موفقیت در آزمون آیلتس

جهت آشنایی از راه های موفقیت در آیلتس با ما همراه شوید. از آن‌جایی‌که آمریکایی‌ها برای ارزیابی زبان انگلیسی تافل خودشان را داشتند؛ بریتانیایی‌ها هم تصمیم گرفتند از آزمون آیلتس برای سنجش سطح زبان انگلیسی داوطلب‌ها استفاده‌کنند. قبل از این‌که به سراغ مباحث پیچیده‌تری مثل آزمون شفاهی آیلتس و یا بهترین منابع و کتاب آیلتس برویم؛ بیایید مثل یک مبارز حرفه‌ای ببینیم اصلا این حریف چغر و بدبدن ما چیست؟

 آیلتس مخفف کلمه‌ی International English Language Testing System و به معنای سامانه‌ی جهانی ارزیابی زبان انگلیسی است. اما آزمون آیلتس از چه بخش‌هایی تشکل شده‌است؟

برای پیدا کردن پاسخ این سوال و البته فهمیدن رازهای موفقیت در آیلتس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آزمون آیلتس از چه بخش‌های تشکیل شده است؟

همین اول ماجرا بگوییم که آزمون آیلتس دو نوع است. آیلتس آکادمیک ویژه‌ی افرادی است که دوست دارند برای ادامه‌ی تحصیلات دانشگاهی راهی کشورهای انگلیسی‌زبان بشوند.

آیلتس جنرال اما کمی عمومی‌تر است و اگر قصد دارید برای کار و زندگی معمولی و یا تحصیل در مقاطع پایین‌تر تحصیلی مهاجرت کنید، بهتر است که در آیلتس جنرال شرکت کنید. شما از مجموع مراحل آیلتس می‌توانید 9 نمره کسب کنید؛ اما از آن‌جایی که آیلتس کمی سخت‌گیر است، نمره‌ی کاملش را به هر کسی نمی‌دهد.

در این آزمون اگر بتوانید به نمره‌ی پنج برسید یعنی سطح زبان‌تان متوسط است و البته قبول شده‌اید هر چند برای موفقیت و مهاجرت گاهی به نمره‌ی 6 و بالاتر نیاز دارید. مثلا دانشگاه‌های بزرگ دنیا مثل آکسفورد و کمبریج درهایشان را فقط به روی افرادی که موفق شده‌اند از پس آیلتس بربیایند و به نمره‌ی7 و بالاتر برسند؛ بازمی‌کنند.

برای دریافت مدرک آیلتس باید از چهار بخش speaking ،listening ،reading ،writing به سلامت عبور کنید. Speaking یا آزمون شفاهی آیلتس حدود یک هفته قبل از آزمون اصلی (گاهی چند روز بعد) برگزار می‌شود. و نکته‌ی آخر این‌که آزمون‌های جنرال و آکادمیک آیلتس در بخش‌هایی با هم تفاوت دارند که در ادامه و در توضیح مراحل آیلتس به آن‌ها می‌پردازیم.

مراحل مختلف آزمون آیلتس چیست؟

1.listening: مرحله‌ی listening آیلتس چهار مرحله دارد، و در مدت سی دقیقه برگزار می‌شود. در هر مرحله یک فایل صوتی پخش می‌شود و بعد از آن شما باید به ده سوال مربوط به آن بخش پاسخ بدهید. دقت کنید که هر فایل صوتی فقط یک‌بار پخش می‌شود بنابراین بهتر است که قبل از شروع هر بخش، نگاهی به سوالات بندازید و کلمه‌های کلیدی را در آن‌ها مشخص کنید تا به محض شنیدنشان، بتوانید جواب مورد نظر را علامت بزنید.

البته بعد از تمام شدن فایل صوتی کمی وقت اضافه خواهید داشت تا پاسخ هر چهل سوال را به پاسخنامه منتقل کنید یا روی بعضی از سوالات بیشتر فکر کنید.

کتاب لیسنینگ آیلتس

2.reading: مدت زمان استاندارد بخش reading آیلتس شصت دقیقه است. در این زمان شما باید با توجه به متن‌هایی که در اختیار دارید (سه متن که در مجموع حدود 2000 تا 2700 کلمه هستند) به چهل سوال پاسخ بدهید.

در متن اول readingجنرال معمولا باید به سوالت عمومی‌تر پاسخ بدهید و با متن‌های ساد‌ه‌تری سر و کار دارید؛

بخش دوم هم مربوط به سوالات و متن‌های کاری است. و در بخش سوم هم باید از پس یک متن عمومی که از میان روزنامه‌‌ها و اخبار روز انتخاب شده‌اند، یا یک مبحث علمی ساده بربیایید.

Reading آیلتس آکادمیک معمولا سخت‌تر از جنرال است چون قرار است سطح زبان شما را برای ورود به دانشگاه بسنجد. بنابراین شما با متن‌های علمی‌تری نسبت به آزمون جنرال مواجه هستید و باید بتوانید در زمان مشخص به آن‌ها پاسخ بدهید.

کتاب رایتینگ آیلتس

3.writing: به مرحله نوشتن خوش آمدید. در این مرحله شما باید در یک بازه‌ی زمانی شصت دقیقه‌ای در دو بخش دو متن حداقل 150 و 250 کاراکتری بنویسید. در آیلتس جنرال در بخش اول باید با نوشتن یک متن در چهارچوب شکایت‌نامه، نامه‌ی دوستانه یا شخصی، نامه‌ی استخدامی و یا اداری یک موضوع را شرح دهید.

در بخش دوم هم شما باید راجع به یک موضوع خاص نظرتان را بگویید و آن موضوع را رد یا تایید کنید. اما در آیلتس آکادمیک اوضاع کمی فرق می‌کند. در قسمت اول بخش writing آکادمیک شما باید یک نمودار یا یک طرح و شکل علمی را تحلیل کنید. بخش دوم خوشبختانه مثل آزمون جنرال است و باید راجع به یک موضوع خاص نظرتان را بیان کنید یا بهتر است بگوییم بنویسید.

کتاب رایتینگ آیلتس

 4.speaking: مرحله‌ی speaking یا آزمون شفاهی آیلتس سه بخش اصلی دارد. و در زمانی حدود یازده تا چهارده دقیقه برگزار می‌شود.

در بخش اول شما باید به سوالاتی راجع به خودتان، محل زندگی، کار و تحصیلات و …پاسخ بدهید. بخش دوم speakingاما شما با یک موضوع روبه‌رو هستید و باید باید راجع به آن موضوع خاص صحبت کنید.

در بخش سوم باید رسما یک مکالمه‌را پیش ببرید و راجع به همان موضع بخش دوم با یکی از ممتحن‌ها وارد بحث شوید.

کتاب اسپیکینگ آیلتس

کتاب‌ها و منابع آزمون آیلتس معمولا چه ویژگی‌هایی دارند؟

برای آیلتس هم مثل هر آزمون دیگری باید از قبل آماده بشوید. بیشتر کتاب‌ها و منابع آزمون آیلتس کتاب‌هایی هستند که با توجه به آزمون‌های قبلی نوشته‌شده‌اند و شما را با نوع سوالات آزمون آشنا می‌کنند.

برخی از کتاب‌ها هم دارای فایل‌های صوتی مشابه آزمون اصلی هستند و یک آزمون کوچک خانگی را برایتان شبیه‌سازی می‌کنند.تعدادی از کتاب‌ها هم البته پا را کمی فراتر می‌گذارند و تمام نکات و راهنمایی‌های لازم برای موفقیت در آزمون را در اختیار داوطلب قرار می‌دهند.

یکی ازمهمترین کتاب‌ها و منابع آزمون آیتس که خوب است به سراغش بروید؛ مجموعه کتاب Cambridge ielts است. هر کتاب این مجموعه که توسط انتشارات کمبریج چاپ می‌شود، شامل چهار آزمون است که بر اساس آزمون‌های آیلتس قبلی نوشته‌شده‌اند.

مجموعه کتاب‌های Cambridge ielts ‌یکی از جامع‌ترین منابع آیلتس هستند که می‌توانید با خیال راحت به سراغشان بروید. اگر می‌خواهید از پس بخش writing آیلتس به خوبی بربیایید؛ خوب است که به سراغ بخش writing کتاب بروید. در این بخش‌ها موضوعات مختلف نوشته‌شده توسط داوطلب‌های قبلی با بیان نقطه ضعف و قوت‌شان بررسی می‌شوند. برای تقویت listening هم می‌توانید از فایل‌های صوتی همراه کتاب استفاده کنید.  

اگر بخشی از مکالمه هم برایتان نامفهوم بود با خیال راحت به سراغ متن فایل‌های صوتی ضمیمه‌ی کتاب بروید و خودتان را برای آزمون اصلی حسابی آماده کنید. پاسخنامه‌های آزمون‌ها و همچنین توضیح نوع نمره‌دادن به سوالات هر بخش هم از دیگر نکات مثبت این مجموعه هستند، که باعث پرطرفدارشدنشان شدند.  

با سفیرمال به پیشواز آزمون شفاهی آیلتس و رقبا بروید.

حتما شما هم در دوران کودکی حداقل یک‌بار به سراغ بازی ماروپله رفته‌اید؛ آن نردبام‌های چوبی جذاب را یادتان هست؟ همان‌ها که با شکارشان ناگهان چندپله از هم‌بازی‌ها جلوتر می‌زدید؟ زندگی هم دست کمی از بازی مار و پله ندارد.

و البته در این بازی موقعیت‌ها و آزمون‌هایی هم وجود دارند که درست مثل همان نردبام‌ها عمل می‌کنند و با بالا رفتن از آن‌ها فرصت‌های بیشماری در اختیارتان قرار می‌گیرد.

انقدر راحت که چند سال بعد در پاسخ به سوال آزمون آیلتس از چه بخش‌هایی تشکیل شده‌ است؟ یک نفس عمیق بکشید و بگویید: تک تک مراحل یادم نیست! فقط یادم ‌می‌آید آزمون آیلتس یکی از راحت‌ترین آزمون‌هایی بود که تا به حال دادم.

امروزه افراد بسیاری متقاضی شرکت در آزمون آیلتس هستند و به دنبال رسیدن به رویاهای خود! آمادگی برای این آزمون نیازمند صرف زمانی طولانی برای مطالعه، تقویت مهارت‌ها و تمرین است. در انتهای راه نیز شما باید آمادگی خود را قبل از آزمون محک زده و از موفقیت در آزمون آیلتس مطمعن شوید. برای این کار بهتر است کار را به کاردان بسپارید.

شرکت در کارگاه‌های یونی اسکیلز سفیر می‌تواند هر مهارت شما را در یک روز تقویت کرده و گامی محکم در راه رسیدن شما به نمره ایده‌آل در آزمون آیلتس باشد. ورک شاپ آیلتس سفیر ، اساتید برجسته و کاربلدی دارد که خودشان ممتحن ماک آیلتس هستند و بنابراین با تمام زیروبم‌های آزمون آیلتس آشنایی دارند و نکته‌ها را ریزبه‌ریز و موبه‌مو در اختیارتان می‌گذارند. این کارگاه‌ها برای هر چهار مهارت Reading ,Speaking ,Listening ,Writing برگزار می‌شوند.

آزمون آزمایشی آیلتس یا همان ماک آیلتس بهترین راه سنجش توانایی‌های خود برای موفقیت در آزمون آیلتس اصلی است. اگر جزو کسانی هستید که قصد شرکت در آزمون آیلتس را دارید، به سایت ielts.safirmall.com مراجعه کرده و در یکی از آزمون‌های پیش رو ثبت نام کنید. آزمون های Mock سفیر دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سئوالات استاندارد و Unseen
  • جدول برنامه‌ریزی منظم و سالانه
  • رعایت سطح سختی آزمون و نمره‌دهی استاندارد
  • مشاوره پس از آزمون
  • ارائه کارنامه تحلیلی یا استاندارد بنا به درخواست شرکت کننده
  • امکان انتخاب روز برگزاری آزمون اسپیکینگ از بین تاریخ ها
  • سهولت در ثبت نام
  • برگزاری آزمون در 4 سنتر برگزاری در شمال، مرکز، غرب و شرق برای سهولت دسترسی و برنامه ریزی

مطالب مرتبط:
برای آیلتس از کجا شروع کنم؟
کتاب گرامر آیلتس
منابع خود آموز آیلتس
بهترین آموزشگاه آیلتس چه ویژگی‌هایی دارد؟
کتاب لغت آیلتس

  • سفیرمدیا
  • اردیبهشت 21, 1402

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه