آزمون تعیین سطح زبان چیست؟

اولین قدم برای شرکت در کلاس زبان یا شروع فرایند آماده سازی برای شرکت در آزمون‌های بین المللی مثل آیلتس، تافل، PTE و دولینگو، تعیین سطح دانش زبان انگلیسی شماست. منظور از دانش زبان انگلیسی همه آن اطلاعاتی است (لغت-گرامر) که شما می‌توانید به طور فعالانه در هنگام مکالمه از آن‌ها استفاده کنید. در بسیاری از موارد دیده شده است که زبان آموزان در مهارت‌های خواندن و شنیداری بسیار قوی تر از مهارت Speaking و Writing هستند ولی آنچه در آزمون تعیین سطح و توسط ممتحن/ کارشناس تعیین سطح سنجیده می‌شود، توانایی زبان‌آموز در استفاده از گرامر و دایره لغت مناسب در هنگام صحبت کردن و پاسخ دادن به سوالات است.

تعیین سطح آنلاین

چگونه خود را برای آزمون تعیین زبان سطح آماده کنم؟

اگر بخواهیم با شما صادق باشیم باید به شما بگوییم که نمی‌توانید مثل امتحانات مدرسه با درس خواندن و حفظ کردن برخی از مطالب، خودتان را برای امتحان تعیین سطح زبان آماده کنید. به این دلیل که نمی‌دانید چه سوالی انتظار شما را می‌کشد. اما روال کلی در امتحانات تعیین سطح به این ترتیب است که ابتدا از شما سوال معرفی پرسیده می‌شود و بر اساس پاسخ شما سوال بعدی توسط ممتحن انتخاب می‌شود. 

نوع سوالات در آزمون تعیین سطح Adaptive است یعنی بر اساس پاسخ صحیح/غلط شما سوال بعدی سخت تر /آسانتر خواهد شد و در نهایت سطح زیان انگلیسی شما بر اساس CEFR (Common European Framework of Reference) تعیین می‌شود. همانطور که پیشتر هم اشاره شد توانایی شما در استفاده از لغات و گرامر مناسب سطحتان به همراه توانایی شما در روان و صحیح صحبت کردن نشان دهنده سطح واقعی زبان انگلیسی شماست.

یادگیری زبان انگلیسی بصورت خودآموز

برای موفقیت در آزمون تعیین سطح زبان چه کنیم؟

آنچه در آزمون تعیین سطح زبان اهمیت بسزایی دارد، دانش واقعی زبان انگلیسی شماست. برای اینکه مطالبی که در کتاب‌های درسی یاد گرفته اید برای شما تثبیت شود و یا به عبارتی به دانش واقعی شما تبدیل شود باید روی مهارت‌های Receptive خود یعنی Listening و Reading تمرکز بالایی داشته باشید تا با شنیدن ساختارهای درست و لغات مناسب و خواندن این ساختارها، آموخته‌هایتان را تثبیت کنید و برای حرف زدن که یک مهارت Productive است منبع کاملی از ساختارها و لغات درست و حسابی مناسب سطحتان داشته باشید. پس با قاطعیت می توانیم بگوییم کتاب‌های تقویت لیسنینگ و ریدینگ و کتاب گرامر مناسب هر سطح و کتاب لغت که لغات را در قالب بستر مناسب و با مثال و تمرین آموزش دهد بهترین منابع برای تقویت دانش واقعی زبان انگلیسی شما و در نهایت موفقیت در آزمون تعیین سطح هستند.

در هر سطح چه چیزهایی باید بلد باشیم ؟

به طور کلی اگر شما زبان آموز سطح A1 , A2 باشید یعنی در آزمون تعیین سطح زبان در حد زبان اموز المنتری یا پری اینترمدیت می‌توانید پاسخ گوی سوالاتی که از شما پرسیده می‌شود باشید یعنی می‌توانید در حد مبتدی کلمات و Phrase ها را به زبان انگلیسی درک کنید. و اطلاعات ساده را درک کنید و در بستر مشابه در مورد موضوع توضیح دهند. حال ساده، گذشته ساده، سوالی ساختن، حال استمراری گرامر‌هایی هستند که انتظار می‌رود دانشجوی سطح Elementary یا حتی Pre-intermediate با آن‌ها آشنا باشد.

اگر شما دانشجوی سطح B1 یا Intermediate هستید یعنی می‌توانید نکات اصلی و کلیدی را درک کنید و در مورد موارد معمول مثل مدرسه و کار صحبت کنید یا بنویسید. در این سطح دایره لغت شما نسبت به دو سطح قبلی وسیع تر است، ساختارهای بیشتری بلدید و می‌توانید ایده‌هایتان را به هم وصل کنید و برای مدت زمان طولانی تری صحبت کنید.

اما اگر سطح زبان شما نشان دهنده این باشد که شما دانشجوی سطح B2 یا Upper-Intermediate هستید یعنی تا حد بسیار خوبی می‌توانید به اهداف مکالمه ای دست یابید حتی در مواردی که برایتان نا آشنا هستند توانایی اظهار نظر و صحبت کردن را دارید. می‌توانید ایده اصلی رایتینگ‌ها را درک کنید و آن‌ها را بسط دهید و می‌توانید با کسی که سطح زبان انگلیسی بالایی دارد یا به عبارتی Proficient است به راحتی مکالمه داشته باشید . بنابراین در آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی می‌توانید با کارشناس تعیین سطح به راحتی ارتباط گرفته و به سوال‌های پرسیده شده پاسخ دهید اگر دایره لغت خوبی داشته باشید می‌توانید در مورد موضوعات مختلف نظر دهید و روان Fluent صحبت کنید.

و در بالاترین سطح زبان، اگر که شما دانشجویC1 و C2 یا دانشجوی سطح Advance هستید یعنی می‌توانید زبان انگلیسی را با ساختارهای پیچیده و کامل درک کنید و حتی اصطلاحات و استعاره را نیز در زبان انگلیسی درک می‌کنید و می‌توانید منعطفانه و موثر همانند مردم بومی و Native Speaker ها در مورد شرایط حرفه ای و آکادمیک صحبت کنید یا بنویسید.

آیا تعیین سطح آنلاین زبان همانند تعیین سطح حضوری، سطح زبان انگلیسی من را به خوبی نشان می‌دهد؟

همانطور که پیشتر هم در این مقاله اشاره کردیم مهارت‌ها به دو دسته Receptive و productive تقسیم می‌شوند و اگر تعیین سطح آنلاین زبان شما Interactive یا تعاملی نباشد یعنی به صورت چهار گزینه ای یا صحیح و غلط باشد نشان دهنده سطح واقعی شما نیست و توانایی شما در Produce کردن یا استفاده از لغات و اصطلاحات و گرامر مناسب سطحتان را نشان نمی‌دهد. بگذارید ساده تر این موضوع را برای شما توضیح دهیم.

ممکن است دانش Passive شما بر دانش Active شما چیره شود. معمولا برای تمام زبان آموزان این مشکل پیش می‌آید که بسیار بیشتر از آنچه می‌توانند در هنگام حرف زدن استفاده کنند، می‌دانند به همین دلیل در تعیین سطح‌های آنلاین غیر تعاملی که productive skills سنجیده نمی‌شود معمولا سطحشان بالاتر است تا وقتی مجبور به استفاده از دانش خود می‌شوند. این اختلاف سطح گاهی حتی به اندازه یک کتاب درسی است. ممکن است از لحاظ دانش Passive سطح شما B2 باشد ولی از لحاظ حرف زدن در سطح B1حرف بزنید.

نکته طلایی

بخوانید، گوش دهید و بنویسید تا بتوانید دانش زبان انگلیسی خود را تثبیت کنید و در امتحان تعیین سطح زبان نتیجه بهتری کسب کنید.

 

مطالب مرتبط:
بهترین سن یادگیری زبان
چگونه لیسنینگ را تقویت کنیم؟
بهترین آموزشگاه زبان کجاست؟
گرامر انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته
یادگیری زبان انگلیسی در کوتاهترین زمان
برنامه ریزی روزانه برای یادگیری زبان انگلیسی

۱۷ دیدگاه برای “آزمون تعیین سطح زبان چیست؟”

  1. سلام و عرض خسته نباشید ، من میخوام تازه زبان انگلیسی رو شروع کنم و از سطح پاییه ، حالا خواستم بدونم که تمام سطح هایی که در آموزش زبان انگلیسی هستند همین سطح ها (A1,A2,B1,B2,C1,C2) هستند؟ آخه چون اطلاعاتی ندارم ، ممنون میشم راهنماییم کنید.
    با تشکر

    • سلام
      بله سطوح استاندارد تعریف شده در CEFR که به صورت جهانی مورد پذیرش قرار گرفتند، A1 تا C2 هستند که به ترتیب سطوح مبتدی تا متوسطه و پیشرفته را شامل می‌شوند. برای شما که زبان انگلیسی را از سطح پایه شروع می‌کنید، کتاب‌های سطح A1 مناسب هستند.

      • همراه عزیز سفیرمال سلام. سرعت یادگیری هر سطح زبان، به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
        ۱.نوع کلاس یعنی کلاس زبان گروهی و یا خصوصی
        ۲.منابع آموزش زبان
        ۳.اساتید زبان
        با در نظر گرفتن فرصت و بازه زمانی که در اختیار دارید، می‌توانید در کلاس‌های گروهی و یا کلاس خصوصی زبان موسسه سفیر شرکت کنید. برای دریافت مشاوره آموزشی رایگان و تعیین سطح، کافیست با شماره تلفن ۰۲۱۷۴۰۵۶۰۰۰ تماس بگیرید.

  2. سلام من دانش آموز پایه نهم هستم
    تا قبل از کرونا زبان میرفتم کتابم هم گات ایت ۲ بود ولی بخاطر کرونا نرفتم
    به نظر شما از چه کتابی دوباره آغاز کنم

  3. سلام من‌ دانش آموز سطح Advance هستم و آموزشگاه همون یک آزمون تایین سطح میخواد بگیره بنظرتون چی بخونم که بتونم قبول بشم؟

  4. سلام خسته نباشید .
    ببخشید بالاترین نتیجه تایین سطح نوجوانان به بزرگسالان چه سطحی هست و معمولا افراد بعد از گذراندن دوره های نوجوانان و کتاب های project در چه سطحی قبول می شوند؟

    • سلام
      این کاملا بستگی به میزان دانش، یادگیری و عملکرد زبان‌آموز در آزمون تعیین سطح دارد. معمولا زبان آموزان در سطوح PI و I پذیرفته می‌شوند.

  5. سلام خسته نباشید
    من بعد از تموم کردن teen10 امتحان تایین سطح از نوجوانان به سطح بزرگسالان دادم و در ترم ۲۰۴ قبول شدم
    میخواستم بدونم که من با توجه به ترمی که از قبل در آن بودم پیشرفت داشتم و یا اینکه با توجه به چیزهایی که خوانده بودم می‌توانستم ترم های بالاتری قبول شوم

  6. سلام ببخشید چرا در کتاب project حال کامل در project3 یا دوره elementary درس داده میشود ولی در دوره بزرگسالان در touchstone3 یا دوره intermediate تدریس میشود و اینکه teen15 معادل چه ترمی در بزرگسالان و کتاب touchstone می شود

    • همراه عزیز سفیرمال سلام. چیدمان درس‌ها و گرامرها در کتاب Project و Touchstone متفاوت از یکدیگر هستند. سطح زبان آموزان بعد از اتمام لول Teen 15 ، معادل با Intermediate است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه