نکات کلیدی تقویت مهارت reading

مهمترین نکته تقویت مهارت reading و بهبود خواندن به زبان انگلیسی باید به آن توجه نمایید، این است که بدانیم دقیقا چرا می‌خواهیم این متن را بخونیم. متن مورد نظر روش خواندن دستورالعمل نصب و راه اندازی ماشین لباس‌شویی با خواندن یک کتاب داستان یا متن یک کتاب علمی یکی نیست.

وقتی دقیقا بدانید که بعد از خواندن متن قرار است به چه هدفی برسید آن وقت می توانید روش مناسب را انتخاب کنید تا هم بتوانید سرعت خواندن یک متن را تنظیم کنید، روی لغات و اصطلاحاتش متمرکز بشوید و در نهایت به درک عمیق‌تری از متن انتخابی‌تان برسید.

چگونه ریدینگ و مهارت های خوندن خود را تقویت کنیم؟

برای تقویت ریدینگ راه‌های زیاد و متفاوتی وجود دارد اما باید بهترین و دقیق ترین راه تقویت ریدینگ بر اساس هدف‌تان را انتخاب کنید.(شرکت در آزمون های بین المللی، خواندن کتاب های دانشگاهی، علاقه شخصی و …) اولین کاری که برای بهبود درک از متن و افزایش سرعت ریدینگ باید انجام بدهید تهیه تعداد کتاب داستان متناسب با سطح زبان شماست.

متن و روزنامه ( بدلیل سختی لغات و جمله بندی در سطوح پایین توصیه نمی شود) یا هر چیزی که قابل خواندن باشد حتی می‌توانید بلاگ ها به زبان انگلیسی، مقالات مختلف و یا کتاب های رشته تحصیلی‌‌‌تان به زبان اصلی را انتخاب کنید. اگر سطح زبانی شما مبتدی هست یعنی اگر زبان‌آموز سطح Starter-Elementary هستید، بهترین منبع ریدینگ همان کتاب‌های درسی زبانتان است. بهترین منبع دیگر کتاب داستان‌ زبان ساده شده هستند.

خرید کتاب ریدینگ

نکته طلایی تقویت ریدینگ:

متنی که انتخاب می‌کنید باید با سطح زبان شما همخوانی داشته باشد نه خیلی آسان و نه خیلی سخت. از انتخاب متون سخت پرهیز کنید چرا که شما را دل‌زده می‌کند.

  • متمرکز مطالعه کنید.
    • مهم‌ترین اصل، تمرکز شما در هنگام مطالعه متن است. اگر می‌خواهید این مهارت خود را از پایه و اصول تقویت کنید، درست بخوانید و لغات را یاد بگیرید، با تمرکز مطالعه کنید. در این روش جزئیات متن از ایده کلی متن مهم تر هستند و به نسبت باید زمان بیشتری را برای درک خط به خط متن سپری کنید. (در امتحانات بین المللی معمولا از این روش به دلیل زمانبر بودن استفاده نمی‌شود.)
    • اگر هدف شما از خواندن متن به زبان انگلیسی یادگیری تلفظ و گرامر است و یا می‌خواهید لغت یاد بگیرید، بیشتر بر روی کلمات و جملات متمرکز باشید.
  • به دنبال معنای متن باشید.

سعی کنید بفهمید متن در چه موردی است؛ به عبارت دیگر سعی کنید ایده اصلی متن را پیدا کنید و همانطور که در حال خواندن متن هستید بر روی املا، تلفظ و آهنگ و ریتم آن متمرکز باشید. قسمت‌هایی را که متوجه نمی شوید، رد کنید. اگر قادر به خلاصه کردن آنچه که تا کنون خوانده اید هستید، پس موفق عمل کرده اید.

بیشتر بخوانید: معرفی ۴ کتاب reading آیلتس

  • با صدای بلند بخوانید.

سعی کنید هنگام خواندن متن صدای خود را بشنوید، این کار به شما کمک می‌کند که مهارت ریدینگ خود را بهبود بخشید. از طرفی با انجام این کار، شما کاملا با متن درگیر می‌شوید.  هم با چشم‌هایتان که در حال خواندن متن است و هم با گوش‌هایتان که صدای خود را می‌شنوید و البته همین بلند خواندن به بهبود تلفظ شما هم کمک می‌کند.

  • سعی کنید معنای لغات را حدس بزنید.

وقتی متنی را می‌خوانید و کلماتی را در آن بلد نیستید، سریع سراغ دیکشنری نروید. به جای آن سعی کنید معنای آن را از روی سایر متن و کلمات اطراف آن درک کنید. توجه داشته باشید که در زمان آزمون شما دسترسی به دیکشنری نخواهید داشت، پس اگر ندانستن کلمات مانع از درک کلی متن شوند شما نمی توانید در آزمون موفق عمل کنید. تمرین کنید تا این مهارت را یاد بگیرید. کلمات جدیدی را که میخواهید یاد بگیرید، بنویسید.  تا جایی که امکان دارد به طور مستمر مطالعه داشته باشید. هر چه بیشتر بخوانید، درک متن ها و تمرکز روی متن برای شما راحت‌تر می‌شود. هر روز یک ربع تا نیم ساعت مطالعه کنید و تمرین داشته باشید و کم کم تغییرات بسیار بزرگی خواهید دید.

  • از منابع مختلف مطالعه کنید.

اگر می‌خواهید درک شما از یک موضوع یا محتوا زیاد شود، بیشتر مطالعه کنید این کار به شما کمک می‌کند تا هر آنچه را که مطالعه می‌کنید بفهمید. این روش برای متن‌هایی مثل کتاب درسی و  مقالات روزنامه مفید است.

بیشتر بخوانید: چگونه لغت انگلیسی را حفظ کنیم؟

روش های تقویت مهارت reading

بهبود مهارت خواندن یک فرآیند نسبتا پیچیده است که نیاز به تمرکز کامل و هماهنگی بخش های مختلف مغز دارد. به همین دلیل است که ما معمولا بیشتر محتوای یک متن را درک می کنیم، اما گاهی اوقات نمی توانیم معنای درونی برخی از پاراگراف ها را درک کنیم. خوشبختانه همه کسانی که در کلاس های زبان انگلیسی شرکت می کنند می توانند با رعایت نکاتی مهارت خواندن خود را بهبود بخشند.

  • خلاصه نویسی کنید.

با یک تیر دو نشان بزنید. هم درک مطلب خود را بهتر کنید و هم روی مهارت نوشتن خود تمرکز کنید. اگر می‌خواهید آنچه را که می‌خوانید با درک عمیق‌تر و برای حفظ کردن طولانی مدت‌تر بخوانید، از این تکینک استفاده کنید زیرا به شما کمک می کند که در مطالعه خود فعال باشید. قسمت‌های مهم متنی را که مطالعه می‌کنید، علامت بزنید: هر چند وقت یکبار به خلاصه نویسی‌های خود برگردید و لغات و اصطلاحات را دوره کنید.

  • کلمات کلیدی (Key words) و مفاهیم مهم را شناسایی کنید.

وقتی با قسمتی از متن مواجه می‌شوید که فکر می کنید در درک مفهوم متن مهم است، از آن نوت برداری کنید و یا آن را هایلایت کنید. حتی می‌توانید از همین عبارات و کلمات کلیدی مهم، فلش کارت بسازید. می‌توانید با همین کلمات کلیدی خلاصه نویسی کنید و یا خلاصه‌ای از متن را بگویید و صدای خود را ضبط کنید.

  • در مطالعه خود متمرکز و با انگیزه بمانید.

این نکته را در ذهنتان داشته باشید که تمرین و ممارست همه چیز را بهتر می‌کند. با دوست خود درس بخوانید. وقتی متنی را با کسی می‌خوانید، هم جذاب تر می‌شود و هم باعث می‌شود بهتر متوجه شوید.

  • محیط مناسبی را برای مطالعه انتخاب کنید.

از محرک‌های بصری و صوتی و هر آنچه که باعث عدم تمرکز شما می‌شود دوری کنید. توصیه می‌کنیم برای داشتن تمرکز در حین مطالعه از محیط‌های شلوغ، تلویزیون، رادیو، تلفن، اینترنت و آدم‌های پرحرف دور باشید زیرا این حواس پرتی‌ها وقت شما را می‌گیرد، زمان مطالعه شما را به دو برابر افزایش می‌دهد و در نهایت  شما را ناامید می‌کند.

بیشتر بخوانید: تقویت مکالمه انگلیسی در خانه

  • در هنگام مطالعه از یک نشانه‌گر بهره ببرید.

اگر هنگام مطالعه مشکل تمرکز دارید و خط ها را گم می‌کنید، از یک نشانه مثل کاغذ، خط‌کش و یا انگشت دست خود استفاده کنید.

  • حوزه مورد علاقه خود را پیدا کنید و در مورد آن مطالعه کنید؛ پیشرفت خود را ثبت کنید.

مثلا مقالات و کتاب‌هایی را که خوانده اید را یادداشت کنید، اینکه چند تا خوانده‌اید، یا چقدر زمان برده تا آنها را بخوانید. در نظر داشته باشید که وقتی از تقویت ریدینگ حرف به میان می‌آید دیگر مهارت های زبانی Speaking و Writing هم ناخواسته درگیر شده و تقویت می‌شوند، علاوه بر این ها شما در معرض کلمات و اصطلاحات تخصصی آن متن و  جملاتی با ساختار گرامری صحیح هم قرار می‌گیرید. بنابراین وقتی از تقویت ریدینگ صحبت می‌کنیم ناخواسته تمام جنبه های زبانی را درگیر می‌کنیم.

سخن آخر:

 به یاد داشته باشید همانطور که گفته شد در زمان آمادگی برای آزمون‌های بین‌المللی هدف نهایی از خواندن یک متن درک آن و پاسخ به سوالات مطرح شده است. پس در زمان امتحان شما فرصت نخواهید داشت تا تمام گام‌های زیر را به ترتیب طی کنید. تمام این مراحل قبل از آزمون و برای آماده سازی آزمون مفید و کاربردی است و سرعت مطالعه شما را بالا می‌برد تا در زمان آزمون زبان بتوانید در کوتاه‌ترین زمان بالاترین نمره را کسب کنید.

 

مطالب مرتبط:
یادگیری زبان انگلیسی با اخبار
یادگیری زبان انگلیسی بصورت آنلاین
تقویت زبان انگلیسی به صورت خودآموز
سبک های مختلف یادگیری زبان انگلیسی

۴ دیدگاه برای “نکات کلیدی تقویت مهارت reading”

  1. یکی از کاملترین متون برای تقویت مهارت reading بود .. خیلی کاربردی و مفید بود ممنون
    کتاب خاصی برای reading هست؟
    کتاب داستان سطح بندی شده چی پیشنهاد میکنین؟

  2. واقعا درسته … خیلی وقتها ما از خوندن خسته میشیم و رها میکنیم چون روش و استراتژی درستی پیش نگرفتیم. این روش‌ها خیلی به تقویت reading کمک میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه