تقویت دایره لغات انگلیسی

لغات در زبان انگلیسی به 2 دسته اصلی تقسیم می‌شوند. دسته اول لغات غیرفعال Passive Words و دسته دوم لغات فعال Active Words . دایره لغت غیر فعال شما شامل تمام لغاتی است که وقتی می‌خوانید یا می‌شنوید معنی کلی آن را متوجه می‌شوید ولی در حرف زدن و نوشتن از آن‌ها استفاده نمی‌کنید. دایره لغت فعال شما، تمام لغاتی است که هم متوجه می‌شوید و هم می‌توانید از آنها به راحتی استفاده کنید.

نکته مهم این است که چه در زبان مادری و چه در زبان انگلیسی دایره لغات فعال شما بسیار بسیار کوچک‌تر از دایره لغات غیر فعال شماست. هر چه بیشتر لغات را تمرین کنید آنها را ببینید و تکرار کنید یا در متون به کار ببرید بیشتر ممکن است این لغات به لغات فعال شما تبدیل شوند. وقتی در مورد تقویت دایره لغات انگلیسی صحبت می کنیم، منظور ما تقویت دایره لغاتی است که به صورت فعالانه در هنگام صحبت کردن و نوشتن متون از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

کتاب تقویت لغات English Vocabulary in use

 

چگونه لغات انگلیسی را حفظ کنیم؟

تقویت دایره لغات انگلیسی

برای حرف زدن صحیح و بدون مکث به زبان انگلیسی، علاوه بر دانستن گرامر و ساختارهای زبان انگلیسی لازم است دایره لغت قوی داشته باشید تا بتوانید منظورتان را بخوبی انتقال دهید. برای تقویت دایره لغات به صورت هدفمند بهتر است ابتدا راجع به موضوعی که می‌خواهید در مورد آن حرف بزنید، بخوانید. سپس با استفاده از کتاب‌های لغت موضوعی، در مورد موضوع مورد نظرتان لغات کافی حفظ کنید و در مرحله بعدی با استفاده از لغات فلش کارت بسازید و جمله بنویسید یا صدای خود را ضبط کنید و در مورد موضوع مورد نظر حرف بزنید و از لغاتی که یاد گرفتید استفاده کنید.

 

چگونه لغات انگلیسی را یاد بگیریم؟

با دنبال کردن چهار قدم ساده می‌توانید به تقویت دایره لغت انگلیسی تان بپردازید:

قدم اول: معنی کلمه را حفظ کنید.

قدم دوم: دیکته کلمه را تمرین کنید و به ذهن بسپارید.

قدم سوم: تلفظ لغات را انقدر تکرار کنید تا آن را حفظ شوید.

قدم چهارم: نحوه استفاده از لغت را یاد بگیرید.

در هنگام یادگیری لغات، چه چیزهایی از آن لغت را یاد بگیریم؟

معمولا همیشه وقتی با لغت جدیدی مواجه می شویم اولین چیزهایی که یاد می‌گیریم معنی آن لغت به زبان انگلیسی و ترجمه آن در زبان فارسی است. ولی اگر می‌خواهید دایره لغت فعال‌تان را تقویت کنید و مانند یک فرد بومی انگلیسی زبان صحبت کنید علاوه بر معنی لغت باید به نکات دیگری هم توجه کنید.

  • چگونه نوشته می‌شود.
  • چگونه تلفظ می‌شود.
  • فعل، صفت و قید و خانواده لغت را یاد بگیرید.
  • نکات گرامری مرتبط با لغت را یاد بگیرید.
  • بستری که لغت در آن استفاده می‌شود.
  • کلماتی که همیشه با این لغت استفاده می‌شوند.

ساده‌ترین کار برای یاد گرفتن تمام جنبه‌های مرتبط با یک لغت و تقویت دایره لغات انگلیسی این است که آنها را بارها و بارها در متون مختلف ببینید و یا در پادکست انگلیسی و فیلم‌های روز دنیا این لغات را بشنوید و یا در دیکشنری مناسب سطح‌تان تمام جنبه های لغت را چک کنید.

نکات کاربردی برای تقویت دایره لغات در زبان انگلیسی:

  • یک دفتر لغت مرتب و منظم داشته باشید.
  • بعد از 10 دقیقه لغتی که یاد گرفتید را مرور کنید. بعد از 8 ساعت مجدد لغت را دوره کنید. در مرحله سوم پس از 24 ساعت دوباره به لیست لغات تان نگاه کنید. دفعه چهارم 3 روز بعد و مجدد بعد از 10 روز و سپس 25 روز بعد لیست لغت‌هایتان را مرور کنید. بعد از تثبیت لغت در حافظه بلند مدتتان این کار را در فواصل مختلف تکرار کنید.
  • بخوانید، بخوانید، بخوانید. هرچه بیشتر یک کلمه را ببینید راحت‌تر می‌توانید آن را به خاطر بسپارید.
  • از کلمات جدید استفاده کنید. اگر می‌خواهید یک لغت را حفظ کنید حداقل باید 10 بار آن‌ را در جملات و بسترهای مختلف به کار ببرید.
  • از حروف الفبا استفاده کنید و با هر حرف یک لغت جدید و یا مجموعه ای از لغات را یاد بگیرید.
  • جدول حل کنید و بازی‌های فکر با لغات انجام دهید تا آنها را در خاطراتان حک کنید.
  • برای تثبیت و تقویت دایره لغات انگلیسی بهتر است با استفاده از کلماتی که یاد گرفتید فلش کارت بسازید و در مترو و تاکسی و اتوبوس آنها را مرور کنید.
  • شریک جرم پیدا کنید. حتما با یکی از دوستانتان که مشغول یادگیری زبان انگلیسی است قرار بگذارید و با هم لغات را حفظ کنید. این کار پروسه یادگیری را ساده تر و لذت بخش‌تر می کند.
  • استفاده از دیکشنری را یاد بگیرید. چه اطلاعات مفیدی را می‌توانید از دیکشنری یاد بگیرید؟ با انواع مختلف دیکشنری‌ها آشنا هستید؟
  • زیاد لغت حفظ کردن هنر نیست. تعداد کمی لغت یاد بگیرید ولی درست و اصولی آن‌ها را به خاطر بسپارید.

فوت کوزه‌گری تقویت دایره واژگان انگلیسی:

  1. متودی را پیدا کنید که با روش یادگیری شما بیشتر سازگاری را دارد. یادگیری و تقویت لغت با تماشای سریال زبان اصلی، خواندن متون انگلیسی، گوش دادن به موسیقی زبان اصلی و شنیدن پادکست یا استفاده از کتاب لغت).
  2. خودتان را در معرض لغات قرار دهید.
  3. خودتان را مجبور کنید تا لغات را استفاده کنید.
  4. از خودتان امتحان بگیرید.
  5. لغات پرکاربرد انگلیسی را در جمله یاد بگیرید. یادگیری این لغات به شما کمک خواهد کرد تا متون را بهتر متوجه شوید و راحت تر بتوانید با دیگران ارتباط برقرار کنید.
  6. راجع به موضوعات معمول مثل آب و هوا، فیلم، شخصیت افراد، غذا‌ها و … تعداد زیادی لغت یاد بگیرید.

بهترین کتاب تقویت دایره واژگان:

بهترین کتاب هایی که می‌توانیم برای تقویت لغت از آنها استفاده کنیم کتاب‌هایی هستند که واژگان را در بستر مناسب آموزش می‌دهند و شما می‌توانید با خواندن متنی که لغات در آن استفاده شده‌اند، لغات جدید را یاد بگیرید و از طریق همان متن معنی آنها را حدس بزنید. در این کتاب‌ها تمرین‌های زیادی برای تثبیت یادگیری لغات قرار داده شده‌اند و با حل کردن این تمرین‌ها، پروسه یادگیری لغات ساده‌تر خواهد شد.

نکته پایانی

در هنگام تقویت دایره لغات انگلیسی، علاوه بر یادگیری آنها در بستر صحیح و مناسب، تمام خانواده آن لغت و نحوه تلفظ آن را یاد بگیرید و کلمه را با صدای بلند و روبروی آیینه تکرار کنید. به فرم دهان و جای قرارگیری زبان در دهان دقت کنید تا بتوانید کلمه را به درستی تلفظ کنید.

 

مطالب مرتبط:
گرامر انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته
تقویت مهارت شنیداری
آموزش زبان انگلیسی در 50 روز
کتاب یادگیری اصطلاحات انگلیسی
چگونه رایتینگ را تقویت کنیم؟

۳ دیدگاه برای “تقویت دایره لغات انگلیسی”

    • تمام کتاب هایی که برای افزایش دایره لغت زبان انگلیسی استفاده می شوند بر اساس اصول یکسانی نوشته شده اند و ترجیح یک کتاب بر دیگری کاملا منطبق بر سلیقه شخصی شماست و همه این کتاب ها می توانند به خوبی و درستی دایره لغات و واژگان شما را بهبود ببخشند. شما می توانید از طریق لینک زیر نسبت به مشاهده و خرید کتاب لغت مورد علاقه تان اقدام فرمایید.
      خرید کتاب آموزش لغت انگلیسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه