در باشگاه کتابخوانی چه اتفاقی می‌افتد؟

بعضی لذت‌ها را می‌توان از هر طرف کشید و بزرگ و بزرگ‌ترشان کرد. می‌شود کاری کرد که مزه‌شان هر روز لذت‌بخش‌تر و شیرین‌تر شود و گاهی برای همیشه زیر زبان بماند. خواندن از همان لذت‌ها است. یک کتاب را می‌توان بارها خواند، در موردش با بقیه صحبت کرد، شب‌ها قبل از خواب به شخصیت‌ها و حال و هوای هر کتاب فکر کرد و حتی پایانِ ماجرا را بارها تغییر داد.

 این روزها سفیر سور و سات یک لذت به‌یاد ماندنی را برای کتاب‌خوان‌ها فراهم کرده است. باشگاه کتابخوانی سفیر هر ماه یک دورهمی صمیمی و پربار برگزار می‌کند. باشگاهی که هر ماه میزبان بهترین‌های کتاب و ترجمه است. اگر می‌خواهید بدانید در این جمع دوست‌داشتنی چه خبر است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

باشگاه کتابخوانی چیست ؛ یک باشگاه حسابی برای عضله‌سازی ذهن

کسانی که دغدغه‌ی خواندن دارند نمی‌توانند راحت از کنار کتاب‌ها بگذرند. آن‌ها در دنیای کتاب‌ها زندگی می‌کنند و دوست دارند زیروبم یک کتاب را بیرون بکشند و با دیگران در مورد تمام شخصیت‌ها و قهرمان‌های‌ داستان‌ها حرف بزنند. باشگاه‌های کتابخوانی جایی برای جمع شدن همین آدم‌ها است. به‌طور کلی در باشگاه‌های کتابخوانی:

  • شیوه‌های درست مطالعه را یاد می‌گیرید.
  • انگیزه پیدا می‌کنید بیشتر و باکیفیت‌تر بخوانید.
  • در مورد کتاب‌ها حرف می‌زنید.
  • در تجزیه، تحلیل و نقد کتاب‌ها شریک می‌شوید.
  • با برداشت‌ها و تحلیل‌های مختلف در مورد یک کتاب آشنا می‌شوید.
  • در مورد تازه‌های کتاب و … اطلاع‌رسانی می‌شود.

باشگاه کتابخوانی سفیر؛ دورهمی رویایی کتابخوان‌ها

قصه‌ی باشگاه کتابخوانی سفیر اما چیز دیگری است. شما کتابی که از قبل معرفی شده را می‌خوانید و روز جلسه با حضور نویسنده یا مترجم کتاب در موردش حرف می‌زنید. یعنی همان کسی که ماه‌ها با کتاب مورد علاقه‌ی شما زندگی کرده و با زیروبمش خوب آشناست. مترجم یا نویسنده از تجربه‌هایش و از حال‌ و هوایی که هنگام نوشتن داشته می‌گوید و در تجربیات منحصربه‌فردش شریک‌تان می‌کند. ازطرفی شما هم می‌توانید در مورد موضوع کتاب، شخصیت‌ها، نکته‌های ترجمه و… بپرسید و اگر ابهامی دارید برطرف کنید.

کتاب‌ های باشگاه کتابخوانی سفیر  

کتاب های باشگاه کتابخوانی سفیر محدود به سبک، ژانر یا دوره‌ی خاصی نیست. شما خواننده‌ی هر نوع داستان یا سبکی که باشید می‌توانید جلسه‌ی مورد علاقه‌ی خودتان را پیدا کنید. آثار کلاسیک و معاصر، نویسنده‌های روس، آمریکایی، اروپایی و… در این جلسه‌ها بررسی می‌شوند.

شما قبل از هر جلسه حدود یک ماه فرصت دارید تا کتاب مورد نظر باشگاه را تهیه کنید، بخوانید و در مورد چیزهایی که خوانده‌اید فکر کنید. حتی اگر به ژانر یا سبک کتاب معرفی‌شده علاقه ندارید باز هم فرصت یک‌بار خواندن و شرکت در جلسه بحث و نقد کتاب را به خودتان بدهید. کسی چه می‌داند؟! شاید تبدیل شدید به پای ثابت خواندن کتاب‌هایی با سبک و سیاق جدید!

نشستن پای سخن شیرین نویسنده‌ها و مترجم‌ها

اگر دستی بر آتش ترجمه دارید یا حتی به این حوزه علاقه‌مندید، جلسه‌های باشگاه کتابخوانی سفیر را از دست ندهید. مترجم‌های کاربلد و حرفه‌ای در این جلسه‌ها از تجربیات‌شان می‌گویند و شما از گوشه و کنار حرف‌هایشان می‌توانید نکته‌های ریز و درشت ترجمه را یاد بگیرید. حتی سوال‌هایی را که در طول خواندن کتاب برای‌تان پیش‌آمده هم می‌توانید از نویسنده یا مترجمش بپرسید و اگر ابهامی داشتید، برطرف کنید.

اگر بخواهید نوشتن یا ترجمه را به‌طور حرفه‌ای دنبال کنید حتما دوست دارید بدانید مترجم یا نویسنده‌های بزرگ چه دغدغه‌ها و حال‌وهوایی دارند. باشگاه کتابخوانی سفیرمال بهترین جا برای فهمیدن حس‌وحال مترجم مورد علاقه‌تان در مورد ترجمه‌هایش است. گلی امامی در یکی از همین جلسه‌ها در مورد حسش هنگام ترجمه می‌گوید: ترجمه برای من یک کار دلی است و… . شما اگر این جمله را از دهان یک مترجم حرفه‌ای بشنوید و با جزئیات بیشتری در مورد کارش آشنا شوید، تکلیف کار و آینده‌ی حرفه‌ای‌تان روشن و مشخص می‌شود.

اینجا پای تخصص در میان است

اگر پای ثابت رمان‌های برجسته ایرانی و خارجی باشید، حتماٌ خیلی از نام‌ها به گوشتان آشناست! مثلاٌ اگر اهل خواندن رمان‌های روسی باشید حتماٌ نام آبتین گلکار را به عنوان مترجم روی جلد خیلی از این کتاب‌ها دیده‌اید. کسی که ده‌ها کتاب از برترین نویسنده‌های روس را به فارسی برگردانده است و اگر صحبت کتاب و ترجمه باشد حتما حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. آبتین گلکار مهمان یکی از جلسه‌های باشگاه کتابخوانی سفیر بوده است و در مورد آشیانه‌ی اشراف نوشته ایوان تورگنیف، با شرکت‌کنندگان صحبت و تبادل نظر کرده‌ است!

کتاب عشق روی خرپشته حمید جبلی هم یکی کتاب های باشگاه کتابخوانی سفیر است که با حضور نویسنده و شرکت‌کنندگان بررسی و نقد شده است. هوشنگ مرادی کرمانی، گلی امامی، احمد پوری، مژده دقیقی، مهسا ملک‌مرزبان و… از دیگر نام‌های آشنایی هستند که در باشگاه کتابخوانی سفیر نقد و بررسی کتاب‌ داشته‌اند. حتماً متوجه شده‌اید که در جلسه‌های ماهانه‌ی باشگاه کتابخوانی سفیر، جمع افراد شاخص کتاب و ترجمه حسابی جمع است.

از شرکت در باشگاه کتابخوانی سفیر چه چیزی عایدتان می‌شود

شرکت در این باشگاه و خواندن کتاب‌های باشگاه کتابخوانی ، حکایت همان یک تیر و چند نشان است:

_ با برداشت‌های متفاوتی از یک رمان، داستان یا ماجرا روبه‌رو می‌شوید. هر کدام از اعضای باشگاه از دید خودشان در مورد کتاب خوانده‌شده حرف می‌زنند و همین باعث می‌شود با جنبه‌ها و برداشت‌های مختلف از یک کتاب آشنا شوید.

_ مترجمان باتجربه از نکات و موضوعاتی با شما حرف می‌زنند که حاصل سال‌ها کار و تلاش‌شان است. اگر به ترجمه علاقمند هستید، باشگاه کتابخوانی سفیر حکم گنج گرانبهایی را برایتان خواهد داشت.

_ اگر کتاب‌هایی با موضوعات و سبک‌های پراکنده‌ می‌خوانید و هنوز علاقه‌ی اصلی‌تان را پیدا نکرده‌اید می‌توانید از این باشگاه به عنوان چراغی برای پیدا کردن مسیر اصلی‌تان استفاده کنید.

_ در باشگاه کتابخوانی سفیر بخش‌هایی از هر کتاب خوانده می‌شود و در مورد قسمت‌های بحث برانگیز کتاب‌ها صحبت می‌شود. بنابراین اگر قبلاً کتابی را خوانده‌اید ولی احساس می‌کنید آن‌طور که باید و شاید مفهوم و منظور نویسنده را متوجه نشده‌اید، با شرکت در باشگاه به حال‌وهوای کتاب مورد علاقه‌تان نزدیک‌تر شوید.

دیدار در آخرین یک‌شنبه‌ی هر ماه

باشگاه کتابخوانی سفیر در یک‌شنبه‌ی آخر هر ماه در سالن مربع موسسه سفیر گفتمان برگزار می‌شود. اگر دوست دارید در جلسه‌ها شرکت کنید، پیگیر اخبار باشگاه از طریق سایت سفیر گفتمان باشید، کتاب معرفی‌شده را تهیه کنید و با برنامه‌ریزی تا قبل از یک‌شنبه آخر ماه، کتاب را بخوانید.

 زمانی که مشغول خواندن هستید، اگر سوال و ابهامی برای‌تان پیش آمد یادداشت کنید و در روز جلسه، از نویسنده یا مترجم کتاب بپرسید. حتی می‌توانید با گروهی از دوستان اهل کتاب‌تان به باشگاه بیایید و بحث و صحبت در مورد هر کتاب را بعد از جلسه‌ها در جمع‌های دوستانه‌تان هم ادامه بدهید.

کلام آخر

حالا دیگر کاملاٌ می‌دانید که باشگاه کتابخوانی چیست و چه فایده‌هایی می‌تواند داشته باشد. تصور نکنید باشگاه‌های کتابخوانی فقط و فقط برای طرفداران سفت و سخت کتاب مناسب هستند. حتی اگر خیلی اهل خواندن نیستید و هر از گاهی گذرتان به کتابخانه یا کتاب‌فروشی می‌افتد، می‌توانید در یک باشگاه کتابخوانی شرکت کنید و شانس‌تان را با کتاب‌ها جور دیگری امتحان کنید.

 البته باشگاه کتابخوانی سفیر جای خودش را دارد چون فرصتی ویژه در اختیارتان قرار می‌دهد. منظور از فرصت ویژه، همین فرصت نشست با یک نویسنده یا مترجم حرفه‌ای و شنیدن حرف‌ها و تجربه‌هایش، است. حرف‌ها و تجربه‌هایی که شاید مسیر کار و زندگی‌تان را برای همیشه تغییر بدهد. پس اگر از ما می‌شنوید، از کنار این جلسه‌های ماهانه‌ی یک ساعته به‌راحتی عبور نکنید.

بیشتر بخوانید: 
پنج رمانی که قبل از مرگ باید خواند
زبان انگلیسی خود را با دیدن تئاتر تقویت کنید

یک دیدگاه برای “در باشگاه کتابخوانی چه اتفاقی می‌افتد؟”

  1. با سلام و احترام
    ضمن تشکر برای این کار زیبا ازتون درخواست دارم نویسنده بزرگ و به نام در دنیا و در عین حال گمنام کشورمون سجاد آقایی را هم دعوت کنید و کتاب آوای شب ایشون رو که برنده ی جایزه ی نوبل شده رو هم مورد بررسی قرار بدهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه