چگونه کتاب انگلیسی بخوانیم؟ (تکنیک‌ها + راهنمای خواندن کتاب انگلیسی)

مواجهه با یک کتاب انگلیسی که تمام صفحات آن پر از کلمات ناآشناست، ترسناک بنظر می‌رسد! حتماً برای شما هم پیش آمده که یک کتاب داستان یا رمان انگلیسی را بخرید اما بعد از خواندن چند صفحه از آن و چک کردن‌های مکرر دیکشنری خسته و ناامید شوید. شاید حتی زمانی که برای خواندن یک صفحه صرف کرده‌‌اید به اندازه‌ی خواندن چندین صفحه از یک کتاب به زبان فارسی باشد! ما اینجاییم تا شما از پس این ترس برآیید و برای سؤال « چگونه کتاب انگلیسی بخوانیم ؟» پاسخی پیدا کنید. با ما همراه باشید.

چند نکته کاربردی برای خواندن کتاب‌های انگلیسی

  • کتاب مناسب خودتان را انتخاب کنید.

در خواندن کتاب انگلیسی، کمال‌گرایی را رها کنید و کتابی که با سطح زبانی شما هماهنگ باشد را انتخاب کنید. این کار باعث می‌شود تا جلوی سرعت خواندن شما گرفته نشود و ناامید نشوید. همچنین احتمالاً اعتماد بنفس بهتری پیدا خواهید کرد.

  • یادتان باشد که قرار نیست همه چیز را بدانید.

حتی اگر بر زبان انگلیسی مسلط هستید، باز هم ممکن است در لحظه، برخی کلمات، جملات یا ساختارها را متوجه نشوید. قرار نیست که شما همه چیز را واو به واو بدانید! اگر معنی کلمه‌ای را بلد نیستید، لزومی ندارد که شیرینی کتاب خواندن را از خودتان بگیرید و دائماً دیکشنری را چک کنید. از روی آنچه بلد نیستید عبور کنید. همین که مفهوم جملات و سیر کلی را درک کنید، کافی است.

چگونه کتاب انگلیسی بخوانیم ؟ به بیان دیگر، پاسخ ما به این پرسش این است که مانند زبان مادری‌تان با انگلیسی هم مواجه شوید. شما در هنگام خواندن کتاب‌های فارسی هم گاهی ممکن است معنی بعضی جملات را متوجه نشوید؛ اما اگر این موضوع آسیبی به درک کلی شما از متن نزند، خواندن را متوقف نخواهید کرد.

  • انگیزه و پشتکارتان را تقویت کنید.

به هر حال خواندن کتاب به زبانی بجز زبان مادری، کار دشواری است! انگیزه خود را حفظ کنید. صبور باشید و سعی کنید تا مسیر را ادامه دهید. به زودی به خواندن کتاب انگلیسی عادت خواهید کرد.

  • اگر کم‌حوصله‌اید، کتاب‌های دوزبانه انتخاب خوبی هستند.

مطالعه‌ی یک کتاب دوزبانه، مانند راه رفتن بر لبه‌ی تیغ است! اگرچه می‌تواند خوانش شما را سرعت بخشد، اما می‌تواند بسیار هم تنبل بارتان بیاورد! با این حال ما خریدن این کتاب‌ها را به افراد کم‌حوصله در ابتدای راه پیشنهاد می‌کنیم. با داشتن یکی از این کتاب‌ها، دسترسی به ترجمه‌ی بخش‌های نامفهوم آسان‌تر است.

  • اگر فایل صوتی کتاب مدنظرتان را دارید، به آن گوش دهید.

گوش دادن به فایل صوتی و سپس خواندن متن کتاب و مجدداً شنیدن فایل صوتی، محتوا را کم کم برایتان آشنا می‌کند. این کار سبب می‌شود تا ناگهان با دریای پهناوری از لغات و اطلاعات جدید روبرو نشوید. شما آهسته آهسته اطلاعات جدید را دریافت می‌کنید و در هر مرحله، مطلب جدیدی یاد می‌گیرید.

چگونه کتاب انگلیسی بخوانیم؟

  • کتاب خواندن‌های گروهی، انتخاب خوبی هستند.

چگونه کتاب انگلیسی بخوانیم ؟ به نظر ما گروهی بخوانید. وقتی با شخص یا اشخاص دیگری یک کتاب را می‌خوانید، می‌توانید از اطلاعات آن‌ها هم استفاده کنید. نظراتشان را بشنوید و یا اگر مطلبی را متوجه نمی‌شوید از آن‌ها بپرسید.

  • اگر مبتدی هستید، کتاب داستان کوتاه را انتخاب کنید.

داستان‌های کوتاه زودتر تمام می‌شوند و درنتیجه زود حس خواهید کرد که مطلب را درک کرده‌اید. در حقیقت اینکه نتیجه‌ی کارتان را در سریع‌ترین زمان ممکن مشاهده کنید، به شما انگیزه‌ی ادامه دادن می‌دهد.

7 روش خواندن کتاب‌های انگلیسی

اگر آرزو دارید که خیلی زود مهارت خواندن (Reading) خود را بهبود بخشید باید نحوه خواندن کتاب انگلیسی را بدانید. در ادامه‌ی این بخش 7 روش ساده اما مؤثر را به شما معرفی خواهیم کرد.

  1. علاقه‌ی شخصی و سطح زبانتان را در نظر بگیرید.

همانطور که اشاره شد، انتخاب کتابی متناسب با سطح زبانی خودتان اهمیت زیادی دارد. اما یک روش مؤثر این است که علاوه بر سطح به موضوع هم اهمیت دهید. اگر عاشق کتاب‌های علمی و تخیلی هستید، خواندن را با این آثار آغاز کنید. با این روش انگیزه‌ی بیشتری خواهید داشت و دیرتر خسته خواهید شد.

  1. فقط در مواقع ضروری به دیکشنری مراجعه کنید.

خواندن را متوقف نکنید. به خاطر داشته باشید که شما با کلمات به تنهایی مواجه نیستید و آن‌ها را در بافت متن (Context) خواهید دید؛ پس تا حد زیادی معنی‌شان قابل حدس زدن است. فقط در مواقعی که ندانستن یک کلمه درک شما از متن و جمله را مختل می‌کند، به سراغ دیکشنری بروید! همچنین، انتخاب یک کتاب داستان انگلیسی برای نوجوانان می‌تواند تجربه یادگیری زبان را برای شما جذاب‌تر و مؤثرتر کند، چرا که داستان‌ها معمولاً شامل کلمات و عبارات رایج و متناسب با سطح زبان‌آموزان هستند.

  1. با صدای بلند بخوانید.

چگونه کتاب انگلیسی بخوانیم ؟ شاید بلند خواندن در ظاهر کمکی به مهارت خواندن شما نکند؛ اما سبب بهبود لهجه‌‌تان می‌شود. همچنین اگر اول راه‌ هستید، بلندخوانی باعث می‌شود که تمرکزتان به هم نریزد و معنی‌ها را بهتر درک کنید.

7 روش خواندن کتاب‌های انگلیسی

  1. مستمر بخوانید.

استمرار و نظم کلید موفقیت در هر کاری است! وقتی از نحوه خواندن کتاب انگلیسی صحبت می‌شود، یادتان باشد که شروع هر کار جدیدی سخت است. با مطالعه‌ی منظم و روزانه، سطح زبان شما بهبود می‌یابد و به خواندن کتاب انگلیسی عادت می‌کنید.

  1. پاراگراف به پاراگراف پیش بروید.

این شیوه به‌خصوص برای خواننده‌های مبتدی بسیار کارآمد است. هر پاراگراف از متن را که می‌خوانید، اندکی مکث کنید تا متوجه شوید که مطلب کلی آن چه بوده است؛ سپس پاراگراف بعد را آغاز کنید.

  1. پیش‌خوانی کنید.

پیش از اینکه خواندن را شروع کنید، کتاب را ورق بزنید و تیترهای اصلی و سرفصل‌ها و فهرست را نگاهی بیندازید. به این ترتیب، ذهنیتی راجع به موضوعات مورد بررسی در کتاب خواهید داشت و درک مطلب برایتان آسان‌تر می‌شود.

  1. به چیزی که خوانده‌اید فکر کنید.

اجازه دهید تا از کتاب خواندن بیشترین لذت را ببرید و بهترین استفاده را بکنید. پس از اینکه کتاب خواندن شما تمام می‌شود، زمانی را به فکر کردن درباره‌ی آن اختصاص دهید. کلمات جدیدی که یاد گرفتید را مرور کنید. به موضوع کلی فکر کنید و نظرتان درباره نویسنده و اثرش را بنویسید.

جمع‌بندی

خواندن یک کتاب به زبان انگلیسی کار سخت و ترسناکی است! اما با این حال، خواسته‌ی بسیاری از زبان‌آموزان است. به همین دلیل هم در ذهن همه و احتمالاً شما این پرسش به وجود می‌آید که « چگونه کتاب انگلیسی بخوانیم ؟» دانستن برخی نکات و در پیش گرفتن چند روش و تکنیک ساده اما کاربردی و مؤثر، فرصتی را فراهم می‌کند که به مرور زمان به یک خواننده‌ی حرفه‌ای تبدیل شوید. ما این نکات و تکنیک‌ها را با شما سهیم شدیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه