چگونگی محاسبه نمره آیلتس

اگر نگران کسب نمره دلخواهتان در آزمون آیلتس هستید و نمی‌­دانید نمره دهی در آزمون آیلتس بر چه اساسی انجام می‌گیرد این مقاله برای شماست. چگونگی محاسبه نمره آیلتس همیشه سوال اصلی و مهم همه داوطلبان شرکت در آزمون آیلتس است.

اولین موضوعی که باید بدانید این است که در آزمون آیلتس به هر یک از مهارت های ۴ گانه listening, reading, writing, speaking به طور جداگانه نمره داده می‌شود و سپس این نمرات با هم جمع شده و میانگین آن‌ها محاسبه می‌شود و معدل یا band score به دست می‌آید. برای آشنایی بیشتر با آزمون آیلتس حتما مقاله؛ راهنمای آزمون آیلتس + جامع‌ ترین راهنمای آزمون IELTS؛ را مطالعه نمایید.

در سیستم نمره دهی آزمون آیلتس اگر بعد از میانگین گیری عدد بدست آمده عدد رندی نبود آن را تا نیم نمره، رُند می‌کنند. زبان‌آموز در امتحان آیلتس، می‌تواند نمره میانگین ۸ یا ۸.۵ بگیرد و اگر نمره او چیزی مابین این نمرات بود سیستم آن را به بالا رند می‌کند. به صورتی که اگر به نمره فرد به نمره بالا نزدیکتر بود نمره افزایش می‌یابد مثلا اگر میانگین نمرات زبان‌آموز ۷.875 شود در کارنامه، ۸ درج می‌شود و اگر به عدد پایین نزدیک تر بود نمره به سمت پایین رند می‌شود مثلا اگر نمره فرد ۷.65 باشد در کارنامه ۷.5 درج می‌شود.

نمره مهارت های لیسنینگ و ریدینگ نیز به طور جداگانه و بر اساس پاسخ های صحیح در هر بخش و درجه سختی امتحان آیلتس محاسبه می‌شوند. بخش Reading و Listening آیلتس، هر یک ۴۰ سوال دارند. در بخش Reading شما به ۳ متن با موضوع متناسب با نوع امتحانتان یعنی جنرال یا آکادمیک روبرو هستید و در بخش Listening‌ شما در ۴ بخش به فایل های صوتی گوش کرده و سوالات مرتبط را پاسخ خواهید داد.

کارگاه و آزمون ماک آیلتس سفیر

نحوه میانگین نمره آیلتس

اگر تصور می­‌کنید که نمره‌دهی شما در هر مهارت جمع بندی تعداد پاسخ های صحیح و میانگین‌گیری همه آن‌ها است سخت در اشتباهید!

درصد سوالاتی که به آن پاسخ صحیح داده‌اید، همان نمره‌ای که از آن بخش می‌گیرید نیست. به عنوان مثال اگر در بخش Listening به ۱۶ سوال از ۴۰ سوال پاسخ صحیح دهید، ۴۰ درصد پاسخ‌های شما درست است. گرچه نمره نهایی شما در مهارت شنیداری از ۵ از ۹ می‌شود.

از طرفی دیگر نمره دهی در قسمت Reading متفاوت است و ارتباط مستقیمی با Academic و General بودن امتحان دارد. به عنوان مثال اگر تعداد پاسخ های صحیح شما در امتحان آیلتس در بخش Reading آکادمیک ۳۰ از ۴۰ باشد، نمره کلی شما در این بخش ۷ خواهد بود در صورتی‌که اگر در آزمون General نمره شما ۳۰ از ۴۰ شود، نمره کلی شما ۶ خواهد بود.

بنابراین این باور کلی که آزمون آیلتس جنرال از آکادمیک آسان تر است و کسب نمره بالاتر در آن به تلاش کمتری احتیاج دارد باور اشتباهی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه موفقیت در آزمون آیلتس و کسب نمره ۷ در این آزمون حتما مقالات؛ کسب نمره 7 در آزمون آیلتس IELTS ؛ و ؛ از راه های موفقیت در آزمون آیلتس زودتر از دیگران با خبر شوید؛ را مطالعه فرمایید و برای درک بهتری از نحوه نمره دهی و ارتباط بین تعداد پاسخ های صحیح و نمره کسب شده به جدول زیر دقت کنید.

 

در مورد مهارت های Productive ‌امتحان آیلتس یعنی رایتینگ و اسپیکینگ نمره دهی متفاوت است و شاخص های متفاوتی هم معیار نمره دهی ممتحنین در آزمون آیلتس هستند.

کارگاه آیلتس

چگونگی محاسبه نمره Writing آیلتس

بخش رایتینگ آزمون آیلتس از دو TASK‌ تشکیل شده است که تسک ۱ در آزمون های آیلتس جنرال و آکادمیک با هم متفاوت است و تسک دوم در هر دو نوع آزمون Essay‌ نوشتن است. برای آشنایی با بخش رایتینگ امتحان آیلتس مقاله ؛ راهنمای جامع بخش رایتینگ آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال؛ را مطالعه نمایید. هر دو تسک ۱و ۲ آزمون رایتینگ آیلتس بر اساس شاخص‌های زیر نمره دهی می‌شوند:

این معیارها به یک اندازه نمره دارند و میانگین آن‌ها، نمره نهایی یا band score بخش رایتینگ را تشکیل می‌دهد.

  • (Task Achievement (Task 1
  • (Task Response (task 2
  • Coherence and Cohesion (همبستگی و ارتباط میان جملات و پاراگراف های متن)
  • Lexical Resource (دانش واژگانی یا دایره لغات)
  • Grammatical Range and Accuracy (قدرت و دقت گرامری)

کتاب رایتینگ آیلتس

چگونگی محاسبه نمره Speaking آیلتس

بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و در روزی مجزا از روز آزمون برگزار می‌گردد. این بخش از ۳ قسمت اصلی تشکیل شده و ممتحن سوالات متعددی از داوطلب خواهد پرسید و بر اساس جواب های داوطلب نمره وی تعیین می‌گردد.

این معیارها نیز به یک اندازه نمره دارند و میانگین آن‌ها، نمره نهایی یا band score بخش اسپیکینگ را تشکیل می‌دهد.

  • Fluency and coherence (روانی و وابستگی در صحبت کردن)
  • Lexical resource (وسعت دایره لغات)
  • Grammatical range and accuracy (گرامر)
  • Pronunciation (تلفظ)

کتاب اسپیکینگ آیلتس

کسب نمره دلخواه در آزمون آیلتس به عوامل زیادی بستگی دارد ولی مهم ترین عامل تمرین و ممارست و حل نمونه سوالات مشابه آزمون اصلی است.

برای مشاوره کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان آموزش سفیرمال تماس بگیرید. 

 

مطالب مرتبط:
منابع خودآموز آیلتس
بهترین کتاب‌ گرامر آیلتس
چگونه در خانه آیلتس بخوانیم؟
بهترین کتاب ‌های رایتینگ آیلتس
راه های موفقیت در آزمون آیلتس
کسب نمره 7 در آزمون آیلتس IELTS
برای امتحان آیلتس از کجا شروع کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه