذی (PBT) و اینترنتی (iBT) انجام می شد اما به تدریج آزمون کاغذی جای خود را به آزمون اینترنتی داده است از نمونه کاذی آزمون تافل در آزمون های زبان انگلیسی مقطع دکترا استفاده می شود. مدرک تافل، همانند مدرک آیلتس از تاریخ آزمون تا 2 سال اعتبار دارد.

       بخش‌های اصلی آزمون

 آزمون تافل چهار بخش اصلی

  • مهارت شنیداری (6 سوال و این سوالات از نوع چندگزینه‌ای یا تستی)
  • ساختار زبان (6 بخش دارد که در هر یک باید بین 45 ثانیه تا یک دقیقه درباره موضوعی صحبت کرده یا درباره یک متن، تصویر یا ویدیو نظر شخصی خود را بیان کنید.)
  • مهارت خواندن (3 تا 4 متن مدت زمان داده شده به شما برای تکمیل این بخش ثابت نیست و بسته به نوع و تعداد سوالات از 60 تا 80 دقیقه متغیر است. تعداد سوالات هم می‌توانند از 36 تا 56 عدد متغیر باشند.)
  • مهارت نوشتن (از دو بخش تشکیل شده‌است. در قسمت اول متنی به شما داده می شود که آن را مطالعه و سپس نظرات خود را راجع به آن بیان کنید؛ و در قسمت دوم از شما خواسته می شود مقاله‌ای در مورد سوال پرسیده شده بنویسید.)

دارد و برای این آزمون 4 ساعت زمان در نظر گرفته شده است و در 4 بخش اجرا می‌شود. هر بخش دارای 30 نمره و در مجموع، آزمون دارای 120 نمره است که اکثر دانشگاه‌ها، نمره‌ی بالای 80 را ملاک قرار می‌دهند.

ثبت نام کلاس خصوصی زبان انگلیسی

  • آزمون PTE

 مدرک معتبر زبان انگلیسی بعدی PTE است و مثل آیلتس در دو حالت جنرال و آکادمیک برگزار می‌شود. اگر قصد مهاجرت به استرالیا را دارید به PTE جنرال و اگر می‌خواهید در دانشگاه های استرالیا و بعضی از دانشگاه‌های کانادا ادامه تحصیل دهید، به احتمال زیاد به فرم آکادمیک این مدرک زبان انگلیسی نیاز خواهید داشت.

نمره آزمون PTE از 0 تا 90 محاسبه می‌شود که نمره 90 در آزمون PTE درست همانند آیلتس 9 خواهد بود.

تفاوت مهم آزمون PTE با سایر آزمون های مشابه در این است که در آزمون PTE، برخلاف دو آزمون دیگر، مهارت ها به صورت ترکیبی مورد آزمایش قرار می‌گیرند. برای مثال، در بخش Listening سوال‌هایی از شما پرسیده می‌شود که برای پاسخ به آنها باید Reading و Writing خوبی هم داشته باشید! تمامی مراحل آزمون PTE به صورت کاملا الکترونیک برگزار شده و هیچ ممتحنی در آن حضور ندارد. اما این آزمون در ایران برگزار نشده و باید حتما در سایر کشورها در این آزمون شرکت کنید. مدرک PTE، از تاریخ آزمون تا 2 سال اعتبار دارد.

  • آزمون دولینگو DUOLINGO

مدرک معتبر زباان انگلیسی جدیدی که به لطف کرونا جای خودش را پیدا کرده است و برای مهاجرت تحصیلی استفاده می شود دولینگو است. با توجه به همه گیری (پاندمیک) ویروس کرونا و خطر حضور در اجتماعات، تمایل افراد به شرکت در آزمون ایلتس و تافل کمتر شده و آزمون جدیدی به نام دولینگو Duolingo قد علم کرده و جایگاهش را در میان آزمون‌های اینترنشنال پیدا کرده است.

مزیت آزمون دولینگو نسبت به سایر آزمون های مشابه این است که شما می توانید از خانه و از طریق کامپیوتر و لپ‌تاب در این آزمون شرکت کنید، مصاحبه ویدیویی آنلاین برای سنجش سطح اسپیکینگ شما دارد و حتی فضایی برای نوشتن رایتینگ در نظر گرفته شده است.در آزمون دولینگو هر 4 مهارت شما بخوبی و با دقت سنجیده می‌شود، مدت زمان برگزاری آزمون کوتاه‌تر است و از لحاظ هزینه ای به مراتب ارزان تر از سایر آزمون‌های بین المللی است.

نتیجه این آزمون پس از 48 ساعت قابل دستیابی است و نمونه رایتینگ و اسپینگ شما بدون محدودیت تعداد برای موسسه مورد نظرتان ارسال خواهد شد. سوالات مصاحبه به صورت تصادفی از شرکت کنندگان پرسیده می‌شوند و آن‌ها باید به صورت بداهه به این سوالات پاسخ دهند. آزمون توسط هوش مصنوعی طراحی شده و با پاسخ های صحیح شما سخت تر می شود.

نمره آن از ۱۶۰ مصاحبه می شود و برای تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی به نمره ۱۲۰ نیاز خواهید داشت. اعتبار مدرک زبان انگلیسی دولینگو از زمان آزمون ۲ سال است و در حدود ۱۴۰۰ دانشگاه و موسسه تحصیلات تکمیلی نتیجه این آزمون را به عنوان تاییدیه سطح زبان انگلیسی شما می پذیرند.

  • آزمون زبان انگلیسی GRE

آزمون جی آر ای GRE یک آزمون امریکایی است که توسط موسسه ETS تهیه و اجرا می شود. شرکت در GRE برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقاطع تحصیلات تکمیلی و دکترا از دانشگاه های آمریکای شمالی است که شامل ایالات متحده امریکا و کانادا می شود.
تمرکز آزمون GRE بیشتر روی لغات انگلیسی بوده که خیلی از آن ها نیز در انگلیسی عمومی کاربردی ندارند و قابل مقایسه با آیلتس و تافل و دولینگو نیست.

 

مطالب مرتبط:
منابع خودآموز آیلتس
بهترین کتاب‌ گرامر آیلتس
چگونه در خانه آیلتس بخوانیم؟
بهترین کتاب ‌های رایتینگ آیلتس
راه های موفقیت در آزمون آیلتس
کسب نمره 7 در آزمون آیلتس IELTS
برای امتحان آیلتس از کجا شروع کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه