استادی پلن چیست؟

استادی پلن (یا به عبارت دیگر، نامه استعداد و تحصیل) یک نوع نامه است که دانشجویان قصد تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی خارجی، به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری)، ارسال می‌کنند. این نامه به طور معمول به همراه اسناد و مدارک دیگر، به دانشگاه‌های مورد نظر ارسال می‌شود تا به اطلاعات دقیق‌تری از شخصیت و توانایی‌های دانشجویی درخواست کنند.

یکی از مدارک مهم در هنگام درخواست ویزای تحصیلی کانادا ، ارسال استادی پلن است.

استادی پلن study plan چیست؟

استادی پلن در حقیقت همان برنامه درسی شما است. از آنجا که یکی از عوامل خیلی مهم در اخذ ویزای تحصیلی کانادا است و شما با خوب نوشتن آن افسر مهاجرت را متقاعد می‌کنید که هدف شما از آمدن به این کشور صرفاً ادامه تحصیل است و بعد از اتمام دوران آموزش، به کشور خود بر می‌گردید، باید آن را به دقت و با جزئیات کامل بنویسید.

قانع کردن افسر پرونده از طریق استادی پلن، مبنی بر اینکه شما قصد دارید به صورت موقت در کشور کانادا بمانید، اهمیت استادی پلن در پروسه مهاجرت تحصیلی را چندین و چند برابر می‌کند.  

آفیسرهای اداره مهاجرت قصد دارند دقیق بدانند که شما از تحصیل در رشته و دانشگاه و کشور مورد نظرتان چه هدفی را دنبال می‌کنید، چه برنامه دقیقی دارید و چقدر با فکر و برنامه ریزی این تصمیم را گرفته‌اید. آفیسر باید دقیقا بداند که آیا شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی در مورد تحصیل در کانادا و اینکه این موضوع چه کمکی به آینده شما می‌کند، فکر کرده اید؟‌ آیا به این که رشته مورد نظر شما چه تاثیر در مسیر یافتن یا ارتقا شغل شما در آینده دارد فکر کرده‌اید؟‌ آیا کاملا می‌دانید با تحصیل در دوره مورد نظر چه مهارت هایی بدست می‌آورید؟‌

اگر این رشته در کشور شما هم تدریس می‌شود چرا با پرداخت هزینه های سنگین قصد دارید در کانادا همین رشته را بخوانید؟ و سوالهایی از این دست که ذهن آفیسر پرونده شما را در مورد اهداف شما روشن تر می‌سازد. اهمیت استادی پلن در مهاجرت تحصیلی کانادا بسیار زیاد است. استادی پلن خوب باید مختصر، دقیق و تخصصی نوشته شود و درنوشتن آن باید از کلی‌گویی پرهیز کنید.

همچنین به هیچ وجه استادی پلن را کپی نکنید. استادی پلن همانند SOP باید خاص و منحصر به فرد باشد. آفیسر های سفارت کانادا روزانه چندین و چند استادی پلن می‌خوانند و در مورد سرنوشت مهاجرت تحصیلی بسیاری از دانشجویان بین المللی تصمیم می‌گیرند بنابراین استادی پلن شما باید مختصر و دقیق و جذاب نوشته شده باشد و بهتر است بیشتر از 800 کلمه نباشد.

نگارش استادی پلن Study Plan

هدف نهایی آفیسر از بررسی استادی پلان چیست؟

آفیسرهای اداره مهاجرت کانادا با بررسی استادی پلان قصد دارند که مطمئن شوند که شما هدفتان از رفتن به کانادا تحصیل و پس از تحصیل ترک کشور کاناداست. (هر چند که قانونا شما می‌توانید پس از تحصیل در کانادا بمانید، ولی در این جا صحبت از قصد “intention” هست که در ابتدای راه نباید حرفی مبنی بر ماندن پس از تحصیل در کانادا به میان بیاورید. یک استادی پلان خوب باید نشان دهد که اهداف شما دقیق و تعریف شده هستند.

اما چطور استادی پلان خوب بنویسم؟

نوشتن یک استادی پلان خوب چند پیش نیاز دارد.

  1. اختصاص زمان کافی برای نگارش Study Plan به عنوان یکی از مهمترین گام های اخذ ویزای تحصیلی
  2. عدم استفاده از استادی پلن های موجود در شبکه مجازی
  3. مشورت با متخصصین این حوزه جهت نگارش صحیح Study Plan

شما می توانید نگارش استادی پلن خود را به تیم آموزش سفیرمال که متشکل از مدرسین با سابقه و کارکشته در زمینه تدریس زبان انگلیسی است محول کنید تا استادی پلن مختص خود شما برایتان نگارش شود.

چه مواردی باید در استادی پلن ویزا پوشش داده شوند؟

در یک استادی پلان استاندارد شما باید بیان کنید که چرا قصد دارید در یک کشور چندفرهنگی همانند کانادا تحصیل کنید. سعی کنید دلایل مشخص و خاص خودتان را بیان کنید مثلا می‌توانید در خصوص حوزه تحصیلی خود و پروژه های تحقیقاتی که در دانشگاه های کانادا در حال انجام است و باعث پیشرفت هرچه بیشتر شما در این زمینه می شود تحقیق کنید و آفیسر را در جریان بگذارید که کشور کانادا در این حوزه بخصوص پیشرفته بوده و این یکی از دلایل ادامه تحصیل شما در کاناداست.

همچنین شما می‌بایست بخشی از استادی پلن خود را به توضیح رزومه تحصیلی و کاری خود اختصاص دهید و در مورد نکات مهم آن مطلب ارائه کنید. در این بخش سعی کنید برخی از مهارت هایی که در شغل خود کم دارید و با تحصیل در رشته مورد نظر می توانید آنها را به دست بیاورید را بیان کنید.

نکته دیگری که باید حتما در مورد آن در Study Plan خود توضیح دهید این است که دوره را به چه دلایلی در کشور خود ادامه نمی‌دهید. مثلا یکی از دلایل قانع کننده این است که اگر شما مدرک خود را از دانشگاهی با رتبه علمی بالا در جهان بگیرید، اعتبار بسیار بالاتری در محیط شغلی به شما خواهد داد یا اینکه حقوق بالاتری دریافت خواهید کرد و…. همچنین ممکن است رشته مورد نظر شما در کشورتان وجود نداشته باشد که این را نیز حتما باید اشاره کنید.

نکته بسیار مهم دیگر در نگارش استادی پلن این است که دلایل و اهداف خود را مشخص و واضح مطرح کنید. در نوشتن استادی پلن از آوردن کلمات و جملات گنگ پرهیز کنید. هر چه قدر صریح تر و هدفمند‌تر بنویسید استادی پلن شما توجیه پذیرتر خواهد بود. از عبارات کلیشه ای استفاده نکنید و استادی پلن را از اینترنت یا از دوستتان نگیرید.

سعی کنید متن ارجینال، خاص شما و منحصر به فرد باشد. یک یا چند دلیل خیلی واضح در بخش هدف تحصیلی Study plan مطرح کنید. هر چه قدر این دلیل جزییات بیشتری داشته باشد بهتر است.

ف

با دلایل واضح و با استفاده از اصطلاحات خاص رشته خودتان اثبات کنید که تحصیل در کانادا و در رشته مورد نظرتان، آینده شغلی شما را بهبود می‌بخشد. بدست آوردن یا تقویت مهارت‌های مرتبط و مورد نیاز در شغل شما، قطعا تاثیر زیادی روی آینده شغلی شما خواهد داشت. در مورد این ها صحبت کنید و همه را شرح دهید.

یکی از مهم ترین سوالاتی که آفیسر پرونده شما در استادی پلن به دنبال پاسخ آن است این است که چرا پس از اتمام تحصیلتان به کشور خود باز می‌گردید؟

در استادی پلن باید توضیح دهید که چه دلایل قانع کننده ای دارید که پس از تحصیل به کشور خود باز خواهید گشت (یا کانادا را ترک خواهید کرد).

مثلا می‌توانید در خصوص رابطه های خانوادگی یا عاطفی خود با افراد خارج از کانادا دلایلی را بیان کنید یا عضویت در انجمن های خاصی و ….

در استادی پلن به چه سوالاتی باید پاسخ دهیم؟

بهتر است بدانید سؤالاتی که از طرف سفارت کانادا مطرح می‌شود برای همه کشورها یکسان نیست، اما در کلیات نگارش باید به این سوال‌ها و پاسخ‌های آنها توجه ویژه ای شود. سؤالات زیر مواردی هستند که به‌احتمال‌زیاد در استادی پلن پرسیده خواهد شد.

  1. چرا قصد دارید در رشته‌ای که پذیرفته‌ شده‌اید، در کانادا تحصیل کنید؟
  2. هدف کلی شما از تحصیل چیست؟
  3. چرا در کشور خود مایل به ادامه تحصیل نیستید؟
  4. چه تحقیقاتی را در مورد تحصیل در کشور خود انجام داده‌اید؟
  5. دور نمای کاری دوره تحصیلی موردنظر شما چیست؟ گذراندن دوره تحصیلی مدنظر چه تأثیری در پیدا کردن فرصت‌های کاری در کشور شما دارد؟
  6. چه وابستگی‌هایی به کشور خود دارید؟
  7. جزئیات سوابق تحصیلی، تاریخ شروع و پایان تحصیل، نام و آدرس مراکز آموزشی خود را ارائه بدهید.

نکات کلیدی نگارش استادی پلن:

  • دلایل و اهداف خود را واضح بیان کنید. از آوردن کلمات گنگ بپرهیزید. از عبارات کلیشه‌ای به‌هیچ‌عنوان استفاده نکنید. هرچه استادی پلن، صریح‌تر و هدفمندتر باشد، امکان اخذ ویزای تحصیلی بیشتر است.
  • طولانی ننویسید. ماکزیمم 800 کلمه و نهایتا در دو صفحه.
  • وارد حاشیه نشوید و اطلاعات نادرست ننویسید. خط قرمز در نگارش استادی پلن اشاره به موضوع اقامت یا مهاجرت دائم به کانادا است. بهتر است رشته‌ای که انتخاب کردید را با زمینه شغلی – تحصیلی مرتبط کنید و از بازار کار آن در ایران صحبت کنید.
  • حتما بخشی از استادی پلن را به رزومه کاری یا تحصیلی خود اختصاص دهید و نکات مهم را در آن ارائه کنید. یک یا دو پاراگراف از استادی پلن خود را به رشته تحصیلی خود اختصاص داده و در مورد آن کاملا تخصصی صحبت کنید.
  • رمز موفقیت شما در نگارش درست و دقیق استادی پلن این است که از کسی که به زبان انگلیسی تسلط دارد کمک بخواهید تا استادی پلن شما را بخواند و ویرایش کند یا اگر سطح زبانتان آنقدر ها که باید خوب نیست استادی پلن شما را از صفر تا صد برایتان نگارش کند. برای این کار با شماره 02174056000 تماس بگیرید تا تیم آموزش حرفه ای سفیرمال برای نگارش Study Plan به شما کمک کند.

برای آشنایی با گام های اصلی مهاجرت تحصیلی و دریافت مشاوره حرفه ای و رایگان از کارشناسان آموزش سفیرمال حتما به صفحه “مهاجرت تحصیلی” مراجعه نمایید.  

مطالب مرتبط:
منابع آزمون تافل
معرفی آزمون تولیمو
معرفی آزمون دولینگو
راهنمای آزمون آیلتس
آزمون تعیین سطح زبان
برنامه ریزی برای یادگیری زبان انگلیسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه