علاقه مند شدن و علاقه مند ماندن به زبان انگلیسی

به جرات می‌توان گفت هر کسی که قدم در راه زبان آموزی گذاشته است و چند سالی با یادگیری زبان انگلیسی سر و کله زده و به سطح اینترمدیت، آپر اینترمدیت و یا حتی ادونسد رسیده باشد قطعا سرخوردگی و حس عدم یادگیری را تجربه کرده است. ممکن است حس کنید دیگر کلاس زبان رفتن هیچ فایده ای ندارد و سطح زبان شما نه تنها بهتر نمی‌شود بلکه بدتر هم می‌شود و پسرفت می‌کنید. حس آشنایی است؟

به کلوپ سرخوردگان از یادگیری زبان انگلیسی خوش آمدید. بگذارید همین اول به شما بگوییم که تجربه کردن این حس در چرخه یادگیری بسیار طبیعی است ولی نکته مهم این است که علیرغم تجریه کردن این حس شما باید بتوانید علاقه مند بمانید و خودتان را با روش های مختلف در معرض زبان انگلیسی قرار دهید.

اگر به هر دلیلی در دورانی که این حس را تجربه می‌کنید ارتباطتتان را با زبان انگلیسی از دست بدهید میزان پسرفت و فراموشی شما بسیار زیاد خواهد بود. باید بدانید که یادگیری یک زبان جدید در کشوری که به آن زبان صحبت نمی‌کند مسابقه دو سرعت نیست بلکه دو ماراتن است.

برای علاقه مند شدن و علاقه مند ماندن به زبان انگلیسی باید نگرش خود را نسبت به زبان انگلیسی تغییر دهید. نمی‌توان فقط زبان انگلیسی را یاد گرفت بلکه باید به زبان انگلیسی عشق ورزید و با آن زندگی کرد.

چگونه به زبان انگلیسی علاقه مندشویم؟

علاقه مند شدن به زبان انگلیسی می‌تواند تجربه‌ای بسیار ارزشمند و مفرح باشد. زبان انگلیسی به عنوان زبان بین‌المللی و یکی از زبان‌های کلیدی جهانی به شما امکان می‌دهد که با افراد از تمامی نقاط جهان ارتباط برقرار کنید و به عنوان پنجمین زبان محبوب در جهان، تسلط بر آن از اهمیت بسیاری برخوردار است.

اهمیت زبان انگلیسی در حوزه‌های مختلف مانند تجارت، تکنولوژی، علم، هنر، مسافرت و ارتباطات بین‌المللی غیرقابل انکار است. با یادگیری این زبان، دسترسی به منابع علمی، آموزشی و فرهنگی گسترده‌تر خواهید داشت و می‌توانید به راحتی از فیلم‌ها، کتاب‌ها، وب‌سایت‌ها و منابع دیگر بهره‌مند شوید.

یادگیری زبان انگلیسی همچنین باعث افزایش اعتماد به نفس شما خواهد شد. توانایی ارتباط با افراد دیگر به زبان خارجی نشان دهنده قدرت فرهنگی و اجتماعی شماست. همچنین، با آشنایی با زبان انگلیسی می‌توانید به راحتی به چالش‌های جدید زندگی بپردازید و فرصت‌های کاری جدیدی را در داخل و خارج از کشور پیدا کنید.

علاقه مند شدن به زبان انگلیسی به معنای بیشتر درک و شناخت فرهنگ‌های مختلف نیز است. با آشنایی با زبان انگلیسی، می‌توانید بهتر با فرهنگ و آداب و رسوم کشورهای انگلیسی زبان آشنا شوید و ارتباطی عمیق‌تر با افراد این فرهنگ‌ها برقرار کنید.

1.”دلیل” خود را بیابید.

یادتان می‌آید که چرا شروع به یادگیری زبان انگلیسی کردید؟ چه دلیلی باعث شد که همان اول کار خود را قانع کنید تا قدم در این راه سخت بگذارید. خیلی مهم است که هر بار نا امید شدیم یا علاقه مان را از دست دادیم “دلیل” مان را به یاد بیاوریم. دلیل شما در طول زمان ممکن است تغییر کند و همین تغییر می‌تواند شما را در مسیر یادگیری نگه دارد، به شما انگیزه یادگیری داده و باعث پیشرفت شما در زبان انگلیسی شود.

2.از مسیر یادگیری لذت ببرید.

وقتی دلیل اصلی خود را پیدا کردید ممکن است به این نتیجه برسید که نیازی نیست عجله‌ای داشته باشید و می‌توانید آرام آرام متن های مورد علاقه‌تان را بخوانید و با افراد بومی مکالمه داشته باسید و دایره واژگانتان را گسترش دهید، با صبر و حوصله هر روز یک متن بخوانید و یک پاراگراف بنویسید و روی مهارت اسپیکینگ خود کار کنید، بطور کلی وقتی با صبر و حوصله یاد بگیرید، همه مهارت هایتان را همزمان تقویت می‌کنید و پیشرفت به خودی خود اتفاق می‌افتد.

روش‌ های تقویت اسپیکینگ

راههای مختلفی برای لذت بردن از پروسه یادگیری زبان وجود دارد. بعضی‌ها لذت یادگیری را با صحبت کردن با دیگران تجربه می‌کنند بعضی با فیلم دیدن و کتاب خواندن و بعضی دیگر با گوش دادن به آهنگ ها.

تماشا کردن فیلم و سریال های زبان اصلی شما را در معرض زبان محاوره ای قرار می‌دهد و لغات و واژگان را در بستر مناسب‌شان یاد می‌گیرید. همیشه و در هنگام نا امیدی به این فکر کنید که حتی اگر پیشرفتتان در زبان انگلیسی در همین لحظه برای شما قابل لمس نباشد به این معنی نیست که شما پیشرفت نکرده اید بلکه باید در شرایط قرار بگیرید تا بتوانید از دانش‌تان استفاده کنید.

3.گروه حمایتی داشته باشید.

هیچ کسی در این دنیا بیشتر از کسانی که شما را می‌فهند و خودشان هم در پروسه یادگیری قرار دارند نمی‌توانند شما را درک کنند و در علاقه‌مند ماندن شما به یادگیری زبان کمک‌تان کند. گروه حمایتی شما می‌تواند مجموعه از دوستان حقیقی شما باشد و یا حتی گروهی از دوستان مجازی در سرتاسر دنیا که با هم یاد می‌گیرید و صحبت می‌کنید و پیشرفت یکدیگر را تحسین می‌کنید.

بگذارید یک راز را با شما در میان بگذاریم: هدف غایی یادگیری زبان انگلیسی توانایی صحبت با سایرین به زبان انگلیسی است. واقعیتش را بخواهید اگر از دانش زبان انگلیسی تان برای ساختن ارتباط با دیگران استفاده نکنید در واقع زمان خود را هدر داده‌اید.

فرض بگیریم که شما از مسیر یادگیری لذت می‌برید، فیلم می‌بینید، پادکست گوش می‌کنید و … ولی اگر نتوانید از این مهارت هایتان در راستای مکالمه موثر و انتقال مفهوم استفاده کنید این مهارت‌ها، مهارت‌های پوچی به حساب خواهند آمد.

پادکست انگلیسی

4.خودتان را به چالش بکشید.

کسب نتیجه، انگیزه می‌آورد. شاید بپرسید چطور می‌توانم نتیجه مورد نظرم را کسب کنم؟ بگذارید به این سوال جور دیگری پاسخ دهیم. وقتی تمرینات ورزشی انجام می دهید بعد از مدتی بدن شما به‌ این تمرینات عادت کرده و دیگر پیشرفتی نخواهید داشت و باید نوع تمریناتتان را عوض کنید.

در مورد یادگیری زبان انگلیسی هم قضیه همانند تمرینات ورزشی است. اگر یک روش را بارها و مدت طولانی تکرار کنید نه تنهای پیشرفت نخواهید کرد بلکه ذهن شما خسته شده و علاقه و انگیزه خود را هم از دست می‌دهید. بنابراین اگر می‌خواهید با انگیزه و علاقه‌مند بمانید نوع تلاش هایتان را عوض کنید.

برای محک زدن خودتان می‌توانید در چالش 30 روزه زبان انگلیسی شرکت کنید و همه مهارت‌هایتان را همزمان بهبود ببخشید. با شرکت در یک چالش، شما متعهدانه 30 روز یادگیری زبان را در اولویت روزانه همه کارهای‌تان قرار می‌دهید. بهتر است برای به چالش کشیدن خودتان با خواندن یک متن کوتاه شروع کنید، صدای خودتان را ضبط کنید، در مورد یک موضوع جدید لغت یاد بگیرید و با پشتکار و دقت ادامه دهید، نتیجه آن شگفت انگیز خواهد بود.

5.هر روز، یک کار جدید.

اگر شما هم از آن دسته آدم هایی هستید که تکرار یک متد آموزشی خسته تان می‌کند و علاقه‌تان به یادگیری را از دست می‌دهید و همین موضوع باعث شده که بارها یادگیری زبان را کنار بگذارید، پس وقت آن رسیده است که یک روش جدید را امتحان کنید. مثلا ویدیو های آموزش زبان در یوتیوب را مشاهده کنید یا به کسانی که نمی‌شناسید ایمیل به زبان انگلیسی بنویسید، در گروه‌های چت به زبان انگلیسی شرکت کنید، آهنگ زبان اصلی گوش دهید و با آن هم‌خوانی کنید و … راهکار های بسیار زیادی برای تقویت زبان انگلیسی وجود دارد، تنبلی را کنار بگذارید و همین الان شروع کنید.

6.با خودتان رقابت کنید.

خودتان را با خودتان مقایسه کنید و پیشرفت‌تان را ببینید. شاید بپرسید که چطور می‌توانید این مقایسه را انجام دهید. فقط کافی است به مقالات یا نامه هایی که پیش‌تر نوشته بودید برگردید و دایره لغت و ساختارهای گرامری‌تان را با نامه‌ها و مقالاتی که اکنون می‌نویسید مقایسه کنید. فیلم هایی که قبلا دیده بودید و به نظرتان سخت بوده یا موضوع آن را متوجه نشده بودید دوباره ببینید. از خودتان بپرسید درک مطلب‌تان چقدر بهتر شده است؟

7.عادت بسازید

شاید باید نکته به این مهمی را زودتر می‌گفتیم. مثلا نکته اول یا دوم. عادت سازی به شدت ما را با انگیزه نگه می‌دارد. در نکته قبل گفتیم که خودتان را با خودتان مقایسه کنید. حالا برای اینکه راحت تر بتوانید مقایسه کنید به شما توصیه می‌کنیم که دفتر خاطرات داشته باشید و هر روز از چیزهایی که یاد گرفتید گزارش بنویسید. بعد از مدتی، وقتی به عقب برگردید پیشرفت‌تان را می‌بینید.

در ابتدای پروسه یادگیری لغاتی که استفاده می‌کنید ساده تر خواهند بود ولی با گذشت زمان شما حرفه‌ای‌تر می‌نویسید و لغات بهتری استفاده می‌کنید. و همین برای شما انگیزه بخش خواهد بود.

نکته پایانی

برای یادگیری زبان انگلیسی شما باید با این زبان زندگی کنید و به آن عشق بورزید. از همین امروز شروع کنید.

 

مطالب مرتبط:
بهترین سن یادگیری زبان
برنامه ریزی روزانه برای یادگیری زبان انگلیسی
چگونه با لهجه انگلیسی صحبت کنیم؟
گرامر انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته
یادگیری زبان انگلیسی در کوتاهترین زمان
چگونه رایتینگ را تقویت کنیم؟

۲۰ دیدگاه برای “7 راه برای علاقه مند شدن به زبان انگلیسی و علاقه مند ماندن”

  1. سلام. تقریباً سه ساله دارم زبان آمریکایی رو میخونم و اصلا علاقه ای بهش ندارم و چیز هایی که ترم های پیش یاد گرفتم رو یادم نمیمونه و بلد نیستم.من راه حل های مختلفی رو برای علاقه به زبان رو انجام دادم اما هنوزم ازش بدم میاد.میشه لطفا راهنماییم کنید؟

    • سلام. عدم علاقه شما به یادگیری زبان ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از شایع‌ترین آن‌ها خاطرات بد و منفی دوران کودکی یا نوجوانی است. برای حل این مسئله این سئوالات را از خود بپرسید و به آن‌ها پاسخ دهید:

      چرا باید زبان یاد بگیرم؟
      یادگیری زبان انگلیسی چه تاثیر مثبتی در زندگی و موفقیت من خواهد داشت؟
      چرا از زبان خواندن لذت نمی‌برم؟

      با پاسخ دادن این سئوالات می‌توانید دلیل عدم علاقه خود را ریشه یابی کرده و برای آن راه حل پیدا کنید.

  2. سلام من تو دوره نوجونی خاطره بدی از زبان اینگلیسی دارم و این خاطره یکی دوتا نیست حس میکنم همین باعث میشه از زبان خوندن فرار کنم همش به خودم تلقین کنم که یادم نمیمونه و خیلی سخته چطوری یک لغت یادم نمیمونه هزاران لغت بخواد یادم بمونه! بهونه بتراشم برای خودم که نخونم زبان
    این دوست نداشتن زبان این خاطره ها از هدفی که دارم خیلی بزرگ تره !
    من نمیدونم چکار کنم از کجا شروع کنم !

    • ‌سلام نازنین عزیز
      خاطرات بد دوران کودکی و نوجوانی واقعا تاثیر منفی در روند یادگیری زبان انگلیسی دارند و هیچکس نمی‌تواند منکر این واقعیت شود. ولی در این زمینه هیچکس به اندازه خود شما نمی‌تواند به شما کمک کند. باید سعی کنید خاطرات بد را فراموش کنید و با دید مثبت و پر از انرژی و علاقه یادگیری زبان را مجدد شروع کنید. پیشنهاد ما شروع با کتابهای خودآموز زبان و بعد از آن شرکت در کلاس‌های خصوصی یا عمومی است. حتما در زمان تعیین سطح از حس منفی خود نسبت به یادگیری زبان حرف بزنید و از استادتان مشورت بخواهید.
      اجازه ندهید هیچکس و هیچ چیزی جلوی پیشرفت شما را بگیرد.
      از خرید پک خودآموز زبان سطح مبتدی شروع کنید.
      در این پک کتاب تاچ استون ۱ به همراه ویدئوی آموزش درس به درس آن موجود است و مشاوران تحصیلی ما برنامه درسی منحصر به فردی در اختیارتان قرار خواهند داد.

  3. من چیکار کنم وقتی از انگلیسی بدم میاد خوشم ازش بیاد مامانم و بابام کتکم میزنن و چرت و پرت میگن خو خوشم نمیاد تقصیر من چیه خو??

    • سلام
      همه ما ممکنه علاقه چندانی به انجام بعضی کارها نداشته باشیم و ازش لذت نبریم. خیلی وقتها هم خیلی از کارها رو با اجبار پدر و مادر انجام دادیم در حالی که ازش خوشمون نمیومده و حتی ازش متنفر هم بودیم. واقعیت اینه که بعضی از کارها و فعالیتها چه خوشمون بیاد و چه خوشمون نیاد، چون برای پیشرفت و موفقیتمون در آینده مهم هستن باید انجامشون بدیم. مثل همین یادگیری یک زبان دیگه! باید بشینی و رو راست از خودت بپرسی چرا زبان خوندن رو دوست نداری… باید ببینی دلایلت منطقی هستن یا فقط داری لجبازی میکنی؟ یا مثلا از خودت بپرسی چه کاری انجام بدی زبان خوندن رو برات لذت بخش میکنه؟ میدونی یه موقعی به این نتیجه میرسی که باید زبان میخوندی که ممکنه خیلی دیر شده باشه. سعی کن یه جوری باهاش کنار بیای و فاصله ات رو باهاش کم کنی.

  4. سلام من خودم از ۸ سالگی تا الان که ۱۲ سالمه دارم میرم کلاس زبان البته بعد از ۱۱ سالگی کلاس و آموزشگاهم رو عوض کردم چون قبلا خیلی سطح پایین کار میکردن معلم جدیدمون خوبه ولی همیشه یه رفتار سردی داره وقتی میبینه نمیتونیم جواب بدیم و الان کتاب Family friend2 هستیم و اون میگه شما هیچ پیشرفتی ندارین و نمیتونین به Family friend 3برسین با این وضعتون من واقعا ۳ هفته هست بعد از اون نمیتونم برم کلاس و به دلایل مختلف هم کلاس تعطیل شده و امروز کلاس دارم بعد از ۳ هفته ولی میترسم که اسپیکینگ بخواد و من داخلش بمونم چون چند بار اتفاق افتاده تو لیسینینگ هم که کلا ضعیفم و نمیتونم جواب بدم واقعا چیکار باید کنم تا استرس نداشته باشم؟ و تو لیسینینگ و اسپیکینگ عالی باشم؟

  5. سلام
    راستش مشکل من خودم نیستم
    من خودم به زبان علاقه خیلی زیادی دارم و شیش ساله که زبان میخونم و سطح نسبتا خوبی هستم
    مشکل من برادر کوچیکمه…
    که اصلا علاقه ای نداره
    من واقعا دلم نمی‌خواهد مجبورش کنم به کاری که دوست نداره ولی خودتون هم گفتین که آموختن انگلیسی از واجباته دوران ماست
    اگه میتونین یه راه حل به من بدین که بتونم با علاقه داداشمو به این سمت بکشونم
    خودمم از هیچ کمکی دریغ نمیکنم

  6. من ۱۳ سالمه و از وقتی که کلاس اولی رو تموم کردم به زبان رفتم و اوایلش خیلی علاقه داشتم خیلی زیاد اما وقتی بزرگ شدم علاقم نابود شد و به زور خانواده ادامه دادم و الان متنفرم ، من تو این سال ها چیز زیادی یاد نگرفتم فقط این ها رو بلدم
    Yes/NO کوشچن رو بلدم با جواب
    بیشتر کلمات رو می دونم
    WHAT,WHERE,WHO,WHAY,……ARE,IS,AM
    تو صحبت کردن حس بدی بهم دست می ده و نمی تونم مثل بقیه روان بگم
    الان من به کانون ایران میرم و الان سطحREACH3هستم
    من می خوام یاد بگیرم اما علاقه ندارم
    می دونم اگه زبان یاد بگیرم از خیلیا جلو ام اما اون حس تمرین و تکرار و وقت گذاشتن به زبان رو ندارم لطفا کمک کنید

  7. سلام و خسته نباشید
    حقیقتش من زبان انگلیسی خیلی علاقه دارم و اینکه با یک بار خواندن لغات،متن و…خیلی زود مسلط میشم..
    ولی تنها چیزی که منو از یادگیری دور میکنه اینه که انگار هیچ اجباری برای یادگیری زبان برای من نیست و من هم ناگهانی یادگیری رو ول میکنم..همه چیزم درباره زبان خوبه بخاطر اینه که یه اجباری بود،اونم از کجا؟از مدرسه که معلم زبانمون منو مجبور و واراد میکرد که باید شما این فلان چیز هارو باید یادبگیری..من هم پِیش میرفتم و سری و خیلی راحت یاد میگرفتم..
    خلاصه میخوام بگم که چطور خودم رو اجبار کنم که باید زبان و یادبگیرم و اگه نگیرم ممکنه بد برام تموم شه..یه اجباری باید بالا سرم باشه..لطفا راهنماییم کنید
    ممنون ازشما?❤

    • همراه عزیزسفیرمال سلام. برای قرارگیری در فرآیند یادگیری زبان انگلیسی و پیشرفت در آن، منابع آموزشی و روش یادگیری جزو مهم‌ترین بخش‌ها هستند. انتخاب درست این دو بخش یادگیری زبان انگلیسی را برای شما جذاب و مفرح کرده و می‌تواند شما را به سطوح بالای زبان انگلیسی برساند. در این مورد، دوره خودآموز زبان CTM سفیر، بهترین گزینه پیش روی شما است. این دوره با برخورداری از پشتیبانی و مشاوره مستمر در طول دوره، می‌تواند در تمامی بخش‌ها شما را همراهی کند.

  8. به زبان علاقه دارم ولی بخاطر مریضیم چند جلسه نبودم و من میدونستم ک در این دو جلسه تدریس ها از چ مباحثی هستند ولی با مریضیم و سردردی ک داشتم خوندم و شدم ۱۲ و خانوادم دیگه من رو کلاس نبردند و تا همین الان اون نمره رو به من سرکوب میکنن و متنفر شدم از زبان??

    • سلام
      اصلا اجازه ندین که سایر افراد باعث بشن از زبان خوندن منصرف بشید. اتفاقا با موفقیت خودتتون بهشون ثابت کنید چقدر اشتباه کردند.

    • همراه عزیز سفیرمال سلام. یادگیری یک زبان می‌تواند با چالش و سختی همراه شود. اما نکته مهم، در تلاش و ادامه دادن این مسیر جذاب و شیرین است. با تلاش و انگیزه خود می‌توانید مجددا وارد مسیر کلاس زبان انگلیسی شوید و به تمامی اهداف و آرزوهایتان برسید. با آرزوی موفقیت و سلامتی برای شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه