آموزش آنلاین یا کلاس حضوری

بی شک آموزش آنلاین یکی از مهم‌ترین داشته‌های بشر در عصر حاضر است و قطعا مزایای خودش را دارد. اما در دوران پسا کرونا و وقتی دنیا به حالت عادی خود برگردد، آیا باز هم اقبال عمومی به سمت کلاس آنلاین خواهد بود؟ آیا یادگیری آنلاین خواهد توانست در رقابت با کلاس حضوری پیروز از میدان نبرد خارج شود؟

جهان درگیر با کرونا مدام در حال تغییر است و تمام انسان‌ها فارغ از رنگ، نژاد، سن و محل زندگی با چالش‌های جدیدی روبرو هستند. از آنجایی که هیچ نقطه توقفی در امر یادگیری وجود ندارد، مدرسان و زبان آموزان در سرتاسر جهان هم از این قضیه مستثنی نبوده و همواره مجبور به وقف دادن خود با شرایط هستند. در این دوران جدید، ارتباط با دوستان و نزدیکان از طریق واتساپ، فیس‌تایم و شبکه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد. آموزش هم مسیر آنلاین را دنبال کرده است.

مقایسه آموزش زبان آنلاین و حضوری

مقایسه دو روش یادگیری زبان، یعنی آموزش زبان آنلاین و حضوری، به یکی از اساسی‌ترین تصمیماتی تبدیل شده است که افرادی که قصد یادگیری یا بهبود زبان دارند، با آن مواجه می‌شوند. هر یک از این روش‌ها دارای ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود هستند که باید با دقت بررسی و ارزیابی شوند تا به تصمیمی درست و هماهنگ با اهداف فردی خود دست یابیم.

آموزش زبان آنلاین، با استفاده از فناوری‌های مدرن، امکانات جدیدی را در اختیار یادگیرندگان قرار می‌دهد. از ویژگی‌های مثبت این روش می‌توان به انعطاف در زمان و مکان، دسترسی به منابع گسترده، هزینه کمتر نسبت به دوره‌های حضوری و امکان شخصی‌سازی برنامه‌های آموزشی اشاره کرد. اما در عین حال، کمبود تعامل حضوری، نیاز به انضباط شخصی بیشتر و مشکلات فنی می‌توانند به چالش‌هایی تبدیل شوند که نیازمند توجه و کنترل فردی هستند.

روش آموزش زبان حضوری، با ایجاد ارتباط مستقیم بین معلم و دانش‌آموز، تجربه‌ای تعاملی و اجتماعی را ارائه می‌دهد. از جمله مزایای این روش می‌توان به تعامل مستقیم با معلم و هم‌درسان، ترکیب مهارت‌های گوش دادن، گفتاری، خواندن و نوشتن و ایجاد تحفیز اجتماعی اشاره کرد. با این حال، محدودیت‌های زمانی و مکانی، هزینه بالاتر و محدودیت در منابع آموزشی ممکن است از کارایی این روش کاسته شوند.

کلاس خصوصی زبان انگلیسی

آموزش آنلاین، یادگیری را برای همه دست یافتنی می‌کند!

یادگیری آنلاین، سیستم آموزش قدیمی و سنتی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. تحصیل کردن به صورت سنتی در صورتی معنا پیدا می کند که افراد در یک فضای فیزیکی و به صورت حضوری، دور هم جمع شوند و آموزش ببینند اما در دوران کرونا و به دلیل فاصله گذاری اجتماعی این امر با محدودیت‌هایی روبرو است. بنابراین بهترین راه حل استفاده از کلاس‌های آنلاین در محیط امن خانه است.

مزیت دیگر آموزش آنلاین این است که فرصت یادگیری را برای افراد بیشتری فراهم می‌آورد. آموزش آنلاین این فرصت را برای همه افراد ایجاد کرده است تا مهارت‌های جدید را فارغ از محل زندگی‌شان از بهترین اساتید فن بیاموزند و با کمک آن مهارت‌های شغلی‌شان را ارتقا دهند و در کسب و کار خود پیشرفت کنند.

کارمندان رسمی و تمام وقت هم از مزایای یادگیری آنلاین بهره مند شده اند و بدون نیاز به ترک محل کار می‌توانند در دانشگاه‌ها و رشته‌های مورد علاقه‌شان با خیال راحت به علم آموزی بپردازند.



آیا دانش آموزان در کلاس های آنلاین بیشتر یاد می گیرند؟

اگر شما هم از خود این سوال را پرسیده اید که “در کلاس خصوصی زبان چقدر یاد میگیرم؟” باید بدانید که محققانی که روی اثربخشی یادگیری از راه دور تحقیق می‌کنند، متوجه شده اند که دانش آموزان آموزش از راه دور، در امتحانات و نمراتشان، کمی بهتر از دانش آموزان کلاس‌های سنتی عمل می‌کنند، ولی در مجموع میانگین عملکرد دانش آموزان خیلی متفاوت نیست و هر دو دسته به یک میزان مطالب جدید را یاد می‌گیرند.

همچنین زبان آموزانی که در پلتفرم‌های مختلف کلاس آنلاین، زبان جدیدی را یاد می‌گیرند این امکان را دارند تا فارغ از بعد جغرافیایی و مکان زندگی شان با افراد بومی و native speakerها در ارتباط باشند و زبان جدید را دقیق‌تر و صحیح‌تر صحبت کنند و این فقط از طریق آموزش آنلاین امکان پذیر است.
داشتن تعامل و مکالمه با افراد بومی یک راه اثبات شده برای کسب مهارت مورد نظر در زبان است و پلتفرم‌های آنلاین می‌توانند ارتباط میان دانش‌آموزان و افراد بومی در کشورهای دیگر را تسهیل کنند.

نکاتی برای استفاده بهتر از کلاس های آنلاین

نقش تکنولوژی در تسهیل آموزش

در یک کلاس (چه حضوری و چه آنلاین) تکنولوژی راه‌های جدیدی برای توضیح مطالب به استاد ارائه می‌دهد. علاوه بر این، استفاده از تکنولوژی نقش بازی را هم پر رنگ تر کرده است، که می‌‎توان آن را یادگیری بر پایه‌ی بازی در سیستم آموزش آنلاین یا Gamification نامید.

یادگیری از طریق بازی به طور معمول در اپلیکیشن‌های یادگیری زبان مشاهده می‌شود که به کاربر این امکان را می‌دهد تا لغات موردنظر خود را از طریق یک مجموعه ی محتوای مجازی یاد بگیرند و به آن‌ها را به حافظه بلند مدت‌شان بسپارند. مزیت این برنامه‌ها این است که افراد می‌توانند با سرعت یادگیری خودشان و در زمان آزادشان لغات را به خاطر بسپارند.

یادگیری زبان با بازی

محدودیت‌های یادگیری آنلاین

یادگیری به روش آنلاین نیازمند مهارت‌های متفاوتی نسبت به کلاس حضوری است. علی الخصوص که با همه گیری کرونا، اساتید کلاس‌های سنتی برای تدریس آنلاین به دانش آموزان، باید این مهارت‌ها را یادگرفته و خود را با این شرایط جدید وقف می‌دادند. عدم آگاهی در مورد تکنیک‌ها و مهارت‌های آنلاین، مخصوصا با در نظر گرفتن اینکه دانش آموزان هم باید خود را با سیستم یادگیری آموزش آنلاین سازگار کنند، می‌تواند میزان یادگیری را به شدت کاهش دهد.

برای اینکه یادگیری آنلاین یا از راه دور به خوبی کار کند، محتوایی که ارائه می‌شود و نحوه ارائه آن روی پیشرفت دانش آموز تاثیر دارد و باید از استاندارد بالایی برخوردار باشد تا بتواند جایگزین قابل قبولی برای کلاس حضوری باشد.

کلید موفقیت در محیط آموزشی آنلاین، تعامل است.

یک از موانع یادگیری، عدم توانایی معلم در برقراری ارتباط با دانش آموزان در پلتفرم‌های آنلاین و شناسایی نیاز‌های آن‌هاست. کسب این توانایی زمانی که استاد نمی‌تواند با شاگردانش و در کلاس فیزیکی زمان صرف کند مشکل تر خواهد بود، مخصوصا اگر در مقایسه با کلاس‌های خصوصی با تعداد نفرات کم یا در محیط های یک به یک، یادگیری آنلاین برای تعداد زیادی دانش آموز و در پلتفرم آنلاین برنامه ریزی شده باشد.

به علاوه، جایی که دانش آموزان دسترسی به تکنولوژی‌های بروز را ندارند یا اینترنت آن‌ها ضعیف است، مساله ی اتصال به جلسه آنلاین، می‌تواند آن‌ها را با مشکل مواجه کند. همچنین دانش دیجیتال به طور یکسان بین دانش آموزان تقسیم نشده و همه ی زبان آموزان درک و آگاهی و آموزش لازم برای دریافت بیشترین بهره از سیستم آموزشی مجازی را ندارند.
اگر اساتید مهارت یا زمان پشتیبانی را ندشته باشند، دانش آموزان ممکن است نتوانند از کلاس‌های آنلاین استفاده نماییند و از یادگیری عقب بمانند.

کلاس های حضوری هم اشکالاتی دارند!

محل زندگی دانش آموزان و پیش زمینه اقتصادی-اجتماعی آن‌ها، می‌تواند یک مانع در دسترسی آن‌ها به آموزش باشد. با توجه به اینکه ظرفیت کلاس‌ها به ظرفیت مدرسه محدود است و مدارس فقط زبان آموزان بومی آن منطقه را پذیرش می‌کنند، تدریس منحصرا حضوری به همان روش سنتی متداول، بعضی از گروه‌های افراد را از تحصیل باز می‌دارد.

گرچه این روش سنتی سال‌ها روش یادگیری اصلی جوامع بوده است ، ولی برای همه دانش آموزان در دسترس نیست و شاید با شخصیت دانش آموزان در تضاد باشد. بسیاری از افراد از صحبت کردن در مقابل همکلاسی خود می‌ترسند و این مساله تعاملات و فرصت‌های آن‌ها برای بازخوردهای ارزشمند را محدود می‌کند. برای این دسته از دانش آموزان شرکت در بحث های کلاسی وقتی که فعالیت های کلاسی آنلاین هستند، راحت تر است.

بهترین آموزشگاه زبان کجاست؟


اما در نهایت برنده این نبرد سخت و نفس گیر کدام است؟ کلاس حضوری یا کلاس آنلاین؟

در کلاس حضوری، جایگاه یا ارزش استاد بسیار پر رنگ و محسوس است. برای گرفتن بهترین نتیجه، نقش استاد بعنوان انگیزه دهنده و تشویق کننده و ارزیابی کننده بسیار مهم است، ایفای این نقش‌ها در کلاس‌های آنلاین می‌تواند برای معلم چالش برانگیز باشد. تکنولوژی می‌تواند به عنوان یک مکمل تاثیرگذار در کلاس‌های حضوری به کار برده شود.
به طور مثال، قراردادن انیمیشن، محتوای ویدیویی و یادگیری بر پایه ی بازی این اجازه را به زبان آموزان می‌دهد تا لذت یادگیری آنلاین را تجربه کنند.

تعامل، شخصی سازی و ارتباطات موثر عناصر کلیدی یادگیری موفق‌اند. تحقیقات، مکالمات دوطرفه را به عنوان موثرترین راه برقراری ارتباط عنوان کرده اند و این موضوع علی الخصوص در بحث آموزش بسیار مهم است. آموزش بر اساس سوال و جواب، زمانی به راحتی به دست می‌آید که دانش آموزان در یک اتاق باشند یا اگر در محیط آنلاین مشغول یادگیری هستند حتما تعامل داشته باشند.

در یک کلاس حضوری، این امکان وجود دارد تا حتی فراتر از مکالمه بین استاد و دانش‌آموز، با تعاملات دیگر یادگیری و رابطه بین معلم و شاگرد را بهبود بخشید.

اغلب تصور بر این است که دانش آموزان زمانی که مطالب را حضوری یاد بگیرند، بهترین نتیجه را می‌گیرند. اینکه این تصور چقدر صحیح است به عوامل زیادی بستگی دارد که مهم ترین آن‌ها سبک یادگیری زبان آموز است.

به نظر شما کدام یک برنده این نبرد سخت و نفس گیر است؟

 

مطالب مرتبط:
مدرک معتبر زبان انگلیسی
تقویت دایره لغات انگلیسی
آموزش زبان انگلیسی در 50 روز
برنامه ریزی یادگیری زبان انگلیسی
سبک های مختلف یادگیری زبان انگلیسی
یادگیری زبان انگلیسی در کوتاهترین زمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

✨ ارسال رایگان کلیه سفارشات به سراسر ایران
بستن
مقایسه