تشویق کودکان و نوجوانان به یادگیری زبان

یادگیری زبان یکی از بهترین راه‌های افزایش دانش، تقویت مهارت‌های شناختی و ارتباطی و باز کردن دروازه‌های جدید در زندگی است. اگر شما هم می‌خواهید بدانید که “چگونه کودکان و نوجوانان را به یادگیری زبان تشویق کنیم؟” حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اولین گام برای تشویق کودکان و نوجوانان به یادگیری زبان این است که خودتان هم مشتاق یادگیری زبان باشید. کودکان از الگوهای خود الهام می‌گیرند و اگر ببینند که شما هم به زبان علاقه دارید و همراه با آن‌ها تمرین می‌کنید، خودشان هم دوست دارند از شما پیروی کنند.

شما می‌توانید با فرزندتان به زبان انگلیسی صحبت کنید، کتاب بخوانید، فیلم ببینید و بازی کنید. پس روبروی کودکان و نوجوانان دلبندتان بنشینید و به آن‌ها بگویید که یادگیری زبان‌های جدید به آن‌ها امکان برقراری ارتباط با افراد جدید و کشورها و فرهنگ‌های مختلف را می‌دهد و با یادگیری یک زبان جدید، آن‌‎ها قادر خواهند بود تا اطلاعات بیشتری کسب کرده و موقعیت‌های شغلی بهتری را برای آینده خود ایجاد نمایند.

چگونه یادگیری زبان را برای کودکان ساده و جذاب کنیم؟

به شما توصیه می‌کنیم تا فرآیند یادگیری زبان را برای کودکان و نوجوانان جذاب کنید. یادگیری زبان نباید برای فرزند شما کاری خسته کننده باشد. سعی کنید از روش‌های جالب و خلاقانه برای آموزش زبان استفاده کنید. مثلاً می‌توانید از فلش کارت‌ها، بردگیم‌ها، بازی‌های کامپیوتری، تصاویر، ترانه‌ها، داستان‌ها و کتاب‌های متناسب با رده سنی‌شان استفاده کنید.

این روش‌ها باعث می‌شوند کودکان لذت و هیجان ناشی از یادگیری را تجربه کنند و مهارت‌های زبان خود را به صورت عملی تقویت کنند. روانشناسان کودک استفاده از کارتون را یکی از بهترین روش‌های اثرگذاری بر کودکان می‌دانند.  برای آشنایی بیشتر با نحوه استفاده از انیمیشن ها در تشویق کودکان و نوجوانان به یادگیری زبان حتما مقالهانیمیشن‌های انگلیسی برای یادگیری زبان کودکانرا مطالعه فرمایید.

بهترین روش یادگیری زبان برای کودکان و نوجوانان

روش آموزشی مناسب فرزندانتان را با توجه به شخصیت و علایقشان انتخاب کنید. هر کودک چارچوب و سطح خود را دارد و نمی‌توان روش ثابتی را برای تمامی کودکان و نوجوانان در نظر گرفت. شما باید سعی کنید با شناخت دقیقی که از فرزند خود دارید متوجه شوید که از چه نوع فعالیت‌ها، موضوعات و ابزارهایی لذت می‌برد.

برای مثال، اگر فرزند شما به حیوانات علاقه مند است، می‌توانید از کتاب‌ها، فیلم‌ها، بازی‌ها و تصاویری که به حیوانات مربوط هستند برای آموزش زبان استفاده کنید. اگر فرزند شما علاقه به موسیقی دارد، می‌توانید از ترانه‌ها، شعرخوانی و نمایش‌های موزیکال استفاده کنید. اگر فرزند شما به ورزش علاقه مند است، می‌توانید از بازی‌های ورزشی، مصاحبه با ورزشکاران، خبرهای ورزشی و نمایش‌های ورزشی استفاده کنید. این روش باعث می‌شود کودکان با چالش‌های جذاب روبرو شوند و زبان را به عنوان یک ابزار برای رسیدن به هدف خود ببینند.

حق انتخاب، لازمه‌ی تشویق کودکان و نوجوانان به یادگیری زبان!

به فرزندتان حق انتخاب بدهید. گاهی اوقات بهتر است کودکان خودشان تصمیم بگیرند که چطور زبان یاد بگیرند. شما می‌توانید به آن‌ها چندین گزینه بدهید و اجازه دهید که خودشان یکی را انتخاب کنند.

برای مثال، شما می‌توانید به آن‌ها بگوئید که آیا می‌خواهند یک داستان بخوانند، فیلم ببینند، بازی انجام دهند یا یک تصویر رسم کنند. این روش باعث می‌شود کودکان احساس مسئولیت و خودباوری داشته باشند و در نتیجه بیشتر تلاش کنند. به عبارت دیگر، به حس کنجکاوی و ذوق فرزندانتان اعتماد کنید و اجازه دهید از میان بهترین منابع یادگیری زبان کودکان و نوجوانان، روش ایده‌آل خود را پیدا کنند.

بهترین منابع یادگیری زبان انگلیسی کودکان و نوجوانان

فضای کتاب‌خوانی و مطالعه را برای بچه‌ها خلق کنید. کتاب خواندن یک راه عالی برای تقویت مهارت‌های زبان است. کودکان با خواندن کتاب‌های مناسب سطح خود، می‌توانند لغات جدید را یاد بگیرند، ساختار جملات را فرا بگیرند، درک مطلب را تقویت کنند و دایره دانش خود را افزایش دهند. برای تشویق کودکان به خواندن کتاب، شما باید فضای مناسب و جذاب را برای آن‌ها فراهم کنید.

به شما توصیه می‌کنیم تا حتما مقالهآموزش زبان انگلیسی به کودکان در خانهدر مطالعه نمایید تا با ایده‌های بیشتری آشنا شده و بتوانید در فضای امن منزل به آموزش زبان انگلیسی بپردازید. حال بیایید چند منبع عالی و جذاب برای آموزش زبان به کودکان و نوجوانان را بررسی کنیم:

  1. کتاب داستان انگلیسی کودکان

کتاب‌های داستان می‌توانند به عنوان منابع کمک آموزشی یا حتی کتاب اصلی برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان استفاده شوند. کتاب‌های داستان در واقع بستر را برای طراحی تمرین‌ها و فعالیت‌های جذاب آموزشی فراهم می‌سازند و با استفاده از قوه تخیل، علایق و سبک یادگیری کودکان، شوق و انگیزه‌ی یادگیری را در آن‌ها افزایش می‌دهند.

از طرفی، خواندن داستان به زبان انگلیسی برای کودکان سبب پرورش فکری، اجتماعی و احساسی آن‌ها می‌شود و با ایجاد فضایی جذاب، فرایند یادگیری زبان را برای آن‌ها لذت‌بخش و خاطره‌انگیز می‌نماید.

  1. آموزش زبان با شعر و بازی

شعرهای انگلیسی (songs) از موثرترین ابزارهای آموزش زبان انگلیسی به کودکان هستند. استفاده از شعر به تقویت تلفظ و مهارت شنیداری (listening) کمک کرده و فرایند یادگیری لغات و ساختارهای گرامری را تسریع می‌بخشد. از طرفی ایجاد فضایی شاد و فرحبخش مهمترین مزیت استفاده از شعر و موسیقی برای آموزش زبان به کودکان است که فضای یادگیری را برای آنان لذت‌بخش می‌کند.

آموزش زبان به کودکان با موزیک

علاوه بر این، نتیجه تحقیقات نشان داده است، کودکان از شنیدن چندین و چند باره‌ی داستان و شعر خسته نمی‌شوند و با تکرار و تقلید آنچه میشنوند، زبان انگلیسی را یاد می‌گیرند. مجموعه کتاب‌های Fun Fun، Coloring، Magic Kite و آموزش الفبای انگلیسی با استفاده از رنگ آمیزی، انیمیشن، شعر و موسیقی، شوق یادگیری را در کودکان افزایش داده و آنان را به یادگیری زبان انگلیسی علاقمند می‌کنند.

  1. ویدئو آموزش زبان کودکان

ویدئوهای آموزشی زیادی در چند ساله اخیر با هدف آموزش زبان انگلیسی به کودکان تولید شده‌اند که برای رده‌های سنی مختلف حتی نوزادان نیز مناسب هستند. همانطور که می‌دانید کودکان از شنیدنِ دوباره و دوباره هیچ داستانی خسته نمی‌شوند؛ در مورد ویدئو هم چنین چیزی صدق می‌کند. به عبارتی کودکان از دیدن چندین و چند باره‌ی ویدئو لذت می‌برند و با تکرار و تقلید آنچه در ویدئو می بینند و می شنوند، زبان انگلیسی را می‌آموزند.

البته این تمام ماجرا نیست و همینجا بمانید تا در مورد بهترین منابع یادگیری زبان انگلیسی نوجوانان صحبت کنیم:

  1. رمان انگلیسی نوجوانان

ازین رو مهارت خواندن یا همان Reading به زبان انگلیسی، یکی از بهترین راه‌ها برای ارتقاء سطح زبان انگلیسی و افزایش دانش عمومی است. خواندن رمان انگلیسی برای نوجوانان راه بی‌نظیری برای یادگیری لغات، گرامر، آشنایی با اصطلاحات و ساختارهای زبان انگلیسی خواهد بود.

  1. کارتون‌‌های ویژه نوجوانان

یکی از روش‌های بسیار عالی یادگیری زبان انگلیسی برای نوجوانان، تماشای فیلم و کارتون انگلیسی و در معرض زبان قرار گرفتن است. زبان انگلیسی استفاده شده در این انیمیشن‌ها نسبتا ساده بوده و برای زبان آموزان رده سنی نوجوانان که در ابتدا و یا میانه راه یادگیری زبان هستند بسیار مناسب به شمار می‌آیند. انواع کارتون‌های جذاب و آموزنده زبان انگلیسی مناسب با سن نوجوانان در سایت سفیرمال در دسترس شما قرار گرفته است.

  1. پادکست انگلیسی نوجوانان

پادکست مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی است که می‌توان آن را به صورت آنلاین و یا آفلاین گوش کرد.  به دلیل سهولت در استفاده و تنوع موضوعی، پادکست‌ها امروزه از محبوب‌ترین سرگرمی‌ها در میان نسل جوان به حساب می‌آیند.

کودکان و نوجوانان در سنین رشد و یادگیری هستند و یادگیری زبان جدید برای آن‌ها می‌تواند یک تجربه بسیار جذاب و مفید باشد. با این حال، برای اینکه آن‌ها بتوانند به طور موثر زبان جدید را یاد بگیرند، لازم است که از روش های صحیح و جذاب استفاده شود. یادتان نرود که کودکانتان را در مسیر یادگیری تشویق کنید. هنگامی که آن‌ها پیشرفت مثبتی در یادگیری زبان داشتند، تشویق و تحسینشان کنید.

این کار باعث می‌شود که اعتماد به نفس آن‌ها افزایش یابد و انگیزه بیشتری برای ادامه یادگیری داشته باشند. در صورت نیاز به مشاوره آموزشی رایگان نیز می‌توانید با کارشناسان آموزش سفیرمال از طریق شماره تلفن 02174056000 تماس حاصل فرمایید.

 

مطالب مرتبط:
بهترین سن یادگیری زبان
کلاس خصوصی زبان کودکان
پادکست انگلیسی برای کودکان
آموزش زبان به کودکان از طریق موزیک
آموزش زبان انگلیسی به کودکان در خانه
آموزش جمله سازی انگلیسی به کودکان
چرا باید کودکان زبان انگلیسی یاد بگیرند؟ (قسمت اول)
چرا باید کودکان زبان انگلیسی یاد بگیرند؟ (قسمت دوم)
انیمیشن‌های انگلیسی یادگیری زبان برای کودکان را آسان می‌کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه